Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Siste lot jeg kjøpte betalte jeg 149USD totalt, frakt var 29USD. tror det var 52 kassetter. Frakt varierer fra avsender også. Loten før det betalte jeg 121USD totalt og frakt på 18USD for 58 kassetter. Begge fra USA, hva slags logikk det er der vet jeg ikke.
    Ingen logikk overhodet :)
    Ekstreme fraktpriser, forferdelig svak norsk krone, 25% moms og diverse eBay-avgifter (Global Shipping Program) på toppen, gjør det svært lite attraktivt å handle kassetter fra USA på eBay nå om dagen dessverre.


    Snacky
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Har en Pioneer CT-959 spiller som spiller med høyere signal på høyre enn venstre kanal. Rensa hodene med isopropanol og q-tips, men til ingen nytte,
    Når den står i source så er inngangsnivået lik på begge kanalene. Har ikke kalibrerings-kassetter enda, men det er på vei. Noen tips til feilsøking? :)
     

    Vedlegg

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.442
    Antall liker
    84.060
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har en Pioneer CT-959 spiller som spiller med høyere signal på høyre enn venstre kanal. Rensa hodene med isopropanol og q-tips, men til ingen nytte,
    Når den står i source så er inngangsnivået lik på begge kanalene. Har ikke kalibrerings-kassetter enda, men det er på vei. Noen tips til feilsøking? :)
    En quick-fix er å åpne maskinen og stille opp det interne trimmepotmeteret for venstre kanal. I "gamledager" benyttet vi støy fra FM båndet i mono for å justere så signalet var jevnt. Har du streamer evt PC, så finnes sikkert noen testtoner, som gjør samme nytten.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    En quick-fix er å åpne maskinen og stille opp det interne trimmepotmeteret for venstre kanal. I "gamledager" benyttet vi støy fra FM båndet i mono for å justere så signalet var jevnt. Har du streamer evt PC, så finnes sikkert noen testtoner, som gjør samme nytten.
    Ja, tenkte å prøve og justere avspillings nivået når jeg får test-kassettene og avmagnetiserings utstyret. Hvem er eventuelt anbefalt service tekniker?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.442
    Antall liker
    84.060
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ja, tenkte å prøve og justere avspillings nivået når jeg får test-kassettene og avmagnetiserings utstyret. Hvem er eventuelt anbefalt service tekniker?
    Teletor i Oslo har jeg hørt er god på kassettspillere, men jeg har ingen egen erfaring med ham
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Har en Pioneer CT-959 spiller som spiller med høyere signal på høyre enn venstre kanal. Rensa hodene med isopropanol og q-tips, men til ingen nytte,
    Når den står i source så er inngangsnivået lik på begge kanalene. Har ikke kalibrerings-kassetter enda, men det er på vei. Noen tips til feilsøking? :)
    Kjenner du til historikken på spilleren fra den var ny? Vet du om spilleren spilte med likt nivå i begge kanaler før den eventuelt ble satt bort? En typisk "lavterskel" ting du kan gjøre selv er å rengjøre og undersøke capstan-akslene og tilhørende gummivalser (pinch rollers). Dersom gummien har hardnet med alderen, eller er veldig skitten, så kan det gi dårligere friksjon og potensielt føre til symptomer som du beskriver. Med mer utilgivelige tynnere bånd som 110 eller 120 minutters kassetter, så kan det gjerne også føre til at båndet regelrett sklir av gummivalsen og man får båndsalat. P.s. det er ikke gitt at gummivalsene alltid blir harde med alder, det varierer fra merke til merke.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Ja, tenkte å prøve og justere avspillings nivået når jeg får test-kassettene og avmagnetiserings utstyret. Hvem er eventuelt anbefalt service tekniker?
    Hvis du uansett skal levere den til en service-tekniker, så bør du gjøre minst mulig med den selv. En tekniker vil som oftest foretrekke en urørt original spiller som ikke fungerer framfor å få en spiller som noen har forsøkt å reparere som fungerer "halvveis". Og det har ikke nødvendigvis noe med potensialet for inntjening å gjøre (tvert imot), men det at man slipper å "rydde opp etter andres rot" uten å være sikker på alt de har eller ikke har gjort.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Hvis du uansett skal levere den til en service-tekniker, så bør du gjøre minst mulig med den selv. En tekniker vil som oftest foretrekke en urørt original spiller som ikke fungerer framfor å få en spiller som noen har forsøkt å reparere som fungerer "halvveis". Og det har ikke nødvendigvis noe med potensialet for inntjening å gjøre (tvert imot), men det at man slipper å "rydde opp etter andres rot" uten å vite hva de har eller ikke har gjort.
    Ja, enig i dette. Men målinger med kalibrerings kassetter kan man jo gjøre selv. Er det noe som å gjøres av mekanisk art så er det nok best å sende til service.
    Dette er en brukt spiller med ukjent service historikk, eneste jeg vet er at beltene og valsene skal ha blitt byttet nylig.
    Har NAK-T100 softwaren for måling via Macen. Har også en Focusrite 2i2 som burde kunne brukes som lydkort. Er jo greit å vite selv hvor ille/bra den er før man sender til eventuell service. Men ja hvis man ikke får justert den inn via vanlig kalibrering ifølge serviceboka, så er jo service neste steg... Har jo f.eks ikke utstyr (speil-kassett) for å justere inn høyde på lydhodene, eller kompentanse til å sjekke om hodene er utslitt....
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Er det noen som har tips til gode kassett-boomboxer som ikke er alt for store? Jeg er fornøyd med boomblasteren min, men den blir litt stor å dra med seg på stranden. Har også et par "husmorradioer" stående, men de spiller ikke akkurat godt, selv etter service.
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Gammeldagse boombokser sliter litt i konkurransen med dagens moderne bærbare høyttalere.
    Lithium-batterier, switchmode forsterkere og datatilpassede elementer og kabinetter gir bedre lyd.
    Har du en brukbar Walkman kan du likevel spille kassetter via en AUX-kabel.
    (Pass på å ikke få sandkorn inn i mekanismen, og kraftige høyttaler-magneter kan magnetisere lydhodet hvis de plasseres for nært).
    Ulempen er at det ikke ser like retro ut som en gammel boomboks.

    Ikea Eneby høyttaleren kan se ut som en gammel radio, og mulig innmaten kan brukes til å bygge om en gammel spiller slik at denne får bedre lyd enn originalt?
     
    Sist redigert:

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    603
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har tips til gode kassett-boomboxer som ikke er alt for store? Jeg er fornøyd med boomblasteren min, men den blir litt stor å dra med seg på stranden. Har også et par "husmorradioer" stående, men de spiller ikke akkurat godt, selv etter service.
    Her er komplett Strandpakke til deg :)
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Her er komplett Strandpakke til deg :)
    Det var et herlig sett!

    Ikke så dumt forslag med Walkman og bærbar høyttaler, walkman har jeg jo allerede:
    1691928626642.png
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Even fancier :cool: Utrolig hva man kan få tak i hvis man bare gidder å ta en liten ekskursjon en sen søndag kveld.
    IMG_8759.jpeg


    EDIT: De (kassettene) er til salgs. PM ved interesse. Kun seriøse henvendelser.


    Snacky
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.848
    Antall liker
    50.870
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Noen som vet om Rec Limiter er en dynamikk dreper eller noe som faktisk virker🤔. Alle reimer er tatt ut av spilleren så jeg får ikke testet den.
    IMG_5517.jpeg
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ikke noe du trenger om du ikke vrenger rec level opp hinsides....
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Noen som vet om Rec Limiter er en dynamikk dreper eller noe som faktisk virker🤔. Alle reimer er tatt ut av spilleren så jeg får ikke testet den.
    Ja, den fjerner dynamikken, men i en del tilfeller er det nødvendig.
    Ved opptak fra CD, LP eller radio bør den normalt være avslått.
    For opptak til bruk i traktor kan det kanskje være en fordel med begrenset dynamikk.

    Fra reklameteksten til Pioneer:
    There's also a peak limiter that lets you cram as much into a cassette as possible without distortion.

    Fra side 11 i instruksjonsboken:
    LIMITER RECORDING

    With the exception of special cases, the over level limiter functions to automatically reduce a large input signal so that the recorded waveform does not distort.
    Set the REC LIMITER button to ON after adjusting the recording level. Low distortion recording can then be performed even with occasional high level input signals. When the button is not depressed (OFF) and recording levels are adjusted in reference to the meters for absence of distortion, noise may become apparent and objectionable at low levels.
    Depressing the REC LIMITER button is effective with program sources such as the following:
    • Live or on-location recordings, where difference between high and low levels is severe.
    • Memo recording at meetings or social gatherings.
    • Situations where instantaneous high level sounds occur during recording.

     
    Sist redigert:

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.346
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Stavanger
    Noen som vet om Rec Limiter er en dynamikk dreper eller noe som faktisk virker🤔. Alle reimer er tatt ut av spilleren så jeg får ikke testet den.
    Vis vedlegget 943279
    har du Peak Search på cd spiller er det like greit å stille inn etter.
    lav lyd med stor dynamikk kan det jo være greit. sikker mest en gimmick. Hva gjør slik på en HiFi kassett opptaker? billig ghettoblaster hadde det automatisk
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Ref. det That's/Denon metall-partiet jeg kom over her om dagen (se bilde litt lengre oppe i tråden) har jeg solgt nesten halvparten av det allerede, men jeg har da igjen følgende forseglede kassetter i perfekt ("mint") tilstand:

    9 stk. That's MR-X90 Pro (metall type IV) ca. 1989
    1 stk. That's CD/IIF90 (Ferro-Cobalt type II) ca. 1990
    1 stk. That's CD/MH90 (metall type II) ca. 1990

    1 stk. BASF Chrome Maxima II (dobbeltlags ekte kromdioksid-formulering) Limited Edition No. 4 (spesiell design-utgave i begrenset opplag fra ca. 1991). En brukt slik jeg har liggende kan følge med på kjøpet, slik at den forseglede evt. kan nytes forseglet videre inn i evigheten, da dette jo må betraktes som et typisk samlerobjekt :)

    Det var også bl.a. et That's SUONO FORMAT type IV 60 min. metallbånd, dvs. det aller råeste men uheldigvis dessverre uten plastforsegling, med i dette partiet. Men, det var visst ikke innspilt noe på det og er fortsatt godt som gull (jeg har lyttet gjennom begge sider), har ganske strøkent cover samt ubesudlet innleggskort og urørte etiketter. Fint "testbånd" dette altså, for de som måtte være nysgjerrige på en slik. SOLGT

    Dette legges ut på finn.no etterhvert, men jeg ønsker (selvfølgelig) å tilby dette til alle tapehead "kasus" :LOL: her inne først, dvs. hvis noen er interesserte da. Hvis så, kan det med fordel sendes meg PM snarest.

    PS: Jeg forlanger IKKE fantasi eBay-priser for noe av dette, kun det jeg mener det faktisk bør være verdt (så får vi se hvor det evt. bringer oss) ...


    Snacky
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn