Kaldt!

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
pstraums skrev:
Tusen takk for kjempefin info ! da er jeg på riktig spor iallefall :) .. får vasse meg en tur ut på "varmepumpeutedelsiden" av huset og se om det er noe is/snø eller annen dritt der jeg kan skrape av.. (Har en Daikin gulvmodell med R410a) Hadde det kanskje vært en god ide å lage et lite "skur" rundt utedelen? (eller hva med å sette den på loftet.. for å unngå den værste kulda ?) ???
Hallooo!
Du må tine vekk frosset avrimingsvann hvis du ikke har egen varmecoil for dette.Det er/var IKKE standard på Daikin. Tipper bunnen på utedelen din er proppfull med is. Det skal være en 2 cm hull i bakkant av bunnen for å drenere ut avrimingsvannet. Ved minus grader fryser dette hullet og hele driten fryser og fylles med is inntil hele stasen skjærer seg. Har du ikke ettermontert tinecoil må du regne med å måtte helle på 2-5 liter varmt vann 2 ganger i døgnet for å tine opp hullet . Helles på i bunn ved hjørnet nærmest veggen der hvor radiatoren buer seg.
Min virker OK og varmer første etasje(120m2) ved -16C, hvis jeg sper på med en liten 800w ovn.
-10 går greit med kun varmepumpe. Men bare så lenge drenshullet ikke fryser til. Østlendinger MÅ ha tinecoil,vestlendinger klarer seg som regel uten, men ikke nå for tiden...


Ved minus 20 og lavere tror jeg ikke det er vits mye å kjøre varmepumpen

Forøvrig bør inne delen stå på MAX luftmengde for beste økonomi/effekt
Setter du enehten på loftet ,tenk på kondensvannsølet, garanterte vannskader

Sleiven
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.284
Antall liker
11.070
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
donnerwetter skrev:
Det gjør vi med små klasse-A rørforsterkere også :D
Vedovnen i stua hjelper på, den også.
;D
2x8W + 2x15W + 2x25W = ganske mye varme her ja :)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
zerum skrev:
Her er det berre -8 ute og + 19 på stua. . 1,5 i yttergangen 5,5 i gangen og 1,1 på loftet(soverommet).
Hvorfor elsker nordmenn å ha det ufyselig kaldt på soverommet?? Det må jo nedsette forplantingeven noe jævlig... ;)
Sleiven
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Fra 7-10 i morgen tidlig betaler Trøndere og nordlendinger €1000.1 per MWh. Ingen grunn til å koke opp litt ekstra kaffe for sikkerhets skyld, altså. Da er det kaldt – og nettet dårlig; hadde det ikke vært for at Nordpools makspris er nådd ville prisen vært høyere.

(Vi andre? €50.6.)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Jøgga skrev:
Koser meg med yr.no
Hva var egentlig fordelen med Sør-Vestlandet?
Høye lønninger i Olja,lavere huspriser enn Oslo,forlangt til sverigehandel, ingen vinter ,men heller ingen sommer.
rikholdig uteliv.... Herrrligt!
 
C

Cyber

Gjest
Ikke verre enn -12, men må til med 2.8 kW kontinuerlig for å holde 18 grader og vedfyring i tillegg for å klare 23-24...

Helt topp... ;D
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Det er vel ikke akkurat badetemp i Nice heller, men kul by, det er det ;)
GOD TUR!
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.204
Sted
Siggerud
Her har det stort sett holdt seg mellom 28 og 33C de siste 4 ukene. Vi snakker VARMEGRADER, jeg er i Manila. Men, ingenting varer evig, heller ikke dette. Om en uke skal jeg hjem og kjenne litt pa kulda. Om dere er greie og holder av litt til meg, da..?
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.998
Antall liker
723
-36 under stasjonsbrua i dag tidlig.........
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
23 blå i Ølensvåg nå. Midt på Vestlandet mot kysten er dette sjeldent.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.007
Antall liker
6.234
8,18,-/kWh i Midt-Norge nå mot 0,4 på østlandet. Strømkraftmarkedet fungerer ikke helt som det skal.

Rart å måtte betale opp mot 100 kroner timen for strøm til heimen samtidig som det er rikelig med vann i magasinene og strømmen eksporteres ut av regionen...
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
BT skrev:
8,18,-/kWh i Midt-Norge nå mot 0,4 på østlandet. Strømkraftmarkedet fungerer ikke helt som det skal.

Rart å måtte betale opp mot 100 kroner timen for strøm til heimen samtidig som det er rikelig med vann i magasinene og strømmen eksporteres ut av regionen...
Dette er prisen vi betaler for privatisering av grunnleggende behov. Ikke at jeg i dagens marked (nordpool) ser noe alternativ, men jeg synes det er et tankekors at en nasjon som er så totalt avhengige av el til oppvarming av bolighus (basalt behov), tillater at griske forretninger leker med oss på denne måten.

Honkey
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Honkey-Chateau skrev:
BT skrev:
8,18,-/kWh i Midt-Norge nå mot 0,4 på østlandet. Strømkraftmarkedet fungerer ikke helt som det skal.

Rart å måtte betale opp mot 100 kroner timen for strøm til heimen samtidig som det er rikelig med vann i magasinene og strømmen eksporteres ut av regionen...
Dette er prisen vi betaler for privatisering av grunnleggende behov. Ikke at jeg i dagens marked (nordpool) ser noe alternativ, men jeg synes det er et tankekors at en nasjon som er så totalt avhengige av el til oppvarming av bolighus (basalt behov), tillater at griske forretninger leker med oss på denne måten.

Honkey
Tja...kan ikke den enkelte bestille fastpris på strøm da hvis man er så bekymret for dette.....?

Rart med det....strøm skal subsidiseres for det har vi mye, bensin derimot der skal man avgiftslegge selv om vi i grunnen har vanvittig mye av det også.
Man kan lure på om det er en helhetlig tanke bak dette.....

Mvh
OMF
 
N

nb

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Dette er prisen vi betaler for privatisering av grunnleggende behov. Ikke at jeg i dagens marked (nordpool) ser noe alternativ, men jeg synes det er et tankekors at en nasjon som er så totalt avhengige av el til oppvarming av bolighus (basalt behov), tillater at griske forretninger leker med oss på denne måten.

Honkey
Mener du at staten burde drive et samvirkelang i hver bygd også? Mat er jo et betydelig mer basalt behov enn strøm.

Grunnen til at det kan være store lokale variasjoner i strømpriser i Norge kommer ganske enkelt av at nettet har begrenset overføringskapasitet. Stamnettet i Norge er for øvrig Statnett som eier og driver, et statsforetak underlang Olje- og Energidepartementet.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.007
Antall liker
6.234
OMF skrev:
Honkey-Chateau skrev:
BT skrev:
8,18,-/kWh i Midt-Norge nå mot 0,4 på østlandet. Strømkraftmarkedet fungerer ikke helt som det skal.

Rart å måtte betale opp mot 100 kroner timen for strøm til heimen samtidig som det er rikelig med vann i magasinene og strømmen eksporteres ut av regionen...
Dette er prisen vi betaler for privatisering av grunnleggende behov. Ikke at jeg i dagens marked (nordpool) ser noe alternativ, men jeg synes det er et tankekors at en nasjon som er så totalt avhengige av el til oppvarming av bolighus (basalt behov), tillater at griske forretninger leker med oss på denne måten.

Honkey
Tja...kan ikke den enkelte bestille fastpris på strøm da hvis man er så bekymret for dette.....?

Rart med det....strøm skal subsidiseres for det har vi mye, bensin derimot der skal man avgiftslegge selv om vi i grunnen har vanvittig mye av det også.
Man kan lure på om det er en helhetlig tanke bak dette.....

Mvh
OMF
Subsidieres strømmen til husholdningene?
Kraftselskapene går jo med kjempeoverskudd.

Problemet er at man ikke er i stand til å frakte nok strøm, noe som er en forutsetning for at markedet skal fungere.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.007
Antall liker
6.234
Den høye strømprisen i Midt-Norges skyldes visstnok at et par kraftverk er ute av drift i Sverige. I tillegg til kulda, naturligvis.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
BT skrev:
Subsidieres strømmen til husholdningene?
Kraftselskapene går jo med kjempeoverskudd.

Problemet er at man ikke er i stand til å frakte nok strøm, noe som er en forutsetning for at markedet skal fungere.
Man hører med jevne mellomrom ramaskrik om prisstigning etter at man fikk markedspriser på strøm. Hvis prisene har gått opp så ble de jo subsidiert før.

Spør man den jevne borger - så er de antakelig ikke villig til å betale den betydelige kostnaden det er for å oppgradere linjenettet til å stå i mot peaker, og ekstra overføringer pga stopp på kraftverk. Derfor er markedet som det er.

Strømprisen til forbruker er likefullt ikke sli...og dette er snakk om timespriser....

Mvh
OMF
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
BT skrev:
8,18,-/kWh i Midt-Norge nå mot 0,4 på østlandet. Strømkraftmarkedet fungerer ikke helt som det skal.

Rart å måtte betale opp mot 100 kroner timen for strøm til heimen samtidig som det er rikelig med vann i magasinene og strømmen eksporteres ut av regionen...
Det er helt vanvittig! Slik er det når politikere og byråkrater definerer Oslo som sentrum av universet. Når elektrisk energi overføres til Oslo-området (med ganske stort energitap i linjenettet) så betaler ikke brukerne for frakten. Samme med bensin, ved raffeneriet må man betale frakt(regnet fra Oslo!), mens i Oslo området skal man ikke betale. På tide det ble innført reelle fraktkostnader slik at også østlandsområdet begynner å betale for seg.

Hva var de siste tallene? 70% av nasjonale inntekter kommer fra kystnorge, svært lite kommer tilbake og Oslo er mer og mer kun et sentrum for konsum. På tide å dele Norge?!
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.998
Antall liker
723
Grunnen til at kraftprisene er høyere i midt/Nord-Norge er at det ikke er tilstrekkelig overføringskapasitet. Statnett planlegger ny hovedlinje nordover på Vestlandet for å avhjelpe situasjonen, men da er nullveksterne ute å protesterer mot de forferdelige overgrepene mot naturen.
Forstå det den som kan...........
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
BT skrev:
Subsidieres strømmen til husholdningene?
Kraftselskapene går jo med kjempeoverskudd.

Problemet er at man ikke er i stand til å frakte nok strøm, noe som er en forutsetning for at markedet skal fungere.
Man hører med jevne mellomrom ramaskrik om prisstigning etter at man fikk markedspriser på strøm. Hvis prisene har gått opp så ble de jo subsidiert før.
Det at det ble markedspris på strøm betyr ikke at strømmen til private husholdninger ble subsidiert tidligere.

Produksjonen av strøm i Norge er svært rimelig og kombinasjonen markedspris samt en utvidelse av markedet førte til dyrere strøm for norsk industri og norske private husholdninger siden vi har felles marked med andre land med høyere priser.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
- 33 bikka det i går. Langt i fra rekordkaldt. I fjor var det -35 grader 8. februar. Ikke rekord det heller. Husker godt at det var -39 minusgrader for ca. 10 år siden.

Vi hadde også 10 dager i strekk med kaldere enn 30 minus i en periode. Husker ikke når. Husker at da temperaturen igjen kom ned på 20 minus, blei det for varmt med stillongs. Det blei rene sommeren. 8)

Er blitt så pysete med alderen at jeg måtte krype til korset og ta på meg stillongs da temperaturen passerte 26 minus. Men fikk likevel med meg en 2-timers skitur i 29 minus 2. juledag. I går var det -33 og jeg ble pysete og holdt meg heller i godstolen ;D

Det fine er at man kan venne seg til kulda. ;D
Ulempen er at det tar lang tid, og etter en periode med varmere vær må man på nytt herde seg opp :'(
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Gubra skrev:
Grunnen til at kraftprisene er høyere i midt/Nord-Norge er at det ikke er tilstrekkelig overføringskapasitet. Statnett planlegger ny hovedlinje nordover på Vestlandet for å avhjelpe situasjonen, men da er nullveksterne ute å protesterer mot de forferdelige overgrepene mot naturen.
Forstå det den som kan...........
Det er også et økonomisk spørsmål.

Statnett ønsker den billigste løsningen men det er ikke noe problem å legge 420kV linjen under de fineste fjordene eller å legge den i bakken enkelte steder.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
Det at det ble markedspris på strøm betyr ikke at strømmen til private husholdninger ble subsidiert tidligere.

Produksjonen av strøm i Norge er svært rimelig og kombinasjonen markedspris samt en utvidelse av markedet førte til dyrere strøm for norsk industri og norske private husholdninger siden vi har felles marked med andre land med høyere priser.
Når noe selges til lavere pris en markedspris så er det subsidiert!

Om ikke så alt for mange år vil vi se en videreutvikling av netteto g prisin. Da vil vi trolig betale momentanpris - og vi vil få en mye effektiv ressursutnyttelse.

Et eksempel:
Hvis man betaler en mer eller mindre gitt pris for strømmen -så er det jo ingen grunn til at folk skal endre vaner eller forandre noe...så da vil alle ta en dusj om morgenen, og hver eneste jævla VVB vil slå inn på full effekt klokken 0730 for å varme opp nytt varmtvann. Dette vil selvsagt overbelaste linjene, og vi må bygge nye linjer for å ta peakbelasntingen - og dette koster milliarder av kroner.

Hvis man derimot utvikler momentanprising, så vil snart forbrukeren kjøpe intelligent utstyr, som ikke slår på VVB før prisen er nede på et gitt nivå, at man ikke bruker strøm til varme dersom 1) priser er over X 2) klokken er mellom 0800-1500 og 3) temperaturen er over 18 grader i stuen.
Hvis forbrukerne tilpasser seg den faktiske kostnaden med å bruke produktet (strøm) som de gjør - vil vi få en effektiv bruk av denne ressursen.
Hvis man fikk koordinert ikke kritisk bruk (altså hvis varme, varmtvann, oppvaskemaskiner og slikt) til å slå seg på når det var tilgjengelige ressurser på nettoverføringen. I tillegg vil storebrukere kunne feks sjalte mellom pellets oppvarming og elektrisitet, basert på pris.

Grunnen til at prisen er såpass høy behøver ikke nødvendighvis å bare være at kraftprodusentnee utnytter monopolsituasjoner" - det kan også være at den kraften som er tilgjenglige er transportert langt med svært store tap, eller at reservekraftanlegg (eks gassturbiner) har en løangt høyere kostnad - og at kostnaden ved denne kraften kan være langt høyere.

Så ved å ha en korrekt prising - så vil vi som samfunn kunne ha en mye mer effektiv produksjon og distribusjon av kraft. Hvis konsumentene ikke ser "disse store kostnadene ved peak belasnting" så har de heller imnen insentiver til å endre adferd...de er rett og slett ikke klar over problemet. Det er sikkert tusenvis som har rutine med å starte oppvaskemaskinene, vaskemaskinen og tørketrommelen rett før de går på jobb - for å slippe bråket. Den adferden legger en enorm belastning på nettet - ved å måtte betale ekstra for strømmen i når peakbelasnitngen er som høyest - så kan folk få velge selv om de vil betale ekstra for å slippe å høres disse maskinene, eller spare noen kroner å kjøre de om natten!

Fremtiden er som vanlig lys....Smart Grid kommer

Og selvsagt skal norske kraftverk tjene grisemye penger - investeringen er jo avskrevet for titall år siden!

mvh
OMF
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Nydelig vintervær ute! :D Ca 20 minusgrader og sol! Har vært slik noen dager. Dette er flott vinter det! :D
Kaldt ute på vinteren er fint det så lenge man klarer å holde oppe temperaturen innendørs. Her i hjemmet så brukes det forresten ikke mer elektrisitet en ellers når det var mildere. (Har en oljeovn i overetasjen og varmekabler på badet, resten av huset varmes opp av en vedovn i underetasjen.)

Kaldt er fint det så lenge man har vett nok (og mulighet..) til å kle seg etter temperatur og værforhold.
Synes selv det er værre med sludd som gjør klær gjennombløte, og slaps på veiene.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
DEKOas skrev:
Og så "jævli" dårlig lyd det blir når det blir kaldt i rommet.
Det er min erfaring også, spesielt med Lowther-enhetene jeg hadde i gamle dager
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Anonym skrev:
Det at det ble markedspris på strøm betyr ikke at strømmen til private husholdninger ble subsidiert tidligere.

Produksjonen av strøm i Norge er svært rimelig og kombinasjonen markedspris samt en utvidelse av markedet førte til dyrere strøm for norsk industri og norske private husholdninger siden vi har felles marked med andre land med høyere priser.
Når noe selges til lavere pris en markedspris så er det subsidiert!

Om ikke så alt for mange år vil vi se en videreutvikling av netteto g prisin. Da vil vi trolig betale momentanpris - og vi vil få en mye effektiv ressursutnyttelse.
Subsidier betyr økonomisk støtte. Så lenge en bare hadde et nasjonalt marked var ikke strømmen subsidiert til private husholdninger.

Når det gjelder miljø tviler jeg sterkt på at markedsprisingen har noen miljøgevinst.

Næringsbygg har ofte T3 tariff og der har det lenge vært lønnsomt å tenke på momentanforbruket.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
subsidier (lat. subsidium, støtte), hjelp, finansiell støtte. Brukes mest om pengestøtte til produsenter for å holde prisene på visse varer nede. Gis også for å fremme en bestemt næring el. hjelpe den over en akutt krise. Skjulte s. kan være f.eks. kunstig lave priser på elektrisk kraft til enkelte formål. — subsidiere, støtte gjennom subsidier

Nå er vi ikke alene i verden da....så å nasjonalt marked er helt meningsløst å henvise til...

Mvh
OMF
 
N

nb

Gjest
Anonym skrev:
Når det gjelder miljø tviler jeg sterkt på at markedsprisingen har noen miljøgevinst.
Selvsagt har den det. Tidiligere var det ingen i Norge som snakket om å spare strøm. Det tok kraftmarkedet en vinter, 2002-2003 eller når det nå var å få nordmenn til å tenke på å spare strøm, noe miljørørlsa ikke hadde klart på 20 år.

Momentanprising er neste naturlige skritt i denne utviklingen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Anonym skrev:
Når det gjelder miljø tviler jeg sterkt på at markedsprisingen har noen miljøgevinst.
Selvsagt har den det. Tidiligere var det ingen i Norge som snakket om å spare strøm. Det tok kraftmarkedet en vinter, 2002-2003 eller når det nå var å få nordmenn til å tenke på å spare strøm, noe miljørørlsa ikke hadde klart på 20 år.

Momentanprising er neste naturlige skritt i denne utviklingen.
Ja og verdens reneste smelteverk flagger ut......

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/hydro-i-gang-i-qatar-3071670.html
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
subsidier (lat. subsidium, støtte), hjelp, finansiell støtte. Brukes mest om pengestøtte til produsenter for å holde prisene på visse varer nede. Gis også for å fremme en bestemt næring el. hjelpe den over en akutt krise. Skjulte s. kan være f.eks. kunstig lave priser på elektrisk kraft til enkelte formål. — subsidiere, støtte gjennom subsidier

Nå er vi ikke alene i verden da....så å nasjonalt marked er helt meningsløst å henvise til...

Mvh
OMF
Er enig med deg i definisjonen, jeg vurderte faktisk å poste den til deg i mitt forrige innlegg rettet mot deg.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
En annen artig sak er det at norske kunder faktisk får regningen for utbyggingen av sjøkabler til utlandet som igjen bidrar til dyrere strøm.
 
Topp Bunn