Mat, drikke og røyk Kaffe-nerding

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Enten det er V60 eller Aeropress så blir det etter min erfaring støvsamler, blir egentlig ikke bedre enn kaffetrakter og presskanne men genererer vesentlig mer arbeid.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje dette blir handlelista

    V60
    (jeg så at James Hoffman foretrekker v60 av plast)

    Aeropress

    Vekt

    Forresten, hva med sånn fancy vannkoker med forskjellige varmeinnstillinger og tut som er lett å helle fra?
    Dette ble handlelista. Jeg måtte nekte kjærringa å handle en maskin også :D
    Så får jeg bruke noen uker på å lære meg dette før jeg konkluderer med noe som helst.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enten det er V60 eller Aeropress så blir det etter min erfaring støvsamler, blir egentlig ikke bedre enn kaffetrakter og presskanne men genererer vesentlig mer arbeid.
    Jeg driver med vinyl så jeg er ikke fremmed for at lykke ofte har med seg litt merarbeid. Og etter hvert blir en del av ritualet med å nyte hobbyen
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    437
    Antall liker
    607
    Sted
    Oslo
    For smakens skyld så har det lite å si. Det er bønnene som teller og at de er ferske og nymalt. Jeg har vært på samme sted og anskaffet nesten alt av ulike bryggemetoder tror jeg.

    Aeropress gir kanskje ørlite mer raffinert smak og er veldig enkel og grei for en kopp. Det bør man ha, imo. Bruker den når jeg tester bønner mot hverandre. Og den er veldig enkel å holde ren ved å skylle delene med en gang.
    V60 er den jeg bruker til vanlig og min favoritt. Kalita er ganske lik. Deilig å slippe surkelydene fra trakter.
    Vanlig kaffetrakter når det kommer mer en en på besøk.
    Chemex (finest visuelt )synes jeg får en vel kraftig smak og presskanne liker jeg ikke å bruke så den klart minst foretrukne.
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Mitt daglige (rimelige) kaffeutstyr er vannkoker, Haribo vekt, Wilfa kvern, Haribo V60, Aeropress og presskanne. På tur går det i håndkvern og svartkjel eller aeropress. Hva jeg brygger på kommer an på mengde, hva jeg har lyst på og hvilken bryggemåte den aktuelle kaffen smaker best på. I motsetning til andre i tråden synes jeg det er stor forskjell i smak på V60, Aeropress og presskanne. Mulig jeg kunne fått de tre bryggemåtene mer like i smak om jeg hadde eksperimentert mer med malingsgrad, mengde, vanntemperatur osv, men på måten jeg bruker smaker de svært forskjellig, men godt på hver sin måte.

    Om du allerede har kvern koster det deg under 1000-lappen å komme i gang med håndbrygging. Vekt med timer, V60 og Aeropress. Tut og kjør!
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mitt daglige (rimelige) kaffeutstyr er vannkoker, Haribo vekt, Wilfa kvern, Haribo V60, Aeropress og presskanne. På tur går det i håndkvern og svartkjel eller aeropress. Hva jeg brygger på kommer an på mengde, hva jeg har lyst på og hvilken bryggemåte den aktuelle kaffen smaker best på. I motsetning til andre i tråden synes jeg det er stor forskjell i smak på V60, Aeropress og presskanne. Mulig jeg kunne fått de tre bryggemåtene mer like i smak om jeg hadde eksperimentert mer med malingsgrad, mengde, vanntemperatur osv, men på måten jeg bruker smaker de svært forskjellig, men godt på hver sin måte.

    Om du allerede har kvern koster det deg under 1000-lappen å komme i gang med håndbrygging. Vekt med timer, V60 og Aeropress. Tut og kjør!
    Det ble 1600kr for V60, aeropress og en Haribo-vekt med timer.
    Det blir sikkert vannkoker med fin tut og muligheter for å stille inn varmen på vannet etterhvert også
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    447
    Antall liker
    700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Jeg har vurdert om jeg skal finne meg enda ett hull å hoppe ned i, så da får jeg spørre litt før jeg hopper.
    Om alltid å er/blir jeg godt utstyrt når man skal gjøre noe.

    I dag har jeg en vanlig mokkamaster og en kaffekvern fra Wilfa og kaffen er jo ok den. Så var det noen som mumlet litt om aeropress og da er jo hodet mitt i utstyrskjøret med en gang :/
    For å ikke gå rett på det dyreste utstyret så er vel aeropress en bra start. Lager sjeldent mer enn 2 kopper, en hvis kjærringa er borte. Ellers kan jo trakteren brukes.

    Hva er en bra aeropress?
    Er den noen anbefalte kaffebutikker, både for kaffe og utstyr?
    Hva trenger jeg til aeropress? Aeropress, kvern (bedre enn den jeg har?), vekt (hvilke). Noen "ritualer" jeg må vite om?

    /Tony, dum som leiter etter enda ett hull å hoppe ned i
    Neste gang du er i oslo en vårdag så dra innom Tim Wendelboe og kjør en tasting, sjekk gjerne litt hvilke teknikker de bruker på forskjellige drikker også. Veldig gøy og lærerikt. Spesielt mtp temperatur og smak på kaffen.
    For min egen del så er det kaffens kvalitet, kverningsgrad og ekstraksjonstid som er viktigste parametre å leke med. Finn deg 3 varianter du liker og prøv forskjellig bryggemetoder så finner du fort ut hvilke oppskrift du har som passer bønner og kverningsgrad etc.

    Når det gjelder aeropress er jeg en sucker for inverted brygging
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Kjøpte en helautomatisk DeLonghi her og, kjempefornøyd. Lager god kaffi på et blunk. Med gode råvarer selvfølgelig. Å lage kaffi er ikke en livsstil eller et kall. Syns jeg. Elsker forøvrig å gå på kaffibarer i Italia tidlig om morran, smikkfullt av folk som skal ha seg morrakaffi og en cornetto. Mye liv og røre og kaffien lages og det serveres med et tempo og en effektivitet som tilsier at personalet har simultankapasitet på linje med jagerpiloter. Ikke akkurat sånn her.... . Oppi 13min på en espresso på byens mest omtalte og "berømte" kaffibar. Klarte ikke å se på at de putlet rundt bak disken.
    You and me, Elmer. You and me. 😂
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For alt jeg vet så har en god maskin så god kaffe at bekvemmelighet trumper det lille ekstra som håndbrygg gir.
    Nå er ikke disse utleggene de største jeg har hatt ifbm hobby så jeg starter her.

    Eller så blir ritualene med håndbrygg en del av kosen med kaffe.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes det er greit med litt variasjon, ulike bønner, kverning og brygging er for meg en del av kosen. Maskinkaffe på kontoret, filterkaffe til lunch, filter og presskannekaffe på helg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.590
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte en helautomatisk DeLonghi her og, kjempefornøyd. Lager god kaffi på et blunk. Med gode råvarer selvfølgelig. Å lage kaffi er ikke en livsstil eller et kall. Syns jeg. Elsker forøvrig å gå på kaffibarer i Italia tidlig om morran, smikkfullt av folk som skal ha seg morrakaffi og en cornetto. Mye liv og røre og kaffien lages og det serveres med et tempo og en effektivitet som tilsier at personalet har simultankapasitet på linje med jagerpiloter. Ikke akkurat sånn her.... . Oppi 13min på en espresso på byens mest omtalte og "berømte" kaffibar. Klarte ikke å se på at de putlet rundt bak disken.
    Var du hos Wendelboe? Der røres det bak disken i et lavtempo som har en helt annen oppkvikkende effekt enn den man søker fra kaffe. Innett opphisselse er ikke beste utgangspunkt for en kaffeopplevelse.

    Og, noe helt annet, Wendelboes kaffe er sur i min munn. Hvilket beviser at folk smaker ulikt og at det ikke finnes universalløsninger.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Kan være greit å få med seg at "nerdekaffe" som regel er mye lysere brent enn det de fleste kaffedrikkende mennesker er vant til - og det kan i seg selv være en stor overgang. Noen brennere fokuserer mye på syrlighet og fruktighet, så mye at kaffen ligner mer på te for de som er vant til svart maskin-syre. Selv liker jeg de typene som fremmer sødme. Jo mer kaffen er brent, jo mer maskeres egensmaken med bitterhet og brent smak. Nordiske brennerier er spesielt kjent for å brenne lyst.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan være greit å få med seg at "nerdekaffe" som regel er mye lysere brent enn det de fleste kaffedrikkende mennesker er vant til - og det kan i seg selv være en stor overgang. Noen brennere fokuserer mye på syrlighet og fruktighet, så mye at kaffen ligner mer på te for de som er vant til svart maskin-syre. Selv liker jeg de typene som fremmer sødme. Jo mer kaffen er brent, jo mer maskeres egensmaken med bitterhet og brent smak. Nordiske brennerier er spesielt kjent for å brenne lyst.
    Det er bra å vite, for jeg har drukket mørkbrendt kaffe i mange år.

    *reset*
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.590
    Torget vurderinger
    2
    Kan være greit å få med seg at "nerdekaffe" som regel er mye lysere brent enn det de fleste kaffedrikkende mennesker er vant til - og det kan i seg selv være en stor overgang. Noen brennere fokuserer mye på syrlighet og fruktighet, så mye at kaffen ligner mer på te for de som er vant til svart maskin-syre. Selv liker jeg de typene som fremmer sødme. Jo mer kaffen er brent, jo mer maskeres egensmaken med bitterhet og brent smak. Nordiske brennerier er spesielt kjent for å brenne lyst.
    Enig i det, og derfor min kommentar om at "folk smaker ulikt". Lysbrent kaffe blir syrlig og kutyme/trend har vært at bønnene skal brennes lyst.Å brenne mørkt og likevel klare å få egenart ut av bønnene er en balansegang. Jeg syns Den gylne bønne gjør en god jobb der.

    Det handler om preferanser. Jeg vil ha rund sødme og svart kaffe, andre misliker det. Syrlig kaffe minner meg om Evergood på sur kaffetrakter på 1990-tallet, det klarer jeg meg uten.
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    447
    Antall liker
    700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    TW er flinke til å ha kaffe i sesong også, er noen perioder hvor det blir for mye frukt og syre for meg også - jeg foretrekker sjokolade, nøtter etc.
    Hos TW er feks Caballero i espresso-roast en populær type i min gane, Caballero catuai fungerer også fint.
    Av andre typer er fuglen Los tongos god synes jeg.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg lager 3 runder med Monsooned Malabar.

    3dl
    Kverningsgrad 8 (telt fra venstre på wilfa aroma kvern)
    19gr kaffe
    Dryppende 3:30
    Resultat: god

    3dl
    Kverningsgrad 8 (telt fra venstre på wilfa aroma kvern)
    19gr kaffe
    Dryppende 3:00
    Resultat: litt tynn


    3dl
    Kverningsgrad 9 (telt fra venstre på wilfa aroma kvern)
    19gr kaffe
    Dryppende 3:30
    Resultat: som første, men en god del tyngre ettersmak
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Mye fornuftig sagt her, allerede. Håndbrygget kaffe er en fin nerdehobby, og det skal godt gjøres å klare å bruke like mye penger her, som man kan på hifi.

    Synes du har startet fornuftig. Jeg har samme vekt og har både Aeropress og V60 01/02/03 stående i skapet. Men for et par år siden kjøpte jeg meg Hario Switch, og har aldri sett meg tilbake. Den kan være både V60 og Aeropress, eller - som jeg foretrekker - en kombinasjon. Så, når du er klar for å dykke lenger ned (og bruke mer penger) kan du sjekke opp det.

    Det eneste jeg mener at du mangler akkurat nå, er en god kvern. Jeg gikk akkurat over fra elektrisk til manuell. Kan anbefale denne som en start: https://www.kaffebox.no/product/1zpresso-jx-coffee-grinder-manuell-kaffekvern/

    Ser du nevner James Hoffmann. Jeg liker også godt Coffee Chronicler, mange gode artikler og tester. Start for eksempel med denne: https://coffeechronicler.com/how-to-make-coffee-tips/. Og som han skriver: du kan lage god kaffe med gode bønner og dårlig utstyr, men ikke med dårlige bønner og godt utstyr. :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har enda ikke testet aeropress, men har brygga en god del kopper med v60.
    Endre Kverningsgrad, justert bittelitt på mengden og drypptid ( aner ikke hva det egentlig heter 🙃).
    Selv moccamasteren har blitt bedre når jeg måler opp nøyaktig.

    Råvarene har jeg hentet fra https://teogkaffehuset.no/ uten å vite om de er spesielt gode på kaffebønner.
    Kjøpte 5 forskjellige kaffetyper for å teste
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ser nå at du har kvern…. For meg har det vært en ytterligere grad av kos - og bedre smak - med overgang til håndkvern.

    Ja, absolutt mulig med god kaffe i Moccamaster, så lenge en følger samme prinsipper som ved manuell brygging:

    1. Gode, ferske, nykverna bønner
    2. Ren trakter
    3. Rent vann - ikke bruk traktekanna….
    4. Skyll filteret før trakting
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser nå at du har kvern…. For meg har det vært en ytterligere grad av kos - og bedre smak - med overgang til håndkvern.

    Ja, absolutt mulig med god kaffe i Moccamaster, så lenge en følger samme prinsipper som ved manuell brygging:

    1. Gode, ferske, nykverna bønner
    2. Ren trakter
    3. Rent vann - ikke bruk traktekanna….
    4. Skyll filteret før trakting
    Ja, dette har vært rutinen i mange år, men nå kom "behovet" for å prøve mer.

    men hvorfor handkvern?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    men hvorfor handkvern?
    For meg, enkelt forklart: mer kos og bedre smak. Etter hvert som du kommer lenger ned i hullet, er kvalitet på kvern viktigere for den optimale smaken. En kvern med såkalte flat burr (usikker på norsk oversettelse) kverner jevnere, sammenliknet med konisk burr. Dette gir en mer konsistent størrelse på den malte kaffen, som igjen gir en renere smak og bedre kontroll på bryggingen. En håndkvern har bedre kvalitet relatert til pris, sammenliknet med en elektrisk kvern, der mye av kostnaden går til motor og det elektriske.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Av alt utstyr er det kvernen som påvirker smaken mest. Om jeg viste du hadde mokkamaster hadde jeg tipset deg om å rense den godt, skylle filterne før du trakter og skaffe deg den beste kverna du føler du kan spandere :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg byttet fra Wilfa Svart Uniform til 1zpresso Jx for et par uker siden. Bestilte i dag Comandante C40 MK4 :D
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For meg, enkelt forklart: mer kos og bedre smak. Etter hvert som du kommer lenger ned i hullet, er kvalitet på kvern viktigere for den optimale smaken. En kvern med såkalte flat burr (usikker på norsk oversettelse) kverner jevnere, sammenliknet med konisk burr. Dette gir en mer konsistent størrelse på den malte kaffen, som igjen gir en renere smak og bedre kontroll på bryggingen. En håndkvern har bedre kvalitet relatert til pris, sammenliknet med en elektrisk kvern, der mye av kostnaden går til motor og det elektriske.
    Jeg vet hva "burr" er, det "kvernesteinene" som bønnene legger seg mellom for å bli kvernet.
    Hvordan får du det konsistent?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Stemmer, det er «kvernesteinene», @ynot God beskrivelse :D

    Litt usikker på hva du spør om her. Men, som jeg prøvde å forklare i forrige innlegg; såkalt flat burrs, eller flate kvernesteiner på forsøksvis norsk, gir mer konsistent størrelse på den kvernede kaffen. Og bedre (ofte dyrere) flat burrs gir enda høyere konsistens på resultatet.

    Svarte det på spørsmålet?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer, det er «kvernesteinene», @ynot God beskrivelse :D

    Litt usikker på hva du spør om her. Men, som jeg prøvde å forklare i forrige innlegg; såkalt flat burrs, eller flate kvernesteiner på forsøksvis norsk, gir mer konsistent størrelse på den kvernede kaffen. Og bedre (ofte dyrere) flat burrs gir enda høyere konsistens på resultatet.

    Svarte det på spørsmålet?
    Ja, jeg tror det.
    Neste handlerunde blir kvern og diverse forskjellige bønner, men det blir etter påske.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Noen som har testet Sage?

    Hvis løsningen inkluderer en termos, så er den antagelig ubrukelig etter min oppfatning.
    En termos på 1,8l ...
    Har sett videoen nå.
    Virker jo som ei fornuftig maskin da. Sett bort i fra termos og størrelse.
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis løsningen inkluderer en termos, så er den antagelig ubrukelig etter min oppfatning.
    En termos på 1,8l ...
    Har sett videoen nå.
    Virker jo som ei fornuftig maskin da. Sett bort i fra termos og størrelse.
    Liker termos, men den er kanskje en smule stor
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil nå si at det er riktig størrelse for min del da kaffetrakter hjemme brukes kun når jeg har gjester.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg byttet fra Wilfa Svart Uniform til 1zpresso Jx for et par uker siden. Bestilte i dag Comandante C40 MK4 :D
    Hvordan kom du frem til at Commandante c40 mk4 er den du skal ha?
    Interessant å vite logikken bak 🙂
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Siden det var tendenser til et lite opprop for italiensk kaffekultur litt lenger oppe, slutter jeg meg til det. Møtkbrent i posten fra S&H, ECM maskin og kvern på en instilling, bunnløs bajonett og ferdig med. Kaffen lages og drikkes. Jeg står ikke og smatter etter bærpreg og synes syra som serveres hos TW er nesten udrikkelig. Aeropress og handkvern har jeg også. De ligger i en bag i bilen sammen med en gassbrenner. Fint for turkaffe.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Siden det var tendenser til et lite opprop for italiensk kaffekultur litt lenger oppe, slutter jeg meg til det. Møtkbrent i posten fra S&H, ECM maskin og kvern på en instilling, bunnløs bajonett og ferdig med. Kaffen lages og drikkes. Jeg står ikke og smatter etter bærpreg og synes syra som serveres hos TW er nesten udrikkelig. Aeropress og handkvern har jeg også. De ligger i en bag i bilen sammen med en gassbrenner. Fint for turkaffe.
    Enig med deg. Kaffe skal smake godt, ikke analyseres. 💝
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn