Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Sjekket sikringen? Sitter litt vrient til ved siden av transformer, ta av bakplaten....eller du kan kanskje nå den om du demonterer høyre sideplate. Er der ikke noe deksel for kassettluken?
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Siden sist i føljetongen "Beocord 9000" ...

    Maskinmekanismen er nå helt stabil, og enda mer så etter at jeg byttet belter; FWD og REW har nå også mer konsistent stabil hastighet. Den kjører nå ufortrødent videre med testopptak som blir tilnærmet perfekte uansett bånd, siden REC-CAL-funksjonen er så genial som den er. Hittil har følgende bånd fått forsøkt seg: Maxell UR90 (2000), Maxell UDXLI (1977), Fuji CDFan2 90 (1998) (thanks HeyHo, opptakene mine på denne i denne maskinen ble upåklagelige), Maxell UD90 (1977). De gamle Maxell-båndene imponerte virkelig; de er ikke engang NOS, men "pent brukte". Jeg klarte dessverre å sørge for at et par ledninger til TapeType autodetect-fuksjonen (brytere øverst på mekanismen) løsnet da jeg var ute med mekanismen, men disse er det selvsagt bare å lodde fast igjen; maskinen har uansett en manuell TapeType-velger som kan brukes i mellomtiden. Avspillingsmessig må nok maskinen gjennomgås nærmere, da avspilling er litt ullen før maskinen blir varm (etter et par timers bruk), sannsynligvis kondensatorer eller ukontakt/loddepunkt som må gås over. Så dette ser da rimelig bra ut. Dette har således hittil vært en veldig interessant erfaring. Jeg aldri har eid en B&O-maskin før, men dette blir vel kanskje et fordelaktig eierskap ...

    EDIT: Clair Marlo - "Let it Go" (1989) er et utmerket "audiofilt" testalbum. Check it out ... :)


    Snacky
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @Snacky
    Stort tillykke. Ja.... det er en fantastisk maskin.
    Mht. "ullent"...... Kan annbefale å downloade servicemanual. B&O hadde på den tiden stor forkjærlighet
    for de små/blå Philips elektrolytter:
    036_ko_1.jpg

    som er notorisk kjennt for å bli dårlige med tiden. Spesiellt 330/25 hadde det med å kortslutte helt.
    Skulle det være noet tilbake i produksjonen av de røde ROE (Roederstein), da skift ALLE.
    Les manualen, og bytt alt hva du finner av disse i playback-forsterkerdelen.
    Du vil ikke fortryde 🥰
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    @Snacky
    Stort tillykke. Ja.... det er en fantastisk maskin.
    Mht. "ullent"...... Kan annbefale å downloade servicemanual. B&O hadde på den tiden stor forkjærlighet
    for de små/blå Philips elektrolytter: som er notorisk kjennt for å bli dårlige med tiden. Spesiellt 330/25 hadde det med å kortslutte helt.
    Skulle det være noet tilbake i produksjonen av de røde ROE (Roederstein), da skift ALLE.
    Les manualen, og bytt alt hva du finner av disse i playback-forsterkerdelen.
    Du vil ikke fortryde 🥰
    Vi får se hva jeg er kapabel til på egen hånd. Ideelt sett skulle jeg gjerne hatt en fagperson til å gjennomgå maskinen i så måte, men det koster nok skjorta ...


    Snacky
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Siden sist i føljetongen "Beocord 9000" ...

    Maskinmekanismen er nå helt stabil, og enda mer så etter at jeg byttet belter; FWD og REW har nå også mer konsistent stabil hastighet. Den kjører nå ufortrødent videre med testopptak som blir tilnærmet perfekte uansett bånd, siden REC-CAL-funksjonen er så genial som den er. Hittil har følgende bånd fått forsøkt seg: Maxell UR90 (2000), Maxell UDXLI (1977), Fuji CDFan2 90 (1998) (thanks HeyHo, opptakene mine på denne i denne maskinen ble upåklagelige), Maxell UD90 (1977). De gamle Maxell-båndene imponerte virkelig; de er ikke engang NOS, men "pent brukte". Jeg klarte dessverre å sørge for at et par ledninger til TapeType autodetect-fuksjonen (brytere øverst på mekanismen) løsnet da jeg var ute med mekanismen, men disse er det selvsagt bare å lodde fast igjen; maskinen har uansett en manuell TapeType-velger som kan brukes i mellomtiden. Avspillingsmessig må nok maskinen gjennomgås nærmere, da avspilling er litt ullen før maskinen blir varm (etter et par timers bruk), sannsynligvis kondensatorer eller ukontakt/loddepunkt som må gås over. Så dette ser da rimelig bra ut. Dette har således hittil vært en veldig interessant erfaring. Jeg aldri har eid en B&O-maskin før, men dette blir vel kanskje et fordelaktig eierskap ...

    EDIT: Clair Marlo - "Let it Go" (1989) er et utmerket "audiofilt" testalbum. Check it out ... :)


    Snacky
    Interessant. Jeg har også en slik Beocord 9000 som nå er inne til service. Veldig spent på resultatet.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    EDIT: Clair Marlo - "Let it Go" (1989) er et utmerket "audiofilt" testalbum. Check it out ... :)
    Videre, et opptak (i Dolby C) av Jacques Loussier Trio - "Jacques Loussier Plays Bach: Encore!" (2007) på min eneste Fuji ZII ble intet mindre enn sublimt. Er det virkelig mulig at denne gamle danske maskinen slår alle de andre maskinene jeg eier eller har eid (inkl. Nakamichi og Onkyo toppmodeller) så til de grader ned i støvlene? Oppsiktsvekkende ...


    Snacky
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ah, tror vel du var klar over dette fra alt der er skrevet om denne maskinen.....angående Jacques Loussier, har noen albums med ham men så klart, med stor margin er favoritten live dvd'en Swingin Bach, helt utrolig sublim!
     
    Sist redigert:

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Kjøpte en 5500 i fjor sommer for 400 kroner, alt fungerer bortsett fra at det ikke er lyd ut og levelmeterne står på max hele tiden, får vel få den på service og få den i bruk etter alt dette B&Oskrytet.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    ... jeg klarte dessverre å sørge for at et par ledninger til TapeType autodetect-fuksjonen (brytere øverst på mekanismen) løsnet da jeg var ute med mekanismen, men disse er det selvsagt bare å lodde fast igjen ...
    Fixed, og det ble faktisk min "lodde-debut". Har ikke nødvendigvis lyst til å vise frem loddingen min til noen, men men ... det funket iallefall, og det er vel det som teller i lengden :)


    Snacky
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte en 5500 i fjor sommer for 400 kroner, alt fungerer bortsett fra at det ikke er lyd ut og levelmeterne står på max hele tiden, får vel få den på service og få den i bruk etter alt dette B&Oskrytet.
    Skrytet var vel på Beocord 9000. Den er i en helt annen lige enn 5500 (ikke at 5500 er dårlig da) ;)
    Kontaktspray uten smøremiddel i "rec/play"-switch med 100 ganger "frem og tilbake"
    pleier å gjøre underverk på akkurat den beskrivelsen.
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Sjekket sikringen? Sitter litt vrient til ved siden av transformer, ta av bakplaten....eller du kan kanskje nå den om du demonterer høyre sideplate. Er der ikke noe deksel for kassettluken?
    Den ligger allerede til salgs med budslutt kl 22 i kveld på Finn, så det får tydeligvis bli neste eiers utfordring.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Videre, et opptak (i Dolby C) av Jacques Loussier Trio - "Jacques Loussier Plays Bach: Encore!" (2007) på min eneste Fuji ZII ble intet mindre enn sublimt. Er det virkelig mulig at denne gamle danske maskinen slår alle de andre maskinene jeg eier eller har eid (inkl. Nakamichi og Onkyo toppmodeller) så til de grader ned i støvlene? Oppsiktsvekkende ...


    Snacky
    Det er om jeg er rett informert kun Nakamichi 1000ZXL (og kanskje 700ZXL) som har hakket bedre båndtype kalibrering/tilpassing, enn Beocord 9000, Nakka transporten er nok bedre, men 9000 er en formidabel spiller og om man sammenligner med andre topp spillere, nesten gratis.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    kjekt å vite, jeg har alltid likt b&o designet, men har avskrevet det som overprisa bling. Lite visste jeg... :)
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Er dette en av de kuleste kassettene ever …. ?
    1683889770429.jpeg

    Fikk tak i denne for en slikk og ingenting (35kr), da plastforseglingen ikke lignet grisen, men kassetten var helt strøken. Denne skal brukes til noe helt spesielt :)


    Snacky
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.891
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ligger en fin Luxman på Finn nå. Jeg hadde kjøpt den om den hadde vært i sølv finish. Har bla autorevers
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Dødskul; den har til og med dbx. Men akk så dyr (til 2-hoder å være) ...


    Snacky
    Prisen er nå en ting, det ligger ute 2 Luxman fra samme hjem men fra ulike selgere.
    Trenger ikkje bety noke men eg blir skeptisk, har lyst på begge decken då :sneaky:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.891
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Prisen er nå en ting, det ligger ute 2 Luxman fra samme hjem men fra ulike selgere.
    Trenger ikkje bety noke men eg blir skeptisk, har lyst på begge decken då :sneaky:
    Setter en krone på at det er samme spiller 😉
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Er dette en av de kuleste kassettene ever …. ?
    Vis vedlegget 919657
    Fikk tak i denne for en slikk og ingenting (35kr), da plastforseglingen ikke lignet grisen, men kassetten var helt strøken. Denne skal brukes til noe helt spesielt :)


    Snacky
    Jeg synes Sony-kassettene fra den tidsperioden er noen av de flotteste! Metal ES er en av mine favoritter, til og med over MA-R!
    1683969429809.jpeg


    Men, kongen på haugen må være hvit UX-Pro! Herlighet så lekker, og herlighet så dyr!
    1683969475730.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn