Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    De kunne brukt Android, men kameraprodusenter er ofte veldig knyttet til sine egne dårlige softwareløsninger. Not invented here er et begrep som står sterkt i Japan.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    256 Gb idag er ikke veldig mye. Fullformat sensor, raw format og 4K video.
    Et Sony QXD 256Gb kort koster 6600 kr. Drar du på tur trenger du flere kort, koster like mye som kameraet.
    Det er litt drøyt for noen av oss.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    La like greit inn en forhåndsbestilling på en z6 med adapter, så får vi se på testene som kommer de neste ukene om dette er noe for meg.
    La like godt inn en bestilling jeg også z6, ZTF og 24-70, samme tankegang. Regner ikke med at kameraet dukker opp med det første, men disse kan nok også bli vanskelige å få fatt i den første tiden om man venter lenge med bestilling.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^Hvilke begrensninger mener du at F-fatningen har? Maks blender?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    ^Hvilke begrensninger mener du at F-fatningen har? Maks blender?
    Det er vel kanskje det de fleste tenker på, men den store avstanden fra fatning til fokusplan kombinert med en relativt smal åpning legger jo også føringer på optikken, særlig på vidvinkeloptikk, som må gjøres med retrofokusdesign. Det er prisen man må betale for 60 år med bakoverkompatibilet (som har mange unntak).

    Jeg anbefaler å lese fra avsnittet "How did they arrive at the Z-mount's dimensions?" i artikkelen jeg linket til.

    Med Z-fatningen bør det forøvrig være mulig å lage adaptere for nesten hva som helst av kameraoptikk.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Tamron har annonsert "G2" versjon av sitt allerede glimrende 15-30 f/2.8 VC. Kommer i Canon EF-fatning og Nikon F-fatning.

    Tamron-SP-15-30mm-f2.8-Di-VC-USD-G2-lens-1.jpg


    Da er "holy trinity" av f/2.8 G2 objektiver komplett.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir stadig mer interessant.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Da er Z6 i hus. Skal testes på barnas basket og håndballkamper til helgen, BIlder og video. Spent på hvordan keeper ration blir :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Z6 er attraktiv, men spørsmålet om optikk henger åpent for meg.
    Jeg håper å få en innbytte-avtale på D750 og noen kilo optikk.
    Da spørs det om jeg skal la alt gå eller gå for adapter.
    Her må det tenkes og regnes litt før jeg går i forhandlinger med forhandleren, den faste.
    Det pleier å løse seg, hos Stavanger Foto.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag får jeg beskjed fra forhandler at det er ventetid på Z6.
    Kanskje det gir mulighet for en god avtale.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det bør det jo kunne gjøre, hvis du blir bedt om å betale på forhånd helt eller delvis.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Med full pakke, dvs z6+ 24-70 med eller uten adapter, så er det tilgjengelig i flere butikker per i dag ser det ut som i følge prisjakt.
    Bare z6 + adapter, da er det fortsatt ventetid.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Z6 er attraktiv, men spørsmålet om optikk henger åpent for meg.
    Jeg håper å få en innbytte-avtale på D750 og noen kilo optikk.
    Da spørs det om jeg skal la alt gå eller gå for adapter.
    Her må det tenkes og regnes litt før jeg går i forhandlinger med forhandleren, den faste.
    Det pleier å løse seg, hos Stavanger Foto.
    Har du god optikk, ville jeg vel beholdt denne (og brukt adapteret) til et mer komplett
    utvalg av Z-mount optikk er på plass. Det er den ikke ennå. En annen grunn til å beholde
    den gamle (F) optikken er at Z optikken fort blir veldig dyr.

    Ellers fremstår Z6 (og Z7) ennå mer atraktiv nå som den kommer med "øyefokus" - på
    samme måte som Sony (FF) kameraene.

     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har (dessverre) for lengst måtte erkjenne at fotografen betyr langt mer enn utstyret, så jeg sitter nok stille med det utstyret jeg har inntil jeg ikke greier å bære det lenger. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skifter ikke til Nikon Z for å ta bedre bilder.
    Det handler om praktiske ting, komfort, mobilitet og anvendelighet.
    Lydløshet og lysstyrke er en del av dette.

    Hvis jeg skifter til Z skal jeg ha ny optikk, ellers er mye av poenget borte.

    Var innom butikken for å kjenne på kameraet idag, en demo-modell, og må innrømme at det passer dårlig i mine hender.
    Høyre side kjennes for smått, og venstre kjennes kantet, som om noen har kuttet en bit.
    Kvalitetsinntrykket er godt, men fysisk kjennes det som et billigere kamera for meg.
    (det var en Z7, som ingen vil kalle billig)
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Da var runde en i sportshall med video testet.
    Veldig gode resultater for en amatør :)
    Vandret rundt med en d4s før, det ble skjeldent med rundt i andre sammenhenger enn bilder i sportshaller.
    Vurderer sterkt å høre med foto.no om jeg kan oppgradere pakka til en z24-70 inkludert. Da blirdet faktisk ganske liten og nett utgave i forhold til 24-70 2.8g som jeg har på adapteret i dag :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En interessant observasjon for oss som fremdeles sitter på gjerdet og vurderer speilløst a la Z6:
    Flere butikker selger Z6 med adapter billigere enn uten adapter. Gjelder med objektiv også. Observert hos dusstin.no og japanphoto.no
    De nedsatte prisene er varer på lager. Kan tyde på at de vil tømme lageret for Z6, eller at salget går tregt.
    Er det noe på gang?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    I følge nikonrumors.com er det to nye Z-modeller på gang. Z5 som kommer til å ligge under Z6 i pris og funksjoner, og en Z1 som forventes å være utstyrt med APC-S (DX) størrelse sensor.

    Ingen av disse ser to nye modellene ser ut til å være ment å erstatte Z6, så de nedsatte prisene skyldes antageligvis noe annet enn at den kommer til å gå ut av sortimentet med det aller første.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    8K timelapse video with the Nikon Z7. 57,300 images captured, 5,675 miles driven, 385 miles hiked, 51 Nikkor lenses used, 1 camera: the Nikon Z7.

     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Da var kjøp nå knappen trykket på hos Dustin, og et Nikon 24-70 F2.8 Z sendes forhåpentligvis i posten til meg i dag :)
    Skal brukes sammen med ett Z6, så dette blir spennende.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Det bør bli bra!

    Tony Northrup tar litt av i denne videoen, i en (speilløs) tid, da han IKKE har vært spesielt begeistret for Nikon...


    Har du fått lastet ned - og testet - "øyefokus", på Z6-en?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert basert på 24-70 2.8 til Nikon.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Har testet øyefokus litt, og det ser ut til å virke bra.
    Normalt er jeg i sportshaller og skyter, men det er sommer og nå blir det mere utetid på både kamera og meg :)
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Inspirert av, helt sikkert, men tilpasset Z serien.
    Slik jeg leser tester, så er det det beste F2,8 objektivet i sin klasse uansett.
    Og da må man jo ha.
    Uansett relativt billig i forhold til mye annet i hobbyene våre... :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, spør madammen i heimen om det.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For mange år siden kjøpte jeg en veldig fin Nikon 17-35 f2.8 , men tok den knapt nok ut av boksen. Det viste seg at jeg ikke helt var typen til vidvinkelbruk, og at jeg hadde blåst sykt mye penger på kliss ny, skamdyr optikk nesten uten grunn. De siste sporene jeg finner av denne på prisoversikter er rundt atten tusen.
    I det siste har jeg innsett at jeg kanskje bør lære meg at det av og til er dumt å ha luksusartikler liggende i boksene sine uten å bli brukt. Så jeg vurderer å selge.
    Er det noe etterspørsel etter denne typen optikk for tiden, eller har ankomsten av 24-70 i praksis tatt over for folk flest med fullformat sensor?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Nå er vel 17-35 fullformat (Fx), så noe etterspørsel er det etter den.
    Legg den ut til 5000,- og se om det er interesse.
    Ser ebay har priser "all-over" men realistisk er en plass mellom 3000 og 5000, tror jeg.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk.
    Var litt det jeg fryktet. I optikksammenheng er jo 5000 nesten ingenting. Så jeg er jo livredd for å en dag angre og tenke "nå skulle jeg hatt den vidvinkelen jeg solgte for tre bugg og en vaffel!"

    Får vel avvente og se hva det blir til med selve kameraet. Har mye fint utstyr, men har vært veldig passiv de siste årene. Kan hende jeg burde selge alt, eller få ut fingern og begynne å bruke det igjen.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    GJør en av de to tingene.
    De blir ikke mere verdt som ågangsobjektiver som regel :)
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Kan jo være en ide å begynne å bruke objektivet. Kjøpte selv en 16-35/2.8 (Sony Zeiss) og det er bare utrolig bra og artig å bruke, selv om jeg etterpå har også kjøpt en 20/2.8 som ikke er bedre men langt mindre og lettere og også har fått mye bruk. Klarer ikke å motstå fristelsene når det er sånne kjempekjøp (hhv 75% og 80% rabatt på Japanphoto)

    Zeiss objektivet gir rette linjer og har bare en utrolig bra optikk, noe som gjør et slikt vidvinkelobjektiv langt mer anvendelig, vet ikke hvordan ditt Nikon er mhp dette.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det ble påstått å være superduperbra. men rette linjer kan jeg jo ikke tenke meg at det tar, det er jo kjempevidvinklet. 17mm er jo nesten som å kjøre fisheye basert på hva jeg er vant til.
    Jeg har stort sett alltid foretrukket normal og tele. vidvinkel føles veldig uvant. Men nå er stort sett alt jeg har gjort av fotografi gjort utendørs hvor jeg har vært nødt til å holde en viss avstand uansett. Nikon 70-200 VR f.2.8 har vært mitt mest brukte objektiv, med den gode gamle 50mm f1.4 (med skrutrekkerfokus) på andreplass.
    Med det utgangspunktet ble det veldig rart å plutselig ha så mye vidvinkel tilgjengelig. Men innendørs er det jo praktisk. Og til utenførsfoto åpner det seg jo helt nye muligheter med tanke på komposisjoner. Problemet er at jeg har innsett at jeg ikke er så dyktig til å utnytte de mulighetene. Ihvertfall hittil.
    Nå har jeg uansett en fotopause. Kan jo gi det en test senere om jeg velger å komme i gang igjen. Noe jeg strengt talt burde.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    17-35/2.8 er et helt greit objektiv, men det har vært en del problemer med autofokus. Det er stort og tungt og har vel en tendens til å bli igjen hjemme hvis man ikke er vidvinkelfotograf. Bra bildekvalitet i senter, men litt slappere ut mot kanter og hjørner, spesielt på full åpning. Når ikke opp til 14-24/2.8 nivå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn