Mat, drikke og røyk Kaffe-nerding

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Jeg har vurdert om jeg skal finne meg enda ett hull å hoppe ned i, så da får jeg spørre litt før jeg hopper.
    Om alltid å er/blir jeg godt utstyrt når man skal gjøre noe.

    I dag har jeg en vanlig mokkamaster og en kaffekvern fra Wilfa og kaffen er jo ok den. Så var det noen som mumlet litt om aeropress og da er jo hodet mitt i utstyrskjøret med en gang :/
    For å ikke gå rett på det dyreste utstyret så er vel aeropress en bra start. Lager sjeldent mer enn 2 kopper, en hvis kjærringa er borte. Ellers kan jo trakteren brukes.

    Hva er en bra aeropress?
    Er den noen anbefalte kaffebutikker, både for kaffe og utstyr?
    Hva trenger jeg til aeropress? Aeropress, kvern (bedre enn den jeg har?), vekt (hvilke). Noen "ritualer" jeg må vite om?

    /Tony, dum som leiter etter enda ett hull å hoppe ned i
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Hei

    Jeg har vurdert om jeg skal finne meg enda ett hull å hoppe ned i, så da får jeg spørre litt før jeg hopper.
    Om alltid å er/blir jeg godt utstyrt når man skal gjøre noe.

    I dag har jeg en vanlig mokkamaster og en kaffekvern fra Wilfa og kaffen er jo ok den. Så var det noen som mumlet litt om aeropress og da er jo hodet mitt i utstyrskjøret med en gang :/
    For å ikke gå rett på det dyreste utstyret så er vel aeropress en bra start. Lager sjeldent mer enn 2 kopper, en hvis kjærringa er borte. Ellers kan jo trakteren brukes.

    Hva er en bra aeropress?
    Er den noen anbefalte kaffebutikker, både for kaffe og utstyr?
    Hva trenger jeg til aeropress? Aeropress, kvern (bedre enn den jeg har?), vekt (hvilke). Noen "ritualer" jeg må vite om?

    /Tony, dum som leiter etter enda ett hull å hoppe ned i
    Etter omtrent samme vei/vurdering som du holder på med så kjøpte jeg en aeropress.
    Kjøpte etter hvert flere av de for å gi bort til andre som liker litt nørding.
    Kaffen blir jo god!

    2 år senere så fikk vi (kona og jeg) et innfall, og kjøpte en DeLonghi til rundt 8000kr.
    3198 kopper senere er vi fortsatt svært fornøyd.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Her er et fint sted å starte https://youtube.com/@jameshoffmann
    Maaaange timer med kaffenerding😄
    Jeg begynte også å "studere" blant andre Hoffmann.
    Det er jo utrolig mye moro for den som har lyst til å grave seg ned i materien, men akkurat som for Angelo Moriondo så vil jeg gjerne ha rimelig god kaffe litt kvikt, og ikke en doktorgrad i kaffekoking. :ROFLMAO:
    Derfor ble det investert i en grei, automatisert maskin.

    🤗
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå har du åpnet en Pandoras eske nesten på størrelse med kabler/strømrens ditto.....
    Ja, jeg ser litt på noen av de videoene til James Hoffman. Og det er sikkert flere som han som kan mye om kaffe.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter omtrent samme vei/vurdering som du holder på med så kjøpte jeg en aeropress.
    Kjøpte etter hvert flere av de for å gi bort til andre som liker litt nørding.
    Kaffen blir jo god!

    2 år senere så fikk vi (kona og jeg) et innfall, og kjøpte en DeLonghi til rundt 8000kr.
    3198 kopper senere er vi fortsatt svært fornøyd.
    Altså, det kan jo godt hende at en slik Delonghi er "billig" hvis det hindrer meg å falle helt til bunnen i denne hobbyen.
    Er det denne?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring:

    V60 for den daglige kaffekoppen og Chemex for flere kopper kaffe.

    Begge er drip metoder hvor du heller varmt vann over kaffen du har kvernet.
    Er det noen nevneverdige variasjoner i v60-produktene?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og er det noen som har konkrete forslag til gode butikker?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Altså, det kan jo godt hende at en slik Delonghi er "billig" hvis det hindrer meg å falle helt til bunnen i denne hobbyen.
    Er det denne?
    Muligens en nyere slektning.
    Men ikke la meg ødelegge moroa hvis du har lyst til å bli din egen barista.
    Jeg koste meg mye med aeropressen før jeg automatiserte. Ei av døtrene bruker håndbrygger som @BeetleBug nevner. Blir veldig bra. 🤗
    B2155171-90C6-4E80-8F8B-729861F52FA6.jpeg
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Steller du pent med 1 maskin så kan du få mye glede........som denne har nå brygget kaffi i mer enn 10 år......følg servicene og vask grundig (y)

    MCSA00439656_D1831_TK53009_65280_def.png
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Har en Siemens EQ9 fordi jeg trodde jeg skulle late meg med god kaffe hele dagen , long termtest jeg vil aldri klare lage bedre kaffe på eq9 en med presskanne å male bønnene selv på ei 100 år gammel Kværn ( ja det helt helt supert med grov malte bønner på presskanne )
    presskanne winner.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    PS! Forholdet mellom kaffe og vann er helt avgjørende og blir feiltolket av de fleste......som serverer brunt vann og kaffemaskinenes standardinnstillinger er det første du justerer (y) :coffee::coffee::coffee:
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Har justert temp kaffe , malingsgrad forskjellige bønner i over 2 år jeg klarer dessverre ikke slå gamle metoden . kaffe1.jpg kaffe2.jpg kaffe3.jpg så kaffen snart klar :) kaffe fin.jpg
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har en Siemens EQ9 fordi jeg trodde jeg skulle late meg med god kaffe hele dagen , long termtest jeg vil aldri klare lage bedre kaffe på eq9 en med presskanne å male bønnene selv på ei 100 år gammel Kværn ( ja det helt helt supert med grov malte bønner på presskanne )
    Vis vedlegget 902062
    Ja, her har du ett hull å falle ned i. 30K for en maskin (gitt at det er samme)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Power & Elkjøp (y)
    Kjøp 1 maskin med 1 knapp som har plass til 1 pose bønner (y)
    Altså, her prøver jeg å bli en snobb og så kommer du med power og elkjip? haha Jeg kjenner meg igjen, uansett om det er haifai, kaffe, snowboard eller....uansett utstyr
    Men ja, så lenge det blir bra.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det helt feil å tenke at aeropress og/eller V60 er en god måte å starte kaffesnobberiet på?
    Jeg kommer helt sikkert til å falle ned i et stort, dypt og dyrt hull etterhvert 😇
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, her har du ett hull å falle ned i. 30K for en maskin (gitt at det er samme)
    Har kun en beholder til bønner null wifi på'n ellers ser den lik ut min heter EQ9 S300
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg _TROR_ aeropress gir mer smak og aroma. Korriger meg gjerne
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det stor forskjell på de forskjellige aeropressene? Prisen varierer fra 3-400kr til opp mot 1000kr på de jeg har sett.
    Skikkelig vekt må man vel også ha?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Sorry altså, men automatmaskiner gir kun komfort i form av enkel bryggemetode. Ordentlig god kaffe krever to hovedelementer: rent utstyr og god kverning. Begge disse to parametere er vanskelig med automater. Du får også begrenset kontroll på bryggingen.

    Aeropress er billig og enkelt. En kvern fra wilfa eller en god håndkvern tar deg mer enn langt nok. Kjøp noen spennende kaffetyper og start testingen.

    Håndbrygging med v60 eller chemex kan du vurdere for flere kopper samtidig.

    Det er ikke skikkelig rabbithole før du starter med espresso. Selv skyldig der 🧐
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    PS! Brygger kun Espresso på egen maskin......men som en billig start kan du kjøpe Koppen på CircleK og teste ut forskjellige mixer med kaffe og Espresso......👍
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trenger ikke wifi for å lage kaffe :) Men 30K er jo en stiv startpris
    Den EQ9 S300 jeg har kan kjøpes til ca 10K ser me da den er gått ut av produksjon for lenge siden , anbefales ikke hvis du er kresen på kaffen ( jeg synes selv at temp dropper for mye på vei ut av maskinen , går å jukse litt med å lage en kopp varmt vann før du trakter men sykt tungvint )
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hva med perkulator?
    For høy temperatur, det koker, og det er ikke bra for smaken. Om jeg husker rett. :)

    Her har vi brukt pour over V60-typ de siste 10-12 årene, og det funker som bare det. Alltid god kaffe. Kjøpte nylig en clever dripper
    og den er jo kjekk den. Resultatet blir omtrent det samme, men clever dripperen er mer praktisk da man kan gjøre hellejobben litt
    raskere. Kjekt på morran. :)

    Får vi gjester tas trakteren frem.

    Har en wilfa-kvern som funker fint, men kjøper like gjerne filtermalt kaffe i Sverige. Den er malt en del finere enn den norske, og i tillegg
    brent litt mørkere (mellanrost).

    Synd det er så sent, nå fikk jeg lyst på en kopp. :cool:
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje dette blir handlelista

    V60
    (jeg så at James Hoffman foretrekker v60 av plast)

    Aeropress

    Vekt

    Forresten, hva med sånn fancy vannkoker med forskjellige varmeinnstillinger og tut som er lett å helle fra?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Tut som er lett å helle fra er kjekt, men ikke nødvendig. Har laget masse pourovers med vannkoker eller liten kjele med helletut. Ser at de det ofte nevnes at man vil ha mer eller mindre kokende vann fra kannen uansett, temperaturen faller fort i kontakt med kaffen og utstyret rundt.

    Som sagt. Rent utstyrt. God kvern. Fersk kaffe kvernet i riktig grad. Da har du 90% av potensialet tatt ut allerede.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Noen "ritualer" jeg må vite om?
    Du er i farta og veien er både lang og kronglete.
    Du vil kjøpe mange remedier som hjelper deg til en dypere forståelse av resultatet
    Du vil opparbeide mye variert erfaring og kjøpe dingser som er kjekt å ha......
    Hvis du klarer å holde vannet på 92°C så er det meste gjort.......... (y)

    Det enkle er ofte det beste, men hvis du har tid og plass....... :unsure:

    espressomaskin,jpg.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Mine to ører: (two cents)

    Dropp å kjøpe Aero Press. Det er kjekt utstyr men jeg ble lei og kaffen ble ikke bedre. Dårlig filterfunksjon.

    V60 kittet over med vekt og hellekanne er alt du trenger for å brygge nydelig kaffe. Når dette er i boks så kan vi begynne å diskutere det som virkelig er interessant:

    - Kverningsgrad
    - Mengde
    - Kaffebønner

    Jeg bruker:

    Bønner kvernet på steg 8-10 (av 40) hvor 1 er espresso og 40 er virkelig grovt
    250 ml vann - 19 gram kaffe
    350 ml vann - 23 gram kaffe

    Er bønnene mørkbrent så kverner jeg dem mellom steg 12 og 20 for å få vannet til å renne raskere igjennom - altså kortere kontakttid med kaffen = svakere kaffe. Jeg eksperimenterer alltid med kvernegrad før jeg begynner å endre på mengden.

    Prisen på god kaffe har økt drastisk og de siste to-tre årene har det vært vanskelig å finne god kaffe her i landet. De norske kaffehusene har ikke vært villige til å betale prisen som kreves rett og slett. Men nå i det siste har det begynt å komme interessant kaffe på markedet og jeg kan varmt anbefale disse:

    1) Kaffebrenneriet AS
    2) Teodoro Engelhardt Finca la Bella - Sierra las Minas - Guatemala (southerncoffee.no)

    Nyt kaffen din!
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Enig. Aeropress er OK om du bare drikker 1 kopp - jeg synes ofte det blir veldig godt om det gjøres riktig.
    Men det er ikke noe i veien for å håndbrygge 1 kopp heller. Litt mindre fuss.

    Selv brygger jeg filterkaffe med Chemex sin trakter, men det går mest i espresso på maskinen min.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Jeg begynte også å "studere" blant andre Hoffmann.
    Det er jo utrolig mye moro for den som har lyst til å grave seg ned i materien, men akkurat som for Angelo Moriondo så vil jeg gjerne ha rimelig god kaffe litt kvikt, og ikke en doktorgrad i kaffekoking. :ROFLMAO:
    Derfor ble det investert i en grei, automatisert maskin.

    🤗
    Kjøpte en helautomatisk DeLonghi her og, kjempefornøyd. Lager god kaffi på et blunk. Med gode råvarer selvfølgelig. Å lage kaffi er ikke en livsstil eller et kall. Syns jeg. Elsker forøvrig å gå på kaffibarer i Italia tidlig om morran, smikkfullt av folk som skal ha seg morrakaffi og en cornetto. Mye liv og røre og kaffien lages og det serveres med et tempo og en effektivitet som tilsier at personalet har simultankapasitet på linje med jagerpiloter. Ikke akkurat sånn her.... . Oppi 13min på en espresso på byens mest omtalte og "berømte" kaffibar. Klarte ikke å se på at de putlet rundt bak disken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn