Penguin??Valentino skrev:Greatest Hits eller noe slikt.
![]()
Forferdelig CD-master, forresten. Harskere enn det harskeste smør.
Interessant. Den må jeg sannelig tipse min bror om. Han skal spille broderens trompetkonsert til eksamen eller noe slik. Ironisk nok blir det broder'n hans som kommer trekkene med denne da (litt brødrehumor passer av en eller annen grunn godt med messingblåsere).ottone skrev:Maurice André spiller Haydn trompetkonsert.
Altså, Michael Haydn: trompetkonsert i C-dur
Sjelden spilt, kanskje fordi den er vanskeligere å spille enn broder Joseph sin. Mye vanskeligere.
![]()
Takk for linken, helt kanon. Og jeg tror nok han klarer å styre seg selv når det gjelder det å ta vann over hodet. Halvgammel mann som han etterhvert har rukket å bli. Våger seg pinadø på omskolering i voksen alder, med hornet ved sin side. Går sikkert til helvetet som de fleste musikkstudenter, men hva er vel livet uten å ta noens sjanser fra tid til annen?ottone skrev:@baluba:Vær forsiktig med lillebror, han kan gå skikkelig på trynet i Michael sin trompetkonsert. Den er kjent for å være vanskelig, for vanskelig for de normale. Registeret går utenfor komfortsonen til de fleste. Men det kan være kjekt med noe å strekke seg etter. Og han kan jo komme til å huske den som "broderens konsert".
Maurice André her:
http://open.spotify.com/track/0OqfY22mPPdDP81Aq86DeZ
Hardenberger har også gjort den bra, på piccolo, og Niklas Eklund gjør den imopnerende på ekte barokktrompet.
ed: du kan jo legge til at M Haydn har enda en konsert, i d-dur, som er kanskje enda vanskeligere.
Den er ikke en fullstendig konsert, egentlig et divertimento, og dermed ikke helt godkjent.
Den går så høyt at selv de store får problemer. Skikkelig gøy, men best å styre unna den til eksamen.
Fint å se at folk får seg åndelig føde.berxter skrev:Buxtehude: Kristelige kantater
B
Sitter og chatter med broren min som er på hotellet i Amsterdam. Sendte YouTube-linken til han. Store glis.emotikon skrev:Takker for MH linken. Hyggelig gjenhør med denne nydelige satsen. MA spiller den jo sååååå sukkersøtt...
Når forvirringen slår inn så ser man mye rart, selv rosa trompetister... eller var det elefanter? Skål! (en liten før sengen)ottone skrev:Hah, jeg har visst lurt både meg selv og folket rundt med Haydns trompet-konserter i kveld.
Det viser seg at Maurice Andre spiller Haydns trompetkonsert i C-dur på "Maurice Andre Edition", og den er ført opp som Hob. VIIg:C1.
Joseph Haydn har egentlig bare en trompetkonsert, det er den kjente i Ess-dur, og broren Michael har en kjent i C-dur, den vanskelige. Den som MA spiller på CDen og spotify-linken, er faktisk en annen konsert igjen.
Hob. VIIg:C1 er en obo-konsert, noen steder merket med tvilsomt opphav, men altså tilskrevet Joseph Haydn.
Michael Haydn sin C-dur konsert finner jeg ikke på MA-innspillingene, bare på youtube, mens D-dur-konserten er med, og med riktig benevnelse.
Observant, baluba![]()
EMI (og Europadisc) utgav en hel del Melodiya-innspillinger på 70-tallet. Det var et samarbeide dengang.vredensgnag skrev:Noen ganger skal man være heldig. Råkk og Råll ga bort Rozhdestvenskys 3-LP sett med Svanesjøen. Gjort med Moscow Radio Large Orchestra, med Igor Veprintsev som tonemester bak opptaket. 50 kroner... Platene er mint, boksen not.
Etterhvert er jeg ved å komme til at få er så gode som Veprintsev til å tegne godt orkesterperspektiv, uten antydning til hengekøye. Ser den finnes i gjenutgivelser via EMI, kunne vært interessant å sammenligne.
Opprinnelig er: Melodiya C-01771-6
Verdt å kikke etter.
Enig, det er en gjengs svakhet sammen med dette med en anelse mangel på klangfarger noen ganger; men dersom ikke volumet er for høyt og stereoen ellers ikke aksentuerer ropert-effekten, så er det til å leve med. Deres lydinnspillinger har ofte mange styrker også. Ikke minst på dette med å fange opp konsertsalens skala og egenart, og artistenes teknikk med instrumenter og vokal (artikulerte innspillinger, er det noe som heter det?)vredensgnag skrev:Jeg vil si at flere av Melodiyas plater har ropert-effekt...
Dette inspirerte meg til å sette på McCreesh':berxter skrev:Påske, ja. Herreweghe & co får framføre JSBs Osteroratorium som innledning