Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    6.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte ikke et nytt Nikon objektiv.
    Satte heller noe gammelt på min "nye" D4s.
    Det er kjøpers marked for brukt speilrefleks.
    D4s.JPG

Jeg har alltid hatt lyst på et av de store proffhusene, og falt for et veldig godt tilbud.
    Deilig tungt og passer forunderlig godt i mine store hender.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    6.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Til D4S ser jeg etter et lyssterkt normalobjektiv, og vurderer Nikon sin klassiske 50mm 1.4G AF.
    Jeg er litt nysgjerrig på disse Art-objektivene til Sigma. Vil det være merkbar kvalitetsforskjell opp til tilsvarende Sigma 50/1.4 DG Art?

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    8.084
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    10
    Til D4S ser jeg etter et lyssterkt normalobjektiv, og vurderer Nikon sin klassiske 50mm 1.4G AF.
    Jeg er litt nysgjerrig på disse Art-objektivene til Sigma. Vil det være merkbar kvalitetsforskjell opp til tilsvarende Sigma 50/1.4 DG Art?
    Min erfaring så langt, og de fleste tester på web'en tilsier at Sigma ART serien med 1;4 er bedre. I tillegg til 40mm nevnt litt tidligere i tråden har jeg skaffet meg en 85mm 1;4 også i ART serien. De er sykt skarpe og vellaget. 35 og 50mm er det såpass mange av på markedet nå at det er mulig å finne de til OK priser etter hvert.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    6.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at Sigma Art objektiver er laget i Japan. Nikon sine rimelige serier er (selvsagt) produsert i Kina.
    Det betydde ikke noe for mitt kjøp av D4S, tenkte ikke på det, men Nikon D4S er også Made In Japan, og min D750 er ikke.
    For mange betyr ikke det noe, men jeg innrømmer at jeg er svak for japansk hjemmelaget.

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    8.084
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg ser at Sigma Art objektiver er laget i Japan. Nikon sine rimelige serier er (selvsagt) produsert i Kina.
    Det betydde ikke noe for mitt kjøp av D4S, tenkte ikke på det, men Nikon D4S er også Made In Japan, og min D750 er ikke.
    For mange betyr ikke det noe, men jeg innrømmer at jeg er svak for japansk hjemmelaget.
    Japan har en arbeidsmoral og kvalitetskontroll som overgår det meste. I tillegg klarer Sigma å legge seg minst 30% under Nikon og Canon i pris. Er vel mye original-optikk som kommer fra Malysia også. Har hørt historier som tyder på at det har gått på bekostning av kvaliteten.

OKA

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    80
    Sigma Art har generelt fått gode ord. Men størrelse og vekt er ikke prioritert der... Et problem med Sigma for min fatning (Sony Minolta) er at for å unngå linsenskrav så er er objektivene reverse-enginered (i mangel at et norsk ord). Dermed kan de være problematiske med nyere kamera enn dem som fantes da de ble laget. De lager også krøll med IBIS da de stjeler ID fra eksisterende modeller. Vet ikke om dette blir et problem i Nikon fatning (som ikke har IBIS), og i alle fall ikke nyere Art objektiver. Foruten IBIS har det vært problem med AF og at de ikke tåler nye, raskere motorer for skrue-drev (Art har vel innebygget motor?).

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    8.084
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    10
    Art har innebygd motor ja.....og det er riktig at de har satt kvalitet foran størrelse og vekt. 40mm er virkelig et beist , der blir til og med 35 / 50mm nette i forhold.
    Men , bruk av metall og mye glass uten å gå på kompromiss med kvaliteten - det blir stort og tungt. Nå har de kommet med noen mindre varianter tilpasset Nikon Z systemet, (og kanskje andre ?) speilløse systemkameraer. De objektivene er merket DN. Ellers står DG for fullformat , og DC for APS-C brikke.

Lenses – Sigma Imaging (UK) Ltd (sigma-imaging-uk.com)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.198
    Sted
    Kongsberg
    DSC_0891.JPG

Så var drømmekameraet på plass. Ja, jeg valgte å gå for et speilreflekskamera framfor et speilløst.
    Og da var det kanskje like greit å gå for det beste speilreflekskamera som noensinne er blitt laget.

DSC_0889.JPG

Det blir litt forskjell på størrelsen. Der D850en ikke er stort større enn mitt gamle D700, er det enormt
    i forhold til mitt Z6. Som sikkert kommer til nytte for de oppgavene der speilløst er å foretrekke. Som:
    videokamera, til lydløs fotografering og til reise/lange turer...

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Oslo
    Jeg er veldig delt på det med kamerastørrelse selv. For jeg ser åpenbart de store fordelene som finnes med kompakte kameraer. Samtidig elsker jeg ergonomien man kan få i et stort speilreflekskamera. Det var utelukkende årsaken til at jeg har hatt vertikal/batterigrep på de siste kameraene mine som ikke har hatt dette integrert i huset fra før.

Dessverre er dilemmaet mitt fremdeles mer om jeg skal selge eller beholde.
    Fikk nylig kameraet mitt tilbake etter en tids utlån, og må si at det er godt å ha det tilbake. Samtidig ser jeg ikke for meg at det kommer til å oppleve spesielt mye bruk fremover, dessverre.

Det er jo et fantastisk kamera.

NikonD800.jpg

(her med 70-200 2.8 VR, som har vært fast følgesvenn på mange turer, med mange ulike kameraer igjennom årene)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn