Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Harald_S skrev:
    Flott spilt (youtube-klipp) - og Tverr Geitt (som hans kone kalte ham) bør lyttes mer til!
    Finner ikke denne CD'en på noen nettbutikk. Noen tips til hvor den kan kjøpes?
    ottone skrev:
    Torgeir Kinne Solsvik spiller Geirr Tveitt invensjoner op.2
    på CD
    Min CD var gave, kjøpt direkte fra pianisten på en konsert. (Måtte bare ha den siden jeg faktisk har spilt med ham en gang)
    Bildet fant jeg på hans hjemmeside http://www.kinnepiano.no
    Jeg vet ikke om CDen har offisiell distribusjon lengre, den er ikke på de vanlige nettbutikkene.
    Du kan kontakte Solsvik direkte på kinnepiano@mac.com

Torgeir er organist, pianist, pianostemmer, dirigent og pianohandler i Geirr Tveitts hjemtrakter, og har nok ikke så mye tid til å promotere CDer på eget selskap. Men han spiller Tveitt med den riktige gløden og brodden, syns jeg.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Karl Richter dirigerer Berliner Philharmoniker i kjente og kjære Hadyn symfonier

DGG LP fra ca. 1962
    SLPM 138782

Staselige og solide tolkninger, kanskje noe stivbeint etter dagens standard, men jeg liker det.
    Flott og levende, ja gyllen, orkesterklang som vanlig fra DGG/BPO på den tiden.

Vedlegg

Harald_S

Medlem
    Ble medlem
    05.01.2003
    Antall liker
    0
    ottone skrev:
    Harald_S skrev:
    Flott spilt (youtube-klipp) - og Tverr Geitt (som hans kone kalte ham) bør lyttes mer til!
    Finner ikke denne CD'en på noen nettbutikk. Noen tips til hvor den kan kjøpes?
    ottone skrev:
    Torgeir Kinne Solsvik spiller Geirr Tveitt invensjoner op.2
    på CD
    Min CD var gave, kjøpt direkte fra pianisten på en konsert. (Måtte bare ha den siden jeg faktisk har spilt med ham en gang)
    Bildet fant jeg på hans hjemmeside http://www.kinnepiano.no
    Jeg vet ikke om CDen har offisiell distribusjon lengre, den er ikke på de vanlige nettbutikkene.
    Du kan kontakte Solsvik direkte på kinnepiano@mac.com

Torgeir er organist, pianist, pianostemmer, dirigent og pianohandler i Geirr Tveitts hjemtrakter, og har nok ikke så mye tid til å promotere CDer på eget selskap. Men han spiller Tveitt med den riktige gløden og brodden, syns jeg.
    Takk for svar, ser dessverre ikke ut som CD'en er lett tilgjengelig, nei.

Håvard Gimse har laget et flott Tveitt-piano-solo-dobbeltalbum (Naxos). Jeg satte på dette.

Klippet med Solsvik står slett ikke tilbake for Gimses versjon, og er helt klart annerledes. Ut fra det jeg har hørt enig med deg i at han gjør dette rett.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her går Schedrin (Shchedrin/ Stsjedrin, whatever: ???????): Carmensuite, framifrå framført av Pletnev med gjengen:

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer Haydn.
    Hermann Scherchen dirigerer Orchester der Wiener Staatsoper i Haydns Militær-symfoni, nr.100 i G-dur

(låner bilde fra ebay.it)

Scherchen har visstnok rekord i innspillinger av denne. Dette tror jeg er hans tredje, stereo LP på Westminster, fra 1958.

Nr. 100 ble populær, en av Haydns mest populære i hans samtid, leser jeg, og her låter det virkelig militærmusikk av noen satser. Friske trompetsignaler og tyrkisk slagverk, morsomt og ikke helt som man forventer i godstolen med Haydn.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det nylige tipset fra erato på kanadisk amazon, Ringen komplett med Levine levert på døra for nkr.140,- alt inkl, har spilt lenge nå. Ikke verst. Ikke best, men ikke verst. Glimrende tips og uhørt mye god musikk for pengene.
    Das Rheingold (så langt jeg har kommet) mangler voldsomheten, dramatikken, storslagenheten og mystikken fra f.eks Solti, Bøhm eller Keilberth; men er lett tilgjengelig, enkelt forståelig, logisk og veldig lyttbar. Suveren pris og god lydkvalitet, glimrende vokalartister.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hjemme med feber, orker ikke så mye annet enn å spille musikk.

Vivaldi- The French Connection
    La Serenissima / Adrian Chandler

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takker, leon. Fint å se alle de gode LPene dine. Flotte innspillinger, og de ser jo alle helt nye ut.

Beethoven hjelper mot det meste. Sterk te og Beethoven strykekvartetter her.
    Jeg prøver å sette meg inn i op.74, den kvartetten jeg har spilt minst.
    Endellion Quartet spiller

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter John Blows Venus & Adonis (Jacobs) er det nå kammermusikk av Coleridge-Taylor:

B

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Abbado/LSO - Hindemith. Symphonic Metamorphoses on....

En stor takk til vreden som utsatte min lettere whiskymarinerte sjel for denne i går. Endatil på glorious vinyl.

Heldigvis vet spotify råd.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være at denne innspillingen nå er min Tosca favoritt? Jepp!
    Puccini; Tosca - Tebaldi - Del Monaco - London - Chor/Orchestestra of the Accademia di Santa Cecilia Rome - Molinari Pradelli

Makan til festforestilling!

Fest, tross drama i dette døgnet fra Napoleons innmarsj i den nordlige delen av Italia.
    Maleren Cavaradossi tolkes suverent av Del Monaco og fyrverkeriet Tebaldi serverer oss rollen Floria på en slik måte at selv jeg blir forelsket.
    Jadda, dette likes meget godt her i heimen.
    Og opptaket/lyden: GÅ` MANN!!!
    Her får en alle detaljer fra orkester, kor, sangsolister og ikke minst lydeffekter- rett i fanget.
    Og nevnte jeg at dette er en ffss innspilling fra 1957?

Det er nesten slik at jeg må høre gjennom denne operaen enda en gang i dag- men da tror jeg trompetgruppen i korpset jeg skal delta med under årets NM Janitsjar, eksploderer. General prøve i ettermiddag/kveld.
    Ja, ja- Ticheli, Withacre og Prokofiev er tre komponister jeg godt kan spille litt av i stedet.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    God-morgen-sang med Birgit Nilsson

Von Riesen Gebaut....

Det skal bli godt med kaffe eterpå.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Finalen i Nøtteknekkeren på TV NRK1 nå.
    Ikke helt Kontrapunkt, men ....kanskje en HFSer i ruta, og det er jo ikke hver dag :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det begynner å bli en stund siden noen nevnte denne erkeflotte plata, men nå hører jeg altså på Kim Borg som synger Sibelius. Dere har den vel alle sammen?

B

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    En billig liten skive - rosinen i pølsa er at det er Janos Starker som spiller, sammen den utmerkede Emmy Verhey.
    En fin ferd inn i natten....

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har jeg skrevet at jeg har hørt på denne før? Peter Maxwell Davies: Miss Donnithorne's Maggot:

Ja, jeg vet det er søkt.

B

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.969
    Sted
    Market Snodsbury
    Denne kom nett no, og eg har byrja gjennomspelinga her på kontoret.

Kanskje ikkje optimal musikk til arbeidet.

Malapropos Bach, så finst det ei flott side med oversyn over kvar i kyrkjeåret kantatane er skrivne til på http://www.bach-cantatas.com/Lutheran-2011-2015.htm. Ikkje så viktig, han henda, eg høyrer jo på Bach med ukristelege øyro, men kjekk når eg lurer på kva for ein kantate eg skal setja på.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Nytt EDB-regime i BNP har ført til at min nye laptop som av uforståelige grunner ble overlevert uten Spotify er frekk nok til å kreve administratorpassord for å gå med på å installere faenskapen. Så her streames NRK Klassisk over en lav sko mens jeg prøver å bestemme meg for om sabotasje av IT-Drift eller regelrett knefall og smisking er korrekt fremgangsmåte for å få meg ut av dette uføret.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Hadde det enda vært så vel, ingen franskmann kunne vel være så hjerterå at han satte en stopper for kulturnytelse.
    Nei, i dette tilfellet er det nok kun en forkortelse for brutto nasjonalprodukt.

V

vredensgnag

Gjest
    Hmmm - jeg sammenligner disse to. Samme innspilling, men den ene er for Sovjetunionens borgere, og den andre er for eksport (Eterna).

Og den første er overlegent best på lyden. Rozhdestvensky og Moskvas radioorkester. Her må det ha sviktet i pressingen av Eterna-versjonen, lyder også som om de har lysnet den litt.

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Eterna var vel DDR på sitt verste når det gjelder kvalitet. Regner ikke med at de mottok spesiellt gode masterkopier østfra for å presse fra heller.
    Selv ikke de innspillingene de gjorde selv med flotte orkester fra bla.a Dresden lyder spesiellt godt.
    Har ganske mange kilo Melodya-vinyl i hyllene, og er stort sett overrasket over hvor god kvaliteten kan være så lenge ikke plata er utslitt av unevnlige pickuptyper fra USSR og Videoton fra Ungarn.
    Skal lete frem noe vårlig med kyrilsk skrift på coveret :)

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er blitt veldig sugen på Melodya med Moskvas store radioorkester - der har det vært noen kloke mennesker med forstand på mikrofoner og opptak, og såvidt jeg forstår er det bl.a. Severin Pasuchov og Igor Veprintsev med stab vi har å takke for en del knallopptak.

Nikolai Petrov/Rozhdestvensky i Rachmaninov 4/Prokofiev 3 overtar etter ballett.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.424
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Nytt EDB-regime ......kreve administratorpassord for å gå med på å installere faenskapen.... sabotasje av IT-Drift eller regelrett knefall og smisking er korrekt fremgangsmåte .....
    Welcome to corporate life.
    All you need is love friends. - in IT.

Trallalala, fint med Spotify på jobb ja. Tror jeg sitter litt til.

http://open.spotify.com/track/025MCO77mnKj0rKqCo1GU1

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn