Jeg synes omvendt. Mye lettere å høre forskjell på akustikk enn kabler, altså.Mbare skrev:Akustikk er mye vanskeligere enn kabler.
Det er det absolutt. Jeg mente bare at akustikk er vanskeligere å forstå seg på (og vanskeligere å teste ut) enn kabler. Kabler har jeg, i stor grad, gitt opp å skjønne meg på - men jeg kan teste det ut. Romakustikk og hvordan det funker gjør meg svimmel hver gang jeg forsøker å lese litt om det. Jeg er humanist, ikke realfager. Men erfaringa mi er at romakustikk er viktig. Bare ikke spør meg hvordan og hvorfor det funker.Valentino skrev:Jeg synes omvendt. Mye lettere å høre forskjell på akustikk enn kabler, altså.Mbare skrev:Akustikk er mye vanskeligere enn kabler.
Helt klart (selv om jeg setter spørsmålstegn ved kurs og rack). Men de fleste som har kapital til det, velger ikke slike løsninger. Jeg skylder på hifi blader. Fy skamme dere som villeder folk.Titleist skrev:romslig lytterom svanå level 3+++
dedikert kurs ala roysen
harmonic resolution mxr rack
supra kabler
adam tensor alpha
deqx hdp-3
det burde være et ok utgangspunkt for realtistisk gjengivelse...
Denne oppfatningen sitter jeg og med at noen har, de om det....Man skrev:Det virker nesten som om folk mener at en passiv plate plassert på veggene eller taket viktigere enn både høyttaler, forsterker og kilder. Hva med å oppgradere høyttaleren? Nei, DET trenger man ikke. Man bare henger opp denne Deluxe Diamond Acousti-kill plata på bakveggen som gir deg samme virkning!! Hva med å oppgradere cdspiller eller forsterker? Neida, man kjøper bare Acousti-kill source/amp edition og henger opp!
Man skrev:Jeg har _aldri_ vært borti det fenomenet at en dårligere høyttaler spiller bedre enn en som på papiret, i praksis og alle andre måter, er en bedre høyttaler. At en større høyttaler overloader rommet, javel, men det er en helt annen ting. Man trenger ikke akustikk som et lyddødt rom å "få utbytte" av en god høyttaler.
Slik jeg ser det har alle høyttalere en motervei frem til ørene våre, om det er trær eller busker langs veikanten er ikke så viktig, etter en stund så legger men ikke merke til det engang. Bare pass på å unngå tunneller..
Kansje det er ræva produkter?OMF skrev:Man skrev:Jeg har _aldri_ vært borti det fenomenet at en dårligere høyttaler spiller bedre enn en som på papiret, i praksis og alle andre måter, er en bedre høyttaler. At en større høyttaler overloader rommet, javel, men det er en helt annen ting. Man trenger ikke akustikk som et lyddødt rom å "få utbytte" av en god høyttaler.
Slik jeg ser det har alle høyttalere en motervei frem til ørene våre, om det er trær eller busker langs veikanten er ikke så viktig, etter en stund så legger men ikke merke til det engang. Bare pass på å unngå tunneller..
Dette betyr vel i grunn at du kan rangere hvor godt du liker ulike anlegg etter "prisen" på høytalerne....vel jeg er veldig uenig med deg, og man kan jo bare spørre seg hvorfor alle sier det er så dårlig lyd på messer....er det akustikken som er vanskelig, eller er det at kablene ikke rekker å bli spilt inn...?
Det virker som folk er av en oppfatning at man greier å skille romartefakter fra direktelyden fra høytalerne....det er ikke så lett.....
Mvh
OMF
Artig at erfaringene rundt dette er totalt forskellige i lauget. Jeg har hørt masse gode anlegg spille ræva i "vanlige" rom.Brianh skrev:Har ennå tilgode å høre et high end anlegg som låter dårlig pga. at det ikke er iverksatt akustikktiltak utover det helt ordinære som har med plassering etc. å gjøre. Har hørt mang et anlegg bli degradert kraftig ved bytte til ikke gode nok kabler :
BrianH
Er jo bare sunt at vi har forskjellige erfaringer med dette. Det er vel litt av hensikten med lauget, at vi skal dele erfaringer. Men jeg har ennå tilgode å høre et anlegg i 150-200 k klassen som spiller direkte dårlig fordi ikke eiern har satt igang med akustikktiltak utover det helt grunnleggende som plassering etc. Vi har jo hatt flere kabelseanser i lauget og ikke rent få av anleggene er blitt degradert med bruk av dårligere kabler. Poenget er vel at ingen kabel kan tilføre noe som helst, kun begrense. Har du en "god nok " kabel i forhold til resten av oppsettet så har du jo ingen effekt ved å bytte til en dyrere/bedre. Er derimot kabelen en begrensende faktor så kan faktisk et bytte gi en ganske stor effekt.emokid skrev:Artig at erfaringene rundt dette er totalt forskellige i lauget. Jeg har hørt masse gode anlegg spille ræva i "vanlige" rom.Brianh skrev:Har ennå tilgode å høre et high end anlegg som låter dårlig pga. at det ikke er iverksatt akustikktiltak utover det helt ordinære som har med plassering etc. å gjøre. Har hørt mang et anlegg bli degradert kraftig ved bytte til ikke gode nok kabler :
BrianH
Tja, si det..Litt dårlig formulering kanskje, spørs om det finnes en "dårlig" kabel. Mener vel egentlig en kabel som ikke er god nok i det anlegget den står. Hvis det hjelper med en oppgradering av kabel så var vel den som stod der for "dårlig" i det oppsettet, men kanskje mer enn god nok i et annet. Har et Pioneer surrerundt anlegg til 1990,- tilkoplet tv`n. På det bruker jeg original lakrisslisse. Mer enn godt nok. Flytter jeg lakris lissa over til hovedanlegget blir den en heller trist affære. Mao. rett kabel på rett plassValentino skrev:Hva er en dårlig kabel, brianh?
Nå fant jeg tilfeldigvis et par kabler som hang og slang bak ett av stereoanleggene - sannsynligvis fordi de ble brukt til å koble til en hodetelefonforsterker en gang for lenge siden.Ulf-B skrev:Hehe - kabler må til. Men hva slags? Jeg fikk nettopp inn en Densen forforsterker til mitt anlegg nr. 3 på PCrommet - og i mangel av noe bedre, bruker jeg i skrivende stund et par av de foraktelige lakrissnørene. Har rett og slett gått tom for signalkabler - tro det eller ei. Nå kan det hende at det dukker opp ett eller annet når jeg får rotet litt i skuffer og skap - og da kommer jeg tilbake for å avgi både rapport og stemme. Inntil videre låter det aldeles fortreffelig. Om jeg har skjønt problemstillingen, er spørsmålet altså om det vil låte enda mer fortreffelig med andre kabler.
Høres ut som en kabel med svært dårlige elektriske egenskaper.vredensgnag skrev:En liten kabelgåte.
Vi forestiller oss en kabel som er ett lysår lang.
Denne er fylt med klinkekuler som ligger i kontakt med hverandre.
Vi presser inn en klinkekule i den ene enden - og en klinkekule detter straks ut i den andre, ett lysår unna.
Samme som skjer med elektroner.FallenA skrev:Høres ut som en kabel med svært dårlige elektriske egenskaper.vredensgnag skrev:En liten kabelgåte.
Vi forestiller oss en kabel som er ett lysår lang.
Denne er fylt med klinkekuler som ligger i kontakt med hverandre.
Vi presser inn en klinkekule i den ene enden - og en klinkekule detter straks ut i den andre, ett lysår unna.
Hvis det er et lysår unna så tar det vel ett år til halvannet før den faller ut - i hvert fall hvis vi snakker om et elektrisk signal.vredensgnag skrev:Vi presser inn en klinkekule i den ene enden - og en klinkekule detter straks ut i den andre, ett lysår unna.
Kabler må man jo ha, og befinner seg i ethvert anlegg. Akustikk løsninger kan man jo velge å ha, eller ikke.orso skrev:Et stort flertall en enig at akustikk har større betydning enn kabler i jakten på godlyd.
Hvorfor er da kabelhjørnet langt mer besøkt og brukt enn akustikk avdelingen?
Ser du virkelig ikke det praktiske i en slik gitt situasjon? de fleste ville kanskje gjort mer med akustikken om det var praktisk mulig, ikke alle har dedikert lytterom eller vil at stua skal se ut som ett fjortis rom, og skal du ha det seriøst og godt gjort, koster det, ofte mye.orso skrev:Et stort flertall en enig at akustikk har større betydning enn kabler i jakten på godlyd.
Hvorfor er da kabelhjørnet langt mer besøkt og brukt enn akustikk avdelingen?
Det er det samme som IKKE skjer med elektroner. ;-)vredensgnag skrev:Samme som skjer med elektroner.FallenA skrev:Høres ut som en kabel med svært dårlige elektriske egenskaper.vredensgnag skrev:En liten kabelgåte.
Vi forestiller oss en kabel som er ett lysår lang.
Denne er fylt med klinkekuler som ligger i kontakt med hverandre.
Vi presser inn en klinkekule i den ene enden - og en klinkekule detter straks ut i den andre, ett lysår unna.
Fordi akustikk fordrer presisjon, mens kabler tillater abstraksjon.orso skrev:Et stort flertall en enig at akustikk har større betydning enn kabler i jakten på godlyd.
Hvorfor er da kabelhjørnet langt mer besøkt og brukt enn akustikk avdelingen?
Det er et tanke-eksperiment - og forskjellen handler om hvorvidt vi tolker det som skjer som en strøm eller som et felt. Et elektronfelt er universelt symptomatisk - og progresjoner forplanter seg øyeblikkelig.harhau skrev:Det er det samme som IKKE skjer med elektroner. ;-)vredensgnag skrev:Samme som skjer med elektroner.FallenA skrev:Høres ut som en kabel med svært dårlige elektriske egenskaper.vredensgnag skrev:En liten kabelgåte.
Vi forestiller oss en kabel som er ett lysår lang.
Denne er fylt med klinkekuler som ligger i kontakt med hverandre.
Vi presser inn en klinkekule i den ene enden - og en klinkekule detter straks ut i den andre, ett lysår unna.
Siden utvekslingshastigheten naturligvis er begrenset av lyshastigheten tar det m.a.o minst ett år før noe kommer ut i den andre enden... Pensum fra videregående skole til og med.
Nei, jeg ser ikke det. Det finnes i dag flere akustikk produkter som kan gli inn i hvilke som helst stue.musicus skrev:Ser du virkelig ikke det praktiske i en slik gitt situasjon? de fleste ville kanskje gjort mer med akustikken om det var praktisk mulig, ikke alle har dedikert lytterom eller vil at stua skal se ut som ett fjortis rom, og skal du ha det seriøst og godt gjort, koster det, ofte mye.
mvh
vredensgnag skrev:Muligens verdt å vurdere relevansen i "klinkekule-eksperimentet" opp mot hva som skjer mellom ht-eksitant, som regel membran, og ørets reseptorer - hår og membran. Luftmolekylene settes i bevegelse av HT-elementets svingninger, men elementet skyter IKKE molekyler fra HT til øret. Energi overføres mellom tilliggende molekyler, fra HT og frem til lytter. (Hvilket også er årsaken til det eksponensielle energitapet).
Men der friksjon og masse spiller inn i akustikkvariablene, så er disse ubetydelige i kabelen, selvsagt.
Eller, for å komme frem til clouet på en mer direkte måte: dess mer friksjon, treghet og refleksjon det er i en signalbane, dess viktigere er det å ha kontroll med dennes effekt, for å oppnå ønsket resultat; jo mindre friksjon, og jo mer direksjonalitet det er i en signalbane, dess mindre viktig er banen for effekten.
Dermed - akustikk (friksjon, treghet og refleksjon) viktig; kabel (minimum av friksjon, treghet og refleksjon) uviktig.
vredensgnag skrev:;D
R.S.
Merk ordet minimum - det skal leses i forhold til hvorvidt påvisbare effekter er relevante for overføring av impuls som har effekt i det hørbare området; eller om vi skal åpne for selvsuggesjon og voodoo-teorier om hva som forårsaker god lyd.
Men dette er enkelt - bare å plukke ut dine kabler mot et standardstrekk, i en blindtest.
Derimot vedder jeg på at det er stor forskjell på akustikken i ditt og mitt lytterom.