Kaldt!

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.915
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vi så -14 her i natt, og det gir seg ikke. Noen snakker om kulderekord i Stavanger, jeg syns det er koselig.
Vet ikke tempen på soverommet men det er tjukk is på innsiden av de gamle rutene.

Ser ut som det holder en stund til.

yr.no
 

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
-26 i indre Troms da jeg passerte der i går...

Ellers har det vært -12 grader i Tromsø med vind!
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
707
-33 på vei til jobben, ingen fare for å sovne.......
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
707
Du misforstår Arve, det var kaldvær du skulle rapportere.............
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Audiophile-Arve skrev:
I går var det -7 og litt vind. Det tappar varme ut av huset, ja. Midt på dagen hadde vi -1, og no er det -5. Heldigvis vindstille.
Når eg les om slike temperaturar går tankane til sydligare strok. Her i hovudstaden er temperaturen rundt - 20 no, og kaldare skal det bli. Slutt og syt.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Voff skrev:
-26 i indre Troms da jeg passerte der i går...

Ellers har det vært -12 grader i Tromsø med vind!
Kaldest i salangsdalen og nedre Bardu ved Elverumskrysset ;)
Husker godt da jeg var barn og vi kjørte gjennom salangsdalen med fatterns Ford Taunus med forgasser bensinmotor. Det var så kaldt at pappa måtte tvinge girspaken i gear p.g.a tjukk olje, dessuten måtte pappa stoppe bilen med noen minutters mellomrom fordi det frøs is i forgasseren med det til følge at motoren ville stoppe å gå. Men når pappa stoppet bilen fikk varmen fra motoren forgasseren til å tine. Da er det kaldt!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
-41 på Røros. Fortsatt 10 grader unna kulderekorden...
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
870
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Kan det skade mekanismen i luft-til-luft varmepumpe å kjøre den i -20 grader? Jeg vet det ikke er spesiellt energieffektivt, men kan det skade eller forringe noe?
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
-28 på Toten i dag tidlig, absolutt ikke uvanlig, så selv om huset er fra 1933 har vi forstått hva Rockwool og vannbåren gulvvarme er. Dermed er temperaturforskjellen mellom ute og inne ca 50gr C ;D

OK. Kjøkkenet har ikke fått gulvvarme og Rockwool enda, så det rommet holder vi oss unna uten tøfler.

Men bilen startet! Ikke garasje og ikke motorvarmer men sutret Tsjekkern for det? Neida. :)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
-28 utafor Kirkenes også. Min tsjekker startet også uten problem, men den var i tillegg god og varm med både elektrisk DEFA og dieselvarmer til motor og kupe. :D Dæven det er godt å ha slikt "leketøy". Skrudde på setevarmen med en gang motoren startet og hadde det faktisk riktig så varmt og trivelig i blien! ;D
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Det blir nok mange fornøyelige "Vær er ikke klima"-forklaringer fra alarmistene fremover ;D
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
707
Ja, man må forvente en liten offensiv nå.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.575
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det var minus 18 her i dag.. Det er kaldt til å være Stavanger området.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
12 kalde i Bergen på morran....det er kaldt det også!

Leste i avisen i går at man i Opplandsområdet hadde satt en del "all time high" for laveste temperaturer i desember!

Mvh
OMF
 

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Kom hjem fra jobb i dag tidlig til -21 ute og +12 i stua... - fyrer i ovnen nå ja ;)
Burde reist opp på ski i godværet i dag, men 25-30 blå i fjellet er kanskje litt i overkant til fysisk aktivitet uten å bli syk etterpå?
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
God Morgen!
-15 på Bislett, kan noen gå ut og handle for meg please?
HUTTETU
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
freddie77 skrev:
...
Burde reist opp på ski i godværet i dag, men 25-30 blå i fjellet er kanskje litt i overkant til fysisk aktivitet uten å bli syk etterpå?
Det går som regel helt fint. Det er bare å passe på luft inntaket (skjerf eller halstørkle over munn og nese, evt ansiktsmaske), og det sedvanlige om å kle seg etter forhold og aktivitetsnivå. Jeg begynner etter hvert å forstå at telttur i 20-25-30-35 blå er for spesielt interesserte, men også det går som regel helt fint (med en god soverpose eller to, samt dugandes liggeunderlag mm).

mvh
KJ
 
O

Oblivion

Gjest
Barbaresco skrev:
Det blir nok mange fornøyelige "Vær er ikke klima"-forklaringer fra alarmistene fremover ;D
Så snart sola kommer ut av den pågående dvalen sin med unormalt lav aktivitet er vi nok kanskje tilbake på sporet igjen.
Men det som bør bekymre nå er nettopp den unormale sol aktiviteten...
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Oblivion skrev:
Barbaresco skrev:
Det blir nok mange fornøyelige "Vær er ikke klima"-forklaringer fra alarmistene fremover ;D
Så snart sola kommer ut av den pågående dvalen sin med unormalt lav aktivitet er vi nok kanskje tilbake på sporet igjen.
Men det som bør bekymre nå er nettopp den unormale sol aktiviteten...
Nei, nei, den "unormale" solaktiviteten er kun sammenfall av sykluser, og er ingen unormal situasjon, rent prinsippielt. Muligens kan vi si oss "glade for" vår smule tilførte drivhuseffekt, ellers ville det kunne blitt nokså ubehagelig i disse dager. Mens de historieløse "neglisjistene" konstant forsøker å latterliggjøre godt dokumenterte fenomener, er det greit å minne om at det ikke er mer enn ca 20 år siden det var kaldere på Røros, enn det er i dag, samt at vi nettopp har lagt bak oss det varmeste ti-året noensinne målt i Norge (Svalbard inkludert). Kuldeperioder som den vi har nå, var normalen i vintrene for få tiår siden, dette er ikke på noen måte eksepsjonelt, selv om folk under 25 aldri har sett det før.
Det forventes også at vi er på vei inn i en ny vodsom aktivitetssyklus den kommende 11-års periode, så det er ingen grunn til å tro på noen istid foreløpig. http://www.romsenter.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=40680

Honkey
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
mteinum skrev:
Proffen skrev:
Og nei, vi hadde ikke vedfyring, kun to usle primuser...
Dersom dette var Optimus Hiker 111 - så får du enormt med varme ut av to stk.

Hvis du kan bruke den skikkelig holder det med en i syvduker og -30 :)
 
N

nb

Gjest
Rent pressetknisk er det merkelig at nesten ethvert tegn på varmere temperatur blir tatt som en illustrasjon av global oppvarming, mens unormalt lav temperatur ikke blir tatt som eksempel på det motsatte. Begge deler er sannsynligvis like galt, men dekningen er temmelig selektiv, og at den jevne journalist her, som ellers når det er fagstoff som er tema, ikke skjønner så mye av det eller gidder / har lyst til / har tid til / er i stand til å sette seg inn i stoffet er en rimelig antagelse.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
nb skrev:
Rent pressetknisk er det merkelig at nesten ethvert tegn på varmere temperatur blir tatt som en illustrasjon av global oppvarming, mens unormalt lav temperatur ikke blir tatt som eksempel på det motsatte. Begge deler er sannsynligvis like galt, men dekningen er temmelig selektiv, og at den jevne journalist her, som ellers når det er fagstoff som er tema, ikke skjønner så mye av det eller gidder / har lyst til / har tid til / er i stand til å sette seg inn i stoffet er en rimelig antagelse.
Nå sier du mye rart! :)
Dersom det hadde vært en klar trend, der man kunne vise til en stadig fallende temperatur, DA ville nok pressen sagt fra, gitt! Poenget her er jo at ALLE temperaturrekoder de siste 30 år har vært på den varme siden, INGEN på den kalde. Do the maths. Og det er IKKE unormalt lav temperatur nå, bare for å ha det nevnt. Men det står allikevel om temperaturen i hver jævelige avis du gidder titte i. Så ikke skjønner jeg hvilken virkelighet du refererer fra.

Dessuten; opptil flere journalister har satt seg grunig inn i stoffet. Mathismoen (Aftenposten) er en av dem.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3111520&rom=MP

Honkey
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Honkey-Chateau skrev:
nb skrev:
Rent pressetknisk er det merkelig at nesten ethvert tegn på varmere temperatur blir tatt som en illustrasjon av global oppvarming, mens unormalt lav temperatur ikke blir tatt som eksempel på det motsatte. Begge deler er sannsynligvis like galt, men dekningen er temmelig selektiv, og at den jevne journalist her, som ellers når det er fagstoff som er tema, ikke skjønner så mye av det eller gidder / har lyst til / har tid til / er i stand til å sette seg inn i stoffet er en rimelig antagelse.
Nå sier du mye rart! :)
Dersom det hadde vært en klar trend, der man kunne vise til en stadig fallende temperatur, DA ville nok pressen sagt fra, gitt! Poenget her er jo at ALLE temperaturrekoder de siste 30 år har vært på den varme siden, INGEN på den kalde. Do the maths. Og det er IKKE unormalt lav temperatur nå, bare for å ha det nevnt. Men det står allikevel om temperaturen i hver jævelige avis du gidder titte i. Så ikke skjønner jeg hvilken virkelighet du refererer fra.

Dessuten; opptil flere journalister har satt seg grunig inn i stoffet. Mathismoen (Aftenposten) er en av dem.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3111520&rom=MP

Honkey
Du må ikke se bort fra den politiske korrekthet i dekningsgraden av de to ytterlighetene. Det er vedtatt at det blir varmere, og da må alle som har gått på sjonnalistskolen skrive om det. Og fysikk er ikke hovedfag på den skolen .....
 
N

nb

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Nå sier du mye rart! :)
Dersom det hadde vært en klar trend, der man kunne vise til en stadig fallende temperatur, DA ville nok pressen sagt fra, gitt! Poenget her er jo at ALLE temperaturrekoder de siste 30 år har vært på den varme siden, INGEN på den kalde. Do the maths. Og det er IKKE unormalt lav temperatur nå, bare for å ha det nevnt. Men det står allikevel om temperaturen i hver jævelige avis du gidder titte i. Så ikke skjønner jeg hvilken virkelighet du refererer fra.
Nå holder det ikke at det står om temperatur, men om det er indikator på det ene eller andre, var mer det jeg siktet til. Og jevnt over er dekningen av fag/forskningsstoff i avisene virkelig, virkelig trist - klima ikke noe spesialtilfelle i så måte. At det er varmt ett år eller en periode på noen uker er ikke en indikator på noesomhelst, ditto at det er kaldt et år eller en periode på noen uker. Vinklinken av slike ikke-nyheter er ekstremt selektiv.

Om du leser litt nøyere så vil du se at jeg faktisk ikke sier at det er det er kaldt nå er noen indikator på at global oppvarming er tull. Men du kan banne på at hadde det vært +2 grader nå, så hadde det blitt tatt som en indikator på global oppvarming. Det var poenget mitt.
 
V

vredensgnag

Gjest
Den seneste tiårsperioden har vært den varmeste på 2000 år, i Arktis.
http://www.msnbc.msn.com/id/32675876/ns/us_news-environment/

Jeg ler av det hele, og syns det er forunderlig morsomt å observere hvordan folk stiller seg på barrikadene i denne "striden." Det er bare å se i øynene at menneskeheten har fått det for seg at meningen med livet er hysterisk forbruk. Og prisen vi betaler for hysterisk forbruk gir seg selv og blir mer og mer tydelig.

Så la ting skje. Go with the flow. Don't worry, be happy! Lite man kan gjøre med det, likevel.

Etter Nopenhagen er det tydelig at "shop until we drop" er mantraet.

(Sjekk vannrør og temperatur i våtrom. Greit å sikre seg mot vannskader.)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
vredensgnag skrev:
Den seneste tiårsperioden har vært den varmeste på 2000 år, i Arktis.
http://www.msnbc.msn.com/id/32675876/ns/us_news-environment/

Jeg ler av det hele, og syns det er forunderlig morsomt å observere hvordan folk stiller seg på barrikadene i denne "striden." Det er bare å se i øynene at menneskeheten har fått det for seg at meningen med livet er hysterisk forbruk. Og prisen vi betaler for hysterisk forbruk gir seg selv og blir mer og mer tydelig.

Så la ting skje. Go with the flow. Don't worry, be happy! Lite man kan gjøre med det, likevel.

Etter Nopenhagen er det tydelig at "shop until we drop" er mantraet.

point on


Mvh. RS
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Et eksempel på at det er lite fysikk på sjonnalistskolen :eek:

staale.langorgen@adresseavisen.no skriver:

Det nøyaktige tallet er 23 950 megawatt i timen mellom klokken åtte og ni. Det er nesten 1000 megawatt høyere enn den forrige rekorden på 23 074 megawatt i timen som ble satt i 2001. Denne rekorden ble tangert i går.

Onsdagens rekord ble slått allerede timen etterpå, mellom ni og ti. Da endte forbruket på 23 960 megawatt per time.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Her er det -21 ute, omtrent det samme som i fryseren. Da skal jeg jammen passe på å tine av denne, for da kan jeg jo bare legge maten ute på terrassen uten at den tiner. Noen fordeler er det jo med streng kulde, men ikke mange!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
niha skrev:
Hei!
Her er det -21 ute, omtrent det samme som i fryseren. Da skal jeg jammen passe på å tine av denne, for da kan jeg jo bare legge maten ute på terrassen uten at den tiner. Noen fordeler er det jo med streng kulde, men ikke mange!

Strengt tatt ikke mange ;D


Mvh. RS
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Snakket nettopp med noen som var på "fjellet" i julen. Da de skulle starte opp bilene etter nyttår var det selvsagt mange biler som ikke startet. Ikke uvanlig, men det som var spesielt var at det omtrent bare var nyere Mercedeser som sto igjen med relativt fortvilte eiere ved siden av på parkeringsplassen. :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Nye biler trekker for mye hvilestrøm, og tåler dårlig å stå stille. Det er (var!) nesten bare svenske biler som kompenserte med større batterier i nordiske land.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Flaks at jeg kjøpte svensk bil med manuelt gear for et par uker siden.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Dersom det hadde vært en klar trend, der man kunne vise til en stadig fallende temperatur, DA ville nok pressen sagt fra, gitt!
PÅ ingen måte. Pressa selger tabloide historier om drap og katastrofer. Kan det ikke kobles opp mot katastrofer ol. skrives det ikke om det.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.196
Antall liker
10.360
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Har nettopp tint og etterisolert vannrør som hadde frosset, har fortjent en dusj med varmvann nå.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Er det bare dama mi som tror det er lurt å skru kraftig på termostatene når det er uvanlig kaldt eller varmt?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Nei, nei, den "unormale" solaktiviteten er kun sammenfall av sykluser, og er ingen unormal situasjon, rent prinsippielt.

Korrekt. I likhet med de "klimaendringer" vi har sett de siste åra. Alt er vel innefor normale variasjoner.....
 
Topp Bunn