KJs Fjøsmekk SMDD-Phonoforsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.986
    Antall liker
    20.049
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du hadde vel kunnet få en brukt grammo, en brukt MC-PU og en brukt test-LP med sweep for
    samme prisen som Lundahl trafo´en og så lyttet samtidig med at du målte 😁 😁
    Joke aside..... ser veldig spennende ut 👍
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Lundahl trafoen er da ikke sååå dyr :
    1641897118614.png


    Jeg har ikke finregnet på det men tipper MC-emulatoren nærmere seg en byggekostand på kanskje to frognertiere. I tilegg kommer ev et fjongt kabinett

    Jeg grubler litt på om jeg kanskje skal bruke en slik krets også som linjedriver ut av phonoforsterkeren, f.eks. med LL 1585 på utgangen.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Pausefisk #1 ...
    IMG_0988.JPG


    Det går sakte fremover med SMDD Phonoforsterkeren. Her er alle flate hullmonterte biter på plass, dvs hovedsaklig liggende motstander fra 0-220k ohm, samt noen ferrittperler og dioder, nær 80 biter til sammen. Heldig vis er kretsutlegget nær helt symmetrisk så det er relativt overkommelig å holde tunga rett i kjeften. Neste steg er SMD-hælvete og keramiske kondensatorer.

    mvh
    KJ
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    SuperMegaDuperDigg

    Ja men selvfølgelig, og forøvrig: ProShares UltraPro Short MidCap400 ETF, NYSEARCA: SMDD
     
    • Wow
    Reaksjoner: KJ

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Pausefisk #1 ...
    Neste steg er SMD-hælvete og keramiske kondensatorer.

    mvh
    KJ
    Hei @KJ :)
    Du fikser det sikkert, men hvis ikke, så si ifra. Pro. hjelp er ikke så langt unna (ref. min tråd). Send en P.M hvis det blir problemer.
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    SuperMegaDuperDigg

    Ja men selvfølgelig, og forøvrig: ProShares UltraPro Short MidCap400 ETF, NYSEARCA: SMDD
    :cool: @Snickers-is begynte på ordspillet her : https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/differensielle-inngangstrinn-en-bittepitteliten-nerdetråd.93376/page-3#post-2862442 Tror ikke jeg skal begynne å konkurrere med kreative finansinstrumenter og nypolerte selgere.

    Hei @KJ :)
    Du fikser det sikkert, men hvis ikke, så si ifra. Pro. hjelp er ikke så langt unna (ref. min tråd). Send en P.M hvis det blir problemer.
    Mvh.
    Johnny
    På to forsøk så har jeg 50% suksess rate, så jeg får se hvor det går på tredje forsøk ... om suksessraten går til himmels eller i dass :cool: Jeg har for vane å betale i eksklusiv whisky av «eget» merke.

    Exxellente!! Har du tenkt å selge kort til denne??
    Takk:) Jeg har ikke tenkt så langt som å gjøre butikk av dette, det viktigste i første omgang er å finne ut av om det fungerer etter hensikten, og dernest om ytelsen kan bli «tilnærmet» like bra i virkeligheten som på tegnebrettet. Jeg har for så vidt noen kretskort til overs ...

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    På to forsøk så har jeg 50% suksess rate, så jeg får se hvor det går på tredje forsøk ... om suksessraten går til himmels eller i dass :cool: Jeg har for vane å betale i eksklusiv whisky av «eget» merke

    mvh
    KJ
    Hei :)
    Min evt. hjelp er helt gratis, og det trengs ingen betaling med eksklusiv whisky av «eget» merke. ;)
    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Pausefisk 2
    IMG_0997.JPG


    SMD-hælvete gikk forholdsvis greit trur eg. Det blei ikke vakkert men det kan se ut som det blei OK. Håper jeg har vendt opampene rett vei ...

    Verre var det å montere noen av polyproppene til til RIAA EQ. Jeg har valgt Vishay Roederstein KP1830 og MKP 1837. Variasjonene i dimensjoner på 3n3F KP1830 var over alle hauger, særlig føttene var til dels veldig off-senter. Det er fire rekker av 3 stk 3n3F. Iht spec skal de være inntil 4,5 mm tjukke, og på kretskortet er det tegnet plass for 4,5 mm og det er dessuten 5,08 mm loddepunkt til loddepunkt mellom hver kondensator. Det er, likevel måtte jeg håndplukke hver enkelt kondensator mht off-senter bein og variasjon i tykkelse for å få klemt de på plass uten at de vaklet i alle retninger...

    Neste etappe er vertikale motstander, transistorer, lysdioder og større kondensatorer, kretskortkontakter og kanskje dukker det også opp noen kretskortbrytere. Da nærmer det seg plutselig klart til testing.

    mvh
    KJ
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg er sykt imponert selv om jeg bare forstår ca 1/25-del av hva som er skrevet så langt. Blir spennende å se fortsettelsen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Ser jo veldig bra ut dette. Da krysser vi fingrene🤞 for at smd-loddingene er gode :). Tvi, tvi fra meg !
    Mvh.
    Johnny
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.012
    Antall liker
    4.358
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kult ! Av og til kan man føle seg som husmann med esel og plog som ser over til high-tech nabogården som har satelittstyrt robot-traktor.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er sykt imponert selv om jeg bare forstår ca 1/25-del av hva som er skrevet så langt. Blir spennende å se fortsettelsen.
    Jeg forstår heller ikke så mye av det jeg driver med :LOL: Dette er et stykke bortenfor mitt «fagfelt» og det er godt mulig jeg skrangler for mye eller for lite med ordene. Det er bare å spørre og grave om noe er uklart eller noe.

    ...
    Ser jo veldig bra ut dette. Da krysser vi fingrene🤞 for at smd-loddingene er gode :). Tvi, tvi fra meg !
    ...
    Takk, jeg krysser fingre, tær, armer og bein i et lønnlig håp om at loddekladdene mine ikke står til stryk denne gangen :p (øya går i kryss av seg selv etter en runde med SMD lodding)

    Kult ! Av og til kan man føle seg som husmann med esel og plog som ser over til high-tech nabogården som har satelittstyrt robot-traktor.
    Jeg holder meg i «fjøset» - «KJs Fjøsmekk» :cool:

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Intermesso #2, pause fra pausefisken ...

    MC-emulatoren skulle få sin egen boks, en Hammond 1455 sak, og jeg bestilte paneler fra Schaeffer AG https://www.schaeffer-ag.de/en/ som jeg fikk levert i dag. Det så pent ut :
    IMG_1001.JPG

    IMG_1010.JPG


    Jeg fikk også et frontpanel til det som skal bli installasjon 3.1 av SMDD-bufferen : Differensielle inngangstrinn - en bittepitteliten nerdetråd nå med AC-kobling på utgangen og nye SMD zenerdioder med super lav kapasitans.

    Det er bare et «lite» aber med panelet til MC-emulatoren at de nedfreste kantene på langsiden er for tykke til å passe i Hammond 1455 boksen. Kantene skulle ha vært 1,6 mm tykke, men de blei 2 mm tykke ... close but no cigar ... I bildet over har panelet til SMDDB fått plass i en Hammond boks så det panelet er riktig. Jeg har sjekket med designfila jeg sendte til Schaeffer, og der er det angitt riktig fresedybde. Jeg sendte de en epost tidligere i dag så får jeg vente og høre hva de mener om saka.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Det ble liv i den på første forsøk og frekvensresponsen ser slik ut med 60 dB demping: Vis vedlegget 780052
    Frekvensresponsen er egentlig ikke veldig forskjellig fra loop-back på måleinstrumentet QA401. Støynivået ut av MC-emulatoren skal være vesentlig lavere enn inngangsstøyen på QA401 (støygulvet på QA401 ligger ned mot -150 -160 dBV) og det er ingen vesentlig endring i støygulvet på QA401 ved å koble til MC-emulatoren.
    Den første måling av frekvensresponsen i MC emulatoren var uten annen last enn den interne termineringen av trafoutgangen til emulatoren som er 1k ohm, og lasten i måleinstrumentet QA401 som er 100k ohm (uspesifisert om det er SE eller diff signal inn). Det var ei lita «fartsdump» i toppen av frekvensresponsen.

    Her er frekvensresponsen med 50+50 ohm last (to BNC terminatorer til signaljord i emulatoren) og 5 ohm Z ut :

    1643158809437.png


    Merk at y-skalaen er fra -60,85 dBV til -60,95 dBV. Kurvene er uten noen glatting og «knudringen» skyldes antagelig i stor grad QA401 og programvaren (trur eg...). Forsterkingen i første måling lå på ca -60,5 dB mens den her er på ca -60,9 dB. Forskjellen er i stor grad signaltapet med 5 ohm ut i en last på 100 ohm (-0,425 dB).

    Rød kurve er med -20 dBV signal in på emulatoren og 0 dB på attenuatoren i emulatoren. Blå kurve er med 0 dBV inn på emulatoren og -20 dB på attenuatoren i emulatoren. Grønn kurve er loopback frekvensrespons på QA401 med -60,9 dBV ut av signalgeneratoren. Nivåforskjellen mellom rød og grønn kurve, ca 0,01 dB, er antagelig mest på grunn av toleransene til motstandene i attenuatoren i emulatoren.

    -0,05 dB @ 20 Hz (og -0,1 dB @ 10 Hz) er ikke gale for en trafo og en serie med AC-koblinger. For HF-responsen så følger loopback og emulatoren hverandre ganske tett, og det er ikke mulig å si noe bestemt om HF responsen til emulatoren, annet enn at det ser ut som den målte responsen er begrenset av loopback responsen til QA401 : -0,05 dB er like over 10k Hz, -1 dB er like over 45k Hz, og -3dB er rundt 72k Hz
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Pausefisk #3
    IMG_1011.JPG


    Der er omsider phono-kortet fult bestykket, nesten dvs de orange releene er ikke loddet fast da det er enklere å teste hver enkelt «seksjon» hver for seg uten releer. Selv om det ser ut som det er lys i diodene så er det ikke strøm på.

    Jeg har oppdaget en nær bagatellmessig designfeil - jeg har byttet om på rekkefølgen på motstandsverdiene som styrer forsterkingen i MC-trinnet. Det betyr at det ikke blir de samme trinnene i forsterkingen som jeg hadde planlagt og laveste forsterking blir 200X ut av en PU med 5 ohm kildeimpedans. Jeg har også oppdaget en litt mer «alvorlig» designfeil - jeg har valgt feil type bryter til å velge forsterking til MC-trinnet (de røde klossene mellom de to lysdiodene til høyre), de bryterne jeg har er on-[none]-on bryter, mens det jeg skulle ha valgt er on-off-on bryter, det betyr at maksimal forsterking ikke er et mulig valg. Jeg må se om jeg finner en bryter med riktig funksjon som passer inn som erstatning for en NKK SS22SDP4. [EDIT: Det kan se ut som erstatningsbryteren heter ASE 2E fra Knitter-Switch, kun 90kr + mva pr stk fra RS-online, men det ser ut som den passer rett inn med samme pinnfordeling og litt mindre samlet fotavtrykk. Alternativet er ev en vippebryter om jeg finner noe som passer] Ingen av delene er noen show-stopper mht å teste om/hvordan den funker, men funksjonen blir ikke helt som planlagt. Før det kommer strøm på må jeg mekke noen ledninger til plugge inn, og jeg kjenner på at jeg er en smule spent og nervøs for å sette på strøm ... fallhøyden er jo ganske pen :cool:

    Jeg fikk forresten positiv tilbakemelding fra Schaeffer om feilprodusert frontpanel til MC-emulatoren - de lager et nytt panel og ekspederer det omgående, så da blir det pen innpakning til MC-emulatoren :)

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.646
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Pausefisk #3
    Vis vedlegget 784973

    Der er omsider phono-kortet fult bestykket, nesten dvs de orange releene er ikke loddet fast da det er enklere å teste hver enkelt «seksjon» hver for seg uten releer. Selv om det ser ut som det er lys i diodene så er det ikke strøm på.

    Jeg har oppdaget en nær bagatellmessig designfeil - jeg har byttet om på rekkefølgen på motstandsverdiene som styrer forsterkingen i MC-trinnet. Det betyr at det ikke blir de samme trinnene i forsterkingen som jeg hadde planlagt og laveste forsterking blir 200X ut av en PU med 5 ohm kildeimpedans. Jeg har også oppdaget en litt mer «alvorlig» designfeil - jeg har valgt feil type bryter til å velge forsterking til MC-trinnet (de røde klossene mellom de to lysdiodene til høyre), de bryterne jeg har er on-[none]-on bryter, mens det jeg skulle ha valgt er on-off-on bryter, det betyr at maksimal forsterking ikke er et mulig valg. Jeg må se om jeg finner en bryter med riktig funksjon som passer inn som erstatning for en NKK SS22SDP4. [EDIT: Det kan se ut som erstatningsbryteren heter ASE 2E fra Knitter-Switch, kun 90kr + mva pr stk fra RS-online, men det ser ut som den passer rett inn med samme pinnfordeling og litt mindre samlet fotavtrykk. Alternativet er ev en vippebryter om jeg finner noe som passer] Ingen av delene er noen show-stopper mht å teste om/hvordan den funker, men funksjonen blir ikke helt som planlagt. Før det kommer strøm på må jeg mekke noen ledninger til plugge inn, og jeg kjenner på at jeg er en smule spent og nervøs for å sette på strøm ... fallhøyden er jo ganske pen :cool:

    Jeg fikk forresten positiv tilbakemelding fra Schaeffer om feilprodusert frontpanel til MC-emulatoren - de lager et nytt panel og ekspederer det omgående, så da blir det pen innpakning til MC-emulatoren :)

    mvh
    KJ
    Det ser ordentlig bra ut dette KJ ,,,

    kunne du ikke brukt dil bryter istedet for on off on "
    Det jo og mulighet for å ha ett add on" pcb adapter " for evt bruk av annen bryter med evt avikende pin out ?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk, jeg er rimelig fornøyd med kretsutlegget.

    Jo det går an å lage et datterkort og bruke noen DIL-brytere eller en annen type bryter med avvikende fotavtrykk mm.,men jeg er noe usikker på om MC-forsterkeren kan være følsom for ekstra parasittiske omveier her (jeg har ikke brukt nok tid på å simulere dette). Edit .. og DIL-brytere akkurat her blir litt klønete til å sette forsterkingen.

    I første omgang heller jeg i retning av å prøve noe som kan passe rett inn i det eksisterende kretskortet. Den nevnte bryteren fra Knitter ASE 2E er et alternativ, om enn litt dyr. Til halve prisen har NKK en knøttliten miniatyr vippebryter som også kan passe rett inn G23AP.

    @Armand har foreslått å bruke (reed-)releer til å styre forsterking og last. Det løses kanskje også best med bruk av datterkort og det er en aktuell utviklingsretning, men det blir etter at jeg har testet og bygd ferdig en mer eller mindre «komplett» phono-forsterker.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.646
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk, jeg er rimelig fornøyd med kretsutlegget.

    Jo det går an å lage et datterkort og bruke noen DIL-brytere eller en annen type bryter med avvikende fotavtrykk mm.,men jeg er noe usikker på om MC-forsterkeren kan være følsom for ekstra parasittiske omveier her (jeg har ikke brukt nok tid på å simulere dette). Edit .. og DIL-brytere akkurat her blir litt klønete til å sette forsterkingen.

    I første omgang heller jeg i retning av å prøve noe som kan passe rett inn i det eksisterende kretskortet. Den nevnte bryteren fra Knitter ASE 2E er et alternativ, om enn litt dyr. Til halve prisen har NKK en knøttliten miniatyr vippebryter som også kan passe rett inn G23AP.

    @Armand har foreslått å bruke (reed-)releer til å styre forsterking og last. Det løses kanskje også best med bruk av datterkort og det er en aktuell utviklingsretning, men det blir etter at jeg har testet og bygd ferdig en mer eller mindre «komplett» phono-forsterker.

    mvh
    KJ
    KIS(S) KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Intermesso #3. Her er et FFT av signal ut fra MC-emulatoren når den får 0,1V @ 1 kHz inn, 0dB på attenuator i emulatoren og med utgangsimpedans på 0 ohm og i en last på 50+50 ohm:
    FFT 256k 21 awg Fs 48k Gen -20 dBV 1K EM 0 att.png


    Dette er en FFT 256k samples, 21 gjennomsnitt og samplefrekvens på 48k. Signal ut er som bestilt nær 1 mV. Det meste av «grabset» ligger under -150 dBV. Støygulvet er ikke forskjellig fra støygulvet til QA401 med terminerte innganger. «frekvenstoppene» ved 50 Hz @ -147 dBV, 150 Hz @-150 dBV og 250Hz -152 dBV kommer fra strømforsyningen og nettspenningen til MC-emulatoren. De dempes en del etter litt oppvarming. Nær alt «grabset» over 1k Hz kommer fra QA401 og måleoppstillingen, og det har lite å gjøre med ytelsen til MC-emulatoren. Når jeg får bygd en ny SMDDB-forforsterker så kan jeg kanskje kunne måle et støygulv ned mot mellom -170 dBV (3,16 nV) og -180 dBV (1 nV).

    Mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    3 - 2 - 1 - It's a live ! ... og jeg puster lettet ut ... enn så lenge.
    IMG_1019.JPG


    Strømforsyningen her er en TRACO TMT 15W +/- 15V. Her er bilde med signalledninger til og fra QA401.

    Første sjekk var DC inn og ut på de respektive inn og utganger, og det er stort sett i orden. Jeg var særlig spent på om ev DC på MC-inngangen - der kan jeg heldig vis ikke måle noen vesentlig differensiell spenning mellom «hot» og «cold», men begge kanaler har 20-50 mV i forhold til jord, og reguleringsområdet til de blå trimpotene (til venstre i bildet) er ikke stort nok til å regulere ned mot null. Dvs jeg må juster litt på komponentverdiene her, øke verdien på trimpoten fra 5k til 10k og redusere verdien på en fast motstand i serie med trimpoten.

    Jeg har i første omgang bare målt frekvensrespons støy og forvrenging bare på RIAA EQ, dvs ikke på MM eller MC trinnene. Her er foreløpig måling av frekvensresponsen :

    RIAA EQ frekvensrespons QA401 signalkilde @-20dBV.png


    X aksen - frekvens strekker seg fra 20 Hz til 20k Hz. Y aksen viser nivået ut i dBV fra +0,2 dBV til - 0,3 dBV. Droppet i frekvensresponsen ved 20k Hz skyldes utgangsimpedansen (50 ohm) på QA401 i samvirke med det passive filteret på inngangen til RIAA EQ. 50 ohm ekstra kildeimpedans gir -0,3 dB dropp ved 20k Hz og QA401 i loopback har et dropp på ca 0,15 dB ved 20k Hz, så det passer utmerket med grafen. Kanskje har RIAA EQ egentlig et lite løpt ved 20k Hz i stedet for et dropp. Det passive filteret skal drives av tilnærmet 0 kildeimpedans. Jeg er litt usikker på om krusedullene i frekvensresponsen mellom 200Hz og 800 Hz kanskje skyldes RIAA pre-EQ filteret (det er et programvarefilter) som jeg har laget til QA401. Jeg skal se om jeg kan lage ei ny EQ-fil med oppløsing på 1/20 oktav (som er maks frekvensoppløsning i denne målingen av frekvensrespons i programvaren til QA401) og bedre enn 0,001 dB så får jeg se om det endrer på noe med nytt filter.

    Her er en første foreløpig FFT av støygulvet ut av RIAA EQ:
    RIAA EQ FFT256 AWG 21 Fs48k Hz støygulv BW20 20k Hz.png


    Det er FFT med 256k samples, 21 gjennomsnitt og 48k Hz samplefrekvens. X-aksen er fra 20 Hz til 20k Hz og Y-aksen er dBV fra 0 til -160. Gul kurve er venstre kanal og rødkurve er høyre kanal. Jeg tror Stakittgjerdene og de enkeltfrekvensene som stikker seg ut i stor grad skyldes enten strømforsyningen, QA401 og/eller innstrålt støy, dvs at «bunnlinja» forhåpentlig er ganske representativ for støynivået ut av RIAA EQ. Dette støygulvet skal uansett ikke være det dominerende støynivået for dette kortet eller for en samlet komplett phono-forsterker, der skal hhv MM og MC inngangene dominere. Profilen på støygulvet, med et fall fra -110 dBV ved 20 Hz til -155 dBV ved 20k Hz skyldes RIAA EQ.

    Så til slutt, her er forvrengingen av 1k Hz 1V ut av RIAA EQ
    RIAA EQ FFT256 AWG 21 Fs48k Hz Vinn -20dBV BW20 20k Hz.png


    FFT oppsettet er det samme som for støygulvet men signalnivået inn på QA401 er dempet med 20 dB. Med dempingen inn på QA401 så har instrumentet et høyere støygulv rundt -130 dBV, men samtidig har instrumentet mindre forvrenging på inngangen. Mer interessant enn støygulv og stakittgjærder fra strømforsyning og måleoppstillingen her er det som ikke skjer ved heltallsmultiplene av 1k Hz. Med en liten reservasjon for 2.harmoniske i høyre kanal (rød), så er det ingen ting å rapportere til -130 dBV. Jeg tror kanskje den røde streken ved 2k Hz også skyldes QA401.

    Jeg må se å få laget et nytt filter til QA401 så får jeg se om frekvensresponsen er ruglete eller flat.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Andre takning på frekvensresponsen, nå ble det meget jevnere :
    RIAA EQ frekvensrespons QA401 signalkilde @-20dBV Exact anti RIAA QA401 loopback.png


    Nå med en «eksakt» anti RIAA, med frekvensoppløsning på 1/20 oktav og nivåoppløsning på 1/10000 dB. Anti RIAAen er nå også definert fra 2 Hz til 95k Hz, dvs tilsammen 312 diskrete frekvenser. X-akse fra 20 Hz til 20k Hz og Y-akse fra 0,2 dBV til -0,3 dBV. Sammenliknet med forrige frekvensrespons har jeg byttet om på kanalene på RIAA EQ. Fargene er likevel rød på topp og blå under (dvs amme som forrige graf). De to tynne strekene er frekvensresponsen til QA401 i ren loop-back, som referanse. Nedenfor har jeg tatt bort QA401 og zoomet inn på et vertikal spenn på 0,1 dB :
    RIAA EQ frekvensrespons QA401 signalkilde @-20dBV Exact anti y 01 dB.png


    Y-aksen er nå fra 0,05 dBV til 0,15 dBV. Dersom vi ser bort fra HF-droppet over 6k Hz så er RIAA EQ i «rød kanal» innenfor +/- 0,01 dB. Av en eller annen grunn så begynner «blå kanal» å droppe «en del» tidligere enn rød kurve (over 1k Hz), på den andre siden så har den jevnere nivå under 100 Hz. Tror likevel at jeg kan konkludere med at jeg traff ganske greit med komponent verdiene i RIAA EQ :cool: kjekt når teorien stemmer høvelig med praksis.

    EDIT : med det valgte komponentene og med den valgte topologien i RIAA EQ så skal frekvensresponsen i teorien være innenfor ca +/- 0,05 dB. Det regnestykket tar ikke hensyn til de faktiske egenskapene til kretskortet - motstand og induksjon i printbanene, samt kapasitans mellom printbaner og mellom printbaner og jordplan.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Må si at du har truffet meget bra ! Dette måler jo veldig bra, og må være mer enn "innafor".(y) Moro når teori og praksis er så nærme hverandre !
    Dette må du da være fornøyd med ?
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Ja dette ser lovende ut. Jeg er noe «avmålt» av natur og det gjenstår å sjekke ut MM og MC-inngangene, så jeg blir ikke fornøyd før det er gjort. Men det var litt angstbetont å sette strøm på kreasjonen, og når den magiske blå røyken glimret med sitt fravær så var det en lettelse. Jeg er mest spent på MC-inngangen da den er ukonvensjonell.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Intermesso #4
    IMG_1024.JPG


    Jeg fikk nytt panel til MC-emulatoren fra Schaeffer i går, og nå passer det som hånd i hanske og båsen til MC-emlatoren er ferdig. Fakturaen var fin, 200% prispåslag og 100% rabatt :cool: Det er vel kort og godt utmerket kundeservice fra Schaeffer AG. Jeg meldte inn klagen min på tirsdag, de ga grønt lys på klagen på onsdag (uten ekstra dill). Torsdag kveld var nytt panel ekspedert og det ble mottatt på mandag.

    Her er MC-emulatoren ved siden av en litt eldre og kortere Fjøsmekk-slektning. Slektningen er en litt grovt dimensjonert linjeforsterker med en LM4562 og 2 stk LT1010. Det er innmatbilde av slektningen her Hifisentralen-medlemmers hjemmebygg. Uten last driver den 9k+10k @ 1 V uten synlig forvrenging over støygulvet ved -120 dB. Med 100 om last driver den 9k +10k Hz @ 1 V med all forvrenging under -105 dB. Utenlast klipper den ved ca 7V ut og ved 6,7V ut med 9k+10k Hz er den høyeste forverengningskomponenten ved ca -106 dB (EDIT det er ikke klart for meg om denne forvrengningen ligger mest til måleinstrumentet eller linjeforsterkeren). Klippegrensen på den i 100 ohm med 9k +10k Hz er rett i overkant av ca 6V ut, og før klipping ved 5,7V ut er den høyeste forvrengingskomponenten en på -94,7 dB.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei @KJ
    Dette ble riktig så snasent da ! Gratulerer ! :) Må se å få lært meg det programmet til Schaeffer jeg også. Har to stk. bakplater som må designes snart.
    Og "innmaten" din måler jo meget bra, noe som viser at du har alt på stell der også. Well done !
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Takker, ja det gjør seg veldig bra med en fin boks, eller bås (for å holde fjøsmekktemaet), det trenger ikke å se ut som fjøs selv om det er fjøs i navnet.

    Programmet fra Schaeffer, Front panel designer, er i det store og hele veldig brukervennlig. Det er noe begrenset mht å tegne grafikk og utvalget av fonter til gravering mm, men det støtter import av HPGL filer til gravering og vanlige grafikkfiler til utskrifter. Skal en ha andre formater på panelene enn rektangulær eller sirkulær så må en også kunne tegne det i et CAD program som kan eksportere riktig variant av DXF filer. Men til ei «enkel» bakplate med noen std- hull og litt tekst så er det stor sett mer enn bra nok. Det eneste som er «vanskelig» er dillet som ligger i jobben å plassere riktige hull på riktig plass, sørge for at alle hull er tilstrekkelig romslige for toleransene til det som skal monteres etc.

    Jeg er fortsatt novise på kretsdesign og kretsutlegg, så «alt på stell» er å ta i - men tusen takk åkke som :cool: Jeg er egentlig overrasket over hvor pent fjøsmekket har oppført seg til nå.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.994
    Sted
    Kongsberg
    Kult!
    Mangelen på forvrengning er imponenerende !
    Stakittgjerdet på venstre kanal må jo være innstrålt støy. Det er jo omtrent fraværende på høyre kanal. Men 29, 39 og 49Hz??? Mystisk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Ja de frekvenskomponentene er merkelige, det er åpenbart av «samme ulla» men er ikke heltallsmultipler av hver andre. Jeg må se å få spist opp julekakene så jeg har en provisorisk skjermingsboks. Høyre og venstre kanal i QA401 oppfører seg også tidvis veldig ulikt og ikke helt konsistent mht «mystiske» frekvenskomponenter og innstrålt støy.

    LM4562 er god på forvrenging, rimelig tolerant for last og har hittil vært enkel å ha med å gjøre.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært ei litt lang måleøkt i ettermiddag. Første ut er tredje tagning på frekvensresponsen til RIAA EQ:
    RIAA EQ frekvensrespons MC em signalkilde @ 0dBV Exact anti RIAA 0,15 dB.png


    X aksen er frekvens fra 20 Hz til 20k Hz, og y-aksen spenner nå 0,15 dB fra -20,3 dBV til 20,45 dBV. Venstre kanal er blå rød og høyre kanal er rød blå, og nå er det samsvar mellom benevningen og kretskortet (!). Her er målingen gjort med MC-emulatoren som signalkilde. Den har nær null utgangsimpedans (0,025 ohm + kobberbaner kontakter og måleledninger). Emulatoren får 1V inn fra QA401 og gir da 0,01V/-40 dBV ut. Nominell forsterking i RIAA EQ er 20 dB @ 1k Hz, derfor er nivået i grafen ved -20 dBV. Ved 1k Hz er det nær 0,04 dB i nivåforskjell mellom kanalene.

    Frekvensresponsen i begge kanaler er nå mye jevner i HF området, og fallet over 7k Hz rimer med frekvensresponsen til QA401 i loopback. Venstre kanal øker ca 0,02 dB fra 1k Hz til 7kHz, mens høyre kanal faller ca 0,02 fra 600 Hz til kHz, dvs at Venstre har litt lite kapasitans i HF delen av RIAA EQ (muligens i det passive filteret på inngangen også) og høyre kanal har litt mye av det.

    Fallet i LF-responsen er i hovedsak MC-emulatoren skyld, ner helt og fullt for høyre kanal og litt mindre for venstre. LF området tror jeg er mer representativt i andre tagning i innlegg #64.

    -----------------------------------------------​

    Deler av måleøkta gikk til å jakte forvrenging i RIAA EQ. Det gikk i to-tone-tester. Det er litt ulike oppsett av FFT og samlefrekvens for de tre målingene under så støynivå er ikke sammenlignbare, støynivået er uansett dominert av måleinstrumentet QA401. Først LF + MF :
    RIAA EQ FFT 128k AvG 21 Fs 48k Hz Vinn 80 Hz -34 dBV+ 1k1 Hz -20 dBV vut 1v4 BW20 20k Hz.png


    Her er det 80 Hz + 1k1 Hz justert slik at begge deler gir 0 dBV ut, til sammen 1,4V ut. Jeg har hatt en del utfordringer med støy, grumns inkonsistente målinger i dag så det ble «eksentriske» frekvenser slik at det er lettere å skille faktisk forvrenging fra grabs. Det eneste å melde her er noen skjørtekanter til 1k1 Hz som ligger rundt -120 dB, og noen tegn til andre av 1k1 +/- 80Hz på det samme nivået.

    Så to tone MF:
    RIAA EQ FFT 64k AvG 21 Fs 48k Hz Vinn 980 Hz + 1k1 Hz -20 dBV vut 1v4 BW50 20k Hz.png


    Her er det 980+1k1 Hz, justert begge justert til 0 dBV som summerer til 1,4 V. Differansetonen på 120Hz er synlig ved -103 dB. Det er noen skjørtekanter på 980+1k1k som ligger under -120 dB. Jeg er ikke sikker på om grabset ved 2k, 3k og 4k Hz er forvrenging, kanskje det rundt 3k?

    Så siste ut er totone HF
    RIAA EQ FFT 256k AvG 21 Fs 192k Hz Vinn 9k8 Hz + 11k Hz -6 dBV vut 1v4 BW500 50k Hz.png


    Frekvensområdet her er 500 Hz til 50k Hz. Her er det 9k8 +11k Hz som også her justert til 0 dBV ut og summerer til 1,4 V. Her har differansetonen ved 1k2 Hz krøpet opp til ca -92 dB og skjørtekantene ligger opp mot -115 dBV. Tonen ved like over 20k som nærmer seg -100 dB er forvrenging ut av signalgeneratoren i QA401.

    Tror jeg sier meg fornøyd med RIAA EQ så langt.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Det blei også tid til å teste MM-trinnet. MMtrinnet er en «flat» forsterker uten EQ av noe slag og er bygd opp med ADA4625-2.

    Frekvensrespons :
    MM Frekvensrespons.png


    X aksen er her 2 Hz til 20k Hz. Y-aksen her er forsterking og strekker seg fra 19,9 dB til 20,2 dB, og forsterkingen ved 1K Hz er like over 20,1 dB. Det er ikke noen kanalubalanse å snakke om. Både LF og HF responsen er helt dominert av frekvensresponsen til QA401 i Loopback. Trappetrinnene under 10 Hz skyldes frekvensoppløsningen i FFT. Dvs det er ikke så mye mer å skrive om frekvensresponsen.

    Også for MM-trinnet har jeg gjort målinger av forvrenging med to-tone-tester. Ved målingene av MM trinnet har jeg vært mer plaget av innstrålt støy og støy fra strømforsyningen. Støygulvet i målingene under er primært egenstøyen i QA401.

    LF+MF:
    MM FFT 128k AvG 21 Fs 48k Hz Vinn 80 Hz -20 dBV+ 1k1 Hz -20 dBV vut 1v4 BW20 20k Hz.png


    X aksen er her 20 Hz til 20k Hz. Signalet er 80 Hz + 1k1 Hz begge med -20 dBV inn og 0 dBV ut. 80 Hz har en andreharmonisk ved -120 dB og det er noen skjørtekanter rundt 1k1 Hz nede ved -120 dB, samt andre harmoniske til 1k1 +/- 80 Hz i underkant av -120 dB. Det meste av det andre er grabs.

    To-tone MF
    MM FFT 128k AvG 21 Fs 48k Hz Vinn 980 Hz -20 dBV+ 1k1 Hz -20 dBV vut 1v4 BW20 20k Hz.png


    Her er det 980 Hz + 1k1 Hz. Differansetonen på 120 Hz er under 120 dB. Jeg er usikker på hva av skjørtekantene og rundt 2k og 3k Hz some r egentlig forvrenging og hva som er grabs i målingen. Det ligger uansett rundt -120 dB eller lavere.

    Så to tone HF:
    MM FFT 256k AvG 21 Fs 192k Hz Vinn 9K8 Hz -20 dBV+ 11K Hz -20 dBV vut 1v4 BW500 50k Hz.png

    Y-aksen er her fra 500 Hz til 50k Hz. Signalet er 9k8 + 11k Hz begge ved 0 dBV. Differansetonen på 1k2 Hz har her krøpet over -110 dB. Det er også noen skjørtekanter som ligger i overkant av -120 dB. Det er også antydning til 2. og 3. harmoniske nær -110 dB. Merk at dette er målt uten lasten i det passive filteret på inngangen til RIAA EQ. Dette filteret er ei litt hard last ved HF og kommer nok til å trekke forvrengingen oppover, jf. målingene av to-tone HF-forvrenging til RIAA EQ over.

    Jeg gjort en del målinger støynivået ut av MM-trinnet men har slitt med inkonsistente målinger med mye nettstøy og innstrålt støy mm. En del av problemet er at måleledningene mine - stive coax-BNC ledninger ikke er bestevenn med kretskortkontaktene. Jeg tror dog det er et potensial for at støygulvet ut av MM-trinnet kan ligge i underkant av -140 dBV og ned mot -150 dBV som er høvelig mht påfølgende RIAA EQ med 40 - 20 - 0 dB forsterking.

    Samlet sett så forvrenger ADA4625-2 i MM-trinnet mindre enn det jeg fryktet.

    Neste økt blir MC-trinnet ... jeg er en smule spent om det fungerer.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Jeg klarte selvfølgelig ikke å la vær å sjekke litt på MC-trinnet. Her er første test av frekvensresponsen
    MC frekvensrespons 1dB.png

    X aksen er fra 20 Hz til 20k Hz. Y-aksen er er fra -15 dBV til -16 dBV. Signalkilden er MC-emulatoren som blir foret av -20 dBV fra QA401, dvs signal inn på -60 dBV fra en kildemotstand på 5 ohm. Som nevnt har jeg rotet til motstandsverdiene som styrer forsterkingen her så jeg endte opp med 44,7 dB forsterking i stedet for 40 dB som var planen. Frekvensresponsen til QA401 i loop back faller med ca 0,15 dB @ 20k Hz og frekvensresponsen her faller med ca 0,5 dB @ 20k Hz, så det er ca 0,35 dB som skyldes MC-trinnet (mm). Inngangstrinnet med tilnærmet null ohm inngangsimpedans er følsomt for induktans i signalkilde og -ledninger (i størrelsesorden noen få titalls µH med 5 ohm kildeimpedans), og jeg tipper det er en viktig bit av forklaringen på fallet.

    FFT på utgangen av MC-trinnet er mer grisete enn på MM-trinnet, men støygulvet ut ser ut å ligge like i underkant av -140 dBV, som tilsvarer ca -184 dBV (!) på inngangen til MC trinnet før 44,7 dB forsterking. Simulert støygulv ut av MCtrinnet med 40 dB forsterking (5 ohm kildemotstand) ligger nærmere -150 dBV, så det er ikke veldig langt mellom teori og praksis. Jeg vet heller ikke om MC-emulatoren ev har et vesentlig bidrag her. Selv med et vognlass med forstyrrelser fra strømforsyningen og innstrålt støy regner QA401 på et SN på 79,7 dB.

    mvh
    KJ
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.994
    Sted
    Kongsberg
    Du er ikke nådig med oppløsningen i y-aksen på grafene dine KJ. Tror ikke du får jobben i markedsføringssavdelingen av fjøset :LOL:
    Dette ser jo unektelig veldig bra ut. Hvis du har støygulv under -184 på inngangen er det jo helt rått. De gangene jeg har operert med målinger nede i det området har jeg brukt batteridrift av både måleinstrument og DUT og pakket begge deler inn i et stort stålkabinett for å unngå innstrålt støy.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Nei, jeg har ikke snakket med markedsføringsavdelingen i fjøset på veldig lenge, jeg tror ikke vi er på talefot :ROFLMAO:

    Som nevnt var FFT på utgangen av MC trinnet ganske grisete og det var en skog av forstyrrelser i området -110dBV til -120 dBV. Det meste så ut som det var nettrelatert (50Hz XX) men også noe annet grabs. Det FFT bildet var heller ikke «marketing vennlig». -140 dBV støygulv på utgangen = ca -184 dBV på inngangen, er når jeg ser bort fra alt grabset, men strengt tatt så vet jeg ikke hva av grabset som er «i luften», hva som er på strømforsyningen, hva som ev fra MC-trinnet eller hva som er fra QA401 (mm). EDIT -184 dBV er som en fluefjert i orkan.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    For å sette fluefjerten, -184 dBV, i perspektiv. Referansen for fluefjerten er støynivået fra en motstand på 5 ohm, dvs spolemotstanden i en «typisk» Ortofon MC-PU.

    1643897637076.png

    jf http://www.audio-perfection.com/audio/thermal-noise-of-resistor-calculator.html

    En 5 ohms motstand har altså en støytetthet på 287 pV/rot(Hz), eller -190,9 dBV/rot(Hz). MC-trinnet mitt simulerer en støytetthet på inngangen inkludert 5 ohm kildemotstand på ca 375 nV/rot(Hz), som er -188,5 dBV/rot(Hz). Det vil si at MC-trinnet kan ha en støyfaktor med 5 ohms kildemotstand på ca 2,4 dB. Det er godt mulig det av kosmiske årsaker er litt overambisiøst, og virkeligheten kan kun bli dårligere enn simuleringene. Det er også godt mulig at jeg må bygge et absurd kabinett og lage ei like absurd strømforsyning for å komme i nærheten av dette.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Sætres beste ...
    IMG_1037.JPG

    Sånn ble det innmat av kretskortet

    IMG_1043.JPG


    Met batteridrift og litt skjerming var det på tide å sjekke støynivåene. Det blei så rent og pent at det nesten er skummelt. Først ut RIAA EQ
    RIAA EQ støy FFT 256k avg 20 Fs 48k.png


    FFTen er 256k, 21 gjennomsnitt, og samplefrekvensen er 48k Hz. X-aksen er fra 20 til 20k Hz. Y aksen er dBV fra 0 til -170. Grabset i HF er fra QA401. Støyprofilen er en konsekvens av RIAA EQ. Jeg antar at støynivået over 1k Hz er domminert av støynivået på inngangen til QA401 som så vidt kryper ned mot -160 dBV. Støynivået er målt til 6,1 µV eller -104,3 dBV, nominelt nivå ut er 0,5 V.

    Next MM-trinnet
    MM støy Høyre FFT 256k avg 21 Fs 48 RIAA EQ vekting.png

    FFT-innstillingen er de samme. Y aksen er her fra -40 dBV til -180 dBV. Her har jeg bare med høyre kanal. Det er noe muffens med venstre kanal som gir ville målinger, muligens noen loddefeil, en statisk karamell, eller noe annet. Jeg har lagt på programvare RIAA EQ for å få en mer riktig representasjon av støynivået, det er bare å skalere det opp med 20dB/10X så er det omtrent det som skal komme ut etter RIAA EQ. Nivået ved 1k Hz er representativt for støygulvet uten EQ, dvs. i underkant av -150 dBV. Av en eller annen mystisk grunn har det sneket seg inn en 100 Hz tone ved -130 dBV (uten EQ er den 13,1 dB lavere). Støynivået er målt til 4,7 µV eller -106,5 dBV. Referansenivået ut av MM trinnet er 50 mV så det er akkurat nok til SN på 80 dB.

    Så MC-trinnet
    MC støy FFT 256k Avg 21 Fs 48k RIAA EQ vekting.png

    Samme FFT oppsett som over. Her er y-aksen fra -40 dBV til -170 dBV. Også her støyen med programvare RIAA EQ, og nivået ved 1Khz i underkant av -140 dBV er representativt for nivået uten EQ. Støynivået er målt med 5 ohm kildemotstand til 12,5 µV, -98 dBV. Som nevnt er forsterkingen i trinnet med 5 ohm kildemotstand på 44,7-44,8 dB, eller nær 5 dB høyere enn tiltenkt. Gitt at støyen med 5 ohm kildemotstand er dominert av motstanden og inngangstrinnet, og at støyen dermed skalerer med forsterkingen, så ligger det an til et SN på om lag 77 dB som er omkring 5 dB dårligere enn den simulerer. Jeg hadde et håp om at den lå på «riktig» side av 80 dB men det var vel noe optimistisk.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.295
    Torget vurderinger
    1
    Sætres beste er bare en provisorisk ordning mht målinger. Planen er et det skal bli en full størrelse hifiboks. Vedlagt er en PDF av frontpanelet jeg tegner på

    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn