Kaldt!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Gjestemedlem skrev:
Alt er så vakkert og drømmeaktig ute når det er så kaldt, og her i Bergen er det lenge mellom hver gang vi får oppleve dette. Håper det varer en stund til for det kan bli lenge til neste gang.
Allerde neste år kan du glede deg over nye kuldeperioder. Som kjent er vi kommet inn i en periode med synkende temperaturer her på jorden. ;)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.283
Antall liker
11.067
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
På radio i morges leste de opp temperaturene landet rundt, det ble slett ikke varmere i bilen min av det, og de avsluttet med "fra Røros har vi ikke fått noen temperatur idag, der er det sikkert altfor kaldt".
For å toppe det hele la de til dagens temperaturutsikter: ...og på Vestlandet, synkende.

Nei nå er det så kaldt at det ikke frister å drikke øl lengre, og det kan jeg love er rekord !
(huff, og jeg som pleide å ha sånne bastante meninger om menn som foretrakk en varm kopp te foran et glass øl)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Blir aldri for kaldt for en øl. Selvsagt er det kjedelig når den antar konsistens som slush, men det går......
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jøgga skrev:
På radio i morges leste de opp temperaturene landet rundt, det ble slett ikke varmere i bilen min av det, og de avsluttet med "fra Røros har vi ikke fått noen temperatur idag, der er det sikkert altfor kaldt".
For å toppe det hele la de til dagens temperaturutsikter: ...og på Vestlandet, synkende.

Nei nå er det så kaldt at det ikke frister å drikke øl lengre, og det kan jeg love er rekord !
(huff, og jeg som pleide å ha sånne bastante meninger om menn som foretrakk en varm kopp te foran et glass øl)
jeg fyrer og det knitrer i peisen så det går fint å ta en øl. Blir ikke slush, det hadde vært gøy
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.486
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Da begynner jeg på jobben. Delvis ute. Dere får kose dere foran peisen.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
JanR skrev:
R.Solhaug skrev:
JanR skrev:
Best å kle på seg når jeg skal bortom Staale & Sønn i morgen da kanskje.

Her er det foresten kun -19.

/jan
Langarmet underbukse er det eneste som duger nå Jan ;)


Mvh. RS
;D ;D

Du er hjemme på eftan i morgen ?
Bra, ha kaffen klar så svinger jeg innom en liten tur.

/jan

Giftig svart og varm ;)


Mvh. RS
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.283
Antall liker
11.067
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg spiller ut min myke side med en oppfordring:
Ikke glem småfuglene i kulda, de dør som fluer for tiden, og det eneste som hjelper er jevnlig foring.
Både fett og frø må til. Fyll på fugelbrettet, gjerne to ganger om dagen!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Godt tips Jøgga! Og siden det er mye snø kan det være en ide å lage snøhule til dem som jeg gjorde her:



Mvh. RS
 

Vedlegg

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
395
Antall liker
131
Her er det berre -8 ute og + 19 på stua. . 1,5 i yttergangen 5,5 i gangen og 1,1 på loftet(soverommet).
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
-20 her på Flateby nå.. er litt usikker på om jeg bare skal slå AV varmepumpa, for det virker ikke som den har noen funksjon i denne kulden.. den durer og rister og det høres ikke ut som den har det altfor bra.. (ikke mye da, den jobber fortsatt stille, bare litt mindre stille enn for 10 grader siden:) ) har stilt den inn på 17 i stedet for 23(roet seg ned litt da), og slått av "auto" bare satt den på varming (sol)... men det er ingen tvil om at det er vedovnen midt i et ganske åpent hus som holder oss varme (pluss sikkert litt gulvvarme) og IKKE varmepumpa, disse dagene..

Noen erfarne varmepumpefolk her som kan gi meg råd ang om jeg skal bare slå den av, eller om det er mer "fornuftig" å gjøre som jeg har gjort nå og stille tempen på den mye lavere enn vanlig?

Mvh: PerS
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
pstraums skrev:
Noen erfarne varmepumpefolk her som kan gi meg råd ang om jeg skal bare slå den av, eller om det er mer "fornuftig" å gjøre som jeg har gjort nå og stille tempen på den mye lavere enn vanlig?

Mvh: PerS
Jeg har en god venn som har greie på slikt. Er det kaldere enn 10 kuldegrader, kan du like gjerne slå av alt sammen. Det har uansett minimal virkning.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ulf-B skrev:
pstraums skrev:
Noen erfarne varmepumpefolk her som kan gi meg råd ang om jeg skal bare slå den av, eller om det er mer "fornuftig" å gjøre som jeg har gjort nå og stille tempen på den mye lavere enn vanlig?

Mvh: PerS
Jeg har en god venn som har greie på slikt. Er det kaldere enn 10 kuldegrader, kan du like gjerne slå av alt sammen. Det har uansett minimal virkning.
De mister svært mye effekt når det blir så kaldt, men hvis man ikke har alternativer så hjelper de på litt uansett. Har en som kjører for fullt på jobben, og det kommer nå litt varmluft ut av den fremdeles. Men hvis det dropper ytterligere blir det vel ikke så heise effekt ut av den regner jeg med.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.283
Antall liker
11.067
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
151
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
pstraums skrev:
-20 her på Flateby nå.. er litt usikker på om jeg bare skal slå AV varmepumpa, for det virker ikke som den har noen funksjon i denne kulden.. den durer og rister og det høres ikke ut som den har det altfor bra.. (ikke mye da, den jobber fortsatt stille, bare litt mindre stille enn for 10 grader siden:) ) har stilt den inn på 17 i stedet for 23(roet seg ned litt da), og slått av "auto" bare satt den på varming (sol)... men det er ingen tvil om at det er vedovnen midt i et ganske åpent hus som holder oss varme (pluss sikkert litt gulvvarme) og IKKE varmepumpa, disse dagene..

Noen erfarne varmepumpefolk her som kan gi meg råd ang om jeg skal bare slå den av, eller om det er mer "fornuftig" å gjøre som jeg har gjort nå og stille tempen på den mye lavere enn vanlig?

Mvh: PerS
Ikke noe vits å slå den av, de aller fleste moderne luft/luft varmepumper har innebygget automatikk som slår av varmepumpen hvis den ikke klarer å varme.
Hvis du bare stiller den lavere vil varmepumpen gå i "standby" når du fyrer med andre varmekilder og temperaturen i rommet stiger over settpunktet på varmepumpen.
Grunnen til at du hører ulyder kan være flere ting. Når det er kaldt ute vil kompressorens turtall være mye høyere får å varme tilstrekkelig. En annen ting kan være hvis varmepumpen er nediset på utedelen, da yter den lite og bør avises manuelt.


Ulf-B skrev:
pstraums skrev:
Noen erfarne varmepumpefolk her som kan gi meg råd ang om jeg skal bare slå den av, eller om det er mer "fornuftig" å gjøre som jeg har gjort nå og stille tempen på den mye lavere enn vanlig?

Mvh: PerS
Jeg har en god venn som har greie på slikt. Er det kaldere enn 10 kuldegrader, kan du like gjerne slå av alt sammen. Det har uansett minimal virkning.
Dette gjelder varmepumper med eldre teknologi. Ikke hvis man har en varmepumpe med inverter og kuldemedie R410a.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hay skrev:
Ulf-B skrev:
pstraums skrev:
Noen erfarne varmepumpefolk her som kan gi meg råd ang om jeg skal bare slå den av, eller om det er mer "fornuftig" å gjøre som jeg har gjort nå og stille tempen på den mye lavere enn vanlig?

Mvh: PerS
Jeg har en god venn som har greie på slikt. Er det kaldere enn 10 kuldegrader, kan du like gjerne slå av alt sammen. Det har uansett minimal virkning.
Dette gjelder varmepumper med eldre teknologi. Ikke hvis man har en varmepumpe med inverter og kuldemedie R410a.
Sant nok - kameraten min var tidlig ute, og har sånn sett ikke lenger det mest moderne utstyret - men han driver fortsatt halvveis i bransjen, og utgangspunktet hans er at veldig mange har nettopp denne førstegenerasjonsteknologien som gir svært liten effekt - om noen - når utetemperaturen kryper under 10 kuldegrader. For eierne av slike anlegg, er det lite å hente på å pine anleggene sine når det blir veldig kaldt.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Tusen takk for kjempefin info ! da er jeg på riktig spor iallefall :) .. får vasse meg en tur ut på "varmepumpeutedelsiden" av huset og se om det er noe is/snø eller annen dritt der jeg kan skrape av.. (Har en Daikin gulvmodell med R410a) Hadde det kanskje vært en god ide å lage et lite "skur" rundt utedelen? (eller hva med å sette den på loftet.. for å unngå den værste kulda ?) ???
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Utafor betyr at det ikke er inne i byen, men i en "drabantby" ;D ;D ;D like utenfor !

Skal du ut på havet må du vel i allefall minst 10 Nautiske mil ut fra byen. Da er du kommet ut på Varangerfjorden. Hvis ikke det er hav nok må du enda ca 30 nautiske mil lenger ut ut for å komme deg ut i Barentshavet. ;)



Edit: Nå på morgenen er det "bare" minus 30.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Utafor betyr at det ikke er inne i byen, men i en "drabantby" ;D ;D ;D like utenfor !

Skal du ut på havet må du vel i allefall minst 10 Nautiske mil ut fra byen. Da er du kommet ut på Varangerfjorden. Hvis ikke det er hav nok må du enda ca 30 nautiske mil lenger ut ut for å komme deg ut i Barentshavet. ;)



Edit: Nå på morgenen er det "bare" minus 30.
Men ute på havet?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Kaldt ute
kaldt inne
kaldt i hjertet
kaldt i sinnet
kaldt, bare kaldt
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
-25°C og vindstille på Hamar i morges. Jeg synes det er trivelig med litt god gammeldags tørr kulde jeg.
Så lenge man har ved i ovnen og vinterbil så er alt fryd og gammen.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Men ute på havet?

Som en flytende drabantby?? :eek:

Nei det ikke på havet, der ute bruker det dessuten å være noe varmere fordi havet er "veldig varmt" i forhold til de temperaturer vi har her oppe nå.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Trondmeg skrev:
-25°C og vindstille på Hamar i morges. Jeg synes det er trivelig med litt god gammeldags tørr kulde jeg.
Så lenge man har ved i ovnen og vinterbil så er alt fryd og gammen.

Enig med deg!

Eller! Det fins ikke dårlig vær, bare man har varme klær. (lettere omskrevet)
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Det er også en fordel at det er lite mopeder på veiene.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
cash 63 skrev:
Blir ikke så svett o klam nu om dagen, i anleggsbransjen.

Gutta med store kl.a-trinn holder nok varmen ;)



Mvh. RS
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Det gjør vi med små klasse-A rørforsterkere også :D
Vedovnen i stua hjelper på, den også.
;D
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Jepp. Men de med klasse D og varmepumpe sliter ??? ;)



Mvh. RS
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Jepp. Men de med klasse D og varmepumpe sliter ??? ;)
Lite å hente ut av KingRex'ene i disse dager, ja. Har heldigvis vann til vann på pumpefronten ;D
 
Topp Bunn