Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Screenshot_20220711-202959_Facebook.jpg

    Akkurat nå går det i Callas og Norma her, men kanskje man burde finne frem noe fra denne herren. 95 år og fremdeles aktiv, så det kan meget vel tenkes at en har en god del forskjellig fra ham.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her snurrer Max Richter. Jeg liker veeeldig godt det han har gjort med Vivaldis årstider, kanskje liker jeg den nye bedre enn den første han gjorde, og den ga meg bakoversveis.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du verden for en flott V.W-innspilling.
    Fra 1967. Boult selv hadde æren av å fremføre verdenspremieren på denne symfonien i 1948
    Stiller meg fremdeles undrende til mye av det som presenteres av dagens innspillinger - spes. innspilling. Dette låter så.....analogt - som det gjør fra..... rad 10 i en god konsertsal.
    Kjøpte denne i den lokale bruktsjappa hjemme hos mor og far sist helg. Kom over noen fine innspillinger for en latterlig billig penge.
    Vet også hvem som kjøpte den i sin tid :)

    Vaughan Williams Symph. 6 Boult .jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke kult med slike? Har kjøpt noen med pen kvinnelig løkkeskriftsignatur, blant annet den fra 68 med Solistkoret og Nystedt.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Den VW-plata der er av aller ypperste klasse. Boult og engelsk musikk - blir ikke bedre enn det. Lyden var toppklasse også.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    20220712_204449.jpg


    EMI ja. På 60- og 70-tallet var ofte engelsk EMI spinnvilt bra. Etter en drøy måneds venting og en klage brådukket det opp to sett av disse Sibelius-verkene. En av dem skulle vært en samling Mahler-symfonier fra Telarc, men skitt au - man trenger musikk i ferieheimen også.
    Saken er at bedre Sibelius får man ikke. Intenst som fy. Spenningen gir seg aldri. Det eneste man kan utsette på lyden er mangel på luftighet i diskanten. Ellers er alt mye bedre enn hva man klarer i dag.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ingen har så bra snyteskaft som Barbirolli!

    Men ja, for mange mikrofoner, for brede miksere, for mye postprossesering i dag. Salfølelsen skrus bort. Kontrapunkt: Sjekk hvordan gutta som flankerer Culshaw rir skyvepotmetrene i The Golden Ring (YouTube). Rett til to spor, live i studio.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er virkelig flott musikk. Spennende komponist som må utforskes mer. Langt mer tilgjengelig enn jeg hadde trodd. En av komponistene som Gidon Kremer har beundret og spilt inn mye, eller alt, som er skrevet.
    CBA2ABD0-054B-4AE5-BFC1-30EDF5230421.jpeg
    C75684FD-B4D2-4E48-AD86-8B3FF15E7C32.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Du verden for en flott V.W-innspilling.
    Fra 1967. Boult selv hadde æren av å fremføre verdenspremieren på denne symfonien i 1948
    Stiller meg fremdeles undrende til mye av det som presenteres av dagens innspillinger - spes. innspilling. Dette låter så.....analogt - som det gjør fra..... rad 10 i en god konsertsal.
    Kjøpte denne i den lokale bruktsjappa hjemme hos mor og far sist helg. Kom over noen fine innspillinger for en latterlig billig penge.
    Vet også hvem som kjøpte den i sin tid :)

    Vis vedlegget 832352
    Jeg har alltid vært svak for den innspillingen av "The lark ascending" med Hugh Bean og Boult.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Dette er virkelig flott musikk. Spennende komponist som må utforskes mer. Langt mer tilgjengelig enn jeg hadde trodd. En av komponistene som Gidon Kremer har beundret og spilt inn mye, eller alt, som er skrevet. Vis vedlegget 832420 Vis vedlegget 832421
    Weinberg er en flott komponist. Danelkvartetten har spilt inn hans strykekvartetter komplett (17 stk) på plateselskapet CPO. CPO har også spilt inn fiolinsonatene hans. Og både Naxos og Chandos har spilt inn noen av symfoniene hans. Det finnes veldig mye musikk av Weinberg som er innspilt. Bare sjekk på prestomusic.com. Arcadiakvartetten driver tydeligvis på med en komplettinnspilling av strykekvartettene på Chandos.

    Takk for inspirasjonen. Nå blir det Michael Kaňka i cellosonatene hans.

    1657695433827.png
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå spilles Beethovens sene strykekvartetter. Takacs spiller veldig direkte, energisk, rett på sak. Jeg liker det. Intenst, null sukker. Er nok litt krevende, men engasjerende. Andre, f eks Endellion er litt snillere men også veldig bra.
    C3CFE54D-D9CB-4D8D-9C06-733B8F12C166.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Dritvær. Da blir det mye musikk og lesing (og litt internett).
    Jeg leser "Historien om Praha" for tiden, og hvis man trodde at den norske og engelske kongerekken var komplisert er det ingen ting mot Přemyslidene og Brandenburgerne i Böhmen. Her finner man bakgrunnen for Smetanas operaer "Libuše" (datter av "urtsjekkeren" Czech som giftet seg med Přemysl og startet Přemysllinjen), Brandenburgerne i Böhmen (om opprøret mot Brandenburgerne fra de tsjekkiske adelsmennene) og Dalibor. Og Ludmila som Dvořák skrev et oratorium om.

    Og så hører jeg mye musikk. Akkurat nå er det Bartóks "For children" klaverstykker. Veldig bra øvelsesstykker for små barnefingre. Før i dag ble det bl.a. Stravinskys fiolinkonsert live fra Concertgebouw.

    Og litt annet . Joni Mitchels Heijra og Sgt. Pepper i "glorious mono".
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Så rusler man ned i kjelleren for å rydde litt, og hva finner man der? Jo - Villa-Lobos' strykekvartetter med Cuarteto Latinoamericano på Dorian. Så da blir det litt ustandard strykekvartett på meg.

    1657805106397.png


    De er riktig fine også. Ikke alt for vanskelig tonespråk, rytmiske, men også melodiøse. Anbefales (jeg tror boksen er gjenutgitt på Briliant).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Nå spilles Beethovens sene strykekvartetter. Takacs spiller veldig direkte, energisk, rett på sak. Jeg liker det. Intenst, null sukker. Er nok litt krevende, men engasjerende. Andre, f eks Endellion er litt snillere men også veldig bra. Vis vedlegget 832674
    Det er slik jeg oppfatter innspillingen med Pražák kvartetten. No "pussyfooting".
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Budapest-kvartetten er også ganske uten unødige tilsetninger i Beethoven. Min favoritt er dog Cleveland Quartet på telarc. Spenstig, nyansert, innsiktsfullt og virtuost og med en fabelaktig lydkvalitet. Grisedyr samlerpris på cd-settet, men finnes på Tidal.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Vis vedlegget 832589
    [/QUOTE]
    Så rusler man ned i kjelleren for å rydde litt, og hva finner man der? Jo - Villa-Lobos' strykekvartetter med Cuarteto Latinoamericano på Dorian. Så da blir det litt ustandard strykekvartett på meg.

    Vis vedlegget 832874

    De er riktig fine også. Ikke alt for vanskelig tonespråk, rytmiske, men også melodiøse. Anbefales (jeg tror boksen er gjenutgitt på Briliant).

    Takk for påminnelsen for disse! Og denne versjonen finnes på Tidal, for de som driver med slikt (som jeg :D ) Flott innspilling både musikalsk og lydmessig.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.858
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Snakker om Beethoven... For å komme meg ut av "Dylan-tåka" står denne boksen for tur. Denne herlige boksen! Blir å begynne med begynnelsen, og jobbe meg gjennom alle. Nok ikke alle på en gang, det blir litt mye, selv for en gærning som meg, men et par lp-er av gangen...
    folder.jpg

    PS: Boksen var gropmøkkete, til tross for min påstand om annet. Så så jeg Slukets eksemplar av Brahms-boksen, og grep straks til rengjøringsredskap. Jeg skjemtes så fælt av bildet at jeg har redigert bort originalbildet, og lastet opp ett etter renholdet. Unnnnnskyld...
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Budapest-kvartetten er også ganske uten unødige tilsetninger i Beethoven. Min favoritt er dog Cleveland Quartet på telarc. Spenstig, nyansert, innsiktsfullt og virtuost og med en fabelaktig lydkvalitet. Grisedyr samlerpris på cd-settet, men finnes på Tidal.
    Takk for tips. Det er ukjent for meg. Fant den på Qobuz. La inn Brahms strykekvartetter i samme rennet. De er gjerne bra de og?
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Utmerket de Vila Lobos kvartettene Otare. Lettbent, nesten lystig. Blir i godt humør av dette. Tydelig latino preg til tider. Glimrende innspilling. Et stort pluss i denne tråden er all den gode musikken man får anbefalt. Jeg hadde aldri i verden funnet disse av meg selv. Takk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du verden for en flott V.W-innspilling.
    Fra 1967. Boult selv hadde æren av å fremføre verdenspremieren på denne symfonien i 1948
    Stiller meg fremdeles undrende til mye av det som presenteres av dagens innspillinger - spes. innspilling. Dette låter så.....analogt - som det gjør fra..... rad 10 i en god konsertsal.
    Kjøpte denne i den lokale bruktsjappa hjemme hos mor og far sist helg. Kom over noen fine innspillinger for en latterlig billig penge.
    Vet også hvem som kjøpte den i sin tid :)

    Vis vedlegget 832352
    Jeg har alltid vært svak for den innspillingen av "The lark ascending" med Hugh Bean og Boult.
    Helt enig med dere begge. Dette var min første VW plate inspirert av Familien Ashton på NRK, hvor et tema fra førstesatsen i symfonien ble brukt.

    Og otare; Hejira er et fabelaktig album. Pastorius og Mitchell...say no more.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv har jeg spilt meg gjennom Aulis Sallinens symfonier og konserter på cpo i løpet av sommeren. Arven fra Sibelius er tydelig, særdeles flott musikk. Nr 3 går nå.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her har litt for stor del del av dagen blitt brukt til å nerde på detaljnivå....
    Bla. Mahler 3. symph. trombonesolo -1. del.

    Ok.... hva hører jeg etter?
    Ca 5:30 +- - etter "altklarinetthylet" og "slagverkfallet" starter 1. solo;
    -Hvor stor er forskjellen i styrkegrad i "slagverkfallet" på de forskjellige innspillingene
    -Renhet ansats i komp.
    -Noteverdier og aksenter
    -Hvor godt kommer rytmene som ligger i bakgrunnen frem - hvor mye vektlegger dirigent og teknikere dette.
    -Spilles det rubato eller rimelig fast.
    -Spiller solist rent.
    etc etc etc

    M3 trb solo.png


    Tilfeldig nevnt rekkefølge på noen av dirigentene / orkester jeg har brukt tid på i dag;
    Haitink/Concertgebouw
    Solti/Chicago
    Bernstein/NY 1962
    Bernstein/NY 1989
    Tennstedt/London
    Mazel/Philharmonia
    Kubelik/Beyerischen Rundfunk
    Segerstam/Danish National Radio Symph.
    Jansons/Oslo Philharm.
    Gergiev/London
    Boulez/Wien
    Metha/LA
    Maazel/Wien
    Tilson-Thomas/San Francisco
    Nagano/Deutches Symph.
    Esa-Pekka Salonen/LA
    Rattle/Birmingham
    Levine/Chicago
    Ozawa/Boston
    Neuman/Czech
    Abbado/Wiener


    Bernstein må sies å ha forandret mening i løpet av de årene mellom de nevnte innspillingene hans. Det liker jeg - at ting ikke er skrevet i stein.
    Min store skuffelse er at jeg ikke finner at Klemperer har spilt den inn - eller....? (med håp)
    Samlet Klemperer i fysisk format for noen år siden.......
    Noen vil kanskje også savne Karajan......

    Og ja- jeg har en favoritt :)

    ......og slik gikk noen timer i perfekt trøndersommervær.......
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.167
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er milevis fra nerding på nivået ditt emotikon, og mange andre her inne. Men, jeg jobber stadig med å øke kunnskapen og forståelsen, i all hovedsak takket være alt det dere deler av kunnskap og kompetanse i denne høyverdige tråden.

    I aften har jeg falt i requiem gryten og rødvinsglasset, et høyst hyggelig sted å være. I tillegg har jeg funnet frem noen av utskriftene jeg har gjort av enkelte tråder i hovedtråden til klassisk musikk her inne, jeg foretrekker å lese på papir, da kan jeg skrible litt egne ting på arkene også. Aftenes lektyre er hentet fra tråden med ulike dypdykk, hvor ottone har samlet de utmerkede anbefalinger fra erato. Et lite kompendium er stiftet sammen for anledningen, så det blir mye god musikk som skal letes opp og ikke minst nytes gjennom helgen. Det er således også på sin plass å heve glasset og takke så mye, både til de nevne, og alle de andre som bidrar så mye til den klassiske tråden.

    _DSF2775.png
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for tipset, tråden med ulike dypdykk. Visste ikke om dens eksistens. Virkelig en uvurderlig kilde til kunnskap. Imponerende å se det nivået det skrives på der. Spesielt Awe, og Erato men ikke bare de. Jeg lærer noe hele tiden. Leser en del tidsskrifter om klassisk, men dette her står ikke tilbake for noe.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Bernstein må sies å ha forandret mening i løpet av de årene mellom de nevnte innspillingene hans. Det liker jeg - at ting ikke er skrevet i stein.
    Min store skuffelse er at jeg ikke finner at Klemperer har spilt den inn - eller....? (med håp)
    Samlet Klemperer i fysisk format for noen år siden.......
    Nei, du finner ikke nummer 3 med Klemperer, men nerdingen kan nå nye høyder hvis du sjekker ut hans M7 med NPO på EMI. Mener å huske at han bruker litt over hundre minutter på å komme igjennom symfonien, eller sånn cirka en liten halvtime mer enn Bernstein :giggle: . Det verste er at det faktisk funker.
    Steen
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Snakker om Beethoven... For å komme meg ut av "Dylan-tåka" står denne boksen for tur. Denne herlige boksen! Blir å begynne med begynnelsen, og jobbe meg gjennom alle. Nok ikke alle på en gang, det blir litt mye, selv for en gærning som meg, men et par lp-er av gangen...
    Vis vedlegget 832979
    PS: Den er ikke møkkete, det er designet....
    Snakker om sola......

    20220716_013458.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.858
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dæsken! Fram med mikrofiberklut og mildt såpevann... 5 min senere... Min LvB var møkkete! Nu ikke så meget.
    Edit: Er'n ikke flott da? Aristokratisk og kontrollert. Våger å sammenligne ham med... Milstein, kanskje.
    Brahms-boksen har jeg ikke, og jeg antar at den er svinedyr å få fatt i.
    Nok en edit: Hmm, jeg tar sjansen, og bestiller en Discogs-sak fra Spania, til menneskepris.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Brahms boksen er ny, uspilt, ikke åpnet enda! Den var med i en av eskene jeg hentet fra "fjernlageret" tidligere i år! Sikkert ti år siden den ble kjøpt, ingen peiling på hva den koster/kostet.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nei, du finner ikke nummer 3 med Klemperer, men nerdingen kan nå nye høyder hvis du sjekker ut hans M7 med NPO på EMI. Mener å huske at han bruker litt over hundre minutter på å komme igjennom symfonien, eller sånn cirka en liten halvtime mer enn Bernstein :giggle: . Det verste er at det faktisk funker.
    Steen
    Noe av det jeg liker med Klemperer er nettopp dette at han tar seg tid. Mye som kommer frem da, der andre raser avgårde. Og Bernstein var ikke av dem som hastet avgårde han heller 🙂
    En av de 12 Klemperer-boksene i hus;

    DE3F7BBD-A79F-4A67-BAF1-9CE1AFD612FD.jpeg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er milevis fra nerding på nivået ditt emotikon, og mange andre her inne. Men, jeg jobber stadig med å øke kunnskapen og forståelsen, i all hovedsak takket være alt det dere deler av kunnskap og kompetanse i denne høyverdige tråden.

    I aften har jeg falt i requiem gryten og rødvinsglasset, et høyst hyggelig sted å være. I tillegg har jeg funnet frem noen av utskriftene jeg har gjort av enkelte tråder i hovedtråden til klassisk musikk her inne, jeg foretrekker å lese på papir, da kan jeg skrible litt egne ting på arkene også. Aftenes lektyre er hentet fra tråden med ulike dypdykk, hvor ottone har samlet de utmerkede anbefalinger fra erato. Et lite kompendium er stiftet sammen for anledningen, så det blir mye god musikk som skal letes opp og ikke minst nytes gjennom helgen. Det er således også på sin plass å heve glasset og takke så mye, både til de nevne, og alle de andre som bidrar så mye til den klassiske tråden.
    Nå må du ikke tro at jeg nerder slik hver gang det settes på musikk her i heimen. Men enkelte dager bare klikker det inn en tanke - som følges av en annen, og vipps så har en nerdet på detaljplan..... 🙈

    Flott at noen dykker ned i musikkhistorien også. Takk til dere som bidrar.
    Der slet jeg for min del med motivasjonen i studietiden. Men skal taes opp igjen når jeg blir pensjonist. Planene er klare. Så er det bare å håpe at hørsel og hode er rimelig greit på plass da......... :)

    Å falle i requiem-gryten er ikke det verste stedet å falle i. Uendelige mengder å meske seg i. Kos deg. Og del gjerne med oss litt av dem du kommer over. Skal se at det er noen jeg ikke har hørt......... :p
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Oj, har alltid oppfatta Klemperer som uvanleg tung i sassen, bortsett frå i Ein deutsches Requiem, der han får til eit vanvittig trøkk. Tydeleg at eg må høyra på nytt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn