Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.731
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå denne boksen; Amadeusqt spiller sen LvB. Kanskje ikke den mest gripende interpretasjonen, men dette var deres "Fach".
    folder.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har trukket ned i kjelleren en kald feriedag, og funnet fram den store Dvorak-boksen fra Brilliant Classics. Fra den tiden vi handlet klassisk-bokser som fulle sjømenn. På tide å spille litt fra den, da den er full av deilig musikk.
    1658580555268.png

    Pianokonserten nå. Den er sjelden spilt, men like fullt vakker.
    St Louis SO spiller, under Walter Susskind, solisten heter Rudolf Firkusny.
    Google forteller meg at den er innspilt i 1975 på Vox/Turnabout, skal ifølge discogs finnes på en reissue fra Mobile Fidelity Sound Lab.
    Det klinger meget fint, og tolkningen kler musikken.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Hebbes 1962-syklus er strålende. Selv holder jeg en knapp på Furtwängler, men hører gjerne disse. De senere Hebbe-syklusene (3 stk?) blir litt for mye Karajan og litt for lite Beethoven, synes jeg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.915
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spiller sekseren fra settet nå. Skjønner ikke hvorfor den har fått så mye pepper.
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Som sagt, jeg digger 62-Hebbe. Litt sukker er jo ok. Må innrømme at jeg sliter litt med Toscanini. Det får være grenser for tørr tolkning! Kanskje Karajan burde gitt seg med Beethoven etter den første runden. Nå mener jeg ikke - i motsetning til flere - at han ble dårligere med årene uansett repertoar. Det siste han spilte inn var så vidt jeg vet Maskeballet med Domingo og Barstow. En opera jeg har et spesielt forhold til og har i ørten versjoner. Men Karajans mener jeg er blant topp tre gjennom tidene. Super lydkvalitet gjør heller ikke noe.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.915
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mye bra fra Karajan, jeg har fine ting med ham fra midt 50-tall til nesten helt til slutten, men alt i alt spilte han inn for mye, eller de samme verkene for mange ganger. Markedsmetning. Alle burde ha Hifi Karajan 1 eller 2 for å minne seg selv om hvor galimatias den klassiske plateindustrien og spesielt det gule sirkuset var.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gammel vinyl her også, nå en kvalitetspressing fra gamle CBS. Rostropovitsj med den første innspillingen av Sjostakovitsj cellokonsert op.107 fra 1960.
    650A0621-1F06-4570-9245-3D393CD4AF77.jpeg

    Ekvipasjen Philadelphia Orchestra og Eugene Ormandy fornekter seg ikke med henførende orkesterklang.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nittennoenogseksti, gjenutgitt 1970. Bra greier.

    Vis vedlegget 835198
    Det der er en av mine all time favourites på vinyl, sammen med ditto Brahms 4. Alle gode ting er 4 (har jeg mast om 4. klaverkonserten fra LvB?)
    Jeg har alle Karajan sine versjoner av Beethoven-symfoniene, og foretrekker klart 60talls-versjonene med Berliner Philharmoniker.
    Ikke mest på grunn av lydkvaliteten, mest for tolkningene.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Våget meg på denne. Moderne opera er vanligvis ikke helt min tekopp, men dette likte jeg. Dramatisk som bare det, med flotte melodiske partier innimellom all sprechgesangen.


    Unknown-1.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.740
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk musikk. Fantastisk utført. Vis vedlegget 835296
    Dette er min første innspilling av Bartok 2. Kjøpt som LP i 1973 (tror jeg, muligens så sent som 1975) . En fantastisk sugende innledning på denne konserten, og begynnelsen på en intens Bartok fase. Jeg var også veldig hekta på Haitink.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.347
    Antall liker
    9.246
    Satt og så på ungdomskonkurransen fra Montpellier i går kveld men fikk ikke med meg det etter kveldsnytt. En tysker som spilte alldeles nydelig cello synes jeg men noen som så alt? Prøver å hente det ned fra NRK sidene men det vil seg ikke..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Satt og så på ungdomskonkurransen fra Montpellier i går kveld men fikk ikke med meg det etter kveldsnytt. En tysker som spilte alldeles nydelig cello synes jeg men noen som så alt? Prøver å hente det ned fra NRK sidene men det vil seg ikke..
    Joda, vi måtte få med oss alt. Unge Kraggerud imponerte, den yngste av alle, tok publikum med storm. Alle de tre siste er verd å se/høre, vinneren finnes også der.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.368
    Denne nå, mens jeg vurderer om søndagen kanskje burde benyttes til noe mer formålstjenlig.
    Gurre.jpg


    Ikke verdens beste lyd, men min foretrukne Gurrelieder likevel. Fra en live-konsert i 1968. Har ofte kjørt forbi ruinene av "slottet" i Gurre, som jo plasserer denne musikken trygt i Danmark ;). Dette verket fortjener IMHO å bli hørt i sin helhet, og oftere enn jeg tror er tilfellet.
    Steen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Dette er min første innspilling av Bartok 2. Kjøpt som LP i 1973 (tror jeg, muligens så sent som 1975) . En fantastisk sugende innledning på denne konserten, og begynnelsen på en intens Bartok fase. Jeg var også veldig hekta på Haitink.
    Uroppføreslen med Zoltán Szekely og Mengelberg finnes på denne boksen:

    1658666352297.png
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av den flotte dokumentaren om Haitink på nrk2 i kveld. Spiller nå denne. Er redd det kan bli mye musikk dirigert av Haitink fremover…liker veldig godt det jeg har hørt så langt.
    E83EB2B5-40B1-4B7B-8349-4BCD018FD7BC.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.740
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En meget sober, human og reflektert dirigent. Fant frem Bruckner 7 inspirert av programmet, men nå med Gunter Wand.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    2.181
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så sendingen om Haitink første gang den ble sendt, likte den ikke noe mindre når jeg så den om igjen i går. Liker veldig godt slike dokumentarer, det ligger mye fint på NRK Hovedscenen sine nettsider som er verd å få med seg. Det siste jeg så om igjen var Jakten på Tonetreet, anbefales også.

    Første feriedag, jeg er i samme gate som plasma, kaffen kan nytes i ro og mak med god musikk, hva mer trenger man en mandag formiddag.

    Haitink.png
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mer Haitink. Har hørt Debussy’s orkestermusikk en del ganger, men aldri så flott som denne. Han lar soloistene skinne og den lille stillheten innimellom er veldig effektfull. Lyden er også prima.
    FD452BC3-FEB3-47C0-8BA6-87F54F1C4603.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Trondheim
    Da ble det Beethovens fiolinkonsert med Herman Krebbers (konsertmester i Concertgebouw) og Haitink. Den innspillingen ble vurdert meget høyt da den kom ut, og jeg ser ingen grunn til å krangle på det. Dette var meget bra.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.368
    Det var Erling Sandmo's anbefaling av opus 61, men vist ekstremt vanskelig å få tak i på vinyl. Selv har jeg to monoutgivelser med Krebbers og van Otterloo innspillet noe tidligere enn din. Spørs om jeg skal finne de fram :).
    Steen
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja,og jeg mener det var den Kjetil Hillveg hadde med på sin cd om sine klassiske favoritter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn