Kaldt!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Temperaturen har vært ned i ca. -16 her jeg bor i dag, sikkert et stykke unna hva en del andre kan melde om på minussiden.
Nå skal jeg legge meg og temperaturen på soverommet var når jeg sjekket det nå + 2grader ;D

Jeg har vinduet igjen og har hatt det i hele denne forholdsvis kalde perioden, nå har jeg gått over til normal sommerdyne, mot tynneste Ikeaversjon ellers.
Jeg har også en av Ikeas varmeste dyner, og ser ikke bort i fra at jeg skifter til den litt utpå morgenkvisten men ikke før ;) dersom jeg blir liggende et stykke utover morgenen (ikke usannsynlig) ::)

Noen lavere? ;D

Mvh.KW
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.244
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Skal ut å nakenbade fra brygga på Lysaker nå! :-X


-22 på Fornebu litt tidligere i natt.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det ble sagt følgende av "juge" Jens, for to uker siden (før klima forhandlingene).

Man må regne med mye regn, og faktisk ingen vinter i de kommende år. Dagen etter begynte det å snø, og det har vært bikkje kald over hele landet den seneste uka? Er dette fortrolig med god folkeskikk?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.410
Slutt å syt !!! Det vi har nå er bare moderat kulde, vent med klagingen til vinteren kommer.
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Audiophile-Arve skrev:
Her er det også vinter. Eg har vore nøydd til å måke 2 GONGER så langt denne vinteren, og temperaturen er heilt nede i -2 grader, og katten fraus så han vil inn.
Det spåast endå kaldare ver. Korleis skal dette ende?
Det er vinter vi snakker om her og ikke en vanlig sommer på østlandet?

Mvh
RBN
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
-10.8 på Flekkerøy. Fordelen er minimalt med mygg og maur.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
RBN skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Her er det også vinter. Eg har vore nøydd til å måke 2 GONGER så langt denne vinteren, og temperaturen er heilt nede i -2 grader, og katten fraus så han vil inn.
Det spåast endå kaldare ver. Korleis skal dette ende?
Det er vinter vi snakker om her og ikke en vanlig sommer på østlandet?

Mvh
RBN
Nei, om sommaren måkar eg ikkje, så det er nok vinter, ja....dessutan er temperaturen her på Vestlandet gjerne oppe i 8-10 grader når vi kjem til midtsommar...
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Her om natta passerte gradestokken -25 grader. Det er heilt supert, for då tok eg det siste paret med H6 som er i produksjon ut i vinternatta. Der stod dei i tre timar og vil no bli seldt som:

H6 Cryogenic Clone (H6 CC)

Håper på -50 snart, da kan jeg selge H6 som DCC, altså Double Cryogenic Clone.


Håvard
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Audiophile-Arve skrev:
RBN skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Her er det også vinter. Eg har vore nøydd til å måke 2 GONGER så langt denne vinteren, og temperaturen er heilt nede i -2 grader, og katten fraus så han vil inn.
Det spåast endå kaldare ver. Korleis skal dette ende?
Det er vinter vi snakker om her og ikke en vanlig sommer på østlandet?

Mvh
RBN
Nei, om sommaren måkar eg ikkje, så det er nok vinter, ja....dessutan er temperaturen her på Vestlandet gjerne oppe i 8-10 grader når vi kjem til midtsommar...
;D Godt nytt år
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Haavard skrev:
Her om natta passerte gradestokken -25 grader. Det er heilt supert, for då tok eg det siste paret med H6 som er i produksjon ut i vinternatta. Der stod dei i tre timar og vil no bli seldt som:

H6 Cryogenic Clone (H6 CC)

Håper på -50 snart, da kan jeg selge H6 som DCC, altså Double Cryogenic Clone.


Håvard
Ikke glem kablene Håvard..
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
De hadde jeg glemt RBN, takk for på minnelsen.

Håvard
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
f skrev:
Det ble sagt følgende av "juge" Jens, for to uker siden (før klima forhandlingene).

Man må regne med mye regn, og faktisk ingen vinter i de kommende år. Dagen etter begynte det å snø, og det har vært bikkje kald over hele landet den seneste uka? Er dette fortrolig med god folkeskikk?
Overrasket? Me not!
Jensemann er jo god til å fortelle folket røverhistorier.... ;D

Og det er ikke skikkelig kaldt, før en blir blå på leppene og ramler overende.
Har da overnattet i under -30, og koste vårs i teltet da, kun iført forsvarets lange under! ;D
Og nei, vi hadde ikke vedfyring, kun to usle primuser...

mvh
Proffen
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
Og nei, vi hadde ikke vedfyring, kun to usle primuser...
Dersom dette var Optimus Hiker 111 - så får du enormt med varme ut av to stk.

 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Her er det mildvær for tiden, bare 13 blå ! Men for de som liker store tall har vi sett 36 blå.

Totalt har det vel snødd en liten meter siste par ukene også. Fordelen med kulde er at når det er virkelig kaldt så snør det ikke mye, så man må ikke ut og måke i kulden :D

Nei det er mest et spørsmål om å ha en god peis, tilstrekkelig med ved og godt drikke. Musikk burde vel de fleste av oss ha nok av.
 
U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Alt under +15 er kaldt
Helt enig!

30 pluss er perfekt. Nå er jeg 45 grader unna ??? :-X :-[ :mad: :( .....

Mange ganger lurer jeg på hvorfor jeg ble født så langt mot nord. Men hvor mange millioner i verden ville bytte til mitt liv?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Tja, av og til har jeg tenkt på hva som er jævligst, kulde eller snø?
Realistisk sett er det vel kulde, for uten kuldegrader har vi heller ikke snø.
Men i praksis er begge deler like jævlig, synes jeg.
Jeg hater vinteren. Og jeg elsker sommeren.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.266
Antall liker
11.005
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Solskinn og -10 er ikke hverdagskost i Stavanger,
og det merkes i kråkeslott med enkle vinduer fra 1910.

Her satses det på menneskeskapt global lokal oppvarming. Virkemiddelet er kull.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vel og bra dette folkens, men ingen oppgitte soveromstemperaturer ::)
Er det bare rørfolk med nattøy og nattlue samt aldri så lite (eller mer?) oppvarming av soverommet som har svart til nå?
Det som måtte ha vært av fuktighet i lufta i mitt soverom har tydeligvis klistra seg til vinduet og blitt til is, nesten som å være på ei fjellhytte dette jo, med villmarkspanel og det hele.
Det hadde steget (fra 2) til 4 da jeg sto opp ved 12 tiden.
Litt rart og tenke på at jeg har kjøleskapstemperatur i soverommet og det uten å bruke strøm ;)

Jeg er heller ikke glad i vinteren lenger tvert i mot, men jeg digger heller ikke de varmeste sommerdagene.
Mvh.KW
 
U

utgatt60135

Gjest
slowmotion skrev:
Og jeg elsker sommeren.
Fikk vi noe sånt som 3 uker med ordentlig sommer i Oslo i år?

Grøss.... :-X

Ett unntak: God form, en meter nysnø, solskinn, minus 4 og med ski på bena. Det er fantastisk :D.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
mteinum skrev:
Proffen skrev:
Og nei, vi hadde ikke vedfyring, kun to usle primuser...
Dersom dette var Optimus Hiker 111 - så får du enormt med varme ut av to stk.

Jeg har en sånn, som ALDRI har funka skikkelig. Den freser og spytter, durer og oser...men brenne skikkelig, gjør den ikke. Jeg har kjørt den på beste sort rensa parafin, bytta dyser, bytta pakninger, bytta pumpe...men ikke f... om den vil brenne ordentlig, slik jeg har sett at de kan gjøre. den har blitt behørig forvarma og alt sånt. Noen som er god til å mekke Primus'er???
I mitt tidligere liv, dreiv jeg på med lavinehund og vi overnatta ute i telt og snøhule i skikkelig guffent vær. Snøhule er absolutt å foretrekke!! Stilt og fredelig, om det så stormer og uler ute.

Og temperatur, ja: Her i Bodø er det faktisk ganske så mildt nå. -0,5 og til ei forandring så godt som vindstille. Det har vært -12 og liten kuling stort sett i ett de siste 14 dagene, og da merkes det godt når man er ute. vi fyra i vedovnen tre, fire dager...mest for kosens skyld - varmepumpa gir flott oppvarming i kåken, og er en fantastisk sak. Vi har hatt varmepumpe i to år nå, og jeg fatter ikke hvorfor vi ikke satte inn en sånn sak lenge før...Den gir jevn, fin oppvarming og i tillegg renser den innelufta for temmelig mye støv. Jeg reingjør filterene hver 14. dag, og det er nesten utrulig hvor mye husstøv som ligger i filterene hver gang. Det merkes godt på innelufta også. Synes jeg merker en viss lydmessig effekt på stereoen og....

Men altså; nesten mildvær i Bodø. Det sjølproduserte pinnekjøttet til morgendagens middag, står til vatning. Det ser heilt perfekt ut. Lofotlam....nammenamm!!!

;D mvh. VilhelmW
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Lyngen skrev:
slowmotion skrev:
Og jeg elsker sommeren.
Fikk vi noe sånt som 3 uker med ordentlig sommer i Oslo i år?

Grøss.... :-X

Ett unntak: God form, en meter nysnø, solskinn, minus 4 og med ski på bena. Det er fantastisk :D.
Sommer = april til oktober. ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Luftfuktighet har mye å si...Gi meg heller 25 blå her oppe enn 10 minus i Oslo gryta... :)
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
KW skrev:
Vel og bra dette folkens, men ingen oppgitte soveromstemperaturer ::)
Vel, fra Metereologisk institutts innendørsavdeling i Homansbyen kan man rapportere følgende temperaturer:
Soveromstemperatur 14.00; 1 meter over gulvet: 6 grader Celcius. Gulvtemperatur: 4 grader Celcius.
Temperatur i stue 14.05; 1 meter over gulvet: 19.3 grader Celcius. Gulvtemperatur: 14.7 grader Celcius.
Temperatur i gang 14.10; 1 meter over gulvet: 15 grader Celcius. Gulvtemperatur: 6.2 grader Celcius.
Temperatur i kjøkken 14.18; 1 meter over gulvet: 17.1 grader Celcius. Gulvtemperatur: 8 grader Celcius.
Temperatur badeværelse 14.25; Sjefsmetereologen var på dette tidspunktet akkurat kommet ut av dusjen, det var således for meget damp til å kunne lese av displayet på måleinstrumentet. Den av Justervesenet utsendte måleoperatør ble også lettere fintet ut av å bli kommandert til å påføre hudlotion på strategiske steder Sjefsmetereologen. Ingen troverdige målinger finnes for badeværelset på dette tispunkt.

Bestykning: 1 stk rundovn fra Hamar Jernstøberi, ca 1890, i stuen. 1 stk 400W panelovn fra Nobø, ca 2005, på kjøkkenet. Rundovnen er naturlig nok en koksovn, men man synder hardt og fyrer med egenkappet bjørk og epletre i 25cm lengde. Unnskyld, Jøgga.

Grunnen til at instituttet melder temperaturer 1 meter over gulvet, samt gulvtemperatur er at instituttet har det originale gulvet fra 1890 og man vurderer således om man skal begå helligbrøde og rive det opp for å isolere skikkelig. Så langt finner man at sjarmen med gammelt plankegulv langt overveier til tider kalde tottelotter. Det er heller ikke til å stikke under en stol at residerende metereolog finner tanken på å flytte alt, rive opp gulv, spa leire og sagflis, for så å legge nytt gulv og flytte alt inn igjen, svært lite fristende. Svært lite. Man har da vinyl som skal snurres og rom som skal drikkes. Bevares.

Med denne rapporten takker metereologen for seg og hengir seg atter en gang til fyring, Jon Spencer Blues Exlposion og flytende munngodt.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.665
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har luftet bikkja i -10 her i Bergen med ny julegave, superundertøy, på. Sjeldent har en julgave vært så strategisk riktig. Godt og varmt inne selv om jeg ikke har rørsleder. I ferd med matlaging nå, gjester kommer kl 19.00. Kongekrabbe med mango og kaviar på toast, langtidsstekt oksestek med potet/selleripure til hovedrett, deretter sorbet. Champagnen står i kjøleskapet, på vei ned i vinkjelleren for å knekke en Clos des Lambrays 99 for noen timers lufting samt sondere hvitvinshyllene. Gjestene er burgunderfreaker så muligens jeg raider noe 2004 Chassagne. En Moscato de Pantelleria Ben Rye til sorbet'en. Nam.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Her i Stange har det vært -20 siden den førstedag jul, i dag har temperaturen steget til -9,5.
Så i dag kan man jo ta seg en tur ut i frisk luft.
 

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
ok, har målt temperaturen på badet: ca 12 grader, og i soverommet, ca 8 grader, med is på vindusrutene.
Det er ca 20 grader i stua, men det forventes økende temperatur i stua utover kvelden, pga stadig sterkere fyring i vedovnen
for å holde den hælvetes kulda ute.
Snart kommer våren ....
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
4 grader på soverommet, 20 i stuen og 25 grader på badet
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Her ute i havgapet er dette ganske kaldt!



På den annen hånd....Et bilde av vedstabelen jeg måtte anlegge ute fordi vedbua er full...






;D ;D ;D



Dette går nok bra. :D



For 2 timer siden. Ser adskillig bedre ut nå ;D

mvh
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Sier jo litt om hvor godt vant vi har blitt. 60, 70 og tidlig 80-tall innehold alltid et par kuldeperioder ned under 20 minus her i Oslo-området, temperaturer jeg ikke har sett på over 20 år. Håper å se det denne vinteren, endelig, vi burde ha visse sjanser, ettersom solaktivitetsnivået er på et historisk lavmål. Så jeg er nok redd Jensemann har sine ord i behold. Vi burde i dagens situasjon sett ned mot -30, slik det var på nyttårsaften 1981-82 om jeg husker sånn passe feil(?).

Honkey
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Ah, jeg gleder meg til vi får palmetrær på sørlandet! ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
...
Og det er ikke skikkelig kaldt, før en blir blå på leppene og ramler overende.
Har da overnattet i under -30, og koste vårs i teltet da, kun iført forsvarets lange under! ;D
Og nei, vi hadde ikke vedfyring, kun to usle primuser...
...
... du vet det er kaldt når konjatakken (cognac) flyter som sirup ... 8)

Praktisk erfaring fra skitur i nyttårshelga for ca 4-5-6 år siden, fra Lesjaskog til Sundalsøra via Aursjøhytta og ned Litldalen. Den første natta var i telt (uten fyring) og uten thermometer, og ut over kveldinga blei konjatakken seigere og seigere. Det pussige var at solbærsafta fra Lerum fortsatt var flytende på morgenkvisten dagen etter. Midt på dagen før vi gikk opp på fjellet var det målt 28 minus på Dovreskog, og 24 minus på Dombås. Skiføret var omtrent som i Sahara.

mvh
KJ
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det KUNNE ha vært kaldt. I forgårs oppdaget jeg at parafintanken var så godt som tom - og fem på stengetid ringte jeg og bestilte ny forsyning. Uten at en hyggelig dame kunne love noe som helst - det var mange som skulle ha påfyll i disse kuldetider. Og nyttårsaften kjørte de ikke.

Kona og jeg hadde derfor tatt frem ullstillongsene og ekstra pledd med henblikk på å overleve nyttårshelgen. INNENDØRS! - ikke snakk om å gå ut her.

Men så dukket det opp en parafinbil i går - mot alle odds. Det ble fylt 816 liter på en 800 liters tank. Det var like før vi fyrte på lukten av parafin. Helgen er reddet - kulden kan gjøre som den vil nå. Her har vi full tank og 22 grader i stuen - kan det bli bedre?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
4 grader på soverommet, 20 i stuen og 25 grader på badet
:)
Slike temperaturer er nær det jeg sjøl har, har dog litt problemer med baderomstemperaturen, siden det er vinterhage utenfor det.
Jeg kan skru opp varmen, men det holder som det er (har ikke måler der)
Husker for en del år siden da jeg hadde masse planter i den nevnte vinterhagen som jo helst bør ha +10 minimum, det ble dyre planter å ha.
Mener å huske at den dyreste 2 måneders energiregninga jeg har hatt (det var vel da strømprisen var så j..... høy for ca. 3 år siden,
den var på mellom 7 og 8 K.
Kan legge til at jeg dengang (og nå.......foreløpig) ikke har på varme i tre soverom, en loftetage, et kjellerom + i tillegg nå, lytterommet i kjeller og kjellerWC i det hele tatt (sistnevnte fordi termostaten har gått).

Undrer meg på hva regninga ville kommet på dersom jeg skulle ha satset på å opprettholde ca. 18 grader i nevnte rom :eek:

@Roberten
+10 for beste rapport ;)

@Honkey-Chateau
Det er riktig det du sier, det knitra oftere i snøen de tiåra der.
I midten av 60 åra bodde jeg i Grorudalen å brukte toget (fra Nyland stasjon) til sentrum det var j.... kaldt en del tidligmorgener der nede i togjuvet fra fjorden/østbanen og forsåvidt hele veien opp til Lillestrøm (sikkert videre også for all del ;D)

Jeg liker hverken vinter eller kulde, men det går jo greit innendørs og en har jo klær også.
Nesten verre med for mye varme, når en ikke har aircondition som meg, da har en jo knappest no valg.



20 ..................er idealet


24 er greit men videre oppover er ikke greit for meg, selv om jeg funker til et par grader over det, men derfra og videre funker det dårlig og de dagene er det faktisk helt ok. og best å være på jobben (med aircondition ;) )

Mvh.KW
 
Topp Bunn