Kinavarer - en svøpe eller en velgsignelse for de audiofile

Er kinavarer en berikelse eller en forbannelse...?

  • Billge produkter med god lyd

    Stemmer: 0 0.0%
  • Billig, billig, billig...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Forvent mye, få mer...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Pen design, stor eie glede..Stor value for the buck...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Billig, men lyden er ikke topp...

    Stemmer: 0 0.0%
  • Kommende hifi- kjempe

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    1

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Nå ble jo dette er veldig kronglete innlegg, jeg tror poenget mitt er at det ikke spiller noen rolle hvor et produkt er produsert, i teorien, men m.h.t til fit n finish så er ikke de kinesiske produktene helt i mål enda. Ihvertfall ikke de "rene" kinesiske merkene.
Vi ser det i mange bransjer, etter hvert som innholdet i produktene blir mer og mer likt, så differensierer man på design og appelerer til forfengeligheten, med store markedsføringsbudsjetter. Kjøper vi lyd eller design? Hvis sistnevnte så skjønner jeg skepsisen til blindtesting! ;D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Melder meg litt ut pga diskusjonen blir for ensporet fra enkeltes side.
Å slakte et produkt UTELUKKENDE fordi det er billig og bestilles fra Kina, det blir for d-u-m-t!
Vet om folk som ikke har vært særlig fornøyd med både norske og danske mid-fi og high-end saker, konstruksjons- og monteringsmessig sett. Eller hva sier en når en må gå over loddinger osv som ikke er godt nok utført. Det skal jo ikke skje, for det er jo vestlige produkter............ ??? ::) :eek: Men tas slikt opp av dem som slakter "kinamikket"? Å nei, det tør de nok ikke.............. ;D

Jeg påstår ikke at alt som kan bestilles fra Kina er meget bra, men mye er det!

mvh
Proffen
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Et par innlegg er tatt bort da det rett og slett er for drøyt. Ingen rasistiske tilnærminger er godtatt her
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Et par innlegg er tatt bort da det rett og slett er for drøyt. Ingen rasistiske tilnærminger er godtatt her
Bra. Quad og Bower&Wilkins bygges i Kina, samt tonnevis av det vi ellers omgir oss med; Volkswagen bygges (bla) i Mexico - har det ikke gått opp for medlemmer på dette forumet at det er noe som heter globalisering? Produkter får vurderes ut fra hva det er, og ikke hvor det bygges.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
erato skrev:
bambadoo skrev:
Et par innlegg er tatt bort da det rett og slett er for drøyt. Ingen rasistiske tilnærminger er godtatt her
Bra. Quad og Bower&Wilkins bygges i Kina, samt tonnevis av det vi ellers omgir oss med; Volkswagen bygges (bla) i Mexico - har det ikke gått opp for medlemmer på dette forumet at det er noe som heter globalisering? Produkter får vurderes ut fra hva det er, og ikke hvor det bygges.


Du får min stemme!! :)... Hva det ER og ikke hva vi tror det er utifra diverse rare forestillinger om produksjonsland, kopiering, høyde over havet osv osv... ;D
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
HCS skrev:
Så politiske anliggender henspiller på hva som blir produsert i et land ? Siden "undertrykkelsen" er så stor i kina så blir audio produktene merket av dette.... Hmmm...Må si at dette er nytt for meg...Men så er jo jeg naiv da... ;)
Nå er det vel vanlig å tilskrive fremmedgjøringen en kapitalistisk organisering av produksjonen…...

Å trekke inn politiske forhold og menneskeretter er muligens interessant, men det hører hjemme i Off-Topic hjørnet. Mitt point er at en arbeider som er redusert til to par hender til lavest mulig kostnad umulig kan levere kvalitet da arbeideren selv er frarøvet enhver individualitet og verdi - jo mer arbeideren produserer, jo mindre mer elendig blir han. Kvalitet er i denne sammenheng umulig fordi det fordrer originalitet og individualitet og det er noe fremmed for kineserne. Det er for øvrig en dyp ironi her, men den skal jeg la hvile for denne gang.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Pesquera skrev:
HCS skrev:
Så politiske anliggender henspiller på hva som blir produsert i et land ? Siden "undertrykkelsen" er så stor i kina så blir audio produktene merket av dette.... Hmmm...Må si at dette er nytt for meg...Men så er jo jeg naiv da... ;)
Nå er det vel vanlig å tilskrive fremmedgjøringen en kapitalistisk organisering av produksjonen…...

Å trekke inn politiske forhold og menneskeretter er muligens interessant, men det hører hjemme i Off-Topic hjørnet. Mitt point er at en arbeider som er redusert til to par hender til lavest mulig kostnad umulig kan levere kvalitet da arbeideren selv er frarøvet enhver individualitet og verdi - jo mer arbeideren produserer, jo mindre mer elendig blir han. Kvalitet er i denne sammenheng umulig fordi det fordrer originalitet og individualitet og det er noe fremmed for kineserne. Det er for øvrig en dyp ironi her, men den skal jeg la hvile for denne gang.

Nå tror nå ikke jeg at vi i den "frie" verden produserer mer... Og asiatisk arbeidsmoral er vel heller ikke helt lik Ola Dunk tror jeg.. ;)... Men at det kreative har ulike kår er jeg helt enig med deg i... Og så det kan være kultur.. 8)
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Makroøkonomisk er det lurt om vi handler konsumvarer der de er billigst og selger våre eksportvarer til de markeder som betaler best.

Det er langt på vei situasjonen i dag. Men enda kan vi vri handel av konsumvarer til de land som kan produsere de billigst. Da tenker jeg f.eks. på biler og landbruksvarer.

Undersøkelser viser at det har falt veldig heldig ut for Norge at Kina og India er blitt mer integrert i den globale økonomien. Kanskje blir det slik på sikt at vi henter indisk arbeidskraft til husbygging når den polske er blitt for dyr?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Mulig men det er uansett frem i tid,nå har vi jo endelig fått byggeforskriftene på Polsk,som selvfølgelig er utarbeidet på statens regning(altså din og min skatt)Om vi nå behandler våre kjøre venner i håndtverksbransjen pent,vil vi få glede av denne arbeidskraften landet så sårt trenger,i en stund til 8)

Mvh Espen Saatvedt
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg stemmer for at vi herved avliver uttrykkene "kinavarer" og "kinamikk". Det eneste riktige uttrykket er Chi-Fi !
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Chi-fi----den var god! ;D ;D

For min del,jøss det er jo mye av kinahifien som låter knall!

Bare se bak på usherne Vadseth &co testa i Fidelity..69k pr par,made in Taiwan....men det er vel ikke noe dritt fordet?!!

.......en annen ting,når prisene går ned,som for eks ming-da/zindax....da får jo flere glede av golyd uavhengig av feite kontobeholdninger,tror de som kjøper de dyreste sakene og som har råd til det uansett,fortsetter med det,sånn sett er jeg meget positiv til denne slags utstyr,at det i tillegg står seriøse importører bak mye av dette,OG som velger å selge flere enheter til en hyggelig pris,enn få til blodpris syntes jeg er flott.....tommelen opp for Chi-fi ;)
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Chi fi er en vinner - helt klart ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Chi--fi...Beste utrykket på lenge her inne... Kom til å tenke ...Er norske ting da NO-fi ?? ;D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nå er det i ferd med å gå inflasjon i begrepene her, mine herrer....
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Bra karer, stå på krava - det er dette som er pur entusiasme i sin reneste form!!
Som den motorsykkelentusiasten jeg også ér, så har det alltid vært, og jeg mener alltid, vært høylytte diskusjoner om hvilke merke som er best: japs vs. harley. Om vi ble enige, var det det dere spurte om? NEI!! Og det blir vi aldri heller. For da, mine herrer, da hadde det blitt kjedelig! ;) ;)

Hele diskusjonen synes for meg å koke ned til følelser. Og følelsene kan i ytterste grad være irrasjonelle, ikke sant? ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Rotekroken skrev:
Teknologi.?
Tjah, når det kommer til høyttalere så er det vel snakk om samma gamle teknologien..
Men om de skal produsere høyttalere så regner jeg med at de tar for seg en velkjent konstruksjon, og bruker den som en mal og produserer i hytt og gevær med dårligere komponenter hele veien.?
Aner egentlig ikke, men jeg vil tippe at det er noe slikt dem gjør..
Vi har jo sett B&W Nautilus kopier ;)
Nå må vi ikke blande epler og bananer her. Vi snakker om Kinaprodukter på generelt grunnlag, og åpenbare kopiprodukter er for meg ikke noe argument for å beskylde over halve bransjen for kopiproduksjon.

Skal man lage et kopiprodukt med det for øyet å selge et "kjent ikon" billig så er det vel imidlertid naturlig å lage den i et lavkostland, det landet i verden med størst tilgang på høyttalerdeler og masseproduksjonslinjer for høyttalere og elementer, og ikke minst billige deler.

Det er naturlig og ikke minst helt hensiktsmessig å lage slike kopier med billige komponenter. Dette er produkter med ambisjon om å være billige visuelle kopier av originalen. Jeg føler at denne debatten ikke handler om slike produkter men produkter med ambisjoner om å være gode hifiprodukter.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Snickers-is skrev:
Rotekroken skrev:
Teknologi.?
Tjah, når det kommer til høyttalere så er det vel snakk om samma gamle teknologien..
Men om de skal produsere høyttalere så regner jeg med at de tar for seg en velkjent konstruksjon, og bruker den som en mal og produserer i hytt og gevær med dårligere komponenter hele veien.?
Aner egentlig ikke, men jeg vil tippe at det er noe slikt dem gjør..
Vi har jo sett B&W Nautilus kopier ;)
Nå må vi ikke blande epler og bananer her. Vi snakker om Kinaprodukter på generelt grunnlag, og åpenbare kopiprodukter er for meg ikke noe argument for å beskylde over halve bransjen for kopiproduksjon.

Skal man lage et kopiprodukt med det for øyet å selge et "kjent ikon" billig så er det vel imidlertid naturlig å lage den i et lavkostland, det landet i verden med størst tilgang på høyttalerdeler og masseproduksjonslinjer for høyttalere og elementer, og ikke minst billige deler.

Det er naturlig og ikke minst helt hensiktsmessig å lage slike kopier med billige komponenter. Dette er produkter med ambisjon om å være billige visuelle kopier av originalen. Jeg føler at denne debatten ikke handler om slike produkter men produkter med ambisjoner om å være gode hifiprodukter.
Her snakker vi om å TREFFE SPIKERN PÅ HODET!!!
Utvilsomt er det vesentlig forskjell mellom "juksekopier" og gode forsøk på å produsere gode hifi-produkter.
Så blir spørsmålet følgende:
Er "motstanderne av kinamikk" enig i en slik betraktning (og da seff med konsekvensen at en bør skille mellom nettopp "juksekopiene" og de gode, hederlige forsøkene på å produsere god hifi), og er "tilhengerne av kinamikk" obs på at en KAN GÅ FEM PÅ OG FÅ KATTA I SEKKEN??

mvh
Proffen
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Proffen skrev:
og er "tilhengerne av kinamikk" obs på at en KAN GÅ FEM PÅ OG FÅ KATTA I SEKKEN??

mvh
Proffen
Trenger man gå til andre siden av kloden for å få katta i sekken?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Snickers-is skrev:
Proffen skrev:
og er "tilhengerne av kinamikk" obs på at en KAN GÅ FEM PÅ OG FÅ KATTA I SEKKEN??

mvh
Proffen
Trenger man gå til andre siden av kloden for å få katta i sekken?
Næææh, du har jo et poeng der................ ;D

mvh
Proffen
 
Topp Bunn