Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tandbergsk mat, den..Legg merke til at den er perfekt oppdelt for LP.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Jepp, tenkte jeg skulle finne en typisk LPutgivelse til den.

    Litt annet rart, Luma og sånn ser ikke så veldig bruktbart ut, men diverse Maxellkassetter er jo ok, mange av de har bare opptak på side A
    IMG_20210823_074629.jpg
    IMG_20210823_075043.jpg
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Fyttisatan jeg er det dummeste brødet i ovnen! Klissete inni og kølbrent i skorpa! Jeg har to hoved-greier jeg liker kjempegodt i dette her, og det er kassetter og head-fi, og så har ikke grauthuet skjønt at planare klokker med sterke neodymium-magneter ikke skal ligge ved siden av kassettene i en walkman. EN nydelig innspilling av Count Basie på Chrome er skadet! Bare graut på deler, selv om dert lyder bra på det jeg hører på nå. Spørsmål til dere som har hjerneceller i topplokket og skillz. Kan jeg spille over om jeg finner samme innspilling et sted, eller er dette er tapt sak? (Jeg har null peil)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cray: Finn ut hvilken innspilling det er. Hva slags album? Så kjøper du et arkivbånd fra TDK. Finn albumet digitalt, bruk Nakamichi til å fikse opptaket fra PC😎 Samt en god USB dac. Har lydhodet i walkman blitt skadet ?

    Slemmo: Behold Luma, kast de eldre Sony😎
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Cray: Finn ut hvilken innspilling det er. Hva slags album? Så kjøper du et arkivbånd fra TDK. Finn albumet digitalt, bruk Nakamichi til å fikse opptaket fra PC😎 Samt en god USB dac.
    Hva er et arkivbånd Auditor? Du mener at jeg må ha en ny tape og ta opp hele kassetten? At det som er ødelagt av neodymium-magnetene er irreversibelt ødelagt? DA kan jeg vel bruke noe chrome jeg har liggende el?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Craylock: Som SA-XS i forseglet stand. Det er et arkivbånd. Laget for å bevare innholdet sitt over LANG TID. Alt ødelagt i kassettens verden er irreversibelt. Så leit opp albumet digitalt, lag best mulig opptak på det merket Nakamichi selv fikk til å produsere for seg. Eliminer all vreng INN på båndet ved å bruke best mulig kilde og kildemateriale. Eller det beste: Hent tittelen -eller det tetteste på du kommer- fra Platekompaniet eller Big Dipper. På CD eller LP. Søk Discogs via sporlista, så finner du utgivelsen.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.034
    Antall liker
    20.217
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Man kan da spille inn på nytt på det ødelagte båndet.

    Ikke altid. Det er muligt at permanent magnetisere et bånd så hårdt,
    at bias/slettehoved ikke formår at reversere denne magnetismen. Et så´nt bånd er ødelagt for altid.
    Jeg henger meg i "neodymium". Kraftigste magnet kontra størrelse :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Slemmo: Nordisk merke, pre Nokia Consumer Electronics. Bygde alt fra lyspærer til TV. Og de TVene var gode😎 Den kassetten din har enten BASF eller AGFA råbånd. Det den ikke har er Secure Mechanism- et BASF patent AGFA også brukte på lisens. Det gjør ikke mye, da eldre bånd med den mekanismen faktisk sliter med et tonn wow + flutter.

    Pink: Ikke ved magnetisk skade…da er hele båndet ødelagt. Hvorfor tror du videokassetter Ikke tåler å ligge på høyttalere?? Nettopp! Fordi det ødelegger magnetiseringen og partikkelbelegget de er avhengige av for korrekt funksjon😈 som om du skulle utsette en harddisk for en degausser.
     
    Sist redigert:

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Trengte et litt mere hendig anlegg på "kontoret", kjører lyden fra PCen inn på aux her også, med det og kassettspiller har jeg alt jeg trenger :geek:
    Anlegget er Telefunken HA 1750, HT 1750 og HC 1750, spiller helt fint og har velger for Type III kassetter også om det skulle dukke opp :unsure:

    IMG_20210831_193121.jpg
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    noen av de der har vel high com og ser din har det:)
    grom mekanikk i de der:)
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Det lille anlegget veier 14 kilo, så er solide saker i alle fall. Får prøve et opptak, men da trenger jeg en ekstern highcom-enhet for å bruke kassettene på hovedanlegget i kjelleren da :unsure:
    Finnes det forresten noe god kontaktspray å få tak i i Norge?, volumkontrollen og high filter knappen på denne forsterkeren ser ut til å trenge litt.
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    biltema. sin elektro rens. ekke noe tull den spiller'n der:) du kommer til og like lyden spess hvis du tester den på et godt anlegg:)
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Min beste avspiller er Sony 970ES, deretter følger Pioneer CT-F1000 som en god nr.2. Hemmeligheten er at begge er i meget god stand, og at de var de beste som var tilgjengelige fra henholdsvis Sony og Pioneer i 1991 og 1977. God elektronikk, korrekt hastighet og riktig justerte hoder er det ikke mye som slår. :)
    Hei, glemte å fortelle at jeg kjøpte den CT-F1000 nede i Moss, original eske, manualer og noen forseglede kassetter fra Pioneer
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt med et lite reserveanlegg på "kontoret". Hadde en JVC TD-X102 med matchende forsterker til overs som jeg fikk billig på lokal bruktsjappe og et par Kirksaeter Prisma 60 for noen hundrelapper. Ferguson kassettspiller fra midten av 70tallet på toppen. Vis vedlegget 740529
    Hei. Den spilleren på toppen der ligner "litt" på min nyinnkjøpte Technics RS-279 US . Kule spillere.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei, glemte å fortelle at jeg kjøpte den CT-F1000 nede i Moss, original eske, manualer og noen forseglede kassetter fra Pioneer
    Gratulerer, tøffere spiller finnes ikke uansett fabrikat. Fungerer den greit eller er det noen hick ups ?
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer, tøffere spiller finnes ikke uansett fabrikat. Fungerer den greit eller er det noen hick ups ?
    Hei Terje, det er et slags hickup🙈 Spiller drar ikke båndet rundt, skal åpne opp å titte men tror jeg skal la noen ta en runde med den 😇 Fikk den vesentlig billigere enn prisen jeg nevnte for deg 🥰 kan trygt koste på den en Bugg og en Toy 😎
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hei Terje, det er et slags hickup🙈 Spiller drar ikke båndet rundt, skal åpne opp å titte men tror jeg skal la noen ta en runde med den 😇 Fikk den vesentlig billigere enn prisen jeg nevnte for deg 🥰 kan trygt koste på den en Bugg og en Toy 😎
    Ta en skikkelig service på den og du har en feit spiller for evigheten :) Teletor er kanskje mannen som kan ta en gjennomgang av den.
    Og for de som ikke vet hva slags spiller vi snakker om så kan vi jo se her;
    IMG_20191210_141333016.jpg
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Bare synet av den Technics'en får en "ungdommelig glede" til nærmest å boble frem i meg! Slik så kassettspillere ut på begynnelsen av 70-tallet! Og for en fryd man følte når man endelig "eide" en - snakk om eierglede!😀 Mvh ToreP(nostalgiker)
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg vurderte den technicsen selv:) den har noe eget over sitt design. meget kul spiller og sikkert god mekanikk i den og. tipper et STORT svnighjul under lokket der. mener de der var ment for proff bruk.... :) med monitor switch og :cool:
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Ja, dette er spennende, Farmen!😀 Blir artig å høre hva du synes om de to spillerne! Er det store forskjeller, eller er det mer - "tsja - følelsen" jeg har hatt mange ganger i løpet av 40 år med diverse kassettspillere?🤔 Mvh ToreP
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Farmen: De kassettene er produsert av Denon, sålenge det står Pioneer på dem..
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Elcaset spiller Sony EL-7 til salgs på Finn (230660173), med bånd.
    Selv om det er kassett, er det kanskje for spesielt interesserte.
    Best at noen kjøper den, så jeg ikke blir fristet.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Elcaset spiller Sony EL-7 til salgs på Finn (230660173), med bånd.
    Selv om det er kassett, er det kanskje for spesielt interesserte.
    Best at noen kjøper den, så jeg ikke blir fristet.
    prisen var ikke gale her. følger med noen kassetter og..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De som har lyst og plass må klemme til her, prisen er helt ok. Jeg har hatt flere elcasetspillere og lyden er veldig bra. Vi snakker jo om open reel tape på lav hastighet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega : Ja.: Det er nettopp derfor Pioneers bånd-såsom N1- anses som grails😎 En forsegla sånn en kan være verd hundrevis av kroner. De er ultrasjeldne i den standen, forøvrig. Jeg har EN, og den er innspilt. Må ellers også få gratulere Afen med et strøkent parti👍
    Med det avslutter jeg nå mitt 2021 på HFS, av helsemessige grunner må jeg ta pause. Kan bli innlagt på sykehus i nærmeste framtid, men håper å slippe. Hvis det ønskes av mange nok får vi se om jeg kan besøke relevante tråder-som denne- oppunder jul😎 Skal prøve å følge dere alle i mellomtida..Får jeg en PM eller ti, svarer jeg, såvidt mulig😎 Takk til dere alle for det vennskap og den støtte dere har vist sålangt…det setter jeg umåtelig pris på😎

    Good Luck! Keep stoking the fires of your music!!
    A
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Vega : Ja.: Det er nettopp derfor Pioneers bånd-såsom N1- anses som grails😎 En forsegla sånn en kan være verd hundrevis av kroner. De er ultrasjeldne i den standen, forøvrig. Jeg har EN, og den er innspilt. Må ellers også få gratulere Afen med et strøkent parti👍
    Med det avslutter jeg nå mitt 2021 på HFS, av helsemessige grunner må jeg ta pause. Kan bli innlagt på sykehus i nærmeste framtid, men håper å slippe. Hvis det ønskes av mange nok får vi se om jeg kan besøke relevante tråder-som denne- oppunder jul😎 Skal prøve å følge dere alle i mellomtida..

    Good Luck!
    A
    kjekt og vite en kompis har noen n1, n2 og n4 nye:) han selger de ikke. jeg må friste han med noe bytte av noe slag hmm skulle forså vidt hatt noen til ct a7:/
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Med det avslutter jeg nå mitt 2021 på HFS, av helsemessige grunner må jeg ta pause. Kan bli innlagt på sykehus i nærmeste framtid, men håper å slippe. Hvis det ønskes av mange nok får vi se om jeg kan besøke relevante tråder-som denne- oppunder jul😎 Skal prøve å følge dere alle i mellomtida..

    Good Luck!
    A
    God bedring @Auditor !
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vega : Ja.: Det er nettopp derfor Pioneers bånd-såsom N1- anses som grails😎 En forsegla sånn en kan være verd hundrevis av kroner. De er ultrasjeldne i den standen, forøvrig. Jeg har EN, og den er innspilt. Må ellers også få gratulere Afen med et strøkent parti👍
    Med det avslutter jeg nå mitt 2021 på HFS, av helsemessige grunner må jeg ta pause. Kan bli innlagt på sykehus i nærmeste framtid, men håper å slippe. Hvis det ønskes av mange nok får vi se om jeg kan besøke relevante tråder-som denne- oppunder jul😎 Skal prøve å følge dere alle i mellomtida..

    Good Luck!
    A
    Kommer du på sykehus så blir du sikkert tatt godt vare på. God bedring uansett hvor du befinner deg. Borte bra men hjemme best er det noe som heter. Håper og tror at du fortsatt henger med her på Hifisentralen utover høsten og vinteren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn