Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er rimelig sikker på at fettet i mekanismen er rimelig størknet ja. Selv om det er lett å ta ut mekanismen (det har jeg allerede gjort, OG satt den korrekt tilbake), men jeg ser likevel mørkt på å sitte der å gni tørr smurning av metalldeler ... :)
    Snacky
    Allerede ut og inn igjen med et verk, som stadig ikke fungerer???
    Da er du faen meg ikke noen riktig DIY-mann 😂 😂 😂 .
    Du hadde verket ute, og i stedet for å ta tiden og fixe det or´nligt??
    Jeg er tom for ord 🤣
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    @torstej : Har du lyst på en ny utfording? :)
    Snacky
    Gratulerer med stilig spiller! Må takke nei til den utfordringen der :) , jeg har mer enn nok utfordringer i hverdagen fra før, blant annet en defekt NAD3100 på arbeidsbenken.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Allerede ut og inn igjen med et verk, som stadig ikke fungerer???
    Da er du faen meg ikke noen riktig DIY-mann 😂 😂 😂 .
    Du hadde verket ute, og i stedet for å ta tiden og fixe det or´nligt??
    Jeg er tom for ord 🤣
    Gratulerer med stilig spiller! Må takke nei til den utfordringen der :) , jeg har mer enn nok utfordringer i hverdagen fra før, blant annet en defekt NAD3100 på arbeidsbenken.

    Hehe ja, jeg er ikke særlig profesjonell reparatør/DIY-mann nei, og skjønte vel bare ved å kikke på mekanismen at jeg ikke kom til å komme særlig langt før jeg risikerte å ødelegge vitale deler. Jeg fikk dog montert den tilbake inn i en ørlite mer presist enn den lå opprinnelig, slik at den feiler magrinalt mindre nå, OG limt fast det lille vinduet foran lampa i midten som hadde falt innover i mekanismen. Kanskje bytter jeg belter (det er såre enkelt faktisk) og ser om det hjelper (de var noget slappe). Mulig jeg sender mekanismen til en av de danskene @Roberten foreslo, siden @torstej jo heller ikke ser ut til å ha tid til slikt om dagen :)

    Alternativ kan den jo selvsagt også legges ut for salg; nå vet jeg jo om det meste som er galt med den; det visste ikke forrige eier mye om, det kan jeg trygt understreke :)


    Snacky
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Få den fixet og behold den.
    Få hentet brukermanualen også, så du finner ut alle finurlighetene på akkurat den maskinen.
    Når den er feilfri, er det en "keeper". Du får ikke bedre, mere alsidig CC-maskin enn denne ;)
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Få den fixet og behold den.
    Få hentet brukermanualen også, så du finner ut alle finurlighetene på akkurat den maskinen.
    Når den er feilfri, er det en "keeper". Du får ikke bedre, mere alsidig CC-maskin enn denne ;)
    Ja, denne maskinen er bare såpass spesiell og fantastisk at jeg nesten bare må fikse den. Brukermanual er allerede skumlest ;)


    Snacky
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Siden jeg bestemte meg for ikke å gi opp Beocord'en, så har jeg jobbet en del mer med den, så nå, etter en runde med mer strategisk plassering av smøring etter boka, samt konstant kjøring av mekanismen i PLAY, FWD og REW de siste to dagene, har mekanismen stabilisert seg betraktelig, og stopper så og si ikke opp lengre. Dette ser nå mye lysere ut, så neste steg er beltebytte og innkjøp av DIN-RCA ledning for å teste opptakskvalitet. Følg med, følg med ....


    Snacky
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet hva som kan være forklaringen på at når jeg tar opp på f.eks + 3 på level metrene, kan avspillingen vise f.eks - 4 og lyden er også vesentlig lavere på opptaket? Jeg bruker TDK SA som jeg alltid har gjort på denne Nakamichi LX-3, så båndtypen bør passe. Mulig det er noe jeg gjør feil eller har glemt, men har sjekket alle knapper og alt ser ut til å være riktig. Likevel, det er mange år siden sist jeg tok opp på denne spilleren, så det er mulig det er noe jeg har oversett.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Noen som vet hva som kan være forklaringen på at når jeg tar opp på f.eks + 3 på level metrene, kan avspillingen vise f.eks - 4 og lyden er også vesentlig lavere på opptaket? Jeg bruker TDK SA som jeg alltid har gjort på denne Nakamichi LX-3, så båndtypen bør passe. Mulig det er noe jeg gjør feil eller har glemt, men har sjekket alle knapper og alt ser ut til å være riktig. Likevel, det er mange år siden sist jeg tok opp på denne spilleren, så det er mulig det er noe jeg har oversett.
    Umiddelbart høres jo dette ut som en defekt kassett/slitt bånd. Var den helt ny? Har du prøvd mer enn én?


    Snacky
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Helt nytt. Dvs. NOS. Skal ikke være noe galt med disse. Fungerer helt greit på mine Tandberg.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.414
    Antall liker
    83.960
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Gjelder dette ved alle opptak eller kun ved bruk av dette båndet?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Gjelder dette ved alle opptak eller kun ved bruk av dette båndet?
    Senere skal jeg prøve med flere båndtyper og også ett SA. Men har brukt mange TDK SA tidligere, så har vanskelig for å tro at båndet ikke passer. Dessuten er disse av forholdsvis ny dato.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.414
    Antall liker
    83.960
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ok. Da avventer vi "diagnosen" 😉
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Noen som vet hva som kan være forklaringen på at når jeg tar opp på f.eks + 3 på level metrene, kan avspillingen vise f.eks - 4 og lyden er også vesentlig lavere på opptaket? Jeg bruker TDK SA som jeg alltid har gjort på denne Nakamichi LX-3, så båndtypen bør passe. Mulig det er noe jeg gjør feil eller har glemt, men har sjekket alle knapper og alt ser ut til å være riktig. Likevel, det er mange år siden sist jeg tok opp på denne spilleren, så det er mulig det er noe jeg har oversett.
    Kan du være sikker på maskinen er justert til båndtypen? Du kan ikke overse noe, velge båndtype, evt sjekke bias, det er vel det. Ser ut til avspillingsnivå ikke er korrekt justert eller båndet er dårligt. Gjør den det med type I også?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg brukt kvelden til å teste spilleren og prøve ut diverse bånd. Først hørte jeg på en rekke eldre opptak både på chrom og metal og her var det normale utslag på indikatorene og overraskende bra lyd. Det eldste båndet var tatt opp i 1983 på denne spilleren, altså 40 år gammelt.

    Så testopptak på diverse bånd: Først normalbåndet TDK D. Samme problem her også. Nivået på indikatorene ved avspilling var vesentlig lavere enn det ble innspilt på og lyden deretter. Dessuten betydelig lavere i den ene kanalen. Bare sorgen altså.

    Så var det chrom og metal og nå virket plutselig alt normalt. Nivået omtrent likt ved avspilling som ved innspilling, og heller ingen forskjell kanalene imellom. Så prøvde jeg et annet TDK SA bånd og også det fungerte flott. Prøvde til slutt det opprinnelige TDK SA båndet jeg tidligere i dag hadde problemer med og også TDK D båndet og nå virket plutselig også de normalt.

    Skjønner ikke dette, men kanskje har det noe med at spilleren ikke har vært brukt til opptak siden den kom fra service for rundt ett år siden. Kanskje trengte bare elektronikken litt oppvarming for å fungere. Uansett, det går i alle fall an å håpe at alt fungerer i fortsettelsen.
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Det er en av ulempene med 2-hoders spillere.
    Med 3 hoder ville du kunne oppdaget eventuelle feil eller forskjeller mens du tok opp, ved å velge tape monitor istedenfor kilde/source.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg brukt kvelden til å teste spilleren og prøve ut diverse bånd. Først hørte jeg på en rekke eldre opptak både på chrom og metal og her var det normale utslag på indikatorene og overraskende bra lyd. Det eldste båndet var tatt opp i 1983 på denne spilleren, altså 40 år gammelt.

    Så testopptak på diverse bånd: Først normalbåndet TDK D. Samme problem her også. Nivået på indikatorene ved avspilling var vesentlig lavere enn det ble innspilt på og lyden deretter. Dessuten betydelig lavere i den ene kanalen. Bare sorgen altså.

    Så var det chrom og metal og nå virket plutselig alt normalt. Nivået omtrent likt ved avspilling som ved innspilling, og heller ingen forskjell kanalene imellom. Så prøvde jeg et annet TDK SA bånd og også det fungerte flott. Prøvde til slutt det opprinnelige TDK SA båndet jeg tidligere i dag hadde problemer med og også TDK D båndet og nå virket plutselig også de normalt.

    Skjønner ikke dette, men kanskje har det noe med at spilleren ikke har vært brukt til opptak siden den kom fra service for rundt ett år siden. Kanskje trengte bare elektronikken litt oppvarming for å fungere. Uansett, det går i alle fall an å håpe at alt fungerer i fortsettelsen.
    Kjenner ikke spilleren (innmat), men om den er konstruert som de fleste på den tiden, har den en såkalt
    record/playback omskifter (switch) (lang faen), som kan ha dårlige kontakter av å bli brukt for litt.
    Gi den litt "electronic contact spray" av typen uten for mye smøremiddel, og kjør rec. play rec. play etter hverandre
    50-100 ganger..... Da burde du ikke ha de problemene etterpå ;)
    Kan se sånn ut:
    rec/play switch
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Kjenner ikke spilleren (innmat), men om den er konstruert som de fleste på den tiden, har den en såkalt
    record/playback omskifter (switch) (lang faen), som kan ha dårlige kontakter av å bli brukt for litt.
    Gi den litt "electronic contact spray" av typen uten for mye smøremiddel, og kjør rec. play rec. play etter hverandre
    50-100 ganger..... Da burde du ikke ha de problemene etterpå ;)
    Kan se sånn ut:
    rec/play switch
    Takk for tips, men siden alt ser ut til å fungere nå orker jeg ikke bruke tid på dette. Kan lite om kassettspillere og er ikke alltid like heldig hvis jeg prøver å reparere noe, så hvis jeg kan slippe er nok det best og tryggest.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips, men siden alt ser ut til å fungere nå orker jeg ikke bruke tid på dette. Kan lite om kassettspillere og er ikke alltid like heldig hvis jeg prøver å reparere noe, så hvis jeg kan slippe er nok det best og tryggest.
    Ikke reparere....... bare rense 😁
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja, skjønte det, men for å kunne rense må man vel demontere noe for å komme til? Venter med det, tror jeg.
    Nope....... Av med lokket, lokalisere switchen og "sprøyt".
    Du finner switchen ved å se, hva for en som fysisk beveger seg, når du trykker "record".
    Ikke raketvitenskap det ;) (y)
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Holder på med opprydding i samlingen med kassetter jeg har tatt opp. I all hovedsak er det snakk om bånd som er tatt opp en gang og de fleste av dem ubetydelig avspilt etter det. F.eks fordi man har skaffet musikken på CD eller LP i ettertid. Båndene bør derfor egne seg for opptak på nytt, hvis innspilt musikk er uinteressant. Det dreier seg om TDK, Maxell og BASF, chrom og metal og innspilt både med dolby B og C på Tandberg og Nakamichi. Kan slikt ha noen verdi?
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Etter inspirasjon og tips fra @afen (tusen takk!) har jeg hatt mye glede av å pimpe kassettsamlingen min. Merkelig hvor artig det skal være (men det kan man kanskje si om hele kassett-greia :ROFLMAO:)

    Jeg har strenget tatt kassevis med innspilte, ca 100 tatt opp siste år og resten <1993, så kan holde på en god stund. Men kan varmt anbefale dette :)

    (Det er lov å kjøre kviss på de 6 foran, hvis noen er fristet)
    20230417_174816.jpg
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Holder på med opprydding i samlingen med kassetter jeg har tatt opp. I all hovedsak er det snakk om bånd som er tatt opp en gang og de fleste av dem ubetydelig avspilt etter det. F.eks fordi man har skaffet musikken på CD eller LP i ettertid. Båndene bør derfor egne seg for opptak på nytt, hvis innspilt musikk er uinteressant. Det dreier seg om TDK, Maxell og BASF, chrom og metal og innspilt både med dolby B og C på Tandberg og Nakamichi. Kan slikt ha noen verdi?
    Kommer helt an på, hvordan de er oppbevart.
    Har de blitt holdt vekk fra fukt ALTID, gjemt i eske i normal stuetemperatur, vekk fra sollys burde de ikke feile noe.
    Men er de oppbevart (tidvis) i kjeller, på loft med svingende temp. og fukt, da er de verdiløse.
    Beleggning på båndet går løs, driter hovede til med dårlig opptak og avspill som resultat.
    Brukte bånd ville jeg bare kjøpt, om jeg kjennte/hadde fuld tiltro til selger ;)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Kommer helt an på, hvordan de er oppbevart.
    Har de blitt holdt vekk fra fukt ALTID, gjemt i eske i normal stuetemperatur, vekk fra sollys burde de ikke feile noe.
    Men er de oppbevart (tidvis) i kjeller, på loft med svingende temp. og fukt, da er de verdiløse.
    Beleggning på båndet går løs, driter hovede til med dårlig opptak og avspill som resultat.
    Brukte bånd ville jeg bare kjøpt, om jeg kjennte/hadde fuld tiltro til selger ;)
    Bånda er nok forsvarlig oppbevart. Temperert og langt unna sollys. Mine aller eldste bånd er fra ca. 1976 da jeg kjøpte min første kassettspiller, en Tandberg TCD 310, som jag har fortsatt. Har aldri opplevd noen slike problemer som du nevner når disse en sjelden gang er blitt avspilt. Senest i går ble jeg å teste et bånd tatt opp i 1983 og det spilte helt fint.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Den rullende kassettspilleren er ute av vinterdvale, i tillegg har jeg kjøpt litt fet musikk på det beste mediet. Den ene "Fem fyrer med ved" skal inn i bilen, de andre lagres som reserve. For alle som ikke har sansen for Vazelina så får jeg bare beklage, men jeg er halvt totning, så det er medfødt.
    PXL_20230430_145020480.jpg
    038_225814300.jpg
    215_222447512.jpg
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Du drekk bære vatten, selvfølgelig? @slemmo ;)
     
    Sist redigert:

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Je drekk nok itte bære vatten, men ær itte så my hembrent å få tak i lenger. er kæsje like greit 😅
    Hehe, hørte på dem som liten, og akkurat den linja fra Blålys sitter fast i hukommelsen. 😄
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Utafor min kunnskap. Capstan motor til en av mine Nakamichi spillere (Matsushita FG motor) fikk strøm sjokk da en av +/- tilkoblings ledningene hadde sluppet lodde punktet, men kom i nok kontakt til å gi en tydelig gnist da jeg slo på strøm. Etter det er motor "død".
    Håper det er en komponent på styrings printet, men har målt viklingene til selve motoren. Siden lengst ut fra "stikka" sitt feste punkt vandrer i målt motstand.

    Noen med kunnskap om slike motorer, som kan si noe om helsetilstand?
     

    Vedlegg

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Viklingene ser OK ut. Fungerer den hvis du setter spenning rett på motoren?

    Jeg har vært ut for det samme på en Denon-spiller da en ledning kom borti motoren. Da var det driverchippen til motoren som fikk det. Fant heldigvis ny på ebay, men det er sikkert ikke samme kontroller i din spiller.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Viklingene ser OK ut. Fungerer den hvis du setter spenning rett på motoren?

    Jeg har vært ut for det samme på en Denon-spiller da en ledning kom borti motoren. Da var det driverchippen til motoren som fikk det. Fant heldigvis ny på ebay, men det er sikkert ikke samme kontroller i din spiller.
    Har ikke tatt sjanse på å prøve. Men har bestilt ny driver chip så får bare krysse fingre. Men om jeg skal prøve hvilke av de fire kontakt punktene er riktige?
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    DRII er et undervurdert bånd! Flere som tror at det er et "billig-bånd", men det henger godt med i svingene!
    Akkurat den DR-II versjonen jeg solgte HeyHo er kanskje markedets "best bevarte hemmelighet" :)
    Dobbeltlags beridox-formulering produsert av Fuji selv i Japan, som er fullt på høyde med det meste fra samme periode. Selve kassettene ble etterhvert skrudd sammen av SKC i Korea, men hele tiden da med den originale japanske båndformuleringen. I Europa ble dette båndet markedsført som "JP-II" i samme tidsrom og var helt identisk.

    De senere DR-utgavene (ca. 1995 og utover) var basert på koreansk SKC-tape, som hadde noe mer begrensninger, uten å avvike katastrofalt fra "originalen".



    Snacky
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn