Kabler viktigere enn akustikk?

Hva mener du er viktigst for godlyden av de to nevnte?


  • Totalt antall stemmer
    1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Hvor har du dine uovertruffene kunnskaper fra R.Solhaug? Synes stadig at du antyder å inneha kunnskaper som langt overgår alle andres... Regner nesten med at du har en del utgitte publikasjoner på området med et slik vell av kunnskaper?

    Eller er det slik jeg misstenker, at du har et aldri så lite snev av Munchausen's og i tillegg med fordel kunne vært medisinert?

    Skulle jeg nå ta skammelig feil i mine antagelser, så har du min oppriktige unnskyldning for en evt. ufortjent anklagelse... Og da ser jeg samtidig med stor glede frem mot å lese noen av dine sublime teorier rundt audiokabler...
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    novgarod skrev:
    Eller er det slik jeg misstenker, at du har et aldri så lite snev av Munchausen's og i tillegg med fordel kunne vært medisinert?
    Novgarod... Har du bil?

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Ok.. Jeg er den eneste av oss som har snakket med PERSONEN bak Randi...
    Altså, han som fikk Randi på den digge ideen å komme med 1 mill i premie...

    Og mens jeg snakke med han, via PM selvsagt, så skjønner jeg at her er jeg ute å kjøre...

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Regner med at jeg får litt bedre tid nå fremover.....

    Det er også en del vestlendinger her......skal vi prøve å få til en skikkelig kabeltest..? (Er kanskje feil tråd, men jeg synes kanskje at vi kunne prøve å bruke lauget litt mer til produksammenlinginger - bli litt flinkere til å ta med oss komponenter til andre, kjøre sammenlingninger, osv....kanskje ha litt flere treff også...rett og slett senke terskelen til å ha treff...)

    Mvh
    OMF
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Imperial skrev:
    Ok.. Jeg er den eneste av oss som har snakket med PERSONEN bak Randi...
    Altså, han som fikk Randi på den digge ideen å komme med 1 mill i premie...

    Og mens jeg snakke med han, via PM selvsagt, så skjønner jeg at her er jeg ute å kjøre...

    mvh
    Det du prøver å si er?
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    "Bit i kuddan gumman, nu ska farsan byte kabel..."

    ;)

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    HM... jeg er visst ute å kjøre her :-[, vil du sitte på Novgarod?

    mvh
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Imperial skrev:
    HM... jeg er visst ute å kjøre her :-[, vil du sitte på Novgarod?

    mvh
    Hvor går veien, og med hvor stor promille? ;D
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Imperial skrev:
    novgarod skrev:
    Imperial skrev:
    HM... jeg er visst ute å kjøre her :-[, vil du sitte på Novgarod?

    mvh
    Hvor går veien, og med hvor stor promille? ;D
    Vet du Novgarod, jeg har faktisk litt Ardbeg Renaissance i magen... ;D
    men denne tråden her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32181.0;all sier meg
    at R.Solhaug ikke driver med teorier...
    Han driver med solide saker... sågar massive... saker

    mvh
    Altså en Reodor Felgen med en idé om at der finnes kun én opphøyet sannhet, den han selv til en hver tid besitter... imponerende... ::)
    Uansett... all ære for ikke å måtte godta "sannheten" om at dyrere er bedre, og dyrest er best... En hvis ydmykhet skader likevel ingen...
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Skål mann!!
    Du har et aldri så lite snev av Munchausen's selv vøtt ;)

    Eller var det jeg som hadde det?

    Whatever.. ;D

    Det er sikkert litt off topic her men... Ardbeg R... det er saker!!! Woohoo!!!
    Kan jeg spørre om du liker Whisky og isåfall om hvilken? ;)

    mvh
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Imperial skrev:
    Skål mann!!
    Du har et aldri så lite snev av Munchausen's selv vøtt ;)

    Eller var det jeg som hadde det?

    Whatever.. ;D

    Det er sikert litt off topic her men... Ardbeg R... det er saker!!! Woohoo!!!

    mvh
    Hvem har ikke d.. ;D
    Her går det bare i en enkel Fernet og kald CB pils...

    Liker Whisky, ja... islandere av den mildere sorten, er nok favoritten... eks. Bruichladdich og Glen Moray...
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Sørlending altså, som meg selv...
    Godkjent vøtt!

    Ardbeg, SpringBank og Caol Ila og Lagavulin her... (Bruichladdich Infinity har jeg hatt husker jeg...) Jeg er litt mer Peaty jeg da...

    mvh
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Imperial skrev:
    Sørlending altså, som meg selv...
    Godkjent vøtt!

    mvh
    CB pilsen satte seg liksom i kroppen under min "millitærkariere" på sørlandet (Evje) Siden da har liksom ikke Trønderpilsen smakt like godt... :-[ Favorittpilsen er likevel "Ozujsko pivo" Nammis...! ;D

    Cao Ila er liksom blitt fast inventar i fiskeveska mi den... Liker den litt "rå" smaken når regnet pisker rundt øra å fingrene fryser seg så stive at fluesnøret glipper...

    Har forøvrig en barsking av en Macallan 30 åring stående på hytta... den hadde vel smakt deg bedre, enn den smaker meg. (fikk den i 30 årsgave av en kammerat for noen år siden)

    Dette ble forøvrig vanvittig OT! ;D Takk for i kveld... ;)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Imperial skrev:
    Skål mann!!
    Du har et aldri så lite snev av Munchausen's selv vøtt ;)

    Eller var det jeg som hadde det?

    Whatever.. ;D

    Det er sikkert litt off topic her men... Ardbeg R... det er saker!!! Woohoo!!!
    Kan jeg spørre om du liker Whisky og isåfall om hvilken? ;)

    mvh

    Nighthawks at the diner? Et snev av Munchausen kommer vel godt med i hverdagen for om mulig å utligne presset vi stadig utsettes for både fra jante & svante ;)
    Hr. Novgarod er svært emosjonell på sen nattestid ser jeg, omtrent som på dagtid desverre. Kan det være gallen? Eller er det muligens blodsukkeret? Uansett, mesterlig korrigert Hr. Imperial ;)

    Mvh. RS
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Kabler vs akustikk. Det er da en ganske konstruert problemstilling, er det ikke.
    Er vel ikke så mange som går til innkjøp av dyre kabler med tro på at det vil gi et bedre lytterom? Eller billige kabler for den del.
    Spørsmålet burde vel heller være "Slenger du inn hva som helst av høytalere i hvilket som helst rom, uten og tenke på om de vil passe?"

    Min romkorreksjon, ja egentlig har jeg aldri følt noe behov for noe spesielle tiltak i den retning. Fordi høytalerne spiller med rommet, ikke mot.
    Men jeg kan kanskje ta feil, og det høres helt jævli ut her. Jeg har bare ikke merka det enda.

    Så jeg tar gjerne i mot tips om hvordan jeg skal korrigere rommet mitt til det optimale.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Hva er nå dette for noe da. Bare og bestille noe greier ?
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    rolfozzy skrev:
    Hva er nå dette for noe da. Bare og bestille noe greier ?
    Det heter bok. Skal en hifinut bevege seg utenfor psykoakustikkens område er det ikke dumt å lese litt
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    pemek skrev:
    rolfozzy skrev:
    Hva er nå dette for noe da. Bare og bestille noe greier ?
    Det heter bok. Skal en hifinut bevege seg utenfor psykoakustikkens område er det ikke dumt å lese litt
    Bok ja. Jo det har jeg vært borti noen ganger. Leser en del krim på senga.
    Og musikkrelaterte bøker har jeg på ei hylle i musikkrommet også. Bra bøker, og bra for akustikken. Så bøker kan brukes.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Ser meget interessant ut, Pemek - jeg skal lese gjennom denne.

    Jeg mener at det er en viss form for synergi mellom kabling og akustikk, selv om dette utelukkende er basert på synsing. Jeg tror også det avhenger veldig av beløpets størrelse. Hadde jeg hatt 15k til å oppgradere anlegget mitt ville jeg testet noen litt dyrere signalkabler, sett om jeg fant noen som passet anlegget, og så ville jeg brukt måleutstyr for å se om jeg ville hatt utbytte av noen nye aku-tiltak. Jeg har allerede litt som jeg bruker.

    Jeg ville brukt ca 50-50, avhengig av hva som ga meg mest utbytte i mitt anlegg.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    vredensgnag skrev:
    Beklager, nå var det meningen vi skulle ha de så trivelig her inne på Sentralen, men når jeg leser følgende:

    For de som sitter å lytter etter mikrodetaljer og "magien" i mellomtonen, (gjerne via en fulltone) og velger musikktype som følger opp dette, blir nok plassering av høyttalere, type rør og ikke minst kabler de viktigste tweakene.
    Ærlig talt, nå er det på tide å få bukt med dette kabelsludderet.

    Her er et rom der akustikken er i absolutt topp, der komponentene er blant verdens aller, aller fremste, og der innehaveren - en velansett koryfé innen HiFi - ikke var i stand til å skille mellom Monsters standardstrekk og Transparent Opus M.

    Selv om de kabelfrelste ynder å ignorere dette, og kommer med "ja, ja - her kommer du trekkende med Lavigne igjen," så må man for faen se å ta det til seg. Kabelmyten gikk gjennom isen, og ligger på dypt vann.
    Hmmm. Etter å gjentatte ganger blitt sparket under beltestedet pga mine uttalelser som enten blir slått ned med at jeg tilhører målemafian, eller at jeg bare er en kabelmotstander uten godt nok utstyr til å skjønne hva det går ut på, så prøvde jeg å IKKE få pepper denne gangen.
    Men kanskje peke mot at det ikke bare er viten/uvitenhet/hokus pokus/døv etc som skaper denne debatten.

    Og hva skjer?

    Jo da blir man jammen slått rett ned "av sine egne" ;D
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    rolfozzy skrev:
    pemek skrev:
    rolfozzy skrev:
    Hva er nå dette for noe da. Bare og bestille noe greier ?
    Det heter bok. Skal en hifinut bevege seg utenfor psykoakustikkens område er det ikke dumt å lese litt
    Bok ja. Jo det har jeg vært borti noen ganger. Leser en del krim på senga.
    Og musikkrelaterte bøker har jeg på ei hylle i musikkrommet også. Bra bøker, og bra for akustikken. Så bøker kan brukes.

    Ja, skulle mene at bøker er et undervurdert medium i lydsammenheng. Når en er ferdig med innholdet kan de brukes til så mangt. Bøker med harde omslag i stabler er kjempefine høyttalerstativ og kan brukes til å bygge hifirack osv. Bøker med myke omslag limt på veggen kan sikkert også være et godt akustisk regulerende tiltak. Bare tenkt på hele Sagaen om isfolket klistret i halvåpen posisjon på alle fire veggene i lytterommet. Vil nok gjøre litt med alle de uønskede refleksjonene og skape et rom med ordentlig lav waf, men gi tilsvarende høy kredibilitet blant lydentusiastene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Audiolense XO romkorreksjon (og EQ++) er en god hestekur mot dårlig romakustikk. Begynn der og du vil se at eksotiske kabler etterhvert blir uinteressant.
    Måtte du skrive slikt i Fidelity!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det har vel pedal allerede gjort. Eller kanskje det bare var jeg som forsto ham slik?
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Er man nøye med å velge høyttalere som passer i det spesifikke rom de skal spille i, vil behov for akustiske tiltak reduseres betraktelig.
    Det beste akustiske tiltak blir dermed å foreta riktig valg av høyttaler. Intet kabelvalg kan vel oppveie det?
    Når det gjelder kabeldebatten som førte til en del høyere temperatur i denne tråden en stund, kan man si: Det er vel få som i større grad enn Solhaug, truer produsenter av dyre og eksotiske kablers marked?? Ikke gjennom teoretiske påstander, men gjennom praktiske resultater. Jeg føler dermed at vredensgnag og Solhaug egenlig ikke burde føle seg som motsetninger i denne debatten. Jeg oppfatter nemlig begge som like kritiske til sirkuskabler.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Er man nøye med å velge høyttalere som passer i det spesifikke rom de skal spille i, vil behov for akustiske tiltak reduseres betraktelig.
    Det beste akustiske tiltak blir dermed å foreta riktig valg av høyttaler. Intet kabelvalg kan vel oppveie det?
    Når det gjelder kabeldebatten som førte til en del høyere temperatur i denne tråden en stund, kan man si: Det er vel få som i større grad enn Solhaug, truer produsenter av dyre og eksotiske kablers marked?? Ikke gjennom teoretiske påstander, men gjennom praktiske resultater. Jeg føler dermed at vredensgnag og Solhaug egenlig ikke burde føle seg som motsetninger i denne debatten. Jeg oppfatter nemlig begge som like kritiske til sirkuskabler.
    Du er inne på det samme som jeg mener her, Karma. Riktig høytalervalg til riktig rom, så er mye gjort. Ikke kjøre inn noen svære penisforlengere i et kott. F.eks. Da må det bli feil.
    Og Solhaugs kabler hele veien her hos meg har gitt meg kabelfred.
    Ikke mer og tenke på den saken ihvertfall.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    rolfozzy:

    Et annet viktig moment i sammenhengen er at to høyttalertyper av tilnærmet samme fysiske dimensjon, kan oppføre seg totalt forskjellig i forhold til et spesifikt roms akustikk.
    Justering av delefilter kan være vel så effektivt som andre akustiske tiltak.
    Mitt poeng er at begrepet akustikk er videre og på flere måter justerbart enn de fleste er obs på.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    rolfozzy:

    Et annet viktig moment i sammenhengen er at to høyttalertyper av tilnærmet samme fysiske dimensjon, kan oppføre seg totalt forskjellig i forhold til et spesifikt roms akustikk.
    Justering av delefilter kan være vel så effektivt som andre akustiske tiltak.
    Mitt poeng er at begrepet akustikk er videre og på flere måter justerbart enn de fleste er obs på.
    Er jo det jeg sier jo. ;D
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Er det lov å nevne at de fleste vanlige høyttalere maksimerer akustikkproblemer pga måten de er konstruert på?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    R.Solhaug skrev:
    Polkagris skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Tja, hva skal jeg si, ja takk begge deler? Jeg har kun møblert fornuftig, dvs sagt farvel til skinnsalongen og holder meg langt unna bilder med glassfront.
    Kabling er enkelt når du forstår hva du holder på med, akustikk likeså. Visse rom er imidlertid umulige.


    Mvh. RS
    Ingen rom er umulige. Jeg har et 4 veis system med bl.a. 2 10" pr side, i et 12 kvadratmeter stort rom! Et skap 1,5 m unna den ene høyttaleren. Å trykke "bypass" knappen på TacT'en min viser hvor jævlig og håpløs lyden var før korreksjon. Nå låter det utrolig bra, med lyden helt fri og gående utover rommets fysiske størrelse.

    Tja, en venn av meg holdt på med TacT i årevis uten å få til sitt anlegg bestående av ymse kasser JBL der mellomtoneelementene forresten var 10". Han hadde stadig dialog med konstruktøren (P. Lyngdorf?) men endte med å selge kåken. Målte nok "riktig" men ble aldri noe riktig trøkk.


    Mvh. RS
    Det er ikke lett å få et bra resultat med TacT. Selv trodde jeg det bare var å klaske opp mikrofonen, måle en gang og la enheten korrigere med en fastsatt kurve. Det funket svært dårlig. Først fant jeg ut at det måler mest nøyaktig når man kun bruker TacT, altså ikke å la signalet gå den veien du til slutt skal lytte. F.eks via en dac. Analogt ut fra TacT'en og i forsterker du skal bruke, mikrofonen i helt fri plassering uten noen møbler rundt seg, og så er det viktig at det er helt tyst i rommet. Så kan man begynne å tweake target kurver. Det er helt essensielt å lage en kurve som passer høyttaleren. På de to høyttalerne jeg har hatt med romkorreksjon, så ble kurvene ganske forskjellig.

    Min tanke er at kameraten din har gjort feil et eller annet sted, pluss at han kanskje har vanskelig for å lytte til en mer jevn frekvensgang. Lyden oppleves kanskje litt fattigere til å begynne med, men du verden som den vinner i det lange løp. Det er ikke noe problem å få trykk og punch her hos meg i allefall. Det bestemmer man jo mye selv, det er bare å legge inn en heving på kurven der det ønskes det...

    Har selv en eldre TacT og vet at nyere produkter har blitt mye bedre. Det synes jeg bare er fint, så vet jeg at det er enda mer å hente når jeg får råd til oppgradering en gang...
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Er det lov å nevne at de fleste vanlige høyttalere maksimerer akustikkproblemer pga måten de er konstruert på?
    Jo det må da virkelig være lov!

    Det er jaggu ikke mange høyttalere som er konstruert med et fysisk design som bidrar til spredningskontroll.Men jeg vet om noen.. ;D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    R.Solhaug skrev:
    Tja, min erfaring er at om rommet krever brutal korreksjon vil det aldri lyde like naturlig som et "godt" rom ???

    Mvh. RS
    Selvfølgelig.

    En annen ting: Du skriver at du har erfaring med brutal romkorreksjon. Hvilket system(er) er det?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pedal skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Tja, min erfaring er at om rommet krever brutal korreksjon vil det aldri lyde like naturlig som et "godt" rom ???

    Mvh. RS
    Selvfølgelig.

    En annen ting: Du skriver at du har erfaring med brutal romkorreksjon. Hvilket system(er) er det?


     
    B

    Back_Door

    Gjest
    pedal skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Tja, min erfaring er at om rommet krever brutal korreksjon vil det aldri lyde like naturlig som et "godt" rom ???

    Mvh. RS
    Selvfølgelig.

    En annen ting: Du skriver at du har erfaring med brutal romkorreksjon. Hvilket system(er) er det?
    Tror Solhaug er inne på noe viktig her.
    Man må passe seg for ikke ta for mye "Møllers Tran". Elektronisk korreksjon er pynten på kaka. Om råvarene, inkl.rommet, er for dårlig, vil selv ikke den beste kokk får dette til å smake optimalt. For de fleste er dette selvsagt, men kanskje ikke for alle?
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Karma skrev:
    slowmotion skrev:
    Er det lov å nevne at de fleste vanlige høyttalere maksimerer akustikkproblemer pga måten de er konstruert på?
    Jo det må da virkelig være lov!

    Det er jaggu ikke mange høyttalere som er konstruert med et fysisk design som bidrar til spredningskontroll.Men jeg vet om noen.. ;D

    Ja, du gjør vel det. ;D
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    pemek skrev:
    rolfozzy skrev:
    Hva er nå dette for noe da. Bare og bestille noe greier ?
    Det heter bok. Skal en hifinut bevege seg utenfor psykoakustikkens område er det ikke dumt å lese litt
    Bare å lese "Get better sound" av Jim Smith så kan man jo se hva han mener om DeQX og den form for romkorreksjon. Så lenge rommet er fornuftig møblert og anlegget plassert slik det burde så er det meste gjort.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn