Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.407
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greatest Hits eller noe slikt.

Forferdelig CD-master, forresten. Harskere enn det harskeste smør.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt nydelig fløyte mens jeg ligger og hviler ut etter en sen lunch.

Boccherinis fløytekvintetter op. 19/Auser Musici. Hyperion-utgivelser plages sjelden med dårlig lyd.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Valentino skrev:
    Greatest Hits eller noe slikt.

Forferdelig CD-master, forresten. Harskere enn det harskeste smør.
    Penguin??
    Så de holder altså på med plater i tillegg til pocketbøker, lært noe nytt i dag også.
    ----
    Har tenkt å sette meg litt inn i Stabat Mater i anledning påsken, og har tenkt å gå for denne innspillingen med Rousset/Bonney/Scholl

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir ikke helt det samme som å lese Heart Of Darknes under Afrikas stjernehimmel å høre på harsk gjengivelse av en klassiker.

Litt mer liv i kroppen, men fortsatt dorsk. Overlater det til Starker og Dorati til å bevege følelsene mine sammen med LSO. Og det er Dvorak som står på menyen.

Ikke SACD.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.721
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Årlig CD-salg hos den lokale musikkhandleren, men jeg har ikke hatt tid og ork.
    Kona derimot, stakk innom i forbifarten, og kommer hjem med riktig spennende varer

Konserter av Henri Dutilleux

med bl.a. Truls Mørk

og amerikanske klassikere, av den litt mer moderne sorten

Prepared piano var nytt for meg. To stykker av dem til og med, men ikke mye piano å høre der. Fant på mye rart han John Cage.

Vivaldi-konserter med Peter Wispelwey får vente til senere.

Bra dame, ja, med god smak :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.721
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Maurice André spiller Haydn trompetkonsert.

Altså, Michael Haydn: trompetkonsert i C-dur
    Sjelden spilt, kanskje fordi den er vanskeligere å spille enn broder Joseph sin. Mye vanskeligere.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Maurice André spiller Haydn trompetkonsert.

Altså, Michael Haydn: trompetkonsert i C-dur
    Sjelden spilt, kanskje fordi den er vanskeligere å spille enn broder Joseph sin. Mye vanskeligere.

Interessant. Den må jeg sannelig tipse min bror om. Han skal spille broderens trompetkonsert til eksamen eller noe slik. Ironisk nok blir det broder'n hans som kommer trekkene med denne da (litt brødrehumor passer av en eller annen grunn godt med messingblåsere).

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.721
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    @baluba:Vær forsiktig med lillebror, han kan gå skikkelig på trynet i Michael sin trompetkonsert. Den er kjent for å være vanskelig, for vanskelig for de normale. Registeret går utenfor komfortsonen til de fleste. Men det kan være kjekt med noe å strekke seg etter. Og han kan jo komme til å huske den som "broderens konsert".
    Maurice André her:
    http://open.spotify.com/track/0OqfY22mPPdDP81Aq86DeZ

Hardenberger har også gjort den bra, på piccolo, og Niklas Eklund gjør den imopnerende på ekte barokktrompet.

ed: du kan jo legge til at M Haydn har enda en konsert, i d-dur, som er kanskje enda vanskeligere.
    Den er ikke en fullstendig konsert, egentlig et divertimento, og dermed ikke helt godkjent.
    Den går så høyt at selv de store får problemer. Skikkelig gøy, men best å styre unna den til eksamen.

eller 2.sats, i en sannsynligvis mer redigert innspilling:
    http://open.spotify.com/track/0oWaW8s3cB6OpMl37YaEh1

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    @baluba:Vær forsiktig med lillebror, han kan gå skikkelig på trynet i Michael sin trompetkonsert. Den er kjent for å være vanskelig, for vanskelig for de normale. Registeret går utenfor komfortsonen til de fleste. Men det kan være kjekt med noe å strekke seg etter. Og han kan jo komme til å huske den som "broderens konsert".
    Maurice André her:
    http://open.spotify.com/track/0OqfY22mPPdDP81Aq86DeZ

Hardenberger har også gjort den bra, på piccolo, og Niklas Eklund gjør den imopnerende på ekte barokktrompet.

ed: du kan jo legge til at M Haydn har enda en konsert, i d-dur, som er kanskje enda vanskeligere.
    Den er ikke en fullstendig konsert, egentlig et divertimento, og dermed ikke helt godkjent.
    Den går så høyt at selv de store får problemer. Skikkelig gøy, men best å styre unna den til eksamen.
    Takk for linken, helt kanon. Og jeg tror nok han klarer å styre seg selv når det gjelder det å ta vann over hodet. Halvgammel mann som han etterhvert har rukket å bli. Våger seg pinadø på omskolering i voksen alder, med hornet ved sin side. Går sikkert til helvetet som de fleste musikkstudenter, men hva er vel livet uten å ta noens sjanser fra tid til annen?

Typisk Spotify-merking. Hadde det ikke vært for deg hadde jeg trodd dette var feil Haydn, for de skriver bare Haydn. Da regner jeg med at alt det som det står Haydn på er Mike, og ikke Joe.

Edit: Nei, noe er da Franz Joes trompetkonsert i E-dur. Da må det være den i C-dur, som jeg ikke kjenner som er Michaels.

berxter skrev:
    Buxtehude: Kristelige kantater

B
    Fint å se at folk får seg åndelig føde. ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker for MH linken. Hyggelig gjenhør med denne nydelige satsen. MA spiller den jo sååååå sukkersøtt...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Takker for MH linken. Hyggelig gjenhør med denne nydelige satsen. MA spiller den jo sååååå sukkersøtt...
    Sitter og chatter med broren min som er på hotellet i Amsterdam. Sendte YouTube-linken til han. Store glis.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.721
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hah, jeg har visst lurt både meg selv og folket rundt med Haydns trompet-konserter i kveld.
    Det viser seg at Maurice Andre spiller Haydns trompetkonsert i C-dur på "Maurice Andre Edition", og den er ført opp som Hob. VIIg:C1.

Joseph Haydn har egentlig bare en trompetkonsert, det er den kjente i Ess-dur, og broren Michael har en kjent i C-dur, den vanskelige. Derfor trodde jeg at André spilte Michael Haydn. Den som C-dur-konserten MA spiller på CDen og spotify-linken, er faktisk en annen konsert igjen.

Hob. VIIg:C1 er en obo-konsert, noen steder merket med tvilsomt opphav, men altså tilskrevet Joseph Haydn.
    Michael Haydn sin C-dur konsert finner jeg ikke på MA-innspillingene, bare på youtube, mens D-dur-konserten er med, og med riktig benevnelse.
    Observant, baluba :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Hah, jeg har visst lurt både meg selv og folket rundt med Haydns trompet-konserter i kveld.
    Det viser seg at Maurice Andre spiller Haydns trompetkonsert i C-dur på "Maurice Andre Edition", og den er ført opp som Hob. VIIg:C1.

Joseph Haydn har egentlig bare en trompetkonsert, det er den kjente i Ess-dur, og broren Michael har en kjent i C-dur, den vanskelige. Den som MA spiller på CDen og spotify-linken, er faktisk en annen konsert igjen.

Hob. VIIg:C1 er en obo-konsert, noen steder merket med tvilsomt opphav, men altså tilskrevet Joseph Haydn.
    Michael Haydn sin C-dur konsert finner jeg ikke på MA-innspillingene, bare på youtube, mens D-dur-konserten er med, og med riktig benevnelse.
    Observant, baluba :)
    Når forvirringen slår inn så ser man mye rart, selv rosa trompetister... eller var det elefanter? Skål! (en liten før sengen) ;)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.721
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da passer det bra å roe ned for natten med Peter Wispelwey som spiller sonater av Vivaldi.

V

vredensgnag

Gjest
    Flagstad takker for seg etter mange år, og det gjør hun fint, sammen med Schwarzkopf.

V

vredensgnag

Gjest
    Noen ganger skal man være heldig. Råkk og Råll ga bort Rozhdestvenskys 3-LP sett med Svanesjøen. Gjort med Moscow Radio Large Orchestra, med Igor Veprintsev som tonemester bak opptaket. 50 kroner... Platene er mint, boksen not.

Etterhvert er jeg ved å komme til at få er så gode som Veprintsev til å tegne godt orkesterperspektiv, uten antydning til hengekøye. Ser den finnes i gjenutgivelser via EMI, kunne vært interessant å sammenligne.

Opprinnelig er: Melodiya C-01771-6

Verdt å kikke etter.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Påsken står for døren og hva er vel mer passende enn å innlede med Messiaen's orgelmeditasjoner:

(Unicorn-Kanchana, ikke Regis)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.127
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^ Ohh, nydelig plate.
    Påske, ja. Herreweghe & co får framføre JSBs Osteroratorium som innledning:

B

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Noen ganger skal man være heldig. Råkk og Råll ga bort Rozhdestvenskys 3-LP sett med Svanesjøen. Gjort med Moscow Radio Large Orchestra, med Igor Veprintsev som tonemester bak opptaket. 50 kroner... Platene er mint, boksen not.

Etterhvert er jeg ved å komme til at få er så gode som Veprintsev til å tegne godt orkesterperspektiv, uten antydning til hengekøye. Ser den finnes i gjenutgivelser via EMI, kunne vært interessant å sammenligne.

Opprinnelig er: Melodiya C-01771-6

Verdt å kikke etter.
    EMI (og Europadisc) utgav en hel del Melodiya-innspillinger på 70-tallet. Det var et samarbeide dengang.
    De engelske er gjerne mye bedre pressinger, og tapene er masteret påny for pressing av europeiske teknikere, slik at de gjerne har en varmere smoothere lydkvalitet som minner mindre om slike hornladede talehøyttalere-slash-tåkelurer som man finner på offentlige plasser. Noen av Melodiyas plater har en viss ropert-effekt, men slett ikke utålelig i de fleste tilfeller.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg vil si at flere av Melodiyas plater har ropert-effekt. De jeg har funnet fungerer er tatt opp i konsertsalen til Moskva Radios Store Orkester, og nesten utelukkende med denne Veprintsev som tekniker. Jeg mistenker at han og Rozhdestvensky samarbeidet over en lengre periode.

Så ble det litt Gilbert & Sullivan igjen. Denne gang Sargents versjon av The Pirates of Penzance. Hvor ofte får man høre "I'm a pirate", fulgt av et helt kor som understreker det faktum?

Pro Arte Orchestra med Glyndebourne Festival Chorus.

Cover som understreker musikkens dype alvor:

Og for den som måtte være i tvil.

[video]http://img.maniadb.com/images/album/166/166610_1_f.jpg[/video]

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Jeg vil si at flere av Melodiyas plater har ropert-effekt...
    Enig, det er en gjengs svakhet sammen med dette med en anelse mangel på klangfarger noen ganger; men dersom ikke volumet er for høyt og stereoen ellers ikke aksentuerer ropert-effekten, så er det til å leve med. Deres lydinnspillinger har ofte mange styrker også. Ikke minst på dette med å fange opp konsertsalens skala og egenart, og artistenes teknikk med instrumenter og vokal (artikulerte innspillinger, er det noe som heter det?)

Glyndebourne-ting er jo alltid supre, og jo eldre desto bedre. Imo iallefall.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.407
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Påske, ja. Herreweghe & co får framføre JSBs Osteroratorium som innledning
    Dette inspirerte meg til å sette på McCreesh':

Spartansk interessant med kun 4 sangere som synger solo eller kor.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.001
    Sitter med resten av familien og ser på NRK1, men har på "ørehøyttalerne" med Schoenbergs Gurrelieder. Det er meg komplett uforståelig at denne utgave ikke er topprangert overalt:

Ferencsik er som altid fokusert, orkesteret spiller uforskammet mye bedre enn man burde forvente, og solisterne er IMO de beste jeg har hørt i dette verk (jeg har 5 eller 6 andre Gurrelieder), og så er det attpåtil live.
    Steen

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.721
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gurrelieder er et verk man kan bruke lang tid på, et eget univers som åpner seg når man begynner å lytte og lese.
    Takk til Steen for tips.

Fantasien drar fort av sted når faktamaterialet er sparsomt.
    Stakkars Kong Waldemar Atterdag som dro rundt i landet med liket av sin dronning, og så hans elskerinne Tove som ble myrdet i badstuen. Ikke rart at han surrer rundt på hvileløs jakt på nattestid ved Gurre Slott. Eller noe sånt.

Den hvileløse Waldemar på nattlig jakt ved sitt kjære slott.

Det som en gang var Gurre Slot. (bilder fra www.naturstyrelsen.dk)

Her er det Simon Rattle og BPO som presenterer Gurrelieder, med Anne Sofie von Otter, Thomas Quasthoff og andre.

Mye Mahler og Wagner tydeligvis hos den tidlige Schönberg, lett å like.

Vedlegg

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    379
    Fin morgenmusikk når det er stille i huset. J. S. Bach Orchestral Suites no 2 & 3 med The Academy of St. Martin in the Fields og Neville Marriner.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.127
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er i gang (igjen) med en kantate-"maraton". Det går som alltid på Leonhardt/ Harnoncourt; jeg har jo både Gardiner og Leusink komplett, med noe strø fra Suzuki og flere, men det er og blir L&H som spilles. Vel, nå er det BWV 44 "Sie werden Euch in den Bann tun", og jeg kommer vel godt opp på 60-tallet før natt'a. Her et bilæte fra en fhv fersk utgave:

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.721
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mimrestund. Jeg hører og ser på Truls Mørk som spiller Dvorak, på NRK2 nå.
    Opptak fra Oslo Konserthus, med Oslo Filharmoniske og Eivind Gullberg Jensen.
    Og med meg i salen, etter en lang hyggestund hos Kontrapunkt og et bedre måltid :)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.407
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kom inn vel sent til Hovedscenen, ottone, og fikk bare med meg finalen og ekstranummeret. Tok med meg den første av eldsteBachsønnkantatene fra Mainz også. Fantastisk arkitektur. Musikken kunne vært mesterens selv.

Nå Suzuki og gjengen i palmesøndagskantaten, BWV182 Himmelskönig sei willkommen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.721
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kirkerommet i Mainz gjorde inntrykk, ja. Jeg forlot rommet et øyeblikk etter Truls Mørk men ble kontant ropt tilbake av kona "Åh, den kirken, kom og se!"

Apropos Bach, så er det fint å følge med tiden, dag for dag, også i en jobbepåske.
    Erfreut euch, ihr Herzen !

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn