Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Beethoven strykekvartetter op.127 og op.133. Ettervirkninger etter festival holder meg våken om natten.
    Smetana-kvartetten spiller, på rødklistret Supraphon fra rundt 1963.
    1658963112926.png

    Er det samme innspillinger som @berxter viste for noen dager siden, i en annen innpakning?
    Ikke til forkleinelse for noen, men jeg liker dette coveret bedre.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.854
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Usikker; boksen min er en samleboks med nr 12-16, copyright 1974.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker de amerikanske musikalene fra 30-tallet. Hørte nettopp på denne:

    Vis vedlegget 836095

    Fantastisk flott med titler som "Embraceable you", "I got rhythm" og "But not for me". En flott serie på Elektra Nonesuch.
    Dessverre er denne innspillingen preget av at du har orkesteret i fanget, og de kvinnelige sangerne har ganske nasale stemmer, stemmer som sikkert passer på Broadway, men i en plateinnspilling blir det for brutalt.
    Men musikken er superb!
    Har hele den Gershwin serien og enig i dette. Kim Criswell er dessverre en "belter", dog trolig ganske autentisk, ref Ethel Merman. Tar platene i denne serien frem av og til.

    Har også slukets anbefaling.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Det er to komponister jeg bare har betraktet litt på avstand, det er Wagner og Mahler. Kan hende det henger sammen med det lille jeg har hørt av dem begge, det virker tidvis skremmende stort og nesten overveldende for en som trives best med trioer og mindre ensembler. På dagens bytur kom jeg over denne her, så nå får jeg bare stavre meg opp på 10- meter´n og la det stå til.

    _DSF2819.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    2E5CA606-878D-4C33-BBD0-5B73823C9CA6.jpeg

    Noe digert å se på utsikten til.
    Tror jeg arvet denne av @Syncrolux da vinylen hans fikk reisepass. Ingen snøring forøvrig, har aldri hørt Bruckner 9 og jeg har hatt plata i 10 år. Bra lyd de fikk til i filharmonien, forresten. Slækk konsertsal, godt opptakslokale. Den har vi jo hørt før.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Et godt sted å starte med Mahler er jo Bernsteins første syklus for CBS fra sekstitallet. Mener å huske at alle er med New York Philharmonic, men alle er bedre enn hans DG syklus 20 år senere. Mahlerites hevder innimellom at det blir vel mye Bernstein på bekostning av Mahler, men dem om det.
    Steen
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.479
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Det er to komponister jeg bare har betraktet litt på avstand, det er Wagner og Mahler. Kan hende det henger sammen med det lille jeg har hørt av dem begge, det virker tidvis skremmende stort og nesten overveldende for en som trives best med trioer og mindre ensembler. På dagens bytur kom jeg over denne her, så nå får jeg bare stavre meg opp på 10- meter´n og la det stå til.

    Vis vedlegget 836736
    Siste episode av Lytteklubben, podkasten til Oslofilharmonien, har noko som verkar vera ein fin guide til kva ein kan lytta etter hjå Mahler: https://ofo.no/no/lytteklubben/episode-5-gustav-mahlers-aktualitet

    Elles skriv Eivind Buene også bra om det i "Dobbeltliv. Essays om musikk og litteratur".

    Sjølv har eg aldri fått til Mahler, til trass for at eg har gått til innkjøp av fleire syklusar. Eg trur det har med manglande tolmod å gjera.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset Steen, jeg skal strømme meg gjennom utgivelsene og se om de treffer.
    Lytteklubben pleier jeg å høre på, dog har jeg ikke rukket å få meg med alt og det er en stund siden sist, godt tips det også Tweedjakke. Jeg tror, og understreker tror, at jeg kanskje har samme forhold til Mahler som du har, men jeg skal gi mannen og dens utøvere en fair sjanse. Tålmod har jeg mye av, samtidig trenger jeg at det også berører, så det blir spennende å se/høre den kommende tiden. Symfoni nr 3 har ikke skremt meg bort i alle fall, god innspilling med fin lyd er det også.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ha tålmodighet og belønningen er stor…begynn gjerne med Mahler 4. Mange gode versjoner. Klemperer, Abbado eller Ivan Fischer. Wagners mestersyngerne er grei å begynne med før det drar seg til med f eks Ringen syklusen. Lykke til..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For å gjenta meg selv: Jeg måtte til bunns i Rhinen før jeg fikk til Wagner. All ære til Solti og Culshaw. De skjønte at Wagner var teatermann, og de klarte å lage teater uten det visuelle.
    Mahler er veldig annerledes enn Wagner. Satire og ironi finner man ikke hos Wagner. Nesten ikke humor heller. Det måtte være når Siegfried tar med en bjørn hjem til Mime på kødd.
    Men jeg ser greia med de svære tingene, spesielt på LP. Dynamikkområdet er i overkant for formatet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    7FD2629F-F165-4C2B-A2DD-27985C93FB14.jpeg

    Dette er rett og slett gøy!

    Tillegg: Selvfølgelig var Dies Bildnis (sunget på svensk her självklart) ødelagt av et hakk tvers over hele sporet. Bruktvinyl er bruktvinyl. Men til gjengeld er musikken ikke mellomlagret på DSD.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.854
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt utenfor "komfortsonen" min, men den er jo morsom da. Og så er faktisk Schwarzkopfs Whoopsie- stil helt på sin plass. Litt sliten pressing, dog.
    folder.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23

    Noen som har hørt denne? Det har ikke jeg, men har iallefall bestilt og det er jo en start!
    Er litt fascinert av tilnærmingen ref. instrument/strengevalg.


    bach cello suites david stromberg.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Litt ymse. Hørte nettopp Jan Klusáks Variasjoner over et tema av Gustav Mahler for stort orkester. Det var faktisk veldig fint. Nå Vitězslav Nováks Høstsymfoni. Litt kjedelig i mine ører. Begge fra denne boksen:

    1659093055728.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23

    Apropos bokser, åpnet noen mailer i dag og da dukket denne LIVSFARLIGE knappen opp.....

    livsfarlig knapp.png
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Orgelkonsert av Handel. Sjelden jeg hører slikt, men veldig flott egentlig. Humørfylt, glad og lystig musikk. Vi trenger vel litt av det innimellom. Veldig flott spilt og svært god lyd er bonus.
    5F1B2F66-0218-4B2C-800D-9998AB487728.jpeg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    @Sluket du er en luring. Jeg trodde først du var på sedvanlig salg på europadisk igjen, fargen virket kjent, og så kanskje Amazon.
    Jeg lærer aldri, som kona stadig gjentar, at jeg skal spørre rett ut før jeg begynner å spekulere og anta ting.
    Nei, altså, den Ashkenazy Decca-boksen er currently unavailable hos de jeg sjekker.
    Så da må jeg bite i det sure og spørre hva slags klubb du er med i som får disse tilbudene?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sluk-klubben, den Hunter S. Thompson beskrev så godt. Slukster hører selvfølgelig til på den negative siden.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må innrømme at jeg fant et stort hull i min kjennskap til Shostakovich’s pianomusikk. Det skal tettes med denne flotte platen av Igor Levit. Nydelig musikk
    6A23172D-895A-43DC-8D66-9294525B0DC7.jpeg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Bruktbutikker er fine ting, boksen med dønn strøkne plater kostet meg ti kroner, viste ikke om jeg skulle smile eller rødme dag jeg gikk derfra. Nydelig Verdi i dobbelt forstand.

    _DSF2845.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Otto-Man, det er Presto som annonserte den boksen i dag.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Starter lett og rolig med noenlunde original versjon, etter å ha blitt sjokkskadet på en positiv måte hos Valentino med en moderne mashup av denne musikken.

    Innhold like bra som innpakningen !

    3D88A871-CE24-4B21-8B78-A7803FC6879E.jpeg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.774
    Torget vurderinger
    1
    Nå spilles denne, ikke halv gale innspilling.
    325A84CB-6EA8-45DD-88CC-0EFD4FBD1298.jpeg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Her går det i denne;
    chausson.jpeg
    symfonien nå, poeme et par dager siden. Fin musikk.

    Ellers har jeg et spørsmål trigget av bildet til Janine Jansen, over.
    Har noen av dere hørt på denne?
    jansen.jpeg
    Og i tilfelle, hva synes dere om fiolinene - forskjell i lyd?
    Kona og jeg hørte på denne for noen uker siden og hørte tydelig forskjell på de to første.
    Etter hvert ble det litt vanskeligere å konsentrere seg, men inntrykket var vel at de senere fiolinene var noe mer velklingende enn de tidlige...men må nok ta en grundigere lytt før konklusjon.
    Fascinerende innspilling uansett og også et meget interessant tv program om dette (sendt på NRK)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Legger Gesellschaft til Deutsche Grammophon.
    4A1BCAB7-E371-4A12-88CB-8E83AD85BB75.jpeg

    R. Strauß, utdrag fra Arabella. Veldig fint, Wagnersk men med kjærlighet og varme. Keilberth dirigerer, må være live. Litt knepp på pressingen fra 1966.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn