Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    er det din PLC-590 som ligger på Finn...samme arm og alt.....

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.643
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    er det din PLC-590 som ligger på Finn...samme arm og alt.....

Ingemar i Oslo 0694 som selger........vel....... ikke heter jeg Ingemar....... og ikke bor jeg i Oslo....... og Pioneer'en min skal gravlegges ved siden av meg med Uriah Heep "Weep in silence" spillende....... det er i allfall planen, selv om jeg neppe får lov til og bestemme det :cool: .

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.491
    Torget vurderinger
    1
    25 grader i går........10 grader i dag = depresjon, begynner og innse at jeg har altfor mye utstyr stående som jeg aldri får brukt....... innser også at jeg finner mer glede i og få rimelige og aldrende utstyr til og spille optimalt enn alt det dyre utstyret som jo spiller veldig bra men som ikke bringer frem gleden i meg. Qobuz abo har jeg og flere gode dac'er har jeg, men har ikke brukt noe av det siden før påske. For tiden går det bare i vinyl.......og jeg koser meg med det.......og det er vel det ...det hele egentlig skal handle om......altså og kose seg med musikken. Driver og blar meg innover i platebunken og har kommet frem til en gammel kjenning jeg ikke har spillt på mange år fordi den platen ble i sin spillt til døde pga sine audiofile kvaliteter......hører at lyden fremdeles er god, men det kan godt risikere at det går 10 år til neste gang den finner veien opp på platetallerkenen 😁

Vis vedlegget 1122430
    Hennes beste, spør du meg. Bra lyd på LPen, men av en eller annen grunn synes jeg CDen låter enda bedre. Mer oppløst, mer nærvær.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    Ingemar i Oslo 0694 som selger........vel....... ikke heter jeg Ingemar....... og ikke bor jeg i Oslo....... og Pioneer'en min skal gravlegges ved siden av meg med Uriah Heep "Weep in silence" spillende....... det er i allfall planen, selv om jeg neppe får lov til og bestemme det :cool: .
    kunne jo ha solgt den nettopp.....
    sist jeg så en til salgs var for 1.500 i Vestfold for noen år siden....jommen har "vintage" prisene tatt av....

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.073
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Hennes beste, spør du meg. Bra lyd på LPen, men av en eller annen grunn synes jeg CDen låter enda bedre. Mer oppløst, mer nærvær.
    +1. Fantastisk plate på nivå med - eller hakket bedre enn - Månestein.
    Men ikke en LP med like god lydkvalitet som CD dessverre.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.643
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Vel hjemme så fortsetter jeg optimaliseringen av arbeidsforholdene for anlegget og som jeg har vært inne på mange ganger tidligere så er strømrens viktig og også strømstabilisering.......dvs jevn Volt noe mange platespillere liker som resulterer i bedre og jevnere gange......som igjen resulterer i bedre lyd.
    Jeg har jo noen skilletrafoer av ymse slag stående og min 1400 watts Noratel skilletrafo har stått ubrukt en stund, så tenkte at hvorfor ikke prøve den foran Tandberg 3012A'en ...... som sagt, så gjort, jeg forventet ikke noe spesielt vedr lydforbedring........men der tok jeg feil gitt, lydforbedringen hørtes med engang, først trodde jeg at jeg lurte meg selv, men etter og spillt samme plate 6 ganger hvorav 3 med og 3 uten skilletrafoen, så er det ingen tvil, lyden er renere med mørkere bakgrunn og det ordentlig snåle er at bassen føles kraftigere i de to laveste oktavene noe som er lett og høre når jeg spiller Yello's Toy som har mye herlig bass og lyden fremstår som renere og mer kraftfull med trafoen inne i bildet.......uten trafoen høres det nå ut som om noen henger en tykk gardin foran høyttalerne og reduserer styrken i forsterkeren betraktelig....... gøy og finne ut av ting 😊

20250605_190522.jpg
    20250605_190619.jpg

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.643
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Original master recording og greier....... MEN, den platen krever en pickup som har riktig nålesliping kontra skjæringen........ og det har definitivt IKKE Ortofon MC20 Supreme, så i løpet av morgendagen må jeg finne ut av hvilken sliping som passer best....... skulle ikke forundre meg om en gammel konisk slipimg vil passe, kanskje en DL103c er det rette........ eller faktisk at en av Signet pickupene vil passe inn....... må testes.
    I løpet av helgen planlegger jeg og ta i bruk Kenwood KD500'en litt igjen og deretter skal Denon DP59'en få svingt seg litt....... bare sånn at de ikke står ihjel........ egentlig burde jo det store anlegget og de dyre platespillerne få jobbe litt også......... men det er liksom ikke så gøy og drive med de fordi jeg vet allerede at de låter bra og det blir liksom litt forutsigbart fordi hvis det låter "sånn" så vet jeg hvordan jeg skal justere og hvis det låter annerledes "sånn" så vet jeg hvordan det skal justeres....... og Rockport høyttalerne har jeg stuet bort....... og det såpass godt at det blir masse pes og ta de frem igjen, men før eller siden.
    Jeg er veldig klar for at Sonotron effekt trinnet kommer hjem igjen slik at jeg kan få testet ut det mot GAS Son of Ampzilla, Pioneer M22 og Mc275....... alle disse er gode, men de er kresne på preamp, så man MÅ finne riktig preamp og det er ikke noen autofasit på at den "riktige" preampen er innenfor samme merke...... nei det ville vært altfor enkelt serru ;)

Ellers fikk jeg positive OG negative nyheter om det digre Rotel effekt trinnet jeg kjøpte på auksjon via en bekjent i Japan........ det positive er at den kom hel frem til Ungarn og han som skal renovere den....... det negative er at begge utgangskortene på den er svidd......... så repratøren sa at hvis ikke fikk tak noen andre på ebay, så fikk han vurdere om han skal lage nye, men han også at det kommer til og ta tid og ekstra penger....... men jeg er imponert, det var aldri noe snakk om.... NEI det går ikke..... bare, jeg får heller lage nye.

Det minner meg veldig om en Finsk karrosseriemester jeg vanket sammen med for mange år siden....... han påtok seg renoveringen av en 50 tall's Rolls Royce av typen gibbal med digre forskjermer med masser av profiler som viste seg og være veldig skadet av rust og gamle dårlige reprasjoer, han fikk vite prisen på nye skjermer i fra england som var helt bak mål....... hvorpå han utbrøt...... "Jag lagar dom sjalva"........ også gjorde han det...... han håndknakka ut begge forskjermene for hånd og det med perfekt passform og resultat....... jeg var bare rått imponert over den mannen, makan til proff........ men det finnes sånne folk enda...... også innenfor vår hobby.

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    12.643
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    I dag er det fikse litt på Harman Kardon Rabco'en dag. Eksprementerer litt med forskjellige platematter og tykkelser, fant en tykk halvtung matte i fra Oyade i hylla som høres ut til og gjøre susen. Jeg kunne dog tenkt meg litt mere negativ vta, men er litt usikker på om jeg skal gå for enda tykkere platematte eller mellomleggs stykker i pickuphuset......får prøve det enkleste først som er tykkere platematte........må lete litt, men mener og huske at jeg har en Ringmat liggende også.......og kanskje en av disse tykke korkmattene også........men spørsmålet er hvor ? Det var det med orden i sysakene da 🙃

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn