Hifisentralen-medlemmers hjemmebygg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Jeg kunne ikke se det var en tråd for folk til å dele bilder og litt info om sine DIY-bygg. Spennende å se hva folk bygger og få litt inspirasjon.

    Etter over 15 år med høyttalerne jeg kjøpte som tidlig tenåring, fikk jeg for to år siden fingeren ut og bygget mine første høyttalere. Det ble et par Seas Loki MK3. Alle delene ble kjøpt på Finn av en kar som aldri kom igang med prosjektet. Så tegnet jeg kabinetter i Fusion360 med 22 mm vegger, hvor jeg tok hensyn til Seas sine mål for baffel og volum (så de ble litt dypere enn Seas sine tegninger som bruker 19 mm MDF). Kassene ble kledd med (litt for) tynn vinyl. Baffel er ren MDF.

    Har også en hjemmesnekret subwoofer, men den er ikke så veldig pen å se på. Består av Scan-Speak sin 12-tommers element fra Discovery-serien, og en Hypex FA251.

    Jeg har deler til Denovo Audio Volt 10 liggende. Må bare få laget kasser. Litt tilfeldig at det neste bygget blir også koaksialbygg. Men 10-tommers papirdriver er jeg spent på.
     

    Vedlegg

    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20210224_231822.jpg

    Første oppsett, hjemmekinoen, 2* ultimax 18" i hvert sitt 230liters lukka kammer, massive kasser som på det tynneste er 18mm og på det tykkeste rundt 70mm.
    IMG_20210815_020113.jpg

    Stereo nr.1 (hovedanlegg), 8* seas l26rfx/P i hvert sitt 53 liters kammer, satt sammen som tårn, bygget i 18mm furuplater fra Biltema, bafler i 27mm furuplater.
    IMG_20210828_221326.jpg

    Stereo nr.2 (tv-stereo), 2* seas l26rfx/p i 53liters lukkede separate kammer. 18mm og 27mm furuplater (samme som tårna) :)

    Har egentlig ingen øvrige planer om flere bygg .... ;)
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    thumbnail_65186997824__13EA2C9E-1E2A-4E8C-9732-995DC36CEA3F.jpg

    ny volumio spiller. jeg bygger. litt gammal innmat men funker. boot via sub stick og lykort usb/dac er jeg litt usikker på hva jeg skal bruke . da jeg har noen dacer og div lydkort som skal testes. spdif ut har denne og. mulighetene er mange.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    bygger faktisk flere volumio spillere.. her er en annen variant
    sega.jpg
    sega2.jpg

    mini mega sega stack med raspberry i sega'n og mega cd med ssd m2-hdd og lydkort i mega cd casen. ikke helt ferdig med denne . men ide'n er og koble med gpio kabel. mellon pi og dac/hdd. pcm5122 dac hvis jeg ikke tar feil på det kortet. pifi dac v2. låter helt ok. ikke tipp topp ikke dritt men midt i mellom.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Flott tiltak med «åpen post» for fjøsmekk. Men tråden burde vel ligge i DIY avdelingen ?

    Her er et stk Fjøsmekk™ av nyere dato, som jeg vel egentlig ikke hadde tenkt å legge ut.
    IMG_0941.JPG


    Som det står på boksen så er det «linjeforsterker» (linjedriver) primært tiltenkt «måleoppgaver», og har signal inn og ut på BNC kontakter. Kretsen er bl.a. bygd opp med en Traco TMT 15W SMPSU med +/- 15V, en LM4562 opamp og to LT1010 buffere, der bufferen er inni tilbakekoblingssløyfa til opampen. Boksen er en Hammon 1455 profil for 10X16 cm kort med en høyde på 5 cm. Frontplata er fra Schaeffer AG. Jeg har gjort en generaltabbe med kretskortet og ikke satt bumerke på det, det ser slik ut på komponentsiden, nesten ferdig montert :

    IMG_0928.JPG


    Kortet er 9 cm X 15,5 cm. Nettspenning inn til venstre (C8 kontakt og nettbryter i en modul) og signal IO til høyre (med BNC på undersiden av kortet), dvs ganske kompakt til å inkludere strømforsyning. Kjøleprofilene er til LT1010. Kortet henger under frontplata.

    Den er AC-koblet på inngangen men DC koblet på utgangen. Som det står på boksen så er AC forsterkingen 10X / 20 dB, men DC forsterkingen er 1X.

    Med unntak av et fall i frekvensresponsen fra 10Hz og nedover (pga at tilbakekoblingen er AC-koblet mot signaljord) så er målt frekvensrespons ikke vesentlig forskjellig fra måleinstrumentet - QA401.

    Sådan ser støynivået ut av den, målt med Quant Asylum QA401 (inngangen er terminert med 50 ohm BNC-terminator.
    Støy dBv rt Hz WB FS192k FFT256k 21avg  term BNC 50 ohm.jpg


    X skalaen er 1 - 100k Hz (målegrensa på QA 401 er 95k Hz med Fs på 192k Hz). Y-skalaen er i dBV / rot (Hz). QA401 integrerer støyen 20-20k Hz til ca 105,5 dBV (uvektet), og som vi ser er det noen diskrete frekvenstopper fra nettspenningen. Dvs multipler av 50 Hz, der 150 Hz og 250 Hz som er de høyeste ligger på ca -125 dBV og noe mer krams opp mot 1k Hz, samt en enslig topp rundt 80k Hz. Jeg tipper det meste kommer av Traco SMPSU, men QA401er også ganske følsom for innstrålt «nettstøy», selv om den forsynes fra USB. Det kan også virke som nettstøyen reduseres noe en stund etter at den blir slått på, om det enn er på grunn av driftstemperatur eller noe annet.

    Støygulvet over 100 Hz er bedre enn 140 dBV, som tilsvarer 100 nV pr Hz, og dette er med 10X forsterking så det skulle tilsi en inngangsstøy på bedre enn 10 nV / rot (Hz). Simulert støytetthet på inngangen er ca 3,5 nV / rot (Hz) @ 1 kHz og SN bedre enn 106 dB 20-20k Hz, som tilsvarer et støygulv på utgangen på ca -149 dBV, så det er ikke så langt unna teorien på tross av litt ripple fra nettspenningen, og slett ikke ille for en forholdsvis rimelig og kompakt SMPSU med knappe fire cm fra SMPSU til opampen.

    Jeg har ikke stress-testet den enda, men her er en FFT av 0,1V inn / 1V ut @ 1k Hz med QA401 som kilde og mottaker (dvs uten vesentlig last):
    THD @1V 1kHz uten last WB FS48k FFT256k 5avg.jpg

    X-skalaen går nå fra 1 Hz til 25 Hz (Fs er 48K så øvre frekvens er >24k Hz), og y-aksen er nå i ren dBV. Støygulvet her er ikke sammenlignbart med foregående da det er et annet måleområde på QA401. Signal kjeden er 0,1 VRMS ut av QA401 > 10X fjøsmekkforsterker > 1V RMS signal inn i QA401.

    Her er LF støyen fra nettspenningen redusert til en topp på 150 Hz og -110 dBV og en mindre topp ved 450 Hz og 120 dBV, men samtidig er det noe HF grums rundt 10k Hz og oppover.

    3. harmoniske er så vidt synlig ved -125 dBV. QA401 regner ut at THD ligger ved 110 dB, som ikke er vesentlig forskjellig fra ren loopback på QA401. Sweetspot for regneferdighetene til QA401 ser ut å være ved 2V ut, da regner den THD til -114,5 dB, men da er 2. og 3. harmoniske «godt» synlige ved -120 dB.

    Til sammenlikning gir ren loopback med 1 VRMS ut og og inn på QA401 med 50 cm BNC-ledning så ligger 2 harmoniske på ca -108,5 dB, og 3. harmoniske ligger rundt -120 dB. Signalgeneratoren til QA 401 forvrenger mer med 1V eller 2V ut enn fjøsmekklinjeforsterkeren.

    Forvrenging vs frekvens, uten last er også veldig flat og heller ikke veldig ulik loopback i QA401.

    Maksimalt spenning ut er begrenset av strømforsyningen med +/-15 V, slik at det er klokkerent opp til ca 9,5V RMS ut uten last, full stopp og bare skurr ved 10V RMS ut. Med last er den også begrenset av strømmen over motstanden på utgangen (10 ohm), pluss at spenningsfallet på bufferen øker.

    Summa summarum har jeg utfordringer med å karakterisere forvrengingen ut av fjøsmekklinjeforsterkeren, da målingene ikke er veldig ulik QA401, og noen målinger er bedre enn QA401 i ren loopback.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    En liten retur til fjøsmekklinjeforsterkeren. Meningen med den er at den skal være god til å drive «tunge» laster.

    De som har aversjoner mot målinger kan like godt se en annen vei.

    Først målestokken «uten» last:
    THD @7V17 1kHz u last WB FS48k FFT256k 5avg.jpg


    Her er det med 7,9 V RMS @ 1k Hz direkte inn instrumentet QA401, dvs så godt som «ubelastet». X aksen er nå 10 til 25k Hz og Y aksen er dBr normalisert til 0 dB =7,9 V. Støygulvet her er ikke direkte sammenlignbart med forrige post. Forvrengingen, THD, er regent til -103 dB, og og det er ikke vesentlig forskjellig fra loop back for QA401 med samme nivå ut av DACen. Det er litt LF nettstøy (50, 150, 250 og 350 Hz) rundt -130 dBr, men lite HF-støy fra 10k Hz og oppover.

    Grunnen til at jeg har målt med 7,9V ut (ca 0,8V inn) er at det med 1 dB høyere signal inn så begynte den å klippe med last. Uten last klarer den 9,5 V ut uten klipping.

    Så samme oppsett men med 100 ohm last.
    THD @7V17 1kHz Rl 100 ohm WB FS48k FFT256k 5avg.jpg


    Spenningen ut har nå sunket til 7,17 V RMS (samme spenning inn), dvs ca 71,7 mA i 100 ohm eller 0,5W. Y-aksen er nå normalisert til 0 dBr =7,17 V. og THD er kalkulert til -102,4 dB, dvs 0,7 dB dårligere en uten last og det er vel egentlig ikke mer enn std usikkerhet/variasjon i målingene! Litt mer interessant er det at 2. harmoniske øker litt (nå litt høyere enn 3. i stedet for litt lavere) og 4. harmoniske øker nærmere 10 dB, men det er bare fra noe under -135 dBr uten last til et sted rundt -125 dBr med last. Det skjer også ting med 6. og høyere harmoniske men det er ca 130 dB eller mer under signalet. Mht Nettstøyen er det lite som skjer på LF siden (450 Hz øker litt nede avgrunnen) mens det er litt mer grums synlig over 10k Hz, men det vaker rundt -140 dBr og er ikke noe å bry seg med.

    Målt forsterking med last synker fra ca 19,94 uten last (loopforsterkingen i QA401 er litt under 0 dB /1X) til ca 19,12 dB som er helt konsistent med 10 ohm utgangsimpedans.

    For å avslutte «målebonanzaen», her er THD vs frekvens med 7,17V ut i en last på 100 ohm.
    THD vs F 7V17 ut RL 100 ohm.jpg


    X aksen går her fra 10 til 30k Hz. Dvs ved 30kHz (som er ca 1/3 av 95k Hz som er øvre frekvens med Fs 192) er det akkurat nok båndbredde til å regne med 3. harmoniske. Jevnt og fint. Økningen i forvrengingen fra ca 2k-3k Hz og oppover er i stor grad en konsekvens av lasten. Uten last er den nesten padde flat oppover i frekvens og ikke vesentlig forskjellig fra loopback med QA401 med samme nivå ut av DACen på instrumentet. Under ca 2k Hz så er forvrengingen ikke nevneverdig ulik loopback til QA401, med samme nivå ut av signalgeneratoren/DACen.

    Alt i alt er jeg fornøyd med ytelsen til denne lille boksen. Det er mitt første forsøk på å lage en «lastuavhengig» linjeforsterker/-driver, og det blei en bra «svenneprøve» ... men jeg skulle hatt litt bedre måleutstyr enn en QA401 for å gi den en mer presis karakteristikk. Bare synd at vi da er hinsides et hobbybudsjett.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg har ikke bygget så veldig mye hifi-greier, men noen forsterkere har det blitt.
    211329882_10165814831485422_5832495598627118672_n.jpg

    Preamp, poweramp og headsettamp. Headsettet er vel i grunnen også DIY, har kjøpt litt Grado oppgraderingsdeler her og der, det eneste som er originalt nå er plastringene som elementene sitter i. Jeg har et par andre forsterkerprosjekter i planleggingsfasen også.

    Og en hylle til platespilleren :)
    IMG_6120.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har bygd utrolig mye rart i de 40+ åra jeg har drevet med DIY. En del forsterkere har det blitt, men mest høyttalere egentlig. Mange av de første høyttaler-byggene dreide seg om å knabbe høyttalere fra diverse utrangerte radioer og sette de i ei ny kasse. Det funka! Det kom lyd !!

    Det første "seriøse" bygget mitt var en FM-tuner. Selve tuneren var et byggesett - Larsholt 7255. Det var til og med et digitalt frekvens-display i den, og masse brytere og lysdioder. Strømforsyning og litt andre omkringliggende greier var noe nytt, og noen komponenter "lånt" fra slaktede apparater funnet på dynga... Chassis av stålplate kappet til med fatterns vinkelsliper. Den så ikke ut i måneskinn, men fungerte veldig veldig bra. Jeg har den liggende på loftet enda av ren nostalgi.... :)

    20160815_093702 - Copy.jpg
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Har bygd noen høyttalere i ungdommen man putte masse elementer i kasser og få lyd på gutterommet, man kan knapt kalles seriøst.

    Videre har jeg bygd en 3-4 forsterkere fra LC Audio, og har vel faktisk siste bygg, The End Millennium XP med dobbel strømforsyning, stående på lageret.

    Mitt siste mere seriøse bygg involverte disse.

    T0426.jpg


    Ruver godt i terrenget når de blir sammenlignet med en fyrstikkeske.

    Videre noen bilder at kassene blir satt sammen.

    T0429.jpg


    T0428.jpg


    T0430.jpg


    T0431.jpg


    Elementet er Dayton UM 18-22.
    Forsterker er Hypex FA-502 (brokoblet)
    Kassen er i 25mm MDF med dobbel front og 12mm avstivinger innvendig, har ikke finregnet på innvendig volum, men skal være i nærheten av 110 liter.

    Har én i hjemmekinonen og to i stereoanlegget på stua. På stua erstattet de to Klipsch SW115, og de overgår disse med god margin. Det kan være at det er lukket kasse, over dobbelte med forsterkereffekt eller deleprisene er tregangen i forhold, eller en kombinasjon av alle disse. 🙂
     

    Vedlegg

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    IMG_20210908_114210.jpg
    IMG_20210908_114436_edit_586824863938578.jpg
    IMG_20210908_114508.jpg



     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn