Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Jeg synes Sony-kassettene fra den tidsperioden er noen av de flotteste! Metal ES er en av mine favoritter, til og med over MA-R!
    Men, kongen på haugen må være hvit UX-Pro! Herlighet så lekker, og herlighet så dyr!
    Jeg solgte alle '86 Metal-ES kassettene jeg fikk tak i for et par år siden; de var for dyre å ha hjemme på utstilling, selv én eneste beholdt jeg ikke. Derfor er jeg glad jeg nå har et par '86 HF-S som "ultrabillige" erstatninger for de 500 kroners-kassettene, og jeg synes HF-S er like stilig egentlig, selv om den hvite der (JDM?) kanskje hadde gjort seg enda litt mer. Kult at de har satt på tekst for å beskrive tapeformuleringen ala "Microfine CRYSTAL GAMMA", "High Power Uniaxial Br.2000 Gauss", "High-Performance EXTRALLOY" etc. Det høyner premiumfølelsen betraktelig. Designerne hos Sony visste (iallefall frem til 88) hva de holdt på med ... :)


    Snacky
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.380
    Antall liker
    83.840
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Tilsynelatende fin Beocord 9000 på finn nå. Kjenner hverken selger eller salgsobjektet!
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Tilsynelatende fin Beocord 9000 på finn nå. Kjenner hverken selger eller salgsobjektet!
    Tror det er den som ble lagt ut i februar, og som jeg trodde ble solgt relativt kvikt, men der tok jeg nok feil ser det ut til ...
    Den er modifisert litt, kanskje det ikke falt i god fisk hos B&O-folket, hvem vet?! Prisen er det forsåvidt egentlig ikke noe å si på.


    Snacky
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Den lå på finn også i sept.-22 og trolig før det også.
     
    • Wow
    Reaksjoner: TT.

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Unødvendig ombygging av den. Om den er fagmessig restaurert er det ikke noe å si på prisen, kjempebra spillere (mine tre står 😭) Men B&O design selger nok ikke like bra i dag, som for noen år siden. Størrelsen er nok et problem i et standard 19" oppsett. Men om det ikke betyr noe og en topp spiller for opptak ønskes, er det en vinner!
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Funnet på Finn … :)

    IMG_8528.jpeg

    Til og med i et noe anselig antall. Utrolig ...
    For evt. interesserte, så tenker jeg å tilby 120 min-utgaven til de som er ute etter et samlerobjekt :)
    Jeg har da 5 stk. slike (alle med intakt plastforsegling) tilgjengelig.


    Snacky
     
    Sist redigert:

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Funnet på Finn … :)

    Vis vedlegget 920738

    Til og med i et noe anselig antall. Utrolig ...
    For evt. interesserte, så tenker jeg å tilby 120 min-utgaven til de som er ute etter et samlerobjekt :)
    Jeg har da 5 stk. slike (alle med intakt plastforsegling) tilgjengelig.


    Snacky
    Jeg dro en sånn fiks ferdig på den annonsen der i går formiddag, men hørte aldri noe fra selger 🤪
    1000 spenn for 72 kassetter var jo kanonpris da. At den annonsen hadde ligget ute siden 21.37 dagen før var nesten litt for utrolig 😅
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Jeg måtte nok ut med ørlite mer enn 1000-lappen til slutt, men dog :)

    Jeg opprettet personlig kontakt med selger, og kunne hente lokalt nokså kjapt, noe som tydeligvis var foretrukket.
    Jeg kommer til å legge ut Philips-kassettene til en veldig rimelig pris om ikke så lenge; det var mange esker av dem, FSX60 fra 1990, Philips' litt undervurderte "superferric", men heldigvis den beste årgangen. TDK'ene (AD-C90) var det dessverre litt mindre antall av enn jeg håpte på uten at det gjorde partiet noe særlig mindre interessant egentlig. TDK'ene er helt unike (og meget gode og kompatible) bånd, som så og si aldri har dukket opp lokalt, iallefall ikke til en slik "no-brainer"-pris, eller så strøkne (intakt forsegling). Og så var det jo til slutt disse tre bonuskassettene da (se bilde lenger opp i tråden) som ble prikken over i'en.

    PM meg hvis noen er interesserte i noe av alt dette, før det går ut på finn.no. TDK AD C-120 er allerede lagt ut (UTSOLGT) (omtalt som samlerobjekt, priset deretter og jeg beholder nok et eksemplar selv av den grunn). Prisene for 120 min versjonen på eBay ser ut til å være litt galimatias og det er svært få tilgjengelig.


    Snacky
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Esker med Philips FSX60 lagt ut på finn nå ...
    PM for rabatt :)


    Snacky
     
    Sist redigert:

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Lykken er å innse at stua ikke er ordentlig møblert med bare 2 kassettspillere, og man klarer å klemme inn 3 kassettspillere i en vegghylle det vel knapt er plass til noen ting. 😆(Jeg er veldig glad i skjerma kabler, for den som lurer)
    20230520_220355.jpg
     
    Sist redigert:

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat den DR-II versjonen jeg solgte HeyHo er kanskje markedets "best bevarte hemmelighet" :)
    Dobbeltlags beridox-formulering produsert av Fuji selv i Japan, som er fullt på høyde med det meste fra samme periode. Selve kassettene ble etterhvert skrudd sammen av SKC i Korea, men hele tiden da med den originale japanske båndformuleringen. I Europa ble dette båndet markedsført som "JP-II" i samme tidsrom og var helt identisk.

    De senere DR-utgavene (ca. 1995 og utover) var basert på koreansk SKC-tape, som hadde noe mer begrensninger, uten å avvike katastrofalt fra "originalen".



    Snacky
    Apropos Fuji, har akkurat gjort opptak på en slik jeg tilfeldigvis kom over. Positivt overraska over den. Ser den ikke er spesielt høyt på rangstigen til Fuji, men låter fint og lite støy.
    20230523_155813.jpg
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Apropos Fuji, har akkurat gjort opptak på en slik jeg tilfeldigvis kom over. Positivt overraska over den. Ser den ikke er spesielt høyt på rangstigen til Fuji, men låter fint og lite støy.
    Det der er en av de bedre type I fra perioden rundt 1990, og da mener jeg sammenlignet med tilsvarende fra alle andre merker også. Fuji-kassetter er skikkelige "sleepere".


    Snacky
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    En liten tur innom @Snacky i dag for å øke kassettsamlingen litt
    Vis vedlegget 923443
    MÅTTE bare pakke opp en C90 (og kjøre kalibreringstest i Beocord 9000-maskinen). Et soleklart premiumprodukt i sin tid, alt fra etiketten til innleggskortet, skallet, omslaget og selve båndet selvsagt. Synd plastforseglingene på de aller fleste 70-talls kassetter dessverre ikke er like premium; selve plastfilmen er simpelthen for tynn (samtidig med at kantene på omslaget er for skarpe) noe som gjør at de ofte sprekker opp, spesielt i hjørnene og langs kantene.

    Digger uansett virkelig denne erketypiske retro-looken …

    IMG_8572.jpeg

    Blir nok brukt til noe spesielt innen ganske kort tid :)


    Snacky
     
    Sist redigert:

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Tenkt litt på dette selv og tror jeg sparer disse kassettene til jeg får service på et par av spillerene mine som er mere tidsriktige. Blir litt feil å gjøre opptak på disse på en Denonspiller fra 90tallet.
     

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    Noen som har erfaring med AIWA EXCELIA XK-009? Får meg en fra Japan nå, spent på hvordan den spiller sammenlignet med KA3ES'en jeg har fra før. Krysser fingrene for at den kommer fram hel og uten problemer, hah.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.994
    Antall liker
    4.755
    Torget vurderinger
    1
    Fant en bruktbutikk i Vestmarka, mellom Bjørkelangen og Skotterud. 5 kroner stykket for kassetter...
     

    Vedlegg

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Har lenge tenkt på å få testa en av dei nye kassettspillerne og nå har eg en i hylla.
    Sånn med en gang, elsker fjernkontroll, misliker Ivar Medaas brilleglass i lukene.
    IMG_20230607_170901.jpg
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Er det noen som noe gang har fått tak i en av disse europeiske TDK D’ene fra 85/86? Fatter ikke at de skal være så umulige å komme over. Jeg fikk fatt i en 3-pack nå nettopp her lokalt, men ellers i verden er de noe av det mest sjeldne og overprisede som (nesten ikke) finnes. Antar de kan sammenlignes med 88-versjonen når det gjelder lydegenskaper, og de er litt kule med den etiketten nederst istedenfor bare påtrykk. Ellers er det vel ikke noe spesielt ved dem?!

    1686258017081.jpeg



    Snacky
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Hvis noen er interessert i JVC-kassetter, har jeg noen få type I og type II. 3 stk. AFII-60, 1 stk. FI-60 og 2 stk. GI90. Send PM ved interesse.

    IMG_8579.jpeg IMG_8580.jpeg IMG_8581.jpeg


    Snacky
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.380
    Antall liker
    83.840
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    La ut noen ferdiginnspilte kassetter på Torget nå om det er av interesse 😉
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.326
    Antall liker
    1.245
    Sted
    Stavanger
    Kjent med kassetter ofte fikk CD impedert i seg for å selge 😄
    Men VHS viste jeg ikke.
    ikke trengs det helder for på en stereo VHS opptaker er det god lyd uansett..
    og tar en opp med RCA innput eller Scart er det 100% Analog lyd. FM,.
    IMG_2179.jpeg
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    VHS er litt uvant, ikke mange bruker det, men ja, utrolig god lyd fra de. Gjorde en del opptak på en Sony VHS men er redd både spilleren og båndene har blitt borte!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.380
    Antall liker
    83.840
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Er det noen interesse for brukte type 1 normalbånd? Jeg har planer om å kvitte meg med en god del av dem.

    EDIT: ca 120 stk.Maxell, Agfa, TDK, BASF
     
    Sist redigert:

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Har skrevet om Big Dipper her før, her en liten oppfølger: Jeg talte nå så pass mye som 74 lagerførte titler på MC i nettbutikken. Syns det er litt artig jeg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn