Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• torstej

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Antall liker
    1.068
    Så en video på en Tandberg 3032 hvor det ble byttet belter. Var i vertfall ikke noe lettvint å arbeid på denne video'n. Mye som ble demontert. Kabinettet hadde smal dybde. Det må gå an å gjøre det enklere enn det som ble visst på Tuben. Var en og annen som var betenkt ;)
    Jeg har byttet belter på min 3034, og det var en ganske omfattende prosess. Ikke servicevennlig i det hele tatt. Som du sier så er det p.g.a. smal dybde svært begrenset plass, og kretskortet må løsnes og trekkes bakover for å kunne trekke ut transporten. Jeg brukte videoen under som inspirasjon, men tror ikke jeg trengte å skru begge sidepanelene helt av, bare løsne de. I tillegg fant jeg fram loddebolten og løsnet ledninger for å kunne separere transporten helt for å kunne jobbe med den for seg istedet for liggende oppå kretskortet som i videoen.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.267
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    2.461
    Sted
    Stavanger
    Jeg har byttet belter på min 3034, og det var en ganske omfattende prosess. Ikke servicevennlig i det hele tatt. Som du sier så er det p.g.a. smal dybde svært begrenset plass, og kretskortet må løsnes og trekkes bakover for å kunne trekke ut transporten. Jeg brukte videoen under som inspirasjon, men tror ikke jeg trengte å skru begge sidepanelene helt av, bare løsne de. I tillegg fant jeg fram loddebolten og løsnet ledninger for å kunne separere transporten helt for å kunne jobbe med den for seg istedet for liggende oppå kretskortet som i videoen.

Dårlig konstruksjon.
    men har nå hørt dem ikke er dårlige å ikke helt korrekt dem har løse skruer etc

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    2.461
    Sted
    Stavanger
    Hadde vist vertfall en type 3 😁

BASF Ferro Super LH I
    (også kjent som LH Super) er en historisk viktig Type I (ferric) lydkassett produsert av det tyske selskapet BASF fra midten av 1970-tallet til tidlig på 1980-tallet. Den ble markedsført som en "superferric"-tape, designet for å gi bedre dynamikk og lavere støy enn standard jernoksid-taper.

Tekniske detaljer og historie
    • Tape-type: IEC Type I (Normal Bias / 120µs EQ).
    • Produksjonsperiode: Introdusert rundt 1975–1977 og var i produksjon frem til ca. 1980/1981.
    • Referansestatus: En spesifikk variant (R723DG) fra 1979 ble adoptert som den første offisielle IEC Type I primær-referansetapen for industrien.
    • Egenskaper: Bruker mindre jernoksid-partikler enn standard LH-taper for å oppnå høyere utgangsnivå (MOL) og lavere støy.

Brukererfaringer og ytelse
    Ifølge testere på Audiochrome og diskusjoner på Tapeheads.net, har tapen følgende kjennetegn:
    • Lydkvalitet: Beskrives som en solid "arbeidshest" med stabil mellomtone og god kanalsporing. Enkelte brukere bemerker en "skarpere" lyd sammenlignet med standard LH-kassetter fra samme tid.
    • Kalibrering: Eldre versjoner (før 1980) er tilpasset eldre DIN-standarder og kan trenge en lavere bias-innstilling enn moderne japanske kassetter som TDK eller Maxell for å oppnå optimal diskantgjengivelse.
    • Holdbarhet: Noen serier (spesielt de med rød etikett) er kjent for risiko for "squealing" (hvinelyd) eller "Soft Binder Syndrome" på grunn av nedbrytning av bindemiddelet over tid.

Tilgjengelige varianter
    Kassetten ble levert i ulike lengder og forpakninger:
    • Kapasitet: Vanligst i C60 (60 minutter) og C90 (90 minutter).
    • Design: Tidlige versjoner hadde ofte et karakteristisk rødt design, mens senere utgaver på 80-tallet fikk et mer moderne utseende under navn som "Ferro Super I".
      IMG_1870.jpeg

sterha

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Antall liker
    213
    Sted
    Trøndelag
    BASF Ferro Super LH-I har fått litt kultstatus fordi den ofte trekkes fram som tapen som i praksis “definerte” Type I.

På slutten av 70-tallet var “Type I / Normal” blitt et litt løst begrep. Ferric-taper oppførte seg forskjellig, trengte ulik bias, og to “normal”-taper kunne gi ulikt resultat på samme deck. Derfor måtte IEC gjøre det håndfast: de trengte én fysisk referanse alle kunne måle mot, ikke bare en setning i en standard.

Det som er godt dokumentert, er at IEC valgte en konkret BASF-referansebatch som Type I-grunnlag: R 723 DG, valgt i oktober 1979. Og så kommer koblingen til Ferro Super LH-I: flere kilder identifiserer nettopp R 723 DG som en batch av BASF Ferro Super LH-I.

Vedlegg

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    2.461
    Sted
    Stavanger
    BASF Ferro Super LH-I har fått litt kultstatus fordi den ofte trekkes fram som tapen som i praksis “definerte” Type I.

På slutten av 70-tallet var “Type I / Normal” blitt et litt løst begrep. Ferric-taper oppførte seg forskjellig, trengte ulik bias, og to “normal”-taper kunne gi ulikt resultat på samme deck. Derfor måtte IEC gjøre det håndfast: de trengte én fysisk referanse alle kunne måle mot, ikke bare en setning i en standard.

Det som er godt dokumentert, er at IEC valgte en konkret BASF-referansebatch som Type I-grunnlag: R 723 DG, valgt i oktober 1979. Og så kommer koblingen til Ferro Super LH-I: flere kilder identifiserer nettopp R 723 DG som en batch av BASF Ferro Super LH-I.
    Ja
    Noe slik leste jeg i søk på AI motor. Basf er seriøst ☺

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn