Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Både kamera D750 og optikk blir for lite brukt her, desverre.
    Nylig var jeg på tur med en kamerat som hadde kjøpt Sony A7R II, og jeg var litt imponert.
    Speilløst og lydløst er noe jeg har savnet lenge. Innbiller meg at jeg ville syns det var lettere å fotografere folk og sosiale sammenhenger hvis jeg kunne skyte lydløst. Og på konserter, selvfølgelig.

    Hjemme igjen tar jeg fram D750 igjen, går noen turer og koser meg, og trivselen er tilbake igjen.
    Sigma 150-600 ligger mye i skapet, selv om jeg syns den er morsom. Jeg går gjennom og rydder bilder fra siste året og finner litt fra i vinter.
    Den svære Sigmaen fungerer på frihånd med litt støtte, jeg må bare være litt nøye med fokus og eksponering.

    blaameis.jpg


    stær2.jpg


    Må nok prøve å komme meg litt mer ut med denne.
     
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.105
    Antall liker
    3.216
    Torget vurderinger
    1
    Denne kom i posten i dag. Går under det velklingende navnet, Tamron SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD, og har fått til dels veldig gode omtaler hvor det er på høyde med, og til og med overgår den legendariske Nikkor 14-24 f/2.8.

    Tamron-15-30mm-f2.8-VC.jpg
     
    S

    svk

    Gjest
    Bruker speilrefleksen litt innimellom, må si jeg har fått sansen for mobilfoto
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Både kamera D750 og optikk blir for lite brukt her, desverre.
    Nylig var jeg på tur med en kamerat som hadde kjøpt Sony A7R II, og jeg var litt imponert.
    Speilløst og lydløst er noe jeg har savnet lenge. Innbiller meg at jeg ville syns det var lettere å fotografere folk og sosiale sammenhenger hvis jeg kunne skyte lydløst. Og på konserter, selvfølgelig.

    Hjemme igjen tar jeg fram D750 igjen, går noen turer og koser meg, og trivselen er tilbake igjen.
    Sigma 150-600 ligger mye i skapet, selv om jeg syns den er morsom. Jeg går gjennom og rydder bilder fra siste året og finner litt fra i vinter.
    Den svære Sigmaen fungerer på frihånd med litt støtte, jeg må bare være litt nøye med fokus og eksponering.

    Vis vedlegget 498538

    Vis vedlegget 498539

    Må nok prøve å komme meg litt mer ut med denne.
    Flotte bilder. :) Har du noen metadata? Særlig interessert er jeg i brennvidden.

    Har selv valgt 300mm fast samt konverter. Men noen ganger må jeg si at jeg savner å kunne zoome. 70-200mm med konverter går også an, men da går skarpheten uvegerlig ned.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Denne kom i posten i dag. Går under det velklingende navnet, Tamron SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD, og har fått til dels veldig gode omtaler hvor det er på høyde med, og til og med overgår den legendariske Nikkor 14-24 f/2.8.

    Vis vedlegget 498901
    Ser flott ut ihht specs. Men sannelig ikke noen billig greie. Post noen bilder når du har fått prøvd den litt ut.
    Jeg får nøye meg med Nikkor 17-35 mm. som jeg kjøpte på brukten for et drøyt år siden.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ....
    Hjemme igjen tar jeg fram D750 igjen, går noen turer og koser meg, og trivselen er tilbake igjen.
    Sigma 150-600 ligger mye i skapet, selv om jeg syns den er morsom.
    .........
    Flotte bilder. :) Har du noen metadata? Særlig interessert er jeg i brennvidden.

    Har selv valgt 300mm fast samt konverter. Men noen ganger må jeg si at jeg savner å kunne zoome. 70-200mm med konverter går også an, men da går skarpheten uvegerlig ned.
    Takk for det.
    Har ikke sjekket alle data, men husker at disse ble tatt på ca 10m avstand med full zoom, dvs 600mm brennvidde. Nikon D750 m/Sigma 150-600. Denne gangen med stativ.
    Crop i tillegg, det er en av fordelene med FX/fullformat.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ....
    Hjemme igjen tar jeg fram D750 igjen, går noen turer og koser meg, og trivselen er tilbake igjen.
    Sigma 150-600 ligger mye i skapet, selv om jeg syns den er morsom.
    .........
    Flotte bilder. :) Har du noen metadata? Særlig interessert er jeg i brennvidden.

    Har selv valgt 300mm fast samt konverter. Men noen ganger må jeg si at jeg savner å kunne zoome. 70-200mm med konverter går også an, men da går skarpheten uvegerlig ned.
    Takk for det.
    Har ikke sjekket alle data, men husker at disse ble tatt på ca 10m avstand med full zoom, dvs 600mm brennvidde. Nikon D750 m/Sigma 150-600. Denne gangen med stativ.
    Crop i tillegg, det er en av fordelene med FX/fullformat.
    Fine bilder, ottone, men logikken i denne siste setningen tror jeg ikke du helt har tenkt gjennom. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jojo, hvordan det forstås av leserne, det kan nok være.
    DX-kamera ville vært mer økonomisk og praktisk hvis det var bare fuglefoto som gjaldt. Noen har begge deler av den grunn.
    Forstørrelsen og punktoppløsning på motivet blir selvfølgelig den samme med gitt brennvidde.
    Stort og tungt er ikke alltid er det lureste, men jeg liker det.
    Utstyret brukes for lite, men det ville vært det samme med DX.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jojo, hvordan det forstås av leserne, det kan nok være.
    DX-kamera ville vært mer økonomisk og praktisk hvis det var bare fuglefoto som gjaldt. Noen har begge deler av den grunn.
    Forstørrelsen og punktoppløsning på motivet blir selvfølgelig den samme med gitt brennvidde.
    Stort og tungt er ikke alltid er det lureste, men jeg liker det.
    Utstyret brukes for lite, men det ville vært det samme med DX.
    Takk for svar ottone. Jeg reagerte ikke på det med cropping. Bildeutsnittet blir større med fullformat enn et croppet kamera og det er en fordel ( i alle fall i mine øyne) når man senere skal redigere bildet. Jeg har tatt noen fuglebilder med 500mm fast. Da kan selv fullformat gi for lite bildeutsnitt til å få med hele fuglen - svært irriterende ved fotografering av Californiakondorer og Dronter. :cool:
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    ...inn her i ferien ramlet jeg over et aldri så dårlig tilbud på Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR til under 4,5 Høvdinger. Meningen er at det skal erstatte både min Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) og spesielt mitt gamle Nikon AF Zoom-NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF.

    Sistnevnte har fått seg en sprekk i kanten av det ytre glasset uten at jeg har forstått hvordan det skjedde. Det er ikke akkurat oppskrytt for sin optiske kvalitet heller, men jeg ser at det fortsatt koster litt i utsalg. Jeg kommer nok til å savne Tamrons f/2.8, men jeg planlegger et bytte til fullformat etter hvert, og det er det eneste objektivet jeg har som er DX-format.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Høres ikke dumt ut, Bjørn. I alle fall for min del fikk fotointeressen et løft etter at jeg gikk over til fullformat. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Tamronen fyker nok på brukten snart, men 24-85mm f/2.8-4D irriterer meg litt med tanke på den sprekken i glasset.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg opplevde i går at mitt D750 kamerahus ikke ville slå seg av etter at jeg hadde hatt det i bildevisning. Siste bilde ble hengende igjen på displayet selv om jeg skrudde strømbryteren på "off". Tok ut batteriet, og saken ordnet seg for så vidt. Men kanskje et litt dårlig tegn.
    Noen som har opplevd det samme eller har peil? I og for seg ikke et helt ukjent problem at PCer henger, men har aldri opplevd det på et kamerahus før.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    De nye babyene heter Nikon Z6 og Z7
    https://nikonrumors.com/2018/08/22/...6-vs-nikon-z7-specifications-comparison.aspx/
    Litt mindre og lettere enn D850, samme vekt som Sony A7. Fjerning av blitzen på toppen hjelper, huset er også kortere enn speilkameraene.
    Gamle Nikon-objetiver fungerer, men med adapter, det gjenstår å se hvordan det funker. Det vil på sikt bety overgang til objektiver med Z-fatning.
    Reduksjonen i vekt og størrelse forsvinner litt med adapter.
    Og så spørs det med lagring og data-overføring, der ser jeg ikke klart hva løsningen blir.
    For meg vil den største fordelen være at de er helt stille. Z6 kan bli mer enn akseptabel for meg, men den må være konkurransedyktig (med Sony) på pris/ytelse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    For meg gjelder det bilder per sekund, autofokus, lalys egenskaper og 4k video filming.
    Spent hva spesifikasjonene blir :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    For meg gjelder det bilder per sekund, autofokus, lalys egenskaper og 4k video filming.
    Spent hva spesifikasjonene blir :)
    Jeg mener å ha sett rykte at Z'ene skulle være bedre i svakt lys enn 850, husker ikke i farten hvor. Det er attraktivt for meg også.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    La like greit inn en forhåndsbestilling på en z6 med adapter, så får vi se på testene som kommer de neste ukene om dette er noe for meg.
    Mye i sportshaller og skyter håndball og basket med en d4s i dag, så skal litt til før jeg fullførerer bestillingen, men 4k video er fristende :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Z6 koster under halvparten av Z7, er mer lyssterk og skyter 12 b/s. Ser et tilbud på 21000 for hus med F-adapter.
    Vi kan forhåndsbestille uforpliktende, har ikke vært klar over det før, men det er fristende.
    Nettopp med Z6 og adapter.

    Generelt er den nye Z-fatningen et stort steg for Nikon, med potensiale i ny optikk, og selvfølgelig salg av disse.
    Hvor lenge har F vært Nikon standard? Ihvertfall så lenge jeg har vært interessert i foto, og det er mange tiår.
     
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.105
    Antall liker
    3.216
    Torget vurderinger
    1
    Hvor lenge har F vært Nikon standard? Ihvertfall så lenge jeg har vært interessert i foto, og det er mange tiår.
    Nikon F-mount ble lansert i 1959, men har selvsagt blitt utbedret etter hvert som autofokus kom og elektroniske kontakter måtte til.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.139
    Antall liker
    2.685
    Sted
    Kongsberg
    Z6 og Z7. Utrolig spennende kameraer fra Nikon, med en hel del helt nye saker....
    https://www.tek.no/artikler/nikon-slipper-et-helt-nytt-kamerasystem/444335

    - Ny større Z-fatning for mer lyssterke objektiver (bl.a. kommende 58 mm f/0,95 og en 50mm f/1,2).

    - Adapter som tillater bruk av alle linser med F-fatning, så kompabilitet med all Nikkor optikk fra 1959 - og fram til i dag.

    - Vibrasjonskompensasjon på sensoren, som gir 3 stops på linser uten VR og 5 stops (!) på linser med VR.


    Skal man neste gang velge en Nikon D-850 - eller en Nikon Z-7. Hmmm... Vanskelig.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Virker som det er mye å spare på kjøpe en bundle med adapter og 24-70. Men jeg er litt usikker på hvor bra opplevelsen blir med adapter, systemspesifikk optikk er jo klart å foretrekke.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Med tanke på at det er få objektiver med den nye fatningen tilgjengelig, så gir det mening at Nikon forsøker å selge inn et adapter som passer til et enormt utvalg av objektiver. Imidlertid er det, slik jeg ser dette litt synd at Nikon har laget et kamera som ikke uten videre tar objektivene uten et adapter.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det finnes jo mange slike kameraer, de heter D850, D750, D5 etc. :)

    Jeg ser ikke helt hvordan det kunne vært mulig å beholde F-fatningen i et konkurransedyktig mirrorlesskamera.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har en følelse av at det kan være lurt å ha litt is i magen. Hvor lang tid tar det før de nye speilløse kommer i nye og forbedrete utgaver? Og når kommer den første 200-400 mm. og til hvilken pris?Jeg bruker i dag D90 og D750 litt om hverandre. Er fornøyd med begge to.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    har vært borti defekt on/off bryter på nikon. fikk ny på garanti
    Får forsøke det dersom feilen skulle oppstå igjen. Imidlertid litt usikker på om det er on/off funksjonen som sviktet, eller om hele elektronikken hang seg opp.
    Blir det helt nytt kamerahus, må jeg selvsagt vurdere om speilrefleks fortsatt er tingen. Problemet er at optikken jeg har liggende, koster mange ganger kamerahuset uansett hvem av dem jeg velger. Noe sier meg at for eksempel kombinasjonen av Z6/7, adapter, konverter og teleobjektiv ikke er optimal.....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noen er bekymret for at Z6 og Z7 bare har rom for ett minnekort, og det er XQD.
    Betyr det at XQD er mer robust enn tidligere typer, og de føler seg trygge på at det vil gå greit i årevis?
    Eller er tanken at man overfører raskere og lettere enn før, m.a.o. oftere, og at skadevirkningene av kort-svikt ikke blir så store?
    Såvidt jeg forstår må du plugge kameraet til PC for å få overført fra kortet, like tungvint som det alltid har vært.
    Minnekortleser på datamaskinen er snart historie, så det kan vi glemme. Inntil videre stapper jeg SD-kortene i Macbooken som jeg har gjort de siste 10 år.

    Og hva er det meningen man skal bruke Bluetooth til ? Fjernstyring?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Tror poenget er at XQD er mer robust bygget og generelt mer pålitelig enn SD. Samtidig er de jo dyrere og det finnes vel bare to kortleverandører. Det er jo mange kameraer som bare har ett kort, så jeg ser ikke dette som noen dealbreaker. Men burde ikke kameraprodusentene snart begynne med innebygget minne? Selv en middels mobiltelefon har jo 64Gb minne, så hvorfor ikke et kamera til 40 tusen? Eneste jeg kan komme på er Leica T som har 16Gb innebygget.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn