Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt litt tidligere i tråden har det vært litt lekkasjer og litt ønsketenking vedrørende nye objektiver, og nå skal en være annonsert.

    Nikon Nikkor AF-S 8-15mm f/3.5-4.5E ED fisheye

    Samt at det ryktes om snarlig annonsering av:
    Nikon Nikkor AF-S 28mm f/1.4
    Nikon Nikkor AF-P 10-20mm f/4.5-5.6G VR DX
     
    S

    svk

    Gjest
    AF-P? Skal de tvinge DX brukerene til å kjøpe nytt hus?
    De 2 andre var FX? Skam dere nikon!
     
    Sist redigert av en moderator:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Så vidt jeg har forstått det, så er vel heller tvangen andre veien. Nikon ble tvunget til å bruke en annen type fokusmotor som støyer mindre enn AF-S pga at lyden fra autofokusmotoren ble registrert ved opptak av video. Men det er riktig at eldre dslr ikke fungerer med AF-P, men på en annen side, hvilke AF-P objektiver er så veldig attraktive så langt?

    Her er en kompatibilitetstabell: http://www.nikonusa.com/Images/Lear...You/Media/NIKKOR-lens-compatibility-chart.pdf
     
    S

    svk

    Gjest
    Ingen er aktuelle for meg.men som dx bruker så hadde jeg helst sett at jeg kan bruke nylanseringen om jeg vil.
    Som gammel dx bruker så føler jeg meg oversett/glemt av nikon!
    Blir nok ikke nikon neste gang! EF-S er jo mer oppegåendes enn dx.
    Men nå kommer det jo ny iphone,sony zx premium og s8 er lansert. Vurderer ny mobil. Tipper disse nye premium mobilene kan dekke 80% av fotobruken min!
     
    S

    svk

    Gjest
    Iflg tabellen du linker til,så støtter kamera mitt alt untatt af-f
    Siste dx lanseringene har vel vært af-p plastikk zoomer
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Er enig i at Nikon ignorerer DX, og har gjort det veldig lenge. Derfor har jeg bl.a. Tamron 10-24 f/3.5-4.6 VC og 17-50 f/2.8 VC til DX.
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Dere må jo ikke begrense dere til dx objektiver på dx kamera?
     
    S

    svk

    Gjest
    I den vide enden så kommer en ikke så langt med fx optikk på dx. Men på telesiden så er jo fx flott.
    Nå har nå jeg kun et dx objektiv. Alt annet er solgt. Trives med det. Neste gang blir det nok kamera med fast brennvidde. Fuji x100 el

    Sigma og tamron har jo bedre utvalg. Tamron sin nye serie får jo skryt
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Skal jeg bruke FX-objektiver, bruker jeg dem like greit på et FX-kamera. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: svk

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Dette objektivet har sittet på D800E-huset mitt 90 % av tiden de senere år. Sikkert ikke verdens beste, og definitivt ikke verdens minste, men godt, anvendelig og ganske allsidig. Det er antagelig det nest beste man kan bruke til håndholdt landskapsfotografering. Det beste bør vel være et tungt stativ...
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    For min egen del trives jeg best på telesiden av normalen og ikke på vidvinkelsiden, men noen ganger har man ikke noe valg som f.eks ved fotografering av gamle bygninger i trange byer hvor det er fysisk umulig å ta et steg tilbake. Nikons egen 14-24 f/2.8 har jeg selvsagt tenkt på også, men er alt for stor og tung til mitt formål, ikke har jeg bruk for f/2.8 på en vidvinkelzoom heller, det samme gjelder for Tamron 15-30 f/2.8 VC også. Jeg tror i så måte at 16-35 f/4 VR er et godt valg, selv om mange syntetiske tester ikke gir mye skryt for optiske egenskaper. Så vidt jeg kan se så langt gir det kontrastrike bilder med flott farger og veldig lite problemer selv om sola er i bilde. Noe vignettering på største blender, men det er veldig lett å gjøre noe med.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Etter en rask gjennomgang kom jeg til at en del av utstyret sjelden eller aldri brukes, og det er best å få ryddet litt unna.
    Da er den lokale forhandleren god å ha, der gis det gode avtaler på innbytte av standard utstyr. Dette har jeg gjort gjennom flere år, slik blir nytt kamera ikke en økonomisk belastning.
    Så idag sa jeg farvel til tre FX-objektiver og en Nikon SB900, og byttet mitt fem år gamle D600 med et nytt D750.
    Lettelse i bagen, og luft imellom tingene i skapet.
    Wifi var aldri noe hovedpoeng for meg, men det må sjekkes ut. Virker ikke spesielt stabil eller brukervennlig denne WPS-løsningen.
    D750 virker ellers et lite hakk kvassere enn D600 på hastighet, autofokus og lysstyrke. Litt mindre og lettere. Og nytt er nytt, så jeg er godt fornøyd.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Grattis, ottone. Jeg har hatt glede av mitt D750 i flere år. Overkommelig pris og som du sier - kjappe funksjoner.
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Etter en rask gjennomgang kom jeg til at en del av utstyret sjelden eller aldri brukes, og det er best å få ryddet litt unna.
    Da er den lokale forhandleren god å ha, der gis det gode avtaler på innbytte av standard utstyr. Dette har jeg gjort gjennom flere år, slik blir nytt kamera ikke en økonomisk belastning.
    Så idag sa jeg farvel til tre FX-objektiver og en Nikon SB900, og byttet mitt fem år gamle D600 med et nytt D750.
    Lettelse i bagen, og luft imellom tingene i skapet.
    Wifi var aldri noe hovedpoeng for meg, men det må sjekkes ut. Virker ikke spesielt stabil eller brukervennlig denne WPS-løsningen.
    D750 virker ellers et lite hakk kvassere enn D600 på hastighet, autofokus og lysstyrke. Litt mindre og lettere. Og nytt er nytt, så jeg er godt fornøyd.
    Her er det bare å glede seg for d750 er et overraskende godt kamera.

    Har de siste årene brukt d3s, d4 og d4s til mitt bruk som stort sett inkluderer fotografering av konserter og sporadiske sportsarrangementer. I fjor sto jeg på randen av ett kjøp av ett par d5, men tilfeldighetene skulle ha det til at jeg fikk testet ut et d750 på en lokal festival med virkelig elendig lysforhold.

    Enden på visa var jeg slo fra meg tanken på d5 og jeg kjører nå med 2 stk d750. Selvfølgelig er d5 ett bedre kamera på de områdene som d5 er laget for, men d750 er så sinnsykt godt på de tingene jeg prioriterer så for første gang i min karriere har jeg ikke det suget etter toppmodellen og det føles faktisk litt snodig :)
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Etter en rask gjennomgang kom jeg til at en del av utstyret sjelden eller aldri brukes, og det er best å få ryddet litt unna.
    Da er den lokale forhandleren god å ha, der gis det gode avtaler på innbytte av standard utstyr. Dette har jeg gjort gjennom flere år, slik blir nytt kamera ikke en økonomisk belastning.
    Så idag sa jeg farvel til tre FX-objektiver og en Nikon SB900, og byttet mitt fem år gamle D600 med et nytt D750.
    Lettelse i bagen, og luft imellom tingene i skapet.
    Wifi var aldri noe hovedpoeng for meg, men det må sjekkes ut. Virker ikke spesielt stabil eller brukervennlig denne WPS-løsningen.
    D750 virker ellers et lite hakk kvassere enn D600 på hastighet, autofokus og lysstyrke. Litt mindre og lettere. Og nytt er nytt, så jeg er godt fornøyd.
    Noen ganger blir det slike skippertak, selv gjorde jeg opp status ved nyttår og har solgt neste alt jeg hadde og oppdatert til noe bedre.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har idag kvittet meg med disse FX-objektivene:
    Nikkor 70-300, Sigma 12-24 og Nikkor 50/1.4
    Jeg var hard med meg selv og tvang meg til å innrømme når de sist var i bruk.

    På brennvidde er jeg ikke 100% dekket med det jeg har, men det er en litt falsk følelse da det er en god del å gå på i fullformat.
    Det jeg sitter igjen med er
    AF-S Nikkor 24-85 VR, daglige brød
    Sigma 150-600 (gutteaktig begeistring for denne fremdeles)
    og Tamron 60mm f/2 makro.

    Vidvinkel breiere enn 24mm kan være greit, men den svære zoomen 12-24 ble egentlig aldri brukt. Vidvinkel er for meg mest aktuelt på reise, for arkitektur og interiør, og da vurderer jeg heller et ekstra kompaktkamera.
    Kanskje noen har noe lett å foreslå, med god lysstyrke og vidvinkel?
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Etter en rask gjennomgang kom jeg til at en del av utstyret sjelden eller aldri brukes, og det er best å få ryddet litt unna.
    Da er den lokale forhandleren god å ha, der gis det gode avtaler på innbytte av standard utstyr. Dette har jeg gjort gjennom flere år, slik blir nytt kamera ikke en økonomisk belastning.
    Så idag sa jeg farvel til tre FX-objektiver og en Nikon SB900, og byttet mitt fem år gamle D600 med et nytt D750.
    Lettelse i bagen, og luft imellom tingene i skapet.
    Wifi var aldri noe hovedpoeng for meg, men det må sjekkes ut. Virker ikke spesielt stabil eller brukervennlig denne WPS-løsningen.
    D750 virker ellers et lite hakk kvassere enn D600 på hastighet, autofokus og lysstyrke. Litt mindre og lettere. Og nytt er nytt, så jeg er godt fornøyd.
    Her er det bare å glede seg for d750 er et overraskende godt kamera.

    Har de siste årene brukt d3s, d4 og d4s til mitt bruk som stort sett inkluderer fotografering av konserter og sporadiske sportsarrangementer. I fjor sto jeg på randen av ett kjøp av ett par d5, men tilfeldighetene skulle ha det til at jeg fikk testet ut et d750 på en lokal festival med virkelig elendig lysforhold.

    Enden på visa var jeg slo fra meg tanken på d5 og jeg kjører nå med 2 stk d750. Selvfølgelig er d5 ett bedre kamera på de områdene som d5 er laget for, men d750 er så sinnsykt godt på de tingene jeg prioriterer så for første gang i min karriere har jeg ikke det suget etter toppmodellen og det føles faktisk litt snodig :)
    Drømmer litt selv om D750.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Da har Nikon annonsert det som tidligere var et rykte, nok en 70-300.

    Nikon AF-P Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6 ED VR

    Objektivet antas å være ute hos forhandlerne i slutten av juli. Anbefalt pris er 8 690 kr (inkl. mva).

    En vesentlig oppgradering – nye funksjoner på AF-P NIKKOR 70–300mm f/4.5-5.6E ED VR

    Mer fleksibilitet: Dette 70–300 mm telezoomobjektivet (105–450 mm ved bruk med et Nikon-speilreflekskamera i DX-format) har nå en nærgrense på 1,2 meter over hele zoomområdet og et største gjengivelsesforhold på 0,25 x.
    AF-P pulsmotor: For ekstremt rask og stille autofokus. Muliggjør videoopptak så å si uten motorstøy.
    Avansert bildestabilisator (VR): Gjør det mulig å fotografere med lukkertider som er opptil 4,5 stopp langsommere enn det som er mulig ellers.¹
    SPORT VR-innstilling: Gir et mer stabilt søkerbilde, noe som er nyttig når man tar bilder av motiver som beveger seg svært raskt, eller når man panorerer.
    Værbestandig konstruksjon: Alle bevegelige deler på objektivhuset er forseglet for å gi beskyttelse mot støv og vanndråper.
    Elektromagnetisk blender med ni blader: Gir konsekvent automatisk eksponeringskontroll, selv ved serieopptak i høy hastighet. De avrundede blenderlamellene gir en naturlig bokeh.
    Suveren kontroll: Bryter for fokusfunksjonene A/M og M/A. Fokuseringsringen og zoomringen har en ruglete overflate som gir et godt grep for bedre kontroll.

    Klippet fra nikon.no
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Gamle AF-S 70-300 VR er ett undervurdert objektiv til prisen det koster, men når vi begynner å snakke 9 laken for en 70-300 som er f4.5-5.6 da syns jeg nikon er litt vel glade i å ta seg betalt. Trodde de hadde lært nå, etter at sigma har pumpet ut ART objektiver som er billigere og bedre enn tilsvarende nikon, at de er ikke "alene på toppen" og kanskje ville prøve å være litt mer ydmyke på prisen.

    Ref. 16-35 kontra 14-24: 14-24 gruser 16-35 optisk, det er natt og dag forskjell mellom de to. Kjøpte 16-35 mens jeg fortsatt hadde 14-24 (i håp om at jeg kunne erstatte 14-24 med noe litt mer allsidig) men det ble en for stor nedgradering så det ble solgt. Den store nedturen med 14-24 er at det klarer å plukke opp flare fra nesten en hver lyskilde, og fra de utroligste vinkler. Du kan nesten stå med sola bak deg, og enda så klarer 14-24 å finne på noe bøll (som til slutt ble grunnen til at det ble solgt) Første generasjon av sigma 12-24 er vesentlig dårligere enn begge de to optisk, og andre generasjon var fortsatt dårligere enn 16-35. Det blir litt for lenge mellom jeg hadde 16-35 og tokina 16-28 f2.8 (som fortsatt er i sekken), men husken vil ha det til at tokina'en er bedre enn 16-35. Men, igjen, det er for lenge siden jeg eide 16-35 til at jeg kan hevde sånn definitivt at akkurat det er fakta.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har Nikon AF-S Nikkor 24-120mm f/4G ED VR? Kan noen anbefale det, eller mener de det er bedre alternativer +/- i prisklasen?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vel tilbake etter ferie og overstått første arbeidsuke - og endelig tid til å se nærmere på sommerens bilder. Bilder tatt med Nikkor 300mm 1:4 uten converter ble etterlyst en gang i tiden. Legger ut dette:

    Linerle 2017-2.jpg
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har Nikon AF-S Nikkor 24-120mm f/4G ED VR? Kan noen anbefale det, eller mener de det er bedre alternativer +/- i prisklasen?
    Dette er det objektivet som står mest på mine fullformathus opp gjennom årene. Nesten perfekt til å bare gå rundt med, skulle noen gang ønske litt mer vidvinkel og andre ganger mer tele, men utover det liker jeg objektivet veldig godt.

    Joe McNally sier dette om 24-120 f/4 VR "This lens, along with the 28-300, and 70-300 are my “walk around” lenses, or the lenses that go out when i’m being lazy, am on vacation and don’t want to carry multiple bits of glass. All three are sharp as hell, and all three are just damn handy. If I had a preference in terms of durability and performance, it would be the 28-300, but all are great".

    Vet at puristene sliter seg i håret ved snakk om slike objektiver, men de kan gjerne bli hårløse for min del. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det blir mye bytting innimellom, og planlegger salg av mitt Tamron SP AF 17-50mm f/2.8. Det er et flott objektiv, men faller litt i mellom to stoler når jeg liker å benytte mine 50 mm Nikon objektiver, eller går på min 85 mm f/1.8 eller Tamron 70-300 mm.

    Jeg har fått en ripe i mitt eldre Nikon Nikkor 24-85mm f/2.8-4 og tenker det blir dyrt å reparere. Den er på siden i glasset fremme, og jeg ser ikke at den påvirker noe i bildet, så da tenker jeg at det er på tide å oppgradere.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg synes det blir mye bytting innimellom, og planlegger salg av mitt Tamron SP AF 17-50mm f/2.8. Det er et flott objektiv, men faller litt i mellom to stoler når jeg liker å benytte mine 50 mm Nikon objektiver, eller går på min 85 mm f/1.8 eller Tamron 70-300 mm.

    Jeg har fått en ripe i mitt eldre Nikon Nikkor 24-85mm f/2.8-4 og tenker det blir dyrt å reparere. Den er på siden i glasset fremme, og jeg ser ikke at den påvirker noe i bildet, så da tenker jeg at det er på tide å oppgradere.
    Kjøpte meg faktisk et brukt 24-85mm 3.5-4.5 G for en stund siden. Helt ok objektiv til det aller meste. Det har erstattet 24-70mm 2.8 objektivet som jeg synes er litt vel "digert" for de dagligdagse rundene...
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg synes det blir mye bytting innimellom, og planlegger salg av mitt Tamron SP AF 17-50mm f/2.8. Det er et flott objektiv, men faller litt i mellom to stoler når jeg liker å benytte mine 50 mm Nikon objektiver, eller går på min 85 mm f/1.8 eller Tamron 70-300 mm.

    Jeg har fått en ripe i mitt eldre Nikon Nikkor 24-85mm f/2.8-4 og tenker det blir dyrt å reparere. Den er på siden i glasset fremme, og jeg ser ikke at den påvirker noe i bildet, så da tenker jeg at det er på tide å oppgradere.
    Kjøpte meg faktisk et brukt 24-85mm 3.5-4.5 G for en stund siden. Helt ok objektiv til det aller meste. Det har erstattet 24-70mm 2.8 objektivet som jeg synes er litt vel "digert" for de dagligdagse rundene...
    Merker du noen forskjell på bildene som blir tatt, avhengig av om du bruker det ene eller det andre objektivet?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg synes det blir mye bytting innimellom, og planlegger salg av mitt Tamron SP AF 17-50mm f/2.8. Det er et flott objektiv, men faller litt i mellom to stoler når jeg liker å benytte mine 50 mm Nikon objektiver, eller går på min 85 mm f/1.8 eller Tamron 70-300 mm.

    Jeg har fått en ripe i mitt eldre Nikon Nikkor 24-85mm f/2.8-4 og tenker det blir dyrt å reparere. Den er på siden i glasset fremme, og jeg ser ikke at den påvirker noe i bildet, så da tenker jeg at det er på tide å oppgradere.
    Kjøpte meg faktisk et brukt 24-85mm 3.5-4.5 G for en stund siden. Helt ok objektiv til det aller meste. Det har erstattet 24-70mm 2.8 objektivet som jeg synes er litt vel "digert" for de dagligdagse rundene...
    Merker du noen forskjell på bildene som blir tatt, avhengig av om du bruker det ene eller det andre objektivet?
    Jeg har ikke studert eksponeringene særlig grundig. 24-70mm objektivet er et meget bra objektiv, så jeg ville blitt overrasket hvis det ikke hadde produsert skarpere bilder. Jeg er i grunnen veldig fornøyd med "billigobjektivet", så for meg så holder dette lenge. Men det er klart at de som er ute etter de skarpe detaljene vil nok få mer ut av 24-70mm.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    D850 er snadder, med mange fristende funksjoner og forbedringer.
    Ser at det kan forhåndsbestilles hos norske forhandlere nå, pris 38000 for huset.
    Jeg er nok ikke helt der.
    Kanskje følge med på prisfall på D810 nå som det skal gå ut.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det er en generell trend i bransjen. Massemarkedsmodellene har stor konkurranse og prisene er presset. Så kameraprodusentene forsøker å øke lønnsomheten ved å satse på stadig dyrere og mer avanserte kameraer i toppsjiktet. Andre eksempler er Nikon D500, Sony A9 og Olympus OM-D E-M1 II som alle er betydelig dyrere enn forgjengerne i sin klasse.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Da er endelig Tamrons nye 24-70 f/2.8 VC G2 kommet i hus. Bare tafset litt på det innendørs enda, men det føles flott og ligger veldig godt i venstrehånda. VC er like det på 70-200 G2, dvs det gjør ikke et hopp når man trykker ned utløserknappen som f.eks 17-50 f/2.8 VC gjør. En pluss i forhold til 70-200 G2 er at knappene på objektivet er lavere på det nye 24-70 G2 slik at man ikke så letter flytter om på dem, spesielt ved bruk av Black Rapid reim. Dette blir en ny storselger fra Tamron!

    csm_A032_stage_small_03ba8f3dd3.jpg


    PS nå har Tamron sin egen Holy Trinity i form av 15-30 f/2.8 VC, 24-70 f/2.8 VC G2 og 70-200 f/2.8 VC G2 som er vanskelig å slå hvis man legger pris i sammenligningen.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Det er en generell trend i bransjen. Massemarkedsmodellene har stor konkurranse og prisene er presset. Så kameraprodusentene forsøker å øke lønnsomheten ved å satse på stadig dyrere og mer avanserte kameraer i toppsjiktet. Andre eksempler er Nikon D500, Sony A9 og Olympus OM-D E-M1 II som alle er betydelig dyrere enn forgjengerne i sin klasse.
    Du har nok rett i at de tenker slik.
    Det tror jeg er en farlig vei å gå, tror det er mange som begynner å tenke seg litt om nå et kamerahus koster ikke bare 20, men nå nærmere 40.000.
    Mengden av kunder som kan/vil betale slike penger for et digert kamerahus med en monumental prislapp er IKKE ubegrenset.
    Ser f eks en Canon EOS 5 MK III som jeg kikker etter koste brukt langt over 15. Da snakker vi om et kamera som er noen år gammelt, kanskje ikke garanti, og potensiale for kostbare reparasjoner.
    Jeg kjøpte mitt MK II brukt for 5500. GÅr det galt så tåler jeg det tapet. 15-20.000 er verre å akseptere.
     
    S

    svk

    Gjest
    har 3 stk Nikon dx hus.

    1 privat og 2 som vi bruker på jobb.

    alle disse 3 har et objektiv som står på fast.

    etter en stund 1-2 mnd, så mister huset kontakten med objektivet.

    tar det av og på, så er det i orden.

    har forsøkt rens av kontakter, hjelper ikke så mye.


    er det bare sånn det er?

    alle husa er noen år. men kan ikke huske det var sånn når de var nye.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ingenting nytt men må si Nikon sin 70-200mm f2.8 er ett fantastisk objektiv og samspillet med min D810 kamerahus utgjør en meget god kombo.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.539
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Her burde jeg selvsagt ha lagt inn en komentar og et bilde. men husket ikke tråden.

    Kjøpte et AF-S NIKKOR 50mm f /1,4 G til avkommet. Fikk tak i den på Finn til en overkommelig penge.

    Frøkna er godt fornøyd og freser rundt i Lofoten med folkehøyskoen og knipser i "vilden sky". Den står på en gammel F 300. Men det funker fint.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn