Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.846
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En del fra denne:
    folder.jpg
    Først, WAM; klaverkonsert 20 og 23, så blir det vel litt Schubert utover natta, tenker jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LPA

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Coverbildet er konsertsalen i Rudolfinum. Opprinnelig bygd som parlamentbygning. Elendig akustikk, men hva kan man forvente fra et rom bygd som en kube uten akustiske tiltak.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.846
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Først Annie Fischer, og nå Clara Haskil... Eh,vel, noe historisk i ny og ne. Er langt nede i hennes og Grumiaux' LvB-sonater:
    folder.jpg

    jeg vet ikke helt om det er noe spesielt med disse innspilingene, eller om de rett og slett er like gode som noen andre.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kåre Nordstoga spiller Bach-koraler.
    1643923865008.png

    Stor lyd i alle kanaler. "Det skin I kvar ei krå"
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I dagens post lå CDer med Lise Davidsen, som får avslutte kvelden. Nå med Wesendonck-Lieder av Wagner.
    1643925277084.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spilte nylig Christa Ludwig sin versjon av disse. Slående vakre et par av de.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Flagstad og Knappertsbusch er også bra i Wesendonck-lieder. Er vel tidlig Culshaw-stereo også om jeg husker riktig.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Haydn og Savall til formiddagskaffen. Planen var å la denne gå til rebusen startet på radioapparatet, men det låter og flyter så fint. Rebusen klarer jeg sjelden å løse okke som, så jeg henfaller heller til hedonisten i meg og lar det stå til.

    Haydn Savall.jpeg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Johanna Martzy «med følge» spiller moderne komponister mer eller mindre inspirert av spansk folkemusikk.
    Usikker på når innspillingen er fra, men min kopi er en helt nydelig Anologphonic reissue. Når jeg ser prislappen fra Hofmann i Berlin forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke kjøpte en svær bunke av disse Analogphonic’ene da jeg først var der.

    FA9BA9D0-E481-4835-854F-5FB29C302D49.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos: Hvilket år endret DGG designet sitt fra bånd til plakett?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiller Faure Melodies med Bernard Kruysen og Noel Lee fra Qobuz. Op 27 nr 1 får alltid smilet frem.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Et par operaer i dag og i går - kanskje ikke blant de mest kjente/spilte, men meget god musikk begge to;
    berlioz.jpeg

    Sacd.
    Denne en blu ray versjon. Fin å se på også.
    mireille.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Streamer denne fine og ferske BIS Cden på Qobuz nå:

    Ombres: Women Composers of La Belle Époque

    Og der er litt av ulempen med strømming; viser bare utøver (i hvert fall på mobilappen). Må på prestoclassical for å finne ut at de første fem sporene er av Mel Bonis.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er ikke helt enig når det gjelder info på Qobuz. Bruker mest på Mac men måtte sjekke på mobilen (iPhone).
    Der ser jeg komponist i appen når jeg er i album view.
    1644149132272.png


    Takk for tips, forresten, spiller resten av denne nå.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Klassisk på vinyl er som amerikansk politikk. Altså veldig polarisert. Når det gjelder priser altså. Enten er det gull til nesten ikkno pæng eller så er det så bortenfor folkeskikken dyrt og sjeldent.

    De fleste som har rotet litt i bruktbutikkenes avdelinger for klassisk har en eller flere ganger sett denne boksen. Jeg tror jeg ga 200 kroner for min. 12 strøkne LP’er bortsett fra en liten ripe det første minuttet av Hammerklaviers Allegro på den 23dje platesiden. Sannsynligvis er den min egen feil for typisk for slike bokser er de første platene spilt noen få ganger og de siste sannsynligvis knapt vært ute av boksen. Noen mer skolerte enn meg må gjerne si noe om det musikalske, men personlig har jeg hatt stort utbytte av de fleste av disse innspillingene. Rent lydmessig låter det stort sett dynamisk og detaljert med godt balansert romklang og til tilstedeværelse.
    Få utgivelser har gitt meg så mye lytteglede for så lite penger.
    91591DA1-2808-4530-894B-6850DD846686.jpeg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den boxen hadde jeg en gang, men ble solgt sammen med platespilleren. Forøvrig synes jeg sonate 30, spesielt 3.sats er det nydeligste pianomusikk som er skapt noensinne.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Siden der var/er salg på Presto (slutt i morgen) skaffet jeg meg noen titler fra Audite - de har så god lyd jevnt over - og musikken de utgir er ofte interessant, enten i form av en mindre kjente komponister eller svært gode utøvere.
    I klassen for mindre kjente komponister er vel E.Franck. Ca samtidig med Brahms og opplagt ikke i samme klasse men ikke så verst likevel.
    Disse fiolin sonatene er svært så lette å lytte til og like og lyden er svært bra.
    franck2.jpeg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kammermusikk kan låte ganske realistisk i en normal stue :) Disse stykkene er ukjent musikk for en ikke-kjenner som meg. Har en jobb å gjøre innen klassisk, men det er virkelig ikke alt som fenger ...

    IMG_20220207_125230019.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke helt enig når det gjelder info på Qobuz. Bruker mest på Mac men måtte sjekke på mobilen (iPhone).
    Der ser jeg komponist i appen når jeg er i album view.
    Vis vedlegget 788724

    Takk for tips, forresten, spiller resten av denne nå.
    Jeg burde tenkt på å gå på sporlista ja. Ser bare verktittel og utøver strømme forbi i spilleren, uten hensyn til at utøver er det minst interessante ved et klassisk verk.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Dette var flott. Har hørt fint lite på guttesangere. En annen klang enn damer. Er det andre tips i denne genren? Klassisk er omfattende :)

    D0A50E04-ED32-421F-B546-DE861CBDC2B3.jpeg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.846
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte jo kjøpe disse da de ble tilgjengelig som .FLAC. Lånte såvidt øre til 6 og 8 sist natt, og nå 9-ern. Bare i 1. sats ennå, så får vi se/ høre hva resten låter som.
    folder.jpg

    Det er 6-9. Jeg ble ikke overvettes imponert over de første 5, men jeg liker Savall, så jeg måtte ha dem :) .
    EDIT:
    folder1.jpg

    For meg helt ukjente solister. Tenoren i "Froh, wie seine..." var litt... je ne sais quoi.., men greit nok. Savall prøvde nok å være litt individuell, men for å være helt ærlig, det var en LvB 9-er. Jeg likte ikke helt akustikken i salen. Ach. Alt i alt, en helt grei LvB symfoniserie uten noe som skriker "YEAAH!". IMHO.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1644307386165.png


    Hører på CD-laget på oppfordring fra Syncrolux. Dessverre en sonisk nedtur, med en ekstremt flakkende fiolin, diffust klaver og så godt som fraværende romdefinisjon. Fysj, BIS.
    Fin musikk da, og også kult at ES har lagt til en egen komposisjon til slutt på platen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Med ny forsterker (Accuphase E-480) blir det jo fort til at man spiller litt mer enn vanlig. Så i dag har jeg begynt på Dvořáks strykekvartetter. Med Panocha-kvartetten. De spiller flott, men i de tidlige kvartettene kunne Dvořák godt fattet seg litt mer i korthet. Han har ikke så mye å fare med at kvartettene må være opp mot 40 minutter lange. :(

    1644419100100.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, den er 'dritlekker'. Og spiller som en drøm (uten at jeg har ører til å vurdere den seriøst mot andre merker).

    Haydn hadde definitivt grep på strykekvartetten, ja. Utrolig hva den mannen greide. Der hadde Dvořák noe å lære. Dvořák ville forøvrig gjerne bli husket som operakomponist, men selv om han skrev mange operaer er det bare Rusalka som har festet seg.
    Alle operaene hans er vel innspilt SVJV, men...
    1644440173624.png
    1644440198000.png
    1644440218852.png
    1644440241586.png
    1644440264972.png
    1644440293534.png
    1644440334020.png
    1644440350233.png


    Dette er de jeg har på CD, men jeg må innrømme at det er lenge siden jeg har hørt noen av dem. 2 (Rusalka og "Kate and the devil") har jeg sett i operaen. Čert a Káča er en opera for barn. Det var spesielt å se den - jeg vil gjette på at 50% av publikum var barn. Riktig morsom opera - Den handler om en krovert og hans kone. Krovertens kone er et skikkelig hespetre, og i løpet av operaen havner hun i helvete, og operaen dreier seg om djevelens forsøk på å få sendt henne tilbake - selv ikke djevelen greier å håndtere henne.

    PS: Glemte "Šelma sedlák" og Ariadne. Begge er innspilt. "Šelma sedlák" har jeg på vinyl.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Mere E.Franck i morges;
    franck3.jpeg
    Sextetter er ikke så vanlige og disse er slett ikke verst å høre på.
    Her er en som også synes disse er gode;
    https://www.classicstoday.com/review/review-11376/

    Ellers er kommentar til Haydn op 20 over; har etter hvert virkelig fått sansen for Haydn sine strykekvartetter generelt.
    Jo mer jeg hører på dem jo mer oppfinnsomme og varierte oppdager jeg de er.
    Her er f.eks. en innspilling jeg virkelig liker - og pausemusikken er slettes i verst den heller;
    maxwell.jpeg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det går lite i klassisk (etter standard definisjon) her, men akkurat nå snurrer denne:

    OTkxMi5qcGVn.jpeg


    Den har fått brynt seg en del i det siste og er ett av de ganske få verkene jeg *virkelig* liker. Og som Otare sier; det blir ekstra mye spilling med ny (effekt)forsterker.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dagens tidlig-morgen-post. Hyggelig å våkne til SMS som sier at ny CD legges i postkasen din nå.
    Valget av musikk til arbeidet må være lett, derfor ofte lett forutsigbart.
    1644487428970.png

    Det blir nok Haydn-kvartetter etter dette. Jeg er lett å lede.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn