Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    emotikon skrev:
    kibsgard skrev:
    Synes det er morsomt poeng med Helene Grimaud, at hun er svært interessert i ulver. Hun driver med oppdrett og har et Wolf Conservation Centre. Mon tro om man kan høre denne pasjonen i fremførelsene hennes?
    Hmmmm...monn tro om hun ikke får det ut i innhegningene. Hun er jo tam. ;)

Må med antagelig stor skam melde at jeg ikke har en eneste innspilling med henne :-[
    Jeg har noen av platene hennes. Hun heller litt i retning eruptiv og streng alpha female i fremføringen til tider.
    Skjønte jo at du måtte ha no av henne i hus. ;)
    Hun er ikke tam altså?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.130
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hun låter ikke snill skolepike iallefall. vg har intervjuet henne, og kan muligens utdype.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker.
    Hun har ikke silkehansker på i åpningen av Rachm. i allefall. Skal lytte mer ved anledning.
    Har hun gjort Tchai. 1?
    Finner den ikke i farten på Spoty. Skulle gjerne hørt hvordan hun event. spiller den, da jeg har den friskt i øret etter div. innspillinger med den i formiddag.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    emotikon skrev:
    Takker.
    Hun har ikke silkehansker på i åpningen av Rachm. i allefall. Skal lytte mer ved anledning.
    Har hun gjort Tchai. 1?
    Finner den ikke i farten på Spoty. Skulle gjerne hørt hvordan hun event. spiller den, da jeg har den friskt i øret etter div. innspillinger med den i formiddag.
    Ikke som jeg kan finne:http://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9l%C3%A8ne_Grimaud#Discography
    Takk, er litt travel her..
    Ok, da har hun litt å holde på med videre i sin karriere. Dumt å gå tom for stoff i tidlig alder ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.458
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jammen tror jeg det er høsten som har brutt ut på HFS Klassisk, sånn som folket utfolder seg.
    Emotikon minner meg på at jeg burde samle komplett Jansons med Oslo Filharmoniske.

Her er det sommer fremdeles, med fotballbanemusikkfestival som høres over hele byen.
    Noen av oss har istedet nytt flere konserter sesongåpning med Fabio Biondi, og syns det er mer spennende.

Men akkurat nå er det enkel underholdning med dører og vinduer åpne.

Man tillater seg å synge med. Jeg blir aldri lei av gode gamle Barry Tuckwell.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Jammen tror jeg det er høsten som har brutt ut på HFS Klassisk, sånn som folket utfolder seg.
    Emotikon minner meg på at jeg burde samle komplett Jansons med Oslo Folharmoniske.

Her er det sommer fremdeles, med fotballbanemusikkfestival som høres over hele byen.
    Noen av oss har istedet nytt flere konserter sesongåpning med Fabio Biondi, og syns det er mer spennende.

Men akkurat nå er det enkel underholdning med dører og vinduer åpne.

Man tillater seg å synge med. Jeg blir aldri lei av gode gamle Barry Tuckwell.
    Regner med at Barry holder mål- i og med at du synger med :)

Tenk hvordan det blir til vinteren her inne da....

Om det skulle dukke opp noen duplikater fra Janson/OPO underveis, ville jeg sette umåtelig stor pris på om du tok av en ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Høsten gjør noe med en, absolutt. Nesten over natten har man lyst på annen mat, annen vin, annen musikk. Denne høstkvld går det i Schumann fra de russiske arkiver. Kissin på keyboard.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    Jøgga skrev:
    Emotikon minner meg på at jeg burde samle komplett Jansons med Oslo Filharmoniske.
    Høst? Der ert jo rene sommeren her.
    Har du 1812 Overturen med Janson på LP? Hvis ikke var det en til et par-tre tiere hos Recordworld i dag.

-Minutten

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.458
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Minutten skrev:
    Jøgga skrev:
    Høst? Der ert jo rene sommeren her.
    Har du 1812 Overturen med Janson på LP? Hvis ikke var det en til et par-tre tiere hos Recordworld i dag.

-Minutten
    Deilig sommer ja, jeg bare erter resten av landet :)
    Tilfeldigvis har jeg 1812 med Jansons/Oslo i bestilling på CD, men den er grei som backup så vinyl til lommepenger går rett inn, og det blir vinylrunde igjen imorgen. Satser på at jeg kommer først. Takk for tips !

Jeg har fort gått gjennom hva jeg har av denne ekvipasjen, og da havnet fort denne i spilleren

Av Jansons/Oslo mangler jeg både Dvorak-symfonier, Sibelius og Mahler. En god del av disse begynner å forsvinne fra lagrene, så jeg skal stå på litt. Tror kanskje Mahler får vente til slutt, akkurat der er det mange foran i køen ser jeg nå.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.458
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    Vakker - bare vakkert
    Moffo er ukjent for meg, men den der står på ønskelisten.
    Litt OT på en fredag:Du kjører SACD, ser det ut som. Jeg har mange hybrid-plater, og slipper ikke tanken om SACDspiller, men er i tvil. Oppleves det særlig forskjell mellom SACD og Redbook-laget på Living Stereo-hybridene? (bare helt kvikt og subjektivt)

V

vredensgnag

Gjest

Dypt besjelet, med en fantastisk sistesats. En takk til Valentino som pekte meg i retning denne.

S

Supertramp

Gjest
    Jøgga, ang. Anna Moffo og SACD

Kvikt og subjektivt:
    redbook > 2 kanaler
    mot
    SACD multikanal (4.0/5.0/5.1)
    = lydopplevesen er annerledes, mer følelse av å være i en konsertsal, om du skjønner

Om du tenker på forskjellen 2kanal redbook mot 2kanal SACD:
    Siden min Oppo står innstilt til å alltid lese multikanal-laget på SACD, så har jeg lite eller ingen erfaring med 2 kanal SACD laget og jeg har vel egentlig bare et par-tre utgivelse hvor jeg har både redbook CD og SACD - så jeg har aldri sammenlignet ordentlig.

Personlig synes jeg Moffo sang bedre enn Callas, men det er vel farlig å si sånn ut i et forum full av synge-eksperter :eek:
    Moffo og Leontyne Price - fantastiske syngedamer, IMO.

S

Supertramp

Gjest
    Trekkspill kan også være klassisk, men da heter det ofte bandoneon:

Låt nr 1: Taquito Militar Milonga (Mariano Mores)

Heftig :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Fortsetter på Kissin fra Brilliant-boksen. Nå Shostakovich pianokonsert nr. 1. Har ingen referanser her, men dette fungerer finfint

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.458
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den Kissin-boksen er veldig god hos meg også, MaKi.

Min jakt etter Jansons/Oslo 1812 på vinyl mislyktes idag, Minutten, der hadde det kanskje vært en anonym HFSer før meg. Men det ble en bra bunke likevel, 12 plater for 140kr, og her kontrollspilles fra dagens vinyl-fangst.

(lånt foto fra ebay)
    Lystbetont kontroll-oppgave dette.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    Du skal se ikke bort fra at noen andre her ville ha den 1812 platen, pleier jo ikke akkurat være kø ved klassisk platene.
    Den Handel boksen hadde jeg plukket med meg, men la den tilbake. (angret litt etterpå)
    Men fikk med meg et par Mahler symfonier Abbado i #3 og Waler i #5, Böhms Don Giovanni, Alfred Brendel ,Pictures at an Exhibition pluss noen til, også noen jazzplater selvfølgelig.

-Minutten

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.458
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Minutten skrev:
    Du skal se ikke bort fra at noen andre her ville ha den 1812 platen, pleier jo ikke akkurat være kø ved klassisk platene.
    Den Handel boksen hadde jeg plukket med meg, men la den tilbake. (angret litt etterpå)
    Men fikk med meg et par Mahler symfonier Abbado i #3 og Waler i #5, Böhms Don Giovanni, Alfred Brendel ,Pictures at an Exhibition pluss noen til, også noen jazzplater selvfølgelig.
    -Minutten
    Fine ting. Og så var det de Wagner-Ring-boksene med Boulez, de har stått en stund nå, sammen med både Mozart og Verdi opera-bokser. Kanskje noen andre har lyst på, de koster jo ingenting. Vi er jo storsinnet på HFS Klassisk.
    Jeg har kjøpt Rubinstein med Chopin, Strauss-konserter komplett med Kempe/Dresden, og Brahms Ein deutches Requiem med Lorin Maazel, det blir vinylspillelista til ikveld.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    Jøgga skrev:
    Og så var det de Wagner-Ring-boksene med Boulez, de har stått en stund nå
    Har nettopp kjøpt 3 komplette utgaver av Ringen på vinyl og så har jeg Boulez sin Ring på DVD, så den klarte jeg faktisk å la være å kjøpe.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kim Borg i Sibelius og ikke minst Kilpinen(!) er fortsatt en like fantastisk CD som den var da den vant utmerkelser for årets historiske utgivelse for etpar-tre år siden. Koser meg med den på iMac mens jeg sitter og scanner inn signerte skjøter for de siste eiendomsoverdragelser... i min favør selvsagt. O fryd.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.628
    Etter å ha kost meg glugg i hjel med å lese en test om PU'er kan jeg ikke gjøre annet enn å sette på dette nydelige verket som ble brukt som testplate.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.130
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har vært i Blærum på innflytingsfest hos gode venner.

Bonney i Schubert ut og Jansen i Bach hjem. Glimrende plater begge.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.130
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om testen var årsaken til flyttingen fra nabohuset til Blommenholm vites ikke, men min kompis har fått klar beskjed om at det eneste som nytter i nyhuset er et par Beolab 5.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.458
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det må være 30 år siden jeg lyttet skikkelig til Smetana sin Ma Vlast. Det er på tide å gjenoppfriske ungdomsforelskelsen. Den er vedlegg i Dvorak-settet med Jansons/Oslo.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.130
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke så lenge siden at min far hørte forspillet til Das Rheingold for første gang og meldte at den der Moldau er jo en bekk!

Den herlige solokantateplaten til Bernarda Fink har BWV 35 "Geist und Seele wird verwirret", som ble fremført første gang 8/9 1726. Now playing. alas.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Første gangs lytting på august-cd'en fra BBC MM, virker lovende.

"Simon Trp?eski stars as the soloist in Rachmaninov's Rhapsody on a Theme of Paganini, the Russian composer's last composition for piano and orchestra. Sir Andrew Davis conducts."

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.628
    vredensgnag skrev:
    Kan det være denne testen, tro? (pdf-link under)

;D

Jeg lytter til denne:

Merkelig sammentreff, det der :) Anbefalt lesning !

Mens mange tilsynelatende er opptatt med å fortsette å storme rundt i vannglasset gir Murray meg K 491.
    En ny favoritt dette. Ingen K 466, men pur dynamitt åkkesom.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.645
    Sted
    Trondheim
    Koser meg gjennom denne:

CD 5, 6 og 7 så langt idag. Så utdrag av Romeo og Juliet, utdrag av Tchaikovskys 3 balletter, William Waltons Belshazzar's Feast (som var en åpenbaring - mer Walton, please), Elgars Enigmavariasjoner og Vaughan Williams Fantasia on Greensleeves.

Stort sett kjent musikk mao. Har hørt Belshazzar's Feast flere ganger før, men ikke denne innspillingen. Det var først denne gangen det slo meg som stor musikk. Det kan jo for såvidt være fordi det ikke er første gangen jeg hører det, og det har fått tid til å synke inn. Må spille den andre innspillingen jeg har (på Chandos) - kanskje den også lyder bedre nå.

Ellers står det flere store bokser på spillelisten framover:
    med mere.
    Må ikke glemme enkeltplatene - Talich edition og Ancerl edition må man også gjennom.

Og til den som nevnte Ma vlast lenger oppe - det er Talichinnspillingen fra ca 1950 du skal høre!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.645
    Sted
    Trondheim
    Og nå den siste CDen fra denne boksen:

Alban Bergs kammerkonsert. Hørte den live med Julia Fischer i San Francisco i fjor sommer. Et spennende gjenhør med musikk jeg ikke kjenner så godt. Den andre Wienerskolen kjenner jeg for dårlig.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.458
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vinylboks med Richard Strauss sine konserter og instrumental-soloer.
    Dresdener Staatskapelle og Rudolf Kempe, 1976.

Kempe nådde såvidt å fullføre innspilling av alle Strauss´ orkesterverker med Dresden før han døde 66 år gammel, og disse platene er de siste han gjorde.

Veldig fine innspillnger av mindre kjente verk av Strauss, nydelig lyd også.
    Hornkonsertene med Peter Damm er med, de kjenner jeg godt fra Brilliant-boksen, men det er mye annet vakkert her, og mye ukjent for meg. Obokonserten er elegant, fiolinkonserten er himmelsk i andre sats Lento.
    Godt kjøp.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nice Jøgga :)

Godt å være hjemme igjen, etter en helg med musikkfremførelser/øvelser i ikke heeelt verdensklasse- men med ungdommelig pågangsmot. Blir så bra atte.
    Så det var nærmest rett i godstolen med en god kopp kaffe. Vinylplatene ble satt frem på fredag ;)
    Denne er knall (selvføgelig):
    Béla Bartók; Concerto for Orchestra, Dance Suite - CSO - Solti

Om en kjøper denne på cd, får en også med seg Music for Strings, Percussion and Celeste i samme slengen.
    http://www.amazon.com/Béla-Bartók-Concerto-Orchestra-Percussion/dp/B000GUJZSM

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.458
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    ...... hørt Belshazzar's Feast flere ganger før, men ikke denne innspillingen. Det var først denne gangen det slo meg som stor musikk. .........
    Den der må jeg bare få lov å understreke, Waltons Belshazzars Feast med Previn er noe av det sterkeste.
    Alle skeptikere som tror de vet hva Walton står for bør sjekke ut den gammeltestamentlige dramatikken i gjestebudet. Da får man se høre skriften på veggen.

-og ja, Ma Vlast med Talich er på vei, point taken. I mellomtiden skal jeg finne fram og sjekke mine gamle LPer fra tenårene, med Kubelik/Boston.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    otare skrev:
    ...... hørt Belshazzar's Feast flere ganger før, men ikke denne innspillingen. Det var først denne gangen det slo meg som stor musikk. .........
    Den der må jeg bare få lov å understreke, Waltons Belshazzars Feast med Previn er noe av det sterkeste...
    Da er det sikkert betimelig å minne om hvilken fantastisk konstellasjon LSO og Previn var på første halvdel av 70-tallet, og især i noen retninger moderne musikk. Ikke minst russisk og engelsk musikk syntes å være bullseye.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn