Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Ellers må jeg si at Definitive Technology høyttalerne er et virkelig hyggelig bekjentskap, så bra lyd fra såpass slanke kasser og rimelig pris hadde jeg ikke trodd var mulig, har egentlig ikke plass, men må nok beholde minst et av settene selv, det fulgte med en senterhøyttaler også.......kanskje jeg skulle lagd til et surround anlegg, det er noe jeg har pratet om i mange år, men aldri fått ut fingeren med, er jo i teorien bare en surroundforsterker unna nå.......kanskje det er nå eller aldri 🙃
    På en måte er det kanskje ikke så rart at jeg opplever høytalerne som gode, de fikk 5 stjerner både her og der i tester og omtaler og ser ut til at de kostet 800 dollar for de minste og 1100 dollar for de litt større.......spør du meg er de et bargain prismessig, problemet her hjemme er vel at de går litt under radaren til folk flest......jeg har hørt om de mange ganger, men aldri tatt meg tid til og lytte på de.......så det var på tide at jeg fikk ta del også, sier så fordi jeg har ordentlig god lyd her nå. Kanskje noen får ta turen hit snart og bekrefte mine opplevelser.......😉

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    34.522
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Vurderte Def Tech for noen år siden, etter en sen kveld hvor tre av diskantene i Mirage'ne jeg hadde dengang, brant opp.
    Det var usikkert om det var mulig å få tak i nye elementer, så da var Def Tech en kandidat.

Veldig spennende syntes jeg, og kunne fås for edruelige priser.

Men, Roar Malmin greide å reparere diskantene til Mirage, så de ble værende. 😊

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.678
    Sted
    Hus
    I går kompleterte jeg Tandberg samlingen litt med at 3080'en fikk tilhørende cd spiller, vet ikke om de egentlig hører sammen, men de har nå runde knotter begge to. Cd spilleren må nok ha en liten service etter 36 år i Finnmark fordi skuffen må ha litt hjelp for og åpne seg, men det finner jeg ut av etterhvert, bare gøy og få tak på en slik spiller, det er faktisk ganske langt mellom de, recivere, forsterkere, bånd og kassettspillere blir avertert hele tiden, men ikke cd spillerne, så gøy og få tak på en.

Vis vedlegget 1120166
    14 bits spiller ser det ut til med TDA 1540 DAC. 16 bit etter serienummer 2000 med TDA 1541 DAC. 16 bit hadde True 16 Bit Four Times Oversampling i stedet for Four Times Oversampling. Synes de spiller bedre enn 3035A.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Definitive Technology høyttalerne spiller dustete bra til og være små billige gulvhøyttalere. I rommet her sammen med den 49 år gamle Pioneer M22 forsterkeren spiller det med bra tyngde i bassen på en måte som jeg bare har hørt i fra høyttalere som er vesentlig større.......orntli artig.......og stort og brett lydbilde. Føler faktisk at det er Grado Reference pickupen som er litt bremsekloss i oppsettet da jeg mistenker at den ikke er ordentlig tilspillt ennå.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Grado Reference pickupen begynner og vise andre musikalske takter... har fått et 50 talls lp sider og ting begynner og løsne litt.......men det er en pickup som profiterer på litt mer moderne innspillinger , 70 talls innspillinger låter heller tynnt og pistrete, mens med 90 talls og nyere innspillinger faller det hele mer på plass.
    Etter en del småjusteringer, så skal jeg ikke røre den mer......føler at den "sitter" riktig nå.

20250517_143506.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    25 grader i går........10 grader i dag = depresjon, begynner og innse at jeg har altfor mye utstyr stående som jeg aldri får brukt....... innser også at jeg finner mer glede i og få rimelige og aldrende utstyr til og spille optimalt enn alt det dyre utstyret som jo spiller veldig bra men som ikke bringer frem gleden i meg. Qobuz abo har jeg og flere gode dac'er har jeg, men har ikke brukt noe av det siden før påske. For tiden går det bare i vinyl.......og jeg koser meg med det.......og det er vel det ...det hele egentlig skal handle om......altså og kose seg med musikken. Driver og blar meg innover i platebunken og har kommet frem til en gammel kjenning jeg ikke har spillt på mange år fordi den platen ble i sin spillt til døde pga sine audiofile kvaliteter......hører at lyden fremdeles er god, men det kan godt risikere at det går 10 år til neste gang den finner veien opp på platetallerkenen 😁

20250521_125312.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    De dumme små Definitive Technology høyttalerne fortsetter og overraske, sammen med den gamle 30 watts klasse A Pioneer forsterkern kommer det masser av godlyd, kanskje litt på den mørke siden, men riktig så trivelig og avslappende og lytte til. Synes det er gøy og oppdage slike små perler......er i allfall bevis på at god lyd ikke behøver og koste skjorta.......det lar seg gjøre og få god lyd ut av ting andre folk for lengst har avskrevet.
    20250521_125515.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Pickupen jeg bruker for tiden er en Grado Reference Platinum II Yarra wood, en m-i pickup til ca 4-5k..... så ikke noen high-end pickup, men musikalsk og som heller litt mot det mørke. Anlegget presterer et breeeedt og presist lydbilde med en god del "luftighet" og oppløsning.......det såpass god presisjon at det er lett og høre hvor "alle" står i lydbildet......som sagt gøy og høre på.

20250521_132037.jpg
    20250521_132121.jpg

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Marantz CD63 K.I som driv verk har jeg ikke prøvd før, men fungerer upåklagelig sammen med den Hollandske dac'en. Tandberg 3012a'en er blitt litt favoritt forsterker for tiden sammen med Definitive Technology høyttalerne, de spiller godt sammen.
    Den gamle Signet spikeren overrasker positivt og ser ut til og trives veldig godt sammen med Denon Anniversiry spilleren....... i allfall leverer det hele lyd som gjør at jeg spiller plate etter plate.

20250529_193920.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    På tide og ta seg selv litt i nakken og få gjort noe med Harman Kardon Rabco spilleren, har vært nedetid på over et halvt år og selvom Lassemannen for lengst var ferdig med lodding inni pickuphuset......så er jeg treg og driver med alt mellom himmel og jord.......men NUH.......😁

20250603_192751.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Tangensialarm type steingammel, så fant ut av at jeg måtte velge en Mc pickup...... eneste ledige i så måte var en gammel Ortofon MC20 Supreme med et anseelig kilometerløp som har vært med meg siden 80 ? tallet......men den fungerer enda. Etter litt småjusteringer så fungerer det. Foreløpig med hodetelefoner og Tandberg 3012a'en, bare sånn for og sjekke det hele......får ta litt mer småjusteringer i morgen........ men gøy og få spilleren opp og gå igjen.

20250603_200323.jpg

.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Som dere kanskje ser så har jeg ikke riktig motvektslodd til litt tyngre Mc pickuper som Ortofon MC20 Supreme, så da er det på med Soundsmith plast skruer for minst mulig vekt i forkant, må se om det er mulig og oppdrive en noe tyngre motvekt, hvis ikke så blir det et avballanseringslodd fra et bildekk som danderer til riktig størrelse. Den gangen spilleren var ny så var det jo i all hovedsak MM pickuper som gjaldt og de var jo som regel ganske lette selvom det fantes MC pickuper, men mange ganger var de ganske lette også. Litt hjemme-snekkring må til....... og på en vintage spiller kan man jo ikke forvente og finne deler overalt heller....... selv om man noen ganger har flaks. Jeg har jo en Coral 555 ? MC pickup som cantileveret datt ut på for sisådær 30-35 år siden....... den kunne kanskje vært artig og brukt på denne spilleren....... men da må den renoveres og jeg vet ikke engang om den lar seg renover, eller for den saks skyld om noen som gjør det........ uansett hadde det vært artig da det jo er en lett MC pickup........ okke som...... det er gøy at HK Rabco'en er oppe og går igjen.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.476
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ta mål av diameteren på "holet" i kontravekten.
    Har stadig alle 3 kontravekt-lodd fra Pioneer PLL-1000 (lett/normal/tung).
    Men disse skrues fast med pinolskrue på selve gevinn-skruen/justerbar omløperen.
    Spørs. om det kan brukes.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    RM er visst oppe og går igjen og påstår nå at han skal levere tilbake min gamle Sonotron som er inne hos ham for renovering, blir spennende og høre den. Sist gang jeg hørte en slik var hos Boahs i Bernt Ankers gate og det begynner å bli noen år siden for og si det sånn. Har en Hafler preamp stående som er arbeidsledig.......så får vi se om de er en match. RM sendte til og med et bilde........jeg gleder meg i allfall.

77066306011.jpg

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns "returnere etter reparasjon/overhaling" låter mer korrekt sammenlignet med "skal levere tilbake"!

I det jeg gjør Harry Pearsons udødelige ord til mine: "I confess to a lifelong love of the language".

R

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Jeg syns "returnere etter reparasjon/overhaling" låter mer korrekt sammenlignet med "skal levere tilbake"!

I det jeg gjør Harry Pearsons udødelige ord til mine: "I confess to a lifelong love of the language".

R

Ok.......jeg burde kanskje heller skrevet: skal returnere etter reprasjon/ overhaling som du glemte og levere i Mars som du så skulle levere før påske som du igjen "glemte" ? ...... hvorpå du ikke svarte ved henvendelser på 6 uker.......var det korrekt nok ?

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    2
    Sover du bedre om du får det siste ordet er det greit for meg.

R

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Sover du bedre om du får det siste ordet er det greit for meg.

R
    [/QUOT

Siste ordet og siste ordet......du sitter i et syltynt glasshus og er eplekjekk......

Proceed cd spilleren som du hadde alle tegninger og dele spiller til......som jeg betalte 30.000 for i sin tid som er borte......riktignok returnerte du pengene jeg forhåndsbetalte for selve reprasjonen, men spilleren er borte.

Holfi cd spilleren som du ga bort uten min viten og som du sa jeg kunne få tilbake hvis jeg betalte 500 kroner

Den amerikanske preampen jeg kjøpte fordi du sa du kunne fikse fordi du har dele preamp til den som jeg nå sitter med skjegget i postkassa pga deg.

Teac kassettspilleren som du "reparerte" i et halvt år som bare virker på en kanal som jeg må levere til en annen repratør fordi du unnlater og svare når jeg spør deg om hva som skal skje med den.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.970
    Sted
    Oslo
    Og her må lektor Tørrdal gripe inn.
    Grammatikalsk svakt av begge,
    @Laban MK3 det heter: får vi se blodet FLYTE
    @Rudi det heter: er det det eneste du har Å bidra med
    Språklig svakt av begge, innholdsmessig bedre av Rudi
    Dommen er: ingen PepsiCola til @Rudi og ingen PepsiCola og buksevann til @Laban MK3

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.628
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Det er jo slik at det er MANGE på HFS som har hatt samme problemer med RM som det jeg har hatt.......... jeg har i mange år tatt ham i forsvar og som regel før eller senere så kommer de fleste fram til en minnelig løsning...... men noen gjør ikke det og jeg får stadig høre om folk som sier de bare har gitt opp.
    Nå er det slik at mange av de som har yttret seg om lignede problemer OG folk som har samme problemer som IKKE har yttret seg (og jeg vet at de er mange) som er redde for at hvis de sier noe så får de aldri igjen produktene sine, andre er konfliktskye og/eller for feige til og si noe.

Jeg for min del deltok i mange krangletråder her på HFS for 15-20 år siden, men innså at dette gidder jeg ikke lenger, så jeg har holdt meg unna disse trådene og inndivider som kun er på HFS for og pleie sitt eget ego og krangle om nær sagt alt i stedet for og gå i terapi som de virkelig trenger.
    Når det er sagt, så finner heller ikke jeg meg i allt piss og det kan hende jeg blir grinete også, men som regel er jeg blid..... og det har jeg tenkt og være fremover også, jeg foretrekker å forsøke og bidra med positivitet og bilder og slikt....... livet er for kort til og krangle.

Og så har en del medlemmer det med og dukke opp med en gang det er noe potensielt negativt på gang, og som aldri selv har noe positivt og komme med ....... regner med at flere følger på nå straks...... er jo en del "hauker" her på HFS som sitter på vagglen sin og bare venter på og hoppe ned for og spre sin eder og galle og sure oppstøt.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn