Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Davidsen/Andsnes-plata har jeg bestilt hos min lokale pusher http://www.musikkverkethamar.no/. De hadde tatt inn rikelig trodde de, bestilte opp igjen rikelig, og av batch 2 fikk jeg tinget meg den nest siste...

    Men hvor var vi? Jo: Op 76/1:
    1644488045968.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skal hilse Leif Ove og si at dere er fanboys. Vi er wine drinking buddies 2-3 ganger i året avhengig av hans reiseplaner og Coronaståda. ;)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skal hilse Leif Ove og si at dere er fanboys. Vi er wine drinking buddies 2-3 ganger i året avhengig av hans reiseplaner og Coronaståda. ;)
    Hils fra meg, (Jørgen L) vi er gamle medmusikanter fra tiden før han ble berømt. Han kunne blitt proff messingblåser hvis han ville. Vårt samspill varte ikke lenge, han fikk streng beskjed av Hlinka om å slutte med denslags øl-og-pølse-musikk. Fulgte godt med da han var student og slo gjennom, flere medstudenter var venner av oss, og han bodde rett ved. Jeg kjøper alt han gir ut uhørt.
    Siste CDen ble kjøpt fra Platekompaniet, og var utsolgt før den kom ut, den måtte ettersendes.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mer JH. Volum 1 av Florestan Trios Haydn-serie. Den stoppet på volum 2. Uansett veldig fine og varierte pianosonater med fiolin- og cellokomp dette her, utmerket spilt. Hausmusik-luksus. Presto.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte gjennom alle trioene da jeg hørte gjennom hele Beaux Arts boksen over noen måneder for et knapt års tid siden. Aldri mindre enn underholdende musikk dette.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Tidlig hjem fra jobb i dag, snømåking unnagjort og jeg unner meg litt fransk tidligmusikk mens sushien tempereres.
    Airs de cour.jpeg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vi tar litt Heinrich Ignaz Franz von Biber, tenker jeg:
    folder.jpg

    Og jeg brukte nettopp hele 5 minutter på snømåking, da garasjeporten var frosset fast nede. Grmpf.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har vært en tur hos Syncrolux i kveld. Hørte førstesatsen av Mahler 3 med Boulez i SACD multikanal. Formidabel innspilling. Prøvde CD-laget på stueanlegget hans etterpå. Et godt stereoanlegg det og (låter svært likt mitt eget), men det er ikke Mahlerfähig. Kan ikke spille høyt nok.



    Så sammenliknet vi CD-tokanal og SACD-trekanal fra Starkers innspilling av Bachs Cellosuiter. Svært interessant. 3-kanalsmiksen er svært nær, nesten analytisk, mens 2-kanalsmiksen på CD-laget gir større avstand og mer rom. Quite interesting!



    Hørte også noe av Harnoncourts innspilling av Mozarts Requiem på DHM i SACD multikanal. Den låter like bra som den spilles.
    Nedturer: Multikanal fra norske Lawo og 2L. Ikke kjøp multikanal fra de selskapene for lyden.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Åh, Mahler 3 er skapt for kringlyd. Offstage posthornet i 3.sats er det nærmeste jeg kommer himmelen i våken tilstand. Hvis det blir gjort riktig. Jeg vingler og tviler i viktige spørsmål, men beholder bakhøytalerne.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På bøttelisten min står fremdeles å høre en Mahlersymfoni live. Nå har du satt griller i hodet på meg med det posthornet. Scheiße.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Vi skal få Mahler 1 i Stavanger konserthus om 2 uker - hvis ikke sykefravær fører til omprogrammering som i går (det var Shostakovitch 15 som utgikk - synd).
    For ikke så mange år siden (3-4?) fikk vi Mahler 3 - stort det der - men ellers er det litt for sjelden vi får Mahler i konsertsalen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Minnes å ha hørt både 2 og 6 i Bergen de senere årene, og det har sikkert vært flere, jeg er ikke fast abonnent. Synd med Shostakovich 15, en personlig favoritt i syklusen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.477
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Sunnmøre
    Starker med BWV 1008 no. Fekk ein lur idé ein sein kveld om å bestilla denne på tre overprisa LP-ar, og medan eg venter (på om dei let seg skaffa), høyrer på CD-en att. Dette trur eg var fyrste plata eg kjøpte etter råd herifrå (@Vidar P). Eg visste eg likte Bach, eg visste eg likte cello, men denne slo meg fullstendig i bakken.

    Framleis flott, sjølv om eg veit kva som kjem no.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Åh, Mahler 3 er skapt for kringlyd. Offstage posthornet i 3.sats er det nærmeste jeg kommer himmelen i våken tilstand. Hvis det blir gjort riktig. Jeg vingler og tviler i viktige spørsmål, men beholder bakhøytalerne.
    På bøttelisten min står fremdeles å høre en Mahlersymfoni live. Nå har du satt griller i hodet på meg med det posthornet. Scheiße.
    M3 har fulgt meg siden jeg hørte den på konsert første gang i Bergen med Aldo Ceccato. Mahler symfonier på konsert kan oppleves som meningen med livet hvis man har den legningen.
    En gang var jeg på Proms og turist-omvisning i RAH mens de hadde prøve på M3 og posthornet. Jeg gjemte meg i et av de eksklusive avlukkene og ble hentet ut av en sint turistguide. Hun ble ikke blidere da jeg snek meg til å ta bilde (fotoforbud) av de store Harbeth monitorene som stod rundt i bakgangene. Konserten om kvelden ble ingen skuffelse. Senere minne fra Proms er Boston SO med Andris Nelsons i Mahler 6, også et sterkt minne. Norrington hadde et sprell på Proms med Mahler og HIP med sine tyske disipler, det passerer uten videre kommentarer. Foredraget hans var mer interessant enn konserten.
    Her i Stavanger har vi hatt Mahler med Stephen Sloane, og Trondheim SO spilte M1 for noen år siden. Ikke det helt store, Mahler er krevende. SSO hadde en fin M3 for få år siden, med solo bak scenen spilt på ekte posthorn av en god venn. Siste høydepunkt for meg var 7.symfonien i Concertgebouw, en skjellsettende opplevelse.
    Men nå er det litt trist når Mahler kommer opp, for jeg hadde billetter til Mahler Festival i Amsterdam i mai 2020. New York Philharmonic, Berlinerne, Wien Philharmoniker og Concertgebouw Orchest skulle spille alle Mahlers symfonier på en uke. Mitt livs største billett-kjøp endte etter corona-avlysning med en fet tilgodekonto i Concertgebouw. Skal streve med å få brukt opp den.
    Ikke fritt for at vi gleder oss til mulighet for mer Mahler i det lokale konserthuset.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Minnes å ha hørt både 2 og 6 i Bergen de senere årene, og det har sikkert vært flere, jeg er ikke fast abonnent. Synd med Shostakovich 15, en personlig favoritt i syklusen.
    Jeg har ikke S sine symfonier helt under huden enda, så da måtte 15 fram i dag for å sjekke hva vi gikk glipp av på torsdag;
    shosta15.jpeg
    Joda, dette er svært så bra. Synd jeg ikke fikk den live. Får håpe de (SSO) setter den opp igjen på programmet senere...
    Ellers er denne innspillingen av den sedvanlig BIS kvalitet, dvs meget høy.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Schubert: Sanger for mannskor. Flotte greier.
    folder.jpg
    Og selvsagt nydelig lyd; det er jo Telarc, og koret innøvd av Robert Shaw.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg har fortsatt med Dvořáks strykekvartetter, og når han kom til nr. 9 fikk han det endelig til. Nr. 9, 10 og 11 er riktig gode. Og nr. 12 selvfølgelig. Og Cypressene.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som nattmusikk:
    folder.jpg

    Denne er forresten et eklatant døme på snodig/ sprøyte gæern tagging:
    folder1.jpg

    Titter i det hele tatt den som tagger slikt på resultatet før de trykker "save"? Lastet ned fra Presto som .FLAC. Jeg har sett det verre, f eks H/Ls JSB kantater, der tittelfeltet tok laangt over Windows' karakterbegrensning.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Starker med BWV 1008 no. Fekk ein lur idé ein sein kveld om å bestilla denne på tre overprisa LP-ar, og medan eg venter (på om dei let seg skaffa), høyrer på CD-en att. Dette trur eg var fyrste plata eg kjøpte etter råd herifrå (@Vidar P). Eg visste eg likte Bach, eg visste eg likte cello, men denne slo meg fullstendig i bakken.

    Framleis flott, sjølv om eg veit kva som kjem no.
    BWV 1008 med Anner Bijlsma, 1979.
    Barokk chello fra 1669 og forholdsvis nærfeltsopptak.
    En ganske annerledes innspilling enn Starker vil jeg tro.

    BAE1E64F-E29B-4911-8140-69B860371F91.jpeg
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    1644932867550.png

    Når jeg innimellom tipper over og inn i denne ville sjangeren så koser jeg meg veldig med denne ;-) anbefales - veldig deilig anslag, Alfred Brendel
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    Er det noen som har noen gode anbefalinger i denne sjangeren med godt opptak og informasjon under 100hz så man kanskje kan få brukt den nedre delen av anlegget som jeg har innvestert alt for mye i! Er så mye klassisk musikkk som jeg føler jeg kunne ha klart meg med noen gode melllomtoner! om noen har gode forslag så taes de imot med stor takk!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Brahms opus 25 i en, for meg, ny utgave. Interessante ting som dukker opp i samlingen. Fransk EMI seint 60-tallet. Røyk på coveret virker lovende.
    4DA6B69C-D531-4B49-B53E-C17AE8968775.jpeg
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Senkveld med kammermusikk i lytterommet avsluttes med Benjamin Britten. Supraphon 1969, låter forbausende bra.
    5E22AF50-C0E5-45AA-AA18-0EAD2E702000.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har noen gode anbefalinger i denne sjangeren med godt opptak og informasjon under 100hz så man kanskje kan få brukt den nedre delen av anlegget som jeg har innvestert alt for mye i! Er så mye klassisk musikkk som jeg føler jeg kunne ha klart meg med noen gode melllomtoner! om noen har gode forslag så taes de imot med stor takk!
    Gustav Holst: The Planets, med Bergen Filharmoniske Orkester og Andrew Litton på BIS. Da får du også med Elgars Enigmavariasjoner. Last ned herfra:
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har noen gode anbefalinger i denne sjangeren med godt opptak og informasjon under 100hz så man kanskje kan få brukt den nedre delen av anlegget som jeg har innvestert alt for mye i! Er så mye klassisk musikkk som jeg føler jeg kunne ha klart meg med noen gode melllomtoner! om noen har gode forslag så taes de imot med stor takk!
    Prøv noe med orgel og orkester. Saints-Saens 3.symfoni først og fremst.
    F.eks. denne
    1644995975225.png


    Og hvis du liker orgel er det mye å velge i.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På an igjen. Musikk til arbeidet. Qobuz hjelper. Beethoven Op.18.
    1645003441170.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    God idé, men det er litt vanskelig å bestemme seg her.

    1645003684365.png


    Prøver Végh. Rolig og ettertenksomt om jeg husker riktig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Busch er en klassiker. Selv satser jeg på Pražák siden jeg kjenner cellisten (boksen med alle Beethoven-kvartettene med Pražák-kvartetten er faktisk den neste som ligger framme på bordet her hjemme), men alle de som er listet opp er jo rimelige sikkerstikk da.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ideer fra Stereophile/Hifi News:

    Ellers er dette en ordentlig klassiker her inne:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og denne her, om du vil velte stereoen din:
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk!!
    ja orgel er også flott! bare å kjøre fler anbefalinger
    På orgel kan du ta nesten hva som helst. Bare husk å skru opp.
    Du kommer uansett ikke utenom Bach, for eksempel hans Passacaglia BWV 582
    1645010223845.png


    En annen kjapp en er Stravinsky sin Vårofferet. Mange gode innspillinger, her er en
    1645010801949.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn