Kinavarer - en svøpe eller en velgsignelse for de audiofile

Er kinavarer en berikelse eller en forbannelse...?

  • Billge produkter med god lyd

    Stemmer: 0 0.0%
  • Billig, billig, billig...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Forvent mye, få mer...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Pen design, stor eie glede..Stor value for the buck...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Billig, men lyden er ikke topp...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Kommende hifi- kjempe

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    1

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Hei Folkens,

Her synes jeg det rett og slett er viktig å holde tunga rett i munnen. Det hersker liten tvil om at det finnes en god del varer fra Kina som er bare dritt med hjelpeløs kvalitet og konstruksjon. Det hersker også liten tvil om at det er moralsk tvilsomt å støtte varer som er produsert i kina hvor farlig avfall havner rett ut i den gule flod..
Men, det finnes en del produkter (feks cd-spillere i 5-10 000) som er meget konkuransedyktige og godt konstruerte med helt akseptabel kvalitet. Disse produktene har vist seg over tid å innfri forventningene. Når det gjelder rørforsterkere er feks Ming Da (har selv MC3008-A rør-monoblokker) meget gode produkter både med hensyn til design, konstruksjon og lyd. For en som meg selv som kan lodde litt, bruke et multimeter og som forstår at rørene som sitter i bør byttes ut, er dette mitt i blinken. ( Ja jeg skulle gjerne hatt Wavac-forsterkere, men hva koster det?)
For mora mi er dette selvfølgelig ikke interessant....

Kina er en av verdens mest eksplosive økonomier med et massivt miljøproblem. Om de får samme levestandard som oss er vi ille ute. Kankje vi bør kjøpe noe annet enn kinavarer av den grunn...

La oss være litt mer nyanserte...

hexachordia
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
hexachordia skrev:
Kina er en av verdens mest eksplosive økonomier med et massivt miljøproblem. Om de får samme levestandard som oss er vi ille ute. Kankje vi bør kjøpe noe annet enn kinavarer av den grunn...

La oss være litt mer nyanserte...

hexachordia
- nyansering vet jo audiofile er viktig ;D

Om varen uansett har sitt opphav i Kina. Faller miljøargumentet bort. Jeg kan kjøpe den samme varen importert til vesten av et mellomledd eller jeg kan importere den selv. Jeg kan kjøpe den samme varen rebrandet i vesten fortsatt produsert i Kina. Da er vi miljømessig på status quo forutsatt at en vestlig oppdragsgiver ikke stiller krav til miljøvennlig produksjon for sin batch av whatever...

Uansett kommer utviklingen til å gå som i f.eks dagligvaremarkedet. vi har low-fi: rema, rimi - mid-fi: ICA - hi-fi: Centra, Ultra . Du får tilfredstillt basis behovet alle steder, men med ulik kvalitet. Valgets kval.

Jeg mistenker at de fleste kinesere vil ha det som oss selvfølgelig. Vi vet hvorfor. Kinavarer er et dekkende uttrykk for mye av det vi omgir oss med takket være profitt-hungrige kjeder oa. Profitt er no' dritt.

People makes the world go round...not money ;)

Av miljøhensyn bør enhver miljøbevisst audiofil gå over til digitalforsterking og gi opp klasse-A koblingen - det er helt innlysende... ;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det er vel slik at også i Kina får man det man spør etter (for å si det enkelt). Hvid man bare etterspør pris, så får man billig pris, men ingen garanti på kvaliteten. Hvis man er nøye på kvalitetskravene og oppgir disse eksplisitt i avtalen med firmaene som produserer i Kina, følger opp kvaliteten og så videre, så vil man fort finne fram til seriøse og gode produsenter også i Kina. Jeg vil tro at selv om også disse firmaene er rimelige, så koster de noe mer enn om du går for de firmaene som bare leverer på pris.

Når det gjelder store produsenter som har måttet gå noen runder med sine Kinesiske underleverandører, så kjenner jeg til at blant annet NAD for noen år tilbake måtte kvalitetssikre underleveransene på en bestemt modellserie av surroundreceivere, der den kinesiske underleverandøren uten å varsle hadde byttet en del av de elektroniske enkeltkomponentene til dårligere og billige utgaver. Dette er sikkert ikke noe unikt eksempel, men jeg tror ikke man kan definere det som en regel, når vi ser på de Kinaproduktene som faktisk har godt rykte. (Eksempler: Aurum Cantus, Xindak, Shanling)
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Jeg leste akkurat i TAS (The Absolute Sound) om en enorm Hifi-messe i Kina. De hadde gått gjennom alle produktene på messen og konkludert med at her finnes både hummer og kanari. De observerte også ultra-highend som feks platespillere som er like kompromissløst bygget som det mest ekstreme fra USA innen vinyl. Med et kjøpesterkt hjemme-marked og en del kloke hjerner,- konmbinert med høy arbeidsmoral og lavere lønninger, tror jeg at Kina-highend kommer enten vi vil det eller ikke. Det tar mange timer å lodde/sette sammen en forsterker selvom teknologien er viden kjent og komponentene er globalt tilgjengelige. Kina kommer nok til å få en enorm markedsandel innen hifi, enten vi vil det eller ikke..

hexachordia
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
"Kinavarer en Svøpe!!" Ærlig talt! hvilke problemer er det for den enkelte forbruker at det importeres hifi produkter fra Kina? Jeg husker faktisk enda at "made in japan" ikke var stuerent.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Proffen skrev:
Gleder meg til du tar turen over på rett side av vannskillet. Da blir det mulighet til å høre både det ene og det andre. Har jo både "seriøs" hifi og kinamikk............. ;D
Og nå i kveld fikk bass/mellomtonen seg et løft, med ekte norsk sølv. Ikke noe kinamikk her altså................. ;)

Synes egentlig at det er irrelevant hvor en komponent kommer fra, så lenge den spiller slik jeg vil ha den til..............

mvh
Proffen
Jeg er så enig så enig, hvor det er produsert, designet eller velsignet spiller absolutt ingen rolle.!
Bare vi ikke glemmer kvaliteten opp i alt detta, noe er rett å slett verre enn 3-kroners makkverk du får kjøpt på Rimi, andre ting har en helt annen klasse over seg og banker store velkjente produsenter..
Men det nytter ikke å ta noen snarveier for å komma i mål.!

Syns jeg ser du svinger deg i valsen med flatvalset sølv ;D

Personlig så mener jeg at vi skal være litt mer patriotiske og bruke de mulighetene vi har her i Norge, selv om det ender opp med at vi må ofre en utepils eller to, kan heller bruke den tiden foran alteret og være i fin form dagen etter ;)

Gleder meg til å bli blåst i din rettning, få en helt ny start og få mange nye venner, hele det forblåste vestlandet er jo full av folk med oppegående anlegg og som virker utrolig koselige :D

Mvh
Kjell
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Lille_Adam skrev:
Dette synes jeg ærlig talt høres ut som den reneste svartmaling og sludder. "Flere store internasjonale bedrifter er også svært forsiktige med å sette produksjonen til Kina. Tross for at det kan produseres billig, går vinningen opp i spinningen fordi arbeidet må gjøres to ganger." Javel, hvilke store selskaper er det snakk om i så fall? Dette strider jo til de grader mot all utvikling innen de fleste bransjer over lang, lang tid. Produksjon flyttes fremdeles til Kina i stor stil, på tross av det du hevder - helt uten å nevne verken eksempler eller kilder naturligvis. I det hele tatt fremstår det mest som en sint tirade fra en furten bransjemann som har sett inntektskurven gå i stup fordi mange vil ha mere for pengene enn det de er vant til her hjemme.

Ikke det at jeg har allverdens erfaring med hi-fi fra Kina, men de 3-4 forsterkerne og ditto cd spillerne jeg har hatt innom døra har på ingen måte stått tilbake for noe annet hva konstruksjon og komponentkvalitet angår. Ikke hva lyden angår heller for den del. Ei heller eksploderte noen av dem ved påslag, eller oppførte seg merkelig eller farlig på noen annen måte.

Denne type direkte beskyldninger og påstander krever ærlig talt litt mere underbyggning enn det du ga, eller ikke ga i det hele tatt.
Jeg er helt enig!
Det er faktisk slik at den som kommer med en påstand, er den som er nødt til å underbygge og dokumentere de fakta han fremsetter.
Bevisbyrden ligger altså på den som kommer med påstanden!

"I det hele tatt fremstår det mest som en sint tirade fra en furten bransjemann som har sett inntektskurven gå i stup fordi mange vil ha mere for pengene enn det de er vant til her hjemme." - her er du inne på det sentrale. Men det er ikke bare sure bransjemenn, det er også frustrerte Ola Dunk som har dyrt utstyr han ikke får solgt for den prisen han vil, på grunn av at folk kan kjøpe helt NYE kinesiske forsterkere for 1/3 av den prisen Ola Dunk hadde tenkt å ta på BRUKTmarkedet!
Da blir det plutselig veldig viktig å bruke ordet "kinamikk" så ofte som mulig, så sikrer man verdiene sine.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
sense skrev:
Hva betyr CE-merking?
CE-merking (CE = Communauté Européenne) er det synlige bevis på at et produkt oppfyller sikkerhetskravene som er fastsatt i ett eller flere av ny metode-direktivene. Dette betyr at CE-merking er myndighetspålagt og det tilsier at produktet ikke skal være til skade for menneskers sikkerhet og helse eller for miljøet.

Sier CE-merkingen noe om kvaliteten på et produkt?
Nei, CE-merking alene sier ikke noe om et produkts generelle kvalitet. En drage kan ha CE-merking som det synlige tegn på at leketøydirektivets overordnede krav er oppfylt, men det er ikke sikkert at dragen kan fly. Produktets brukskvaliteter stilles det ingen krav til i direktivet, og CE-merking viser kun at visse minstekrav som er fastsatt i direktivet, med hensyn til helse, miljø og sikkerhet er oppfylt.

Så det ble krevet noe om CE-merking... Fant noen forklarende/opplysende ord om dette på weben..

Mvh

Mvh
Nå har ikke jeg gått så grundig inn i dette med CE merking, men jeg vet at noen produkter blir CE merket av de som selger Hi-Fi her i Norge..
Da står de ansvarlige for evt rettslige krav om det skulle begynne å brenne i et hus eller lign om forsikrings selvskapet går rettens vei, og dette er et helt klart brudd på lover og regler..
Så det følger et ansvar med CE merkingen, men om dette er utprøvd i Norsk rett aner jeg ikke, tviler vel heller på akkurat dette her..

Men etter min viten har man ikke lov til å koble til en elektrisk enhet i Norsk strøm uten at det er CE merket, vet ikke om dette stemmer eller om jeg er på tynn is her.?

Mvh
Kjell
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Jeg tror helt sikkert at kvaliteten på kinesiske varer varierer og sågar at den varierer en god del mer enn det som er vanlig for vestlige varer, ikke minst i så måte at specs kan forandres oftere, mer og helt uten varsel slik at man får noe litt annet enn det man trodde man skulle få. På den annen side er dette langt fra ukjent også i vår del av verden og at det gir grunnlag for å si at "all kinesisk hi-fi er no dritt" faller så langt jeg kan se på sin egen urimelighet. Det at hi-fi komponenter fra Kina har tatt av så til de grader de siste årene burde være bevis godt nok på det motsatte, for selv om populariteten selvsagt i stor grad kommer av den lave prisen så fortsetter ikke folk å handle ting som eksploderer, går i stykker etter en uke eller forårsaker branner i hopetall uansett hvor billige de er. Internett er jo også den mest effektive ryktebørsen som finnes og problemer forblir sjelden private i mer enn timer.

Uansett burde jo det samme gjelde alt annet fra Kina, det være seg kjøkkenmaskiner, klær, klokkeradioer, gjøkur og hva det måtte være. Selv eier jeg ikke en eneste hi-fi komponent fra Kina, ei heller noen som er satt sammen der (hvor innmaten opprinnelig kommer fra er en annen sak), men jeg kan ikke si at jeg merket forskjell på f.eks Levi's, Wrangler og Calvin Klein jeans etter at disse sluttet å være US Made. Det samme gjelder alt annet jeg kan komme på som har lidd samme skjebne.

Hvor lite man enn liker at Kina har entret markedet også for hi-fi så forandrer ikke det at de har kommet for å bli. Menigmann vil ha mest mulig for pengene, nå som før, og klarer seg fint med "helt grei" eller bedre kvalitet. De fleste har uansett ikke noen referanse utover akkurat "helt grei" heller og uansett er forsterkere og CD spillere til ørten kilokroner for den pureste galskap å regne i de flestes hoder. Siden vi i dag har anledning til å handle fra hvor som helst i verden så vil strømmen av penger i retning østen bare øke og uansett hvor synd dette er for de stedlige forhandlere så forandrer ikke det noe som helst. Når prisene er lave nok vil prislappen veie tyngre enn support en sjelden har bruk for og alt annet en lokal forhandler kan tilby. Ikke for alle, men da er spørsmålet om nerdene er mange nok til å holde liv i bransjen på sikt og om bransjen kan gjøre noe for å holde på menigmann. Det er i grunnen en langt mer interessant debatt enn denne.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Ole_Martin skrev:
Flere store internasjonale bedrifter er også svært forsiktige med å sette produksjonen til Kina.
Martin Logan
Musical Fidelity
Asics
Sony
Philips
Denon
Nad
Dali
JBL
Asus
Roland
TEAC
Yamaha
Behringer
Martin Audio

Bare en ørliten brainstorming, og i løpet av den kom jeg egentlig bare på ett firma som jeg vet med sikkerhet at ikke har noe kinaproduksjon og det er Seas, men det er absolutt godt mulig de har deler fra Kina.

Husk at Kina, tross sin lave konjunktur, har 60% av omsetningen i alle ledd av høyttalerbransjen.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Eivind E skrev:
Lille_Adam skrev:
Dette synes jeg ærlig talt høres ut som den reneste svartmaling og sludder. "Flere store internasjonale bedrifter er også svært forsiktige med å sette produksjonen til Kina. Tross for at det kan produseres billig, går vinningen opp i spinningen fordi arbeidet må gjøres to ganger." Javel, hvilke store selskaper er det snakk om i så fall? Dette strider jo til de grader mot all utvikling innen de fleste bransjer over lang, lang tid. Produksjon flyttes fremdeles til Kina i stor stil, på tross av det du hevder - helt uten å nevne verken eksempler eller kilder naturligvis. I det hele tatt fremstår det mest som en sint tirade fra en furten bransjemann som har sett inntektskurven gå i stup fordi mange vil ha mere for pengene enn det de er vant til her hjemme.

Ikke det at jeg har allverdens erfaring med hi-fi fra Kina, men de 3-4 forsterkerne og ditto cd spillerne jeg har hatt innom døra har på ingen måte stått tilbake for noe annet hva konstruksjon og komponentkvalitet angår. Ikke hva lyden angår heller for den del. Ei heller eksploderte noen av dem ved påslag, eller oppførte seg merkelig eller farlig på noen annen måte.

Denne type direkte beskyldninger og påstander krever ærlig talt litt mere underbyggning enn det du ga, eller ikke ga i det hele tatt.
Jeg er helt enig!
Det er faktisk slik at den som kommer med en påstand, er den som er nødt til å underbygge og dokumentere de fakta han fremsetter.
Bevisbyrden ligger altså på den som kommer med påstanden!

"I det hele tatt fremstår det mest som en sint tirade fra en furten bransjemann som har sett inntektskurven gå i stup fordi mange vil ha mere for pengene enn det de er vant til her hjemme." - her er du inne på det sentrale. Men det er ikke bare sure bransjemenn, det er også frustrerte Ola Dunk som har dyrt utstyr han ikke får solgt for den prisen han vil, på grunn av at folk kan kjøpe helt NYE kinesiske forsterkere for 1/3 av den prisen Ola Dunk hadde tenkt å ta på BRUKTmarkedet!
Da blir det plutselig veldig viktig å bruke ordet "kinamikk" så ofte som mulig, så sikrer man verdiene sine.
Det burde i utgangspunktet ikke være en overraskelse her Hifisentralen, men likefullt var disse svarene noe uventet. Jaha, sur og furten bransjemann? Frustrert Ola Dunk som skal sikre verdiene sine? Hehe..!

Jeg er i ingen av disse kategoriene. Har overhodet ingenting med hva folk bruker penger på; formålet bak innlegget var en helt subjektiv formaning om å være sunt skeptisk. Dette er tross alt utstyr som står tilkoblet 220V i hus og hjem med potensielle farer det medfører.

Poenget var heller ikke å svartmale samtlige asiatiske produkter og katogorisere de som "søppel"; det er de helt sikkert ikke. Syns bare det er påfallende at på enkle ting som nettkabler jukses med; kondensatorer som ikke takler naturlige spenningsvariasjoner.

Det kom kanskje ikke helt frem i det første innlegget, men jeg kjenner ikke til hvordan selskaper på hjemme-elektronikk forholder seg til produksjon i asia. Jeg har kun en oversikt og inntrykk på hva som skjer på en annen front, mekaniske og elektriske kraftprodukter, og det var dette som var ønske å formidle. Kommer ikke til utdype hvilke spesifikke selskaper det gjelder, men beklager at det framstod noe uklart. Det kan også selvsagt være at produktkvaliteten på enklere konsumprodukter er fullgod, tross min egen skepsis basert på overnevnte eksempler. På tyngre områder er det fremdeles en vei å gå. Men det jobbes med dette, og sannsynligheten er stor for at disse produksjonsområdene også havner i asia vha tiden.

Dere er overhodet ikke forpliktet til å ta innlegget som fakta. Dere må gjerne avfeie det som svartmaling og sludder, og legge til grunn disse morsomme karakteristikkene. Hovedpoenget er at jeg håper det går godt og at ingen materielle og personskader oppstår!
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Har litt følelsen av at det her handler om en sterk generalisering. At et produkt blir billig og/eller dårlig av å produseres i Kina er vel på lik linje med å si at noen er gode til å gå på ski fordi de er fra Norge. Så mye tror jeg faktisk alle forstår.

At det finnes dårlige "kinaprodukter" er det vel heller ingen tvil om, men det burde ikke  heller være noen tvil om at det finnes svært gode. Det som er den store forskjellen på "vestlig" og "østlig" elektronikk er i hovedsak at du ennå til en viss grad slipper å betale for merkenavn på såkallt "kinamikk". Men tro meg, det er kun et spørsmål om tid. Så lang tid det tar før vestlige interesser greier å få monopol på formidlingen av merkene.

Da skal de nemmlig ha betalt for arbeidet med å fortelle oss hvordan utstyret innehar tilnermet magiske egenskaper hva gjelder lydreproduksjon, som følge av ingeniørers banebrytende teknologiske nyvinninger og valg av kretsløsninger og materialer. De må ha betalt for sine kostbare garantiordninger (som i all hovedsak handler om at produsenten erstatter evt. deffekte produkter) og de skal dekke et reklamebudsjett for å overbevise oss om at nettopp dette produktet er andre overlegent.

En forsterker til samme vekt/pris-forhold som skrapjern, er sansynligvis nettopp det, men en forsterker til samme pris som en budget-modell fra Elkjøp kan faktisk være mye mer når den ikke er belastet med et dyrt merkenavn eller serviceapparat.

Skulle forundre meg stort om Amerikanerne er særlig mer overlegne hva gjelder HiFi-produksjon, enn de er når det kommer til biler, og da er vel nok sagt...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Hm, mine "Gallo Ref 3.1" er produsert i Kina... ;D
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
janb skrev:
Hm, mine "Gallo Ref 3.1" er produsert i Kina... ;D
Spør du meg er de fenomenale høyttalere til en betalelig pris... kanskje nettopp grunnet rasjonell produksjon i et lavkostland... ;)
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Jeg vurderer også sterkt å kjøpe denne fra Kina:
http://www.positive-feedback.com/Issue28/mingda_34.htm
- magefølelsen min sier meg at det bør være helt greit...

Global handel er en fordel for alle som ser mulighetene. Ikke bare til å selge og kjøpe, men også verdiøke ved å videreutvikle o.s.v.

Verdensborger er også et begrep som vil bli omfattende. Født i Norge...jobber i Kina, Mor fra Sverige bor i Norge. Far fra Spania osv...det er mye vi ikke ser konsekvensen av...jeg har tro på begrepet "verdensborger"...

"Dere er overhodet ikke forpliktet til å ta innlegget som fakta. Dere må gjerne avfeie det som svartmaling og sludder, og legge til grunn disse morsomme karakteristikkene. Hovedpoenget er at jeg håper det går godt og at ingen materielle og personskader oppstår! " - hvorfor skulle materiell & personskade oppstå Eivind E?

Det finnes 1+ milliard mennesker i Kina minst 1 av dem er sikkert et "gull-øre"...hallo...sikkert også en god ingeniør osv...

Det er på tide å la være snakke om vest, øst, nord & syd...forskjellene er ikke så store. Dessverre er det sånn at et hode i Chile ikke lytter vesentlig anerledes fra et i Litauen, , Polen, Spania, Ungarn, Japan eller Libanon hvor min kjære kommer fra...

Hi-fi er hi-fi... ;D

Novgarod jeg er enig ;-)
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
janb skrev:
Jeg vurderer også sterkt å kjøpe denne fra Kina:
http://www.positive-feedback.com/Issue28/mingda_34.htm
- magefølelsen min sier meg at det bør være helt greit...
Den der er faktisk en av de bedre Ming Da produserer, kan nesten garantere at den er bra.

janb skrev:
"Dere er overhodet ikke forpliktet til å ta innlegget som fakta. Dere må gjerne avfeie det som svartmaling og sludder, og legge til grunn disse morsomme karakteristikkene. Hovedpoenget er at jeg håper det går godt og at ingen materielle og personskader oppstår! " - hvorfor skulle materiell & personskade oppstå Eivind E?
Hvorfor spør du meg om det? Det er jo "Ole_Martin" som skriver dette, og altså slett ikke meg. Så her skyter du på feil blink.

Når det er sagt så vil jeg gjerne utbrodere, det Ole_Martin sier der er jo bare reinspikka tull og tøys.
Hvorfor skulle det være noen større fare for personskader? Det er såvidt meg bekjent ikke ett eneste menneske i hele Norge som har lidt personskade etter å ha brukt et kinesisk Hifi produkt. Dette må Ole_Martin dokumentere, eller så kan han holde snavla si.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Man skal være svært klar over at en del såkalt high-end utstyr er mye farligere å bruke enn standard kina vare. Det finnes mange entusiaster med fikse ideer, og en ideologi som setter lydkvalitet i førersetet. Det betyr at sikkerhet kommer i andre rekke, og i noen tilfeller resulterer det i direkte farlige produkter.

I hine hårde dage kjøpte jeg en EC nettkabel. Den tør jeg ikke bruke lenger.
 

Horn

Medlem
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
28
Antall liker
0
8)Hei, ser det er kraftige meiningar for og imot varer produsert i Kina,slik som det kapitalistiske
systemet virkar så kjem me nok ikkje utanom varer frå Kina.
Det er tross alt hovudsaklig vestlige produsentar som flyttar dit og om nokre år kjem og dei fyrste
Kinesiske bilane for fullt.
Eg har sjølv brukt ein Cayin A-88 T til mine La Scala siste åra, tykkjer forsterkaren er god eg.

8)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det er jo ganske opplagt at det er forskjellige meninger om dette.

Min søster eier en Korsun KS99 og er veldig fornøyd. Jeg syns selv lydkvaliteten på denne er meget god, men jeg har ikke AB-testet den mot noe annet. For min del kommer jeg nok ikke til å kjøpe "innenlands" kinamikk med det første. Kinesisk elektronikk gir meg absolutt ingen eierglede, og det er noe jeg rett og slett ikke kan noe for. Men jeg respekterer at andre har et annet syn på det.

Mange store produsenter får f.eks høyttalerkabinetter produsert i Kina, og enda større produsenter eier egne fabrikker i Kina, og har enda bedre kvalitetssikring.
F.eks er alt av Klipschgruppen m/ Energy og Mirage m.fl. produsert i Kina, og dette ser jeg ikke på som "kinamikk".

For min egen del er kabinettene til høyttalerne mine laget i Kina, men jeg skal være så ærlig å si at det m.h.t til finishen ikke er i nærheten av Sonus Faber.

Jeg er også såpass realist at jeg innser at det neppe er kineserne som innoverer innen hifi-bransjen med det første. Til det er inngangsterskelen og fallhøyden for stor. Det er økonomisk sett mye smartere å se på eksisterende løsninger istedet for å bruke penger på å utvikle noe nytt.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Man skrev:
Det er jo ganske opplagt at det er forskjellige meninger om dette.

Min søster eier en Korsun KS99 og er veldig fornøyd. Jeg syns selv lydkvaliteten på denne er meget god, men jeg har ikke AB-testet den mot noe annet. For min del kommer jeg nok ikke til å kjøpe "innenlands" kinamikk med det første. Kinesisk elektronikk gir meg absolutt ingen eierglede, og det er noe jeg rett og slett ikke kan noe for. Men jeg respekterer at andre har et annet syn på det.

Mange store produsenter får f.eks høyttalerkabinetter produsert i Kina, og enda større produsenter eier egne fabrikker i Kina, og har enda bedre kvalitetssikring.
F.eks er alt av Klipschgruppen m/ Energy og Mirage m.fl. produsert i Kina, og dette ser jeg ikke på som "kinamikk".

For min egen del er kabinettene til høyttalerne mine laget i Kina, men jeg skal være så ærlig å si at det m.h.t til finishen ikke er i nærheten av Sonus Faber.

Jeg er også såpass realist at jeg innser at det neppe er kineserne som innoverer innen hifi-bransjen med det første. Til det er inngangsterskelen og fallhøyden for stor. Det er økonomisk sett mye smartere å se på eksisterende løsninger istedet for å bruke penger på å utvikle noe nytt.
Hva mener du er "nytt"...? :-\
Jeg kan vel for min egen del ikke egentlig se at det har skjedd de helt store revolusjoner innen HiFi i de senere år...
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Man skrev:
Jeg er også såpass realist at jeg innser at det neppe er kineserne som innoverer innen hifi-bransjen med det første. Til det er inngangsterskelen og fallhøyden for stor. Det er økonomisk sett mye smartere å se på eksisterende løsninger istedet for å bruke penger på å utvikle noe nytt.
Og det er jo her den aller største delen av fortjenesten ligger, de bruker ikke penger på noe annet enn å handle en vare og "kopiere" den og bruke enda billigere deler, så selges det for en rimelig penge..
De er nok ganske så smarte de der serru ;)

Det er nok som du sier, kinamann kommer ikke til å forandre verden med ny teknologi, de er smarte nok til å bruke det som finnes på markedet fra før ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Dersom kinesiske høyttalere er basert på eksisterende teknologi, hvilke andre høyttalere er basert på ny teknologi?
 
B

bendis

Gjest
Man skrev:
Kinesisk elektronikk gir meg absolutt ingen eierglede, og det er noe jeg rett og slett ikke kan noe for. Men jeg respekterer at andre har et annet syn på det.
du sier selv at lyden er god, men ingen "eierglede". -i en forsterker.. få høre, er ikke kabinettet fint nok? markedsføringen for billig, emballasjen ikke designet av apple osv?

http://youtube.com/watch?v=a9J1b3MqiX8
;D
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Eieglede er noe vi er lurt til å føle av smart markedsføringsfolk. De spiller på følelser om at produktet de selger er unikt - som om en BMW er laget av et annet slags stål enn en Nissan. Noen sier at bilen har "sjel".

Og verden vil fortsatt bedras...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Et spm. kan jo være om man får mer eierglede av denne:
http://6moons.com/audioreviews/genesis3/i60.html

- enn av denne:
http://www.ornec.com/Melody_H88II_Tube_Integrated_Amplifier_QQC100187C

Den første er ferdig tweaket og fått annen avsender...men mulig å tweake noe for mellomlegget...det gir også eieglede ;D

PS. det beskrives under den første linken hvordan det kan være en pest & plage å produsere i Kina grunnet kopiering...antar i dette tilfellet så kopierer kineserne eventuelle tweak...utover dette må det være Genesis som "kopierer" Melody? ;)
 
Ø

Øivind

Gjest
DIY gir et hav av eierglede, den lavere prisen til tross. Mulig ikke alle føler det slik men?

Det ble litt OT, men men..
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Eierglede er å være fornøyd med det man eier. Samme hvor eller av hvem det er produsert.
 
Ø

Øivind

Gjest
rolfozzy skrev:
Eierglede er å være fornøyd med det man eier. Samme hvor eller av hvem det er produsert.
Men den er vel også generelt større for solide, godt gjennomtenkte, produkter der det er tatt hensyn til det meste av detaljer, og det er vel ikke noe som generelt kjennetegner kina-produkter akkurat.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Øivind skrev:
rolfozzy skrev:
Eierglede er å være fornøyd med det man eier. Samme hvor eller av hvem det er produsert.
Men den er vel også generelt større for solide, godt gjennomtenkte, produkter der det er tatt hensyn til det meste av detaljer, og det er vel ikke noe som generelt kjennetegner kina-produkter akkurat.
Hvilke produkter snakker du om her ?? Konkrete eksempler hadde vært fint ... ;)...Fra begge leire
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Øivind skrev:
rolfozzy skrev:
Eierglede er å være fornøyd med det man eier. Samme hvor eller av hvem det er produsert.
Men den er vel også generelt større for solide, godt gjennomtenkte, produkter der det er tatt hensyn til det meste av detaljer, og det er vel ikke noe som generelt kjennetegner kina-produkter akkurat.
Er individuellt hva som foretrekkes. Noen har stor eierglede når de står med den siste til Vikingarne i handa også.
Er det feil av de og ha glede av den ?
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Eieglede er nå så forskjellig da. Selv om de fleste av oss ligger trygt i midten av lemenflokken på veien mot forbruksstupet og vil ha mer, større og dyrere, så skal en vel ikke se bort fra at en og annen føler vel så stor glede over å få god lyd til en enda bedre penge? DIY er jo også nevnt.

I forhold til kvalitet på konstruksjon og design så varierer jo kinaproduktene vilt. Noe er sikkert godt under pari, men forsterkerne til Vincent/Sheng Ya for eksempel (de jeg har sett da) står på ingen måte tilbake for mine egne fra Classè, eller det jeg har sett av f.eks Krell og ML (noe eldre ting vel å merke). Bildet er langt fra entydig tror jeg og kan ikke generaliseres noen vei uten å gå på trynet.

Det samme gjelder kopiering - jeg tror så gjerne at det er en risikosport å sende egne design til Kina for produksjon. Imidlertid er vel kopiene de lager ment for et hjemlig marked som hungrer etter rimelige produkter og ikke ment å ende opp her (uten at det gjør at det er greit å kopiere selvsagt). At at kopiene så ender opp i vesten er det så skruppelløse forhandlere som tar seg av, siden de kan gjøre gode penger på vår tørst etter de samme rimelige produktene. På den annen side er det knapt noen mangel på vestlige produsenter som importerer kinesiske produkter og selger dem som sine egne design. Hvor mange Ming Da blir solgt under falsk navn mon tro, med bare navnet og kanskje frontplata byttet ut? Inca Designs vant vel en eller flere priser i Storbritannia med en CD spiller som egentlig var 100% Jungson, bare med annet navn (Katana, tror jeg). Alle kjenner sikkert til Korsun/Red Rose. Listen er lang på begge sider og jeg har vanskelig for å se at det er særlig mindre snusk i vår del av verden, annet enn i volum.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Hadde en Spark KT-88 tidligere. Det var en mer pålitelig forsterker enn den jeg har nå. Byggekvaliteten var også av første klasse,såvidt jeg kunne se (og høre)

Men jeg liker lyden av 300B bedre enn KT-88. Derfor står det en lunefull polakk her.
 
Ø

Øivind

Gjest
rolfozzy skrev:
Er individuellt hva som foretrekkes. Noen har stor eierglede når de står med den siste til Vikingarne i handa også.
Er det feil av de og ha glede av den ?
Mente bare generelt. Absolutt ingenting i veien med å ha glede av noe annet enn det som gleder det store flertall.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Øivind skrev:
rolfozzy skrev:
Er individuellt hva som foretrekkes. Noen har stor eierglede når de står med den siste til Vikingarne i handa også.
Er det feil av de og ha glede av den ?
Mente bare generelt. Absolutt ingenting i veien med å ha glede av noe annet enn det som gleder det store flertall.

...det store flertall...?? 4 komma et eller annet millioner nordmenn eller over en milliard kinesere... ??? ;D

Poenget er at ting er ikke sort hvitt...Jeg har hatt produkter ifra såkallte high end vestlige produsenter som har vært noe ræl, og jeg har hatt "kinamikk" som har overrasket meg stort positivt sett... Verden er iferd med å bli "mindre"...Og da blir forskjellene stadig mindre... Nå er det jo sånn at det er de de små forskjellene, nyansene, som driver en videre ofte i denne hobbyen... Men å hevde at komponenter er geografisk betinget gode hvor de er laget er nok i beste fall naivt... :)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Snickers-is skrev:
Dersom kinesiske høyttalere er basert på eksisterende teknologi, hvilke andre høyttalere er basert på ny teknologi?
Teknologi.?
Tjah, når det kommer til høyttalere så er det vel snakk om samma gamle teknologien..
Men om de skal produsere høyttalere så regner jeg med at de tar for seg en velkjent konstruksjon, og bruker den som en mal og produserer i hytt og gevær med dårligere komponenter hele veien.?
Aner egentlig ikke, men jeg vil tippe at det er noe slikt dem gjør..
Vi har jo sett B&W Nautilus kopier ;)
 

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Innlegg
99
Antall liker
0
Alt koker ned til en ting , noen kaller det forutinntatte holdninger .
Noen tror at HiFi fra Kina har dårligere forutsetninger for å låte bra og
utstyret er for billig til at dette blir tatt seriøst , dette er holdninger blant HiFi snobbene med dyrt utstyr ,
det er ikke mange av den typen her inne men jeg har observert noen.

(HiFi snobber = de som rangerer lyttere ut fra billig utstyr, dyrt utstyr .
Rangerer mennesker for enkel tilnærming til denne hobbyen.Lite ydmyk og respekt for andres smak etc)

Håper ingen misforstår dette for de fleste interessante innleggene her inne kommer fra lyttere med dyrt utstyr
og brennende engasjement for denne hobbyen.

Kun mine enfoldige tanker ;)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
bendis skrev:
Man skrev:
Kinesisk elektronikk gir meg absolutt ingen eierglede, og det er noe jeg rett og slett ikke kan noe for. Men jeg respekterer at andre har et annet syn på det.
du sier selv at lyden er god, men ingen "eierglede". -i en forsterker.. få høre, er ikke kabinettet fint nok? markedsføringen for billig, emballasjen ikke designet av apple osv?

http://youtube.com/watch?v=a9J1b3MqiX8
;D
Som sagt, jeg nevnte at jeg syns lyden er god, slik at det ikke oppfattes som ensidig og grunnløs kritikk. Den kostet mellom 1500 og 2000kr + frakt tror jeg, og sånn sett gir det mye for pengene. Den får visst også gode kritikker:
http://www.sonicflare.com/archives/review-dussun-ds99-integrated-amp.php

Men å kjøpe en dyr kinesisk forsterker til 10000,- blir litt tja.. man blir automatisk mer selektiv om det mye penger man skal bruke.
Generelt liker jeg ikke designet, men det er også smak og behag, og jeg er nok mer opphengt i det aspektet enn andre. Allikevel er ikke snakk om fordommer. Jeg har ikke noe imot folk som kjøper dette, så da har vel ikke de heller noe imot at jeg ikke liker det..
Det mange av vestens produkter som heller ikke hadde gitt meg eierglede. Dette er uansett subjektivt. Poenget er at totalsummen av produktet må appellere til meg, og det gjør det ikke pr. idag. Jeg har heller jo aldri fått "må-ha" følelsen av kinesiske produkter, f.eks a la første gangen jeg så ML33 monoblokkene , eller leste om 38s forforsterkeren i lydogbilde etc.
Jeg syns likevel at f.eks Consonance lager fine rørforsterkere som ikke ser så aller verst ut.
Jeg kan f.eks trekke parallellen til klær:
Man kan se like fin ut i kinesiske klær som i franskproduserte klær. Ihvertfall så lenge det er et godt snitt. Men går man produktet i sømmene så vil man oppdage store forskjeller i konstruksjonen. For noen er denne forskjellen ikke-eksisterende. For andre gir vissheten om en god konstruksjon det lille ekstra som man er villig til å betale mer for. Ja, selv om 99% av befolkningen ikke ville sett forskjell på avstand.
Andre ganger kan man møte på likesinnede som komplimenter antrekket og ser at det ikke et generisk kina-produkt, og det er alltid hyggelig. Og ja, det er litt snobberi men litt snobberi har aldri skadet noen. Det er også grunnen til 2 helt ukjente fotografer plutselig kan ta kontakt med hverandre på flyplassen etc etc

Nå ble jo dette er veldig kronglete innlegg, jeg tror poenget mitt er at det ikke spiller noen rolle hvor et produkt er produsert, i teorien, men m.h.t til fit n finish så er ikke de kinesiske produktene helt i mål enda. Ihvertfall ikke de "rene" kinesiske merkene.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Man skrev:
Man kan se like fin ut i kinesiske klær som i franskproduserte klær. Ihvertfall så lenge det er et godt snitt. Men går man produktet i sømmene så vil man oppdage store forskjeller i konstruksjonen. For noen er denne forskjellen ikke-eksisterende. For andre gir vissheten om en god konstruksjon det lille ekstra som man er villig til å betale mer for. Ja, selv om 99% av befolkningen ikke ville sett forskjell på avstand.
Jeg tror du er inne på noe vesentlig der; og grunnlaget for denne differensen ligger i at de som fremstiller den nevnte ML 33 er spesialister som er forpliktet på sluttproduktet. De stakkars kineserne derimot er kun forpliktet på kvantitet og er komplett fremmedgjorte. De produserer like gjerne brødristere og tannbørster som forsterkere og å tro at denne undertrykkelsen ikke viser seg i produktene er under alle omstendigheter ufattelig naivt.

Dersom noe er billig, så er det som regel det ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Pesquera skrev:
Man skrev:
Man kan se like fin ut i kinesiske klær som i franskproduserte klær. Ihvertfall så lenge det er et godt snitt. Men går man produktet i sømmene så vil man oppdage store forskjeller i konstruksjonen. For noen er denne forskjellen ikke-eksisterende. For andre gir vissheten om en god konstruksjon det lille ekstra som man er villig til å betale mer for. Ja, selv om 99% av befolkningen ikke ville sett forskjell på avstand.
Jeg tror du er inne på noe vesentlig der; og grunnlaget for denne differensen ligger i at de som fremstiller den nevnte ML 33 er spesialister som er forpliktet på sluttproduktet. De stakkars kineserne derimot er kun forpliktet på kvantitet og er komplett fremmedgjorte. De produserer like gjerne brødristere og tannbørster som forsterkere og å tro at denne undertrykkelsen ikke viser seg i produktene er under alle omstendigheter ufattelig naivt.

Dersom noe er billig, så er det som regel det ;)

Så politiske anliggender henspiller på hva som blir produsert i et land ? Siden "undertrykkelsen" er så stor i kina så blir audio produktene merket av dette.... Hmmm...Må si at dette er nytt for meg...Men så er jo jeg naiv da... ;)
 
Topp Bunn