Kabler er for dyre!

Er kabler generelt alt for dyre?

• Totalt antall stemmer
    1
O

om.s

Gjest
Det finnes ikke noe teknisk belegg for at det er hørbare forskjeller mellom normale, egnede kabler. Det er ingen debatt å føre.

Og hva er intensjonen med avdelingen? Såvidt jeg husker var det å skille nettopp debatter som denne fra "HiFi Generelt".

Jeg forstår fortsatt ikke at "om kabler utgjør noen lydmessig forskjell eller ikke" skal ha noe som helst med følelsen av god musikk å gjøre. Musikk skapes vitterligen av musikere, ikke kabler eller stereoanlegg....?
1) Det er det vel delte meninger om, pr definisjon muligens du har rett, men ikke pr opplevelse, og det tror jeg er det vesentligste for de fleste her.

2) Intensjonen med kabelhjørnet var vel også at det skulle gis rom for nettopp mer synsing, dette passet ikke for noen og derav ble tech hjørnet opprettet, der er det ikke ønsket med synsing.

3) Jeg tror du utmerket godt forstår mitt poeng her, feil kabel i ett ellers bra  oppsett kan være med og forringe kvaliteten på den reproduserte musikken, som musikeren selvsagt har skapt, det gir vel ikke den beste gleden av musikken når bra musikk blir dårlig reprodusert!

mvh

S

slowmotion

Gjest
Hei til kabelskeptikerne.
Det verserer jo en annen tråd her som omfatter intern høytalerkabling.Lykke til og god påske..
Du kan ikke fikse skarp/overdreven diskant med annen kabel.
Der er det noe annet galt.

;)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
1) Det er det vel delte meninger om, pr definisjon muligens du har rett, men ikke pr opplevelse, og det tror jeg er det vesentligste for de fleste her.
Opplevelser er en psykologisk størrelse, ikke en teknisk størrelse. Opplevelsen er noe som oppstår mellom ørene våre. Derfor kan ikke jeg se at den har noen relevans i en teknisk debatt.

2) Intensjonen med kabelhjørnet var vel også at det skulle gis rom for nettopp mer synsing, dette passet ikke for noen og derav ble tech hjørnet opprettet, der er det ikke ønsket med synsing.
Det er stort sett bare synsing å finne i kabelhjørnet.

Det er stort sett bare synsing å finne i tech-hjørnet.

3) Jeg tror du utmerket godt forstår mitt poeng her, feil kabel i ett ellers bra oppsett kan være med og forringe kvaliteten på den reproduserte musikken, som musikeren selvsagt har skapt, det gir vel ikke den beste gleden av musikken når bra musikk blir dårlig reprodusert!
Det er jeg ikke enig i, siden jeg ikke kan se at normale kabler gjør noe som helst fra eller til med reproduksjonen. Opplevelsen blir kanskje en annen, men det er psykologi, placebo, kall det hva du vil. Selve reproduksjonen er akkurat den samme enten du bruker Cardas eller Monster.

Det faktum at det er en reproduksjon, en kopi, en måling, gjør i mine øyne argumentet om musikalsk innhold fullstendig malplassert. Problemstillingen er ikke verre enn å finne ut hvorvidt reproduksjonen er lik eller forskjellig, om den påvirkes eller ikke av remedium X. Det har ingenting med musikk å gjøre.

Jeg har ikke noe imot å diskutere opplevelser og musikk, men det blir for meg en helt annen debatt.

O

om.s

Gjest
Det er stort sett bare synsing å finne i kabelhjørnet.

Det er stort sett bare synsing å finne i tech-hjørnet.

Jeg har ikke noe imot å diskutere opplevelser og musikk, men det blir for meg en helt annen debatt.
Sakser kraftig i ditt innlegg her, for her tror jeg man er ved roten.

1) Det ene kan holde med om, og erkjenne stor skyldighet i, men tech- hjørnets standard betreffer meg ikke, men en interessant observasjon.

2) Her er vel sakens kjerne, jeg snakker mer musikk og opplevelser fremfor teknikken, som jeg igjen erkjenner at jeg ikke har, el har noen større interesse av tillegge meg, i denne fasen av livet......

Å diskutere slik teknikk med/mot deg ville for meg være det samme som å skyte meg selv i foten, jeg har forlengst innsett at vi har forskjellig syn på saken, ang kabler og jeg er fornøyd med det.

Nå mener jeg også at en god utdannelse eller en viss sosial (HiFi) status ikke er noen som helst garanti for god hørsel el smak hva lyd/musikk angår, men det er med en viss respekt jeg opplever at du fremtrer respektfullt og forsonende ovenfor dine mot debattanter i kabeldiskusjonen, selv om det er diamentralt motsatte synspunkter, der har mange, fra begge sider noe å lære, inkl undertegnede......

Musikk debatten får da heller taes ett annet sted enn her, her "synser" jeg heller litt....

mvh

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
Njah...andre ville vel sagt det var mer ett spm om å bruke øra el ikke  ;) ........

mvh
Øra mine sitter faktisk på hue, ikke i lommeboka.... ;D

O

om.s

Gjest
Øra mine sitter faktisk på hue, ikke i lommeboka.... ;D
Når det gjelder musikk opplevelser så er vel øra mine koblet sterkere mot hjertet enn hjernen, billedlig talt om jeg kan si det slik.....så kan lommeboka åpne seg om hodet og hjertet har hatt en god dialog underveis  ;)

mvh

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
Når det gjelder musikk opplevelser så er vel øra mine koblet sterkere mot hjertet enn hjernen, billedlig talt om jeg kan si det slik.....så kan lommeboka åpne seg om hodet og hjertet har hatt en god dialog underveis  ;)

mvh
Så sant, så sant, men hva hadde Einstein sagt, mon tro ???

O

om.s

Gjest
Husk at du trenger søvn også om.s........

m.v.h.  Bamsemann...  :)
Hilken musikk er det  ;D, har aldri hørt om gruppen, hadde faktisk en film natt med min bedre halvdel inatt, der vi la oss i 7 tiden etter å ha sett en hel god serie på dvd, "graven" anbefales de som liker litt mysko saker som det sies her nede....

mvh

O

om.s

Gjest
For å sammenfatte det hele: etter avstemmingen å bedømme kan vi si at "fler tallet, er mindre tallets diktatur"......når det gjelder kabler.....

mvh

O

om.s

Gjest
...og for dere andre, man behøver ikke gå flokk for å ha rett ;)....

mvh

Topp Bunn