Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid likt Klemperer. En ærlig mann, med stor interesse også for nyere musikk og en allsidig karriere. Hans Lied von der Erde er fortsatt referansen. Og jeg elsker denne historien, som godt illustrerer mannen:

    As both the Long Journey and the Last Concert films illustrate, Klemperer clearly felt unhappy in the recording studio and seems to almost resent it when producers interrupt him. When at one point someone explained to him the technical advantages of tape splicing, he turned to his daughter Lotte and said, horrified: “Lotte, so ein Schwindel!”
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid likt Klemperer. En ærlig mann, med stor interesse også for nyere musikk og en allsidig karriere. Hans Lied von der Erde er fortsatt referansen. Og jeg elsker denne historien, som godt illustrerer mannen:

    As both the Long Journey and the Last Concert films illustrate, Klemperer clearly felt unhappy in the recording studio and seems to almost resent it when producers interrupt him. When at one point someone explained to him the technical advantages of tape splicing, he turned to his daughter Lotte and said, horrified: “Lotte, so ein Schwindel!”
    Ditto. En grunn til at jeg har samlet en del innspillinger med ham på fysisk format.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Av en eller annen grunn har jeg ikke hørt symfoniene til Prokofiev. Nr 6 er flott. Skal høre de andre etter hvert. Lyden er fenomenal. Fun fact; han døde samme dag som Stalin. 5. mars 1953.
    853C2715-DE94-4B72-92D3-A7813F34E154.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra sett. Nr 5 er vel ansett som den beste, nr 1 veldig kjent og den ensatsige nr 7 en liten favoritt. Bergensfilharmonien hat også en fin serie.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da blir det 5eren snart. Nr1 har jeg hørt. Den er vel ganske lettbent, atypisk…men artig.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^-Lotte, so ein Schwindel

    Omtalt i Norman Lebrechts Maestros, Masterpieces and Madness.

    Mange andre mer eller mindre hårreisende anekdoter i den boka. Ypperlig sommerlektyre.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid likt Klemperer. En ærlig mann, med stor interesse også for nyere musikk og en allsidig karriere. Hans Lied von der Erde er fortsatt referansen. Og jeg elsker denne historien, som godt illustrerer mannen:

    As both the Long Journey and the Last Concert films illustrate, Klemperer clearly felt unhappy in the recording studio and seems to almost resent it when producers interrupt him. When at one point someone explained to him the technical advantages of tape splicing, he turned to his daughter Lotte and said, horrified: “Lotte, so ein Schwindel!”
    Er det den med Christa Ludwig og Fritz Wunderlich? Ser han har flere.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23

    KJELL BEKKELUND

    "Kjell Bekkelund"
    Bell Kjekkelund"
    "Kjekk Kjellemann"
    "Kjell elsker hun"
    "Vekk vekkestund"
    "Sjekk sengebunn"
    "Drekk buksesmekk"
    "Kjell's hyrdestund"
    "Svett Bekkelund"
    "Trett Bekkelund"
    "Kort høneblund"
    "Kjell Bekkenstund"
    "Vekk Bekkelund"
    "Kjekk kjellerlem"
    "Send dama hjem"
    "Litt av en heks"
    "Kjør rulletekst!"


    En herlig samling norsk musikk fremført av bautaen Bekkelund himself ( altså den "ekte" Kjell)!

    Kjell Bekkelund.png


     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noe mindre dramatisk enn Richter, men en deilig plate fra en komponist jeg har fått ørene opp for. Ikke tilgjengelig verken på strømming eller vinyl. men kan kjøpes som fil eller CD.

    Hahn.jpg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noe mindre dramatisk enn Richter, men en deilig plate fra en komponist jeg har fått ørene opp for. Ikke tilgjengelig verken på strømming eller vinyl. men kan kjøpes som fil eller CD.

    Vis vedlegget 833568
    Fant en god del fra Hahn på Qobuz men ikke den du viser. Han har sikkert mye bra der som kan sjekkes it.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Hyperion er ikke på strømmetjenester.

    Hahn har mer enn sangen "Hvis mine sanger hadde vinger".
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Max Richter. Fascinerende, flott musikk. Men er det klassisk musikk? Litt sånn Kygo assossiasjoner…
    litt stygt sagt kanskje…
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Richter har jo disse drone-greiene, så jeg skjønner jo assosiasjonen, men det er notert musikk, så…
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Begynte på boksen med fiolinkonserter av Spohr.

    1658096166749.png


    Riktig fine og flott spilt. God lyd i tillegg. What's not to like?
    Rett før det hørte jeg en CD med Lutoslawski, Dutilleux og Rihm. Det var fint det også, men det er godt å slappe av med litt "øregodt" etterpå.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Filmmusikk til hjemreisen idag.
    Så Hitchcock’s Psycho på iPaden på vei over Alpene med SAS.
    FA06EBDF-0CE9-4DA8-B27F-557EDCA36AE8.jpeg

    Filmen er like god som utsikten, og musikken av Bernard Herrmann.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    I går kveld spilte jeg gjennom dette settet:

    1658214661509.png


    Veldig snill og vakker musikk og ikke veldig typisk Shostakovich. Flott spilt og veldig god lyd.
    Musikk fra filmene "The Gadfly", "Pirogov", "Hamlet", "King Lear", "Five days, five nights", "Michurin", "The fall of Berlin" og "The golden mountains".
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noen av dere var der. Hva menes?

    Ja vi var flere der, og opplevde høydepunkter som perler på snor. Jeg er enig med overskriften til Sandmo men ikke hans kritikk av Vikingur Olafson og Quator van Kuijk. Disse var mine klart største opplevelser på festivalen, og går inn på mitt livs kortliste av musikkopplevelser. Sandmo må ha sovet dårlig og gått glipp av flere måltider, noe som forsterker hans HIP-preferanser og tilhørende antipatier.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ble det sagt noe om planer for neste år? Vi hadde billetter til dette da det ble avlyst i 2020, og hadde planlagt å være der i år, men da det ble flyttet frem en måned ift ordinært tidspunkt røk vi på kollisjoner med fastlagte ferier. Har vært på en større Frankrikerunde med bursdagsfeiring med venner i Languedoc samt visitter i Rioja og San Sebastian. Det lot seg ikke endre, og suget etter Frankrike trumfet uansett suget etter kammermusikk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Leif Ove røpet ingenting om program og artister neste år. Men dato er klar, 10.-13. august. Et spennende moment for oss er om det igjen faller sammen med kammermusikkfestivalen her i Stavanger. Det har skjedd flere år, men gjenstår å se.
    Noen av artistene som var annonsert i det avlyste 2020 var ikke der i år, og det ble nevnt at det er mulig vi får dem neste år. Husker ikke i farten hvem det kunne være.
    Det ble også sagt at den klare tema- og fordypnings-profilen fortsetter, og vi venter i spenning.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi setter av datoene så får vi se. Det blir enten Rosendal eller Lofoten neste år, litt tidlig å detaljplanlegge.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Jeg hørte litt på Bax i går. Det var ingen "høydare". Jeg tror jeg lr de andre symfoniene vente. Shostakovich 24 preludier og fuger derimot. Spilt av Ashkenazy. Strålende musikk. Nå Alfvéns 3. symfoni med Stockholm P O og Neeme Järvi mens jeg venter på at temperaturen skal stige litt slik at jeg kan klippe plenen og buksere Ktêma-eskene ned i kjelleren.

    1658306141021.png
    1658306186808.png
    1658306225854.png
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    3.858
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vanligvis ikke helt min greie, men dette blir altså nattmusikken min nå:
    folder.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Jeg husker første gang jeg hørte en kontratenor. Jeg tror det var i en innspilling av Händels Saul. Jeg syntes det var underlig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Etter å ha hørt alle Alfvéns symfonier har jeg nå kommet til Kurt Atterberg. Litt mer "bitt" i dette.
    1658421445607.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn