Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Jeg driver og tester pickuper mot hverandre for tiden......Ortofon SPU Silver Meister MkII i Jelco 950 12" arm kjørt inn i riaa'en til Marantz preampen mot Grado The Reference II Mi pickup i DaVinci Nobile 10,5" arm og EAR 324 riaa'en alt plassert på DrFeikert Blackbird spilleren........og etter en del timer lytting er konklusjonen at det er mange veier til Rom, men vel fremme er resultatet temmelig likt lydmessig, begge comboer er veldig likandes. Jeg vet dog ikke helt hvorfor, men jeg velger Grado comboen foran Ortofon comboen.......faktisk noe overraskende for meg selv.......muligens pga EAR 324'en......den holder fremdeles mål.....og seff er ikke Nobile armen så halvgæli heller.......men forskjellene er faktisk ikke veldig store.......fort gjort og bli sttende hele natta med lyd som dette 🙂

20250213_234928.jpg
    20250213_234939.jpg

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Er ikke så aktiv på HFS for tiden, er opptatt med å teste meg gjennom Grado pickuper og nå er jeg kommet til Master 3. Alle disse Grado wood pickupene ser temmelig like ut utvendig, kun små forskjeller i fargen på Yarra treverket. Lydmessig låter de ikke ulikt hverandre heller.......dog savner jeg litt den lette luftige toppen i fra en god Movingcoil.......men det er early days, så noen timer til skal den få.......kanskje løsner den litt i toppen. Ellers var RM innom i morges med Mii23.5a'en som har vært inne for litt høyere gain setting........deilig og ha den på plass igjen fordi jeg liker ikke og bytte komponenter mitt i testperioden.......da vet man liksom ikke hva som man hører på......ref anlegg er det som være på plass.

20250221_165549.jpg
    20250221_165531.jpg

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.108
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis

Hvis noen ønsker seg slike, så er det et sett tilsalgs i Tyskland nå.......ikke ofte de dukker opp, prisen er 24,500 Euro, spretter nok fort opp i 350k ferdig momset........er de værdt det ?????? Et rungende JA fra meg 😁
    Jeg må bare få feriepenger i år, neste år og året etter det igjen så skal det nok gå fint serru 🤭

Men takk for svar, alltid gøy å lese seg opp på noe nytt 😊(y)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Jeg må bare få feriepenger i år, neste år og året etter det igjen så skal det nok gå fint serru 🤭

Men takk for svar, alltid gøy å lese seg opp på noe nytt 😊(y)

Jeg skulle gjerne hatt et sett til, men feriepengene mine rekker ikke til momsen engang.
    Tenker tilbake til 2009 når jeg kjøpte mine, så var listeprisen i Tyskland svimlende 49.000 Euro....... det var den gangen det :)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Svingte innom stereo-kompis Istvan i går og tittet og hørte på hans MKII variant av egenproduserte monster høyttalere.
    I MKII varianten så har han oppgradert mellomtone og diskanter og optimalisering av delefilterne. Høyttalerne måler nå innenfor 4 db 15hz - 50.000 hz.......... og sånn låter det også........ helt villt trykk til og være en singel kassehøyttaler....... det eneste jeg har og trekke er at de burde stå i et vesentlig større rom enn hva Istvan har og tilby. Men det er artig hva en mann med stor pågangsvilje kan få til....... han har også en del gode kompiser som hjelper til med utregninger bla brukes dataprogrammet til han med de svindyre "rør" høyttalerne.

1741426965422.png

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Istvan har brukt denne diskanten i MKII utgaven, forholdshvis riemlig, men veldig bra.

Bass seksjonen er den samme som i MK I utgaven, men med noe større volum og andre delefilter komponeneter, Scanspeak mellomtonene henger også med sånært som på en bokstav forskjell i dele nummeret, men også her med delefilter justeringer........ men resultater er veldig bra....... og den første prototypen OG MK I varianten er til salgs....... begynte faktisk og regne på om jeg hadde råd til en av de........ men og ha de i sommerhuset blir vel råflott...... og frakt til Norge er håpløst medmindre jeg kjøper meg en kassevogn.

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Istvan sier at det går an og lage flere høyttalere nå fordi nå vet han hvordan han skal gjøre det, han sa også at han brukte under halve tiden med MKII kontra MK I.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Wochen ende, hva bedre enn og starte weekenden med og romstere litt i kjelleren.......litt kabelsalat som måtte ryddes opp i og kabler som skulle byttes ut og seff da måtte tv racket flyttes på, noe som igjen gjorde at subben til satellittene måtte over på den andre siden og da ble en digitalkabel for kort......og når den passet inn, så ble noen andre kabler for korte.......herlig altså....det ene førte det andre med seg......det som normalt skulle tatt 10 min tok 2 timer. Kona trodde det hadde klikka for meg mer enn vanlig fordi jeg driver og snakker høyt med meg selv mens jeg kobler......hva skal hvor osv.......men joggu ble
    det riktig ved første forsøk gitt......ehhh kremt, kremt eller var det på forsøk 42 ?

20250314_181743.jpg

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    905
    Sted
    Porsgrunn
    Istvan har brukt denne diskanten i MKII utgaven, forholdshvis riemlig, men veldig bra.

Bass seksjonen er den samme som i MK I utgaven, men med noe større volum og andre delefilter komponeneter, Scanspeak mellomtonene henger også med sånært som på en bokstav forskjell i dele nummeret, men også her med delefilter justeringer........ men resultater er veldig bra....... og den første prototypen OG MK I varianten er til salgs....... begynte faktisk og regne på om jeg hadde råd til en av de........ men og ha de i sommerhuset blir vel råflott...... og frakt til Norge er håpløst medmindre jeg kjøper meg en kassevogn.
    Fountek neocd2.0 har lenge vært undervurdert pga. for lav pris?, har brukt denne noen år med godt resultat ved riktig deling. Kresen på vertikal høyde, men justert riktig spiller den slik jeg ser den meget bra i forhold til pris.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Jeg har en 3080 reciver også, men den har ikke samme lydkarakter.
    Det virker mere litt som om 3016 og 3012 deler lyd signatur.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Frister litt og sette den opp litt mer ordentlig med litt bedre kabling og kilde, men foreløpig er det min gamle Marantz CD63 K.I som står for cd lyden, den får dog litt renset strøm.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Hvis jeg setter opp 3012 mellom høyttalerne så kan den få strøm fra de store Isol 8 filterene, kan hende det kan løfte lyden et hakk eller to også.......må prøves etterhvert.........har veldig god erfaring med at lyden på vintage utstyr løfter seg mye med renset strøm.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Satte opp 3012a'en litt mer ordentlig i dag......og du verden og den overrasker positivt, jeg forstår ikke hvordan jeg kan ha unngått og oppdage den tidligere.
    Har sittet og lest litt mere inngående om den i kveld og det ser ut til at den er oppbygd utifra et noe forminsket 3006 effekttrinn med Mosfet utgangs transistorer og med en noe forenklet 3008 preamp innebygd. Etter hva jeg forstår så er riaa trinnet det samme, men uten justerings muligheter.

Vanligvis når jeg tester utstyr, så spiller jeg et eller to kutt i fra en cd......men i kveld spillte jeg av hele The road to hell, hele Yello baby og en annen Yello jeg i farten ikke husker navnet på og et Eagles live album rett og slett fordi det er gøy og høre på.....er litt sånn: jeg tror ikke mine egne ører aktig....skikkelig drag i bassen og mellombassen, naturlig og veloppløst mellomtone og diskanten bare føger opp resten.......og det i fra en 40 år gammel Tandberg integrert forsterker.....jeg hadde en Krell Kav300iL i fjor og den kan jeg ikke huske at jeg orket og høre en hel side av Yello på.
    Dette synes jeg var gøy......håper jeg får tid til og spille litt mer på den i morgen.

Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.393
    Torget vurderinger
    10
    Satte opp 3012a'en litt mer ordentlig i dag......og du verden og den overrasker positivt, jeg forstår ikke hvordan jeg kan ha unngått og oppdage den tidligere.
    Har sittet og lest litt mere inngåendeom den i kveld og det ser ut til at den er oppbygd utifra et 3006 effekttrinn med en noe forenklet 3008 preamp innebygd.

Vanligvis når jeg tester utstyr, så spiller jeg et eller to kutt i fra en cd......men i kveld spillte jeg av hele The road to hell, hele Yello baby og en annen Yello jeg i farten ikke husker navnet på og et Eagles live album rett og slett fordi det er gøy og høre på.....er litt sånn: jeg tror ikke mine egne ører aktig....skikkelig drag i bassen og mellombassen, naturlig og veloppløst mellomtone og diskanten bare føger opp resten.......og det i fra en 40 år gammel Tandberg integrert forsterker.....jeg hadde en Krell Kav300iL i fjor og den kan jeg ikke huske at jeg orket og høre en hel side av Yello på.
    Slike opplevelser med gammelt utstyr er veldig trivelig, syns jeg. Etter litt tlc på min gamle Thorens TD126 MkIII for et par dager siden ble den koblet opp på hovedanlegget i stua. Veldig fornøyd med hvordan den spiller, sammen med Sumiko Premier MMT og Ortofon Cadenza Red. Skulle ikke tro dette kom fra en spiller/arm-kombinasjon fra 1978/79. Med ny pickup riktignok, men likevel.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Driver og funksjonstester høyttalerne nå, men har blitt sittende og lytte til det ene settet av de minste fordi de spiller MYE bedre enn forventet, faktisk såpass bra at jeg vurderer å sette de opp ordentlig, må gå gjennom alle først.......ble plutselig nysgjerrig på hva de største kan prestere.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Jeg er overveldet.......de spiller veldig bra og de står ikke ordentlig plassert engang......bipolare høyttalere skal jo gjerne ha en bakvegg i nærheten......og det har de ikke her.......jeg er veldig positivt overrasket frem til nå, skjønt det har kun gått i Yello frem til nå.......men gøy låter det.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Ser at det anbefales 10 til 70cm ut i fra bakvegg, hos meg står de nå 150cm fra bakveggen, så mest sannsynlig er det noe og vinne ved og plassere de nærmere bakveggen for og få bedre utnyttelse av bipolar prinsippet.......men du verden hvor bra de låter "feilplassert " også......skikkelig artig.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.477
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    I går kompleterte jeg Tandberg samlingen litt med at 3080'en fikk tilhørende cd spiller, vet ikke om de egentlig hører sammen, men de har nå runde knotter begge to. Cd spilleren må nok ha en liten service etter 36 år i Finnmark fordi skuffen må ha litt hjelp for og åpne seg, men det finner jeg ut av etterhvert, bare gøy og få tak på en slik spiller, det er faktisk ganske langt mellom de, recivere, forsterkere, bånd og kassettspillere blir avertert hele tiden, men ikke cd spillerne, så gøy og få tak på en.

20250509_194106.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn