Det er jo litt drøyt å sette likhetstegn mellom kinesiskproduserte varer og kopiering. Visst finnes det eksempler på dette, men det er ikke bare varer fra Kina. Det er helt naturlig at Kina er mer representert enn for eksempel Norge da Kina har omkring 60% av verdens høyttalerproduksjon mens Norge mest sannsynlig har langt under 1%. I tillegg er Kina i global målestokk et lavkostland, noe som gjør kopiproduksjon lukerativt.
Kulturen i Kina er jo også litt annerledes enn i Europa. Både i Kina med sine provinser, India, Indonesia, Korea, Midtøsten, Afrika, store deler av Søramerika og store deler av sør og østeuropa går gjerne kopiprodukter for å være helt ok. Vi kan selvsagt enes om at noe er over streken og noe er ikke over streken, men enigheten om hva som er over streken eller ei er ikke så stor.
Hvor mye kan man tillate seg å la seg inspirere egentlig? Usher er jo blitt beskyldt for å kopiere Sonus Faber, dette til tross for at det neppe er noen bred enighet om hvem av de to som låter best eller er lengst fremme rent teknisk. De ble også beskyldt for å kopiere Scan-Speak fordi de hadde samme leverandør av membraner og bølge, og de ble beskyldt for å kopiere JBL fordi de hadde samme leverandør av 15" membraner.
Er egentlig dette kopiering? Har jeg virkelig rett til å ha absolutt rett til alle komponenter jeg bruker i en ny konstruksjon selv om den er såkalt "open tooling" (altså ikke spesialbygget for, og utviklet av meg) ???
Dette handler ikke om Usher, SF, JBL, ScanSpeak eller hva som helst av spesifikke merker. De må være likhet for alle uansett opphav. For eksempel finner man basser og diskanter som er svært like i veldig mange høyttalere.
Dette er kopiering:
Det er ikke stuerent på noen som helst måte. Det man her søker å gjøre er å selge produkter på en gjenkjennelse som en annen produsent har opparbeidet seg gjennom mange år. Nå skal det nevnes at det er akkurat dette JBL ble bygget opp på, men det er ikke stuerent uansett hvem som gjør det.
Andre eksempler:
Her har vel inspirasjonen vært litt i sterkeste laget:
For ikke å snakke om her:
Motivasjonen her er selvsagt ganske klar. Designen er ment å selge på andres rykte.
Det henvises blant annet til Xindak her. Jeg henviste selv til Usher. I mange eksempler sliter jeg med å finne ut hva i all verden de har kopiert. Selv der man ikke vektlegger design så beskyldes man, om produkter er fra kina, for å ha kopiert ett eller annet annet produkt der de også har gitt blanke i å designe greiene. Til og med i tilfeller der "referansen" ikke var i business før "kopien" kommer folk med temmelig bastante utsagn.