Kabler er for dyre!

Er kabler generelt alt for dyre?

• Totalt antall stemmer
    1

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Ikke alle behøver jo beskyttes mot seg selv, men testing med åpne øyne kan jo også være en bra måte å spare penger på, bare man tester over litt tid og relativt kritiskt.....

Ang smittefaren kan jeg være delvis enig, man kan forledes i mer enn en retning  ;)

mvh
Nesten så en lurer på om en burde begynne å produsere kabler, det virker jo som det ikke mangler på kunder.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Uno snakket mye om FG faktoren, der tar jeg litt selvkritikk og innrømmer at jeg nok også har undervurdert dens effekt noe.
Det er jo den du snakker om konsekvent hele tiden. "Den subjektive opplevelsen".....det er nettopp den som er FG-faktoren. To begreper på akkurat samme ting.

Nesten så en lurer på om en burde begynne å produsere kabler, det virker jo som det ikke mangler på kunder.
Det beste er at jo mer du skrur opp prisen, jo bedre blir produktet. Her ligger det muligheter for uhørt effektiv produktutvikling.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Om det er noen trøst lionstar, så har jeg hørt høytalere til nesten 2 mill med høytaler kabel fra Clas Ohlsson til ca 100,- kr meteren, og det lød bra, meget bra, men jeg skulle alikevel ha villet lytte til det samme oppsettet med de tiltenkte svindyre kablene, man kunne jo ha misset noen detaljer eller forbedret noen parametre ;) ....

mvh
Jaja, noen er gale, la oss slå det fast, kjørte en ny Mercedes ML til rundt millionen her om dagen, ingen tvil om hva jeg hadde valgt imellom den og et par kabler.

Og slikt hadde det nok blitt uansett, skulle blitt sinnsykt rik (ihvertfall 10 mill på konto) før jeg bladde opp over 50 tusen kroner på et stereoanlegg.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Kanskje vi skal slå oss sammen, etter jeg har skiftet nick, kan jeg hjelpe deg og hjernevaske flest mulig..

Så blir vi rike ;D

O

om.s

Gjest
Og slikt hadde det nok blitt uansett, skulle blitt sinnsykt rik (ihvertfall 10 mill på konto) før jeg bladde opp over 50 tusen kroner på et stereoanlegg.
50K for ett helt anlegg inkl kabler er da ikke noe å snakke om ;)
Det dreier seg om prioritering og litt lidengalskap, personlig hadde jeg heller lagt de kronene i ett anlegg fremfor en bil, det ville gitt meg mer glede pr krone/time....

mvh

O

om.s

Gjest
Kanskje vi skal slå oss sammen, etter jeg har skiftet nick, kan jeg hjelpe deg og hjernevaske flest mulig..

Så blir vi rike ;D
He he, jo du..... ;D ;D

mvh

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
50K for ett helt anlegg inkl kabler er da ikke noe å snakke om ;)
Det dreier seg om prioritering og litt lidengalskap personlig hadde jeg heller lagt de kronene i ett anlegg fremfor en bil, det ville gitt meg mer glede pr krone/time....

mvh
Det er mye galskap, slik som mellomtone elementet i et selvbygg jeg har her (og som kostet ca 600 kr), finnes i en kommersiell konstruksjon som koster godt over 700 tusen kroner paret (som eneste mellomtone element). Nå hevder produsenten av høytalerne at elementet er spesialtilpasset osv..Men..Hvem vet hva jeg skal tro..Mitt er jo også tilpasset ved at jeg har oppgradert magnet systemet..

Syns bare det er voldsomme marginer, og desto mer utstyret koster, desto større er marginene, per solgt enhet, for å dekke opp for lavere volum

S

slowmotion

Gjest
jeg leste om en danske som hadde bygd om endel av kjellern til et gedigent basshorn som munnet opp i stua..

Det prosjektet så ikke ut som noen kabeltveak, og såvidt jeg så, så var basselementet kabla med en helt vanlig strømkabel.
Var det i gamle high fidelity? Om "Ole" fra syd Sverige?

;)

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Var det i gamle high fidelity? Om "Ole" fra syd Sverige?

;)
Det er temmelig vage minner, men det var hornhøytalere det gikk i, ser for meg at det var en JBL driver til det basshornet, som var støpt inn i kjelleren..

R

Ronny_D

Gjest
Det er temmelig vage minner, men det var hornhøytalere det gikk i, ser for meg at det var en JBL driver til det basshornet, som var støpt inn i kjelleren..
Lange kabler da ?

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei til alle kabelskeptikere.
Hvorfor bruke så mye negativ energi på noe som jo ikke koster dere noe ekstra likevel.
Det blir jo mye kroner til overs.Disse kan med fordel brukes til q-tips,gjerne lange.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Det var det sikkert, kan ikke huske at forsterkeren var i kjelleren...Jeg husker den artikkelen dårlig, men det var ihvertfall slik at de fra bladet, var veldig imponert over dynamikken.. Og han fyren skal jo ha kreditt for å ha tenkt stort da, når han brukte kjellern til å lage et gigant basshorn som munnet opp bak sofaen sin i stua, og matchet resten av horn anlegget sitt..

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Som sagt, det er to faktorer, det ene går på det tekniske, det andre på det psykologiske. Hvis den som bygger utstyret selv, er åpen for sølvkabel, og har lest at det skal gi en skarpere diskant, så vil en høre det. Jeg har hørt forskjell på kabler selv, hjemmelagde sølvkabler, og hjemmelagde coaxial kabler, brukt til signaloverføring, pluss biwiring vs ikke biwiring, og i ettertid kommet frem til at det må ha skyldes forventninger, da forskjellene var umulige å spore i en blindtest.
Dette er igrunnen essensen, lionstar har så evig rett, bevis det dere mener å høre eller hold det for dere selv (put up or shut up) på nynorsk. Er dere ute etter å lure folk?? Dere kan være så overbevist som dere vil på egne vegne, men å overføre deres subjektive betraktninger som allmengyldige regler som alle andre skal adoptere blir for drøyt, etter min mening da.

Det finnes en grunn til at verden tross alt går fremover, iallefall når det gjelder andre ting enn lyd, og det er etter beste evne å luke ut ting som reelt ikke har noe med saken å gjøre. Hvis en skal til nordpolen, så har værmeldingen i sahara mindre betydning, igjen min subjektive oppfatning, forståss.

Obs! Dette er IKKE noe forsøk på å gi noen munnkurv!! Bare å "make a point". ;), altså er synspunkt fra min side uten intensjon å støte noen.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg skal ikke kjope saa mye som en ledningsstump foer jeg faar testet disse optiske kablene fra Harmonic Technology. Iflg. et par anmeldelser "dunket" det baade Valhalla og et par andre referansekabler. Men de kostet saavidt jeg husker $1800 for et par signalkabler, saa det er dyr moro.

Noen som har hort dem, eller sett forhandlere i Norge som har dem?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
De optiske Harmonic-kablene kan nok medføre hørbare forskjeller ja. De tilfører masse forvrenging (3% eller deromkring) og har atskillig mindre dynamisk område enn CD. Et helt meningsløst konsept, hvis man vil legge til store menger forvrenging i anlegget sitt kan man lage en transistorkobling som gjør dette for 20 kroner.

Stereophile

If this review were of a conventional product, I would dismiss it as being broken. - John Atkinson

At såkalte "testere" skryter hemningsløst av disse forvrengingsboksene sier litt om hvor sterk faktor prislapp og forventning egentlig er.

N

nb

Gjest
Altså: Om det utgjør en forskell OG koster mange penger, så må nødvendigvis forskjellen være til det bedre;)

B

bamsemann

Gjest
Angående forventninger: Jeg har ofte forventet en type lyd, og opplevd en helt annen...

Bamsemann....... :)

O

om.s

Gjest
bevis det dere mener å høre eller hold det for dere selv (put up or shut up) på nynorsk. Er dere ute etter å lure folk?? Dere kan være så overbevist som dere vil på egne vegne, men å overføre deres subjektive betraktninger som allmengyldige regler som alle andre skal adoptere blir for drøyt, etter min mening da.
Det var vel derfor vi synsere "fikk" kabelhjørnet, for å synse litt sammen, tech hjørnet ligger vel nærmere det du ønsker deg, hvilket også kom nettopp for at du og dine der kan diskutere på deres sett, la oss andre diskutere og synse da som vi vil i dette hjørnet, eller føler du deg tvunget til å måtte lese og kommentere her?, neppe!

Forumet er, og burde være åpent for begge leire, og da blir slike påstander som du her løfter frem tåpelige i dette/denne, hjørne/sammenheng, hold de for deg selv!.

Det at du har en teknisk tilnærming til denne hobbien gir vel ikke deg mer rett til å ytre deg om dine meninger og erfaringer (les: modeller/teorier/formler), enn andre med motsatt innfallsvinkel, imho......

Dette er heller ikke ment for å trampe noen på tærne, jeg bare gir uttrykk for mine subjektive meninger ;)

mvh

S

slowmotion

Gjest
Kabeldebatter er morsomme ;)

Men egentlig til liten nytte, tror jeg.

Enhver får vel "tro", "mene" eller "vite" det de vil.
Siden de aller fleste kabler virker sånn nogenlunde
kan man velge den retning man har sansen for,
og så holde seg til den. Og alle er glade .....

;)

O

om.s

Gjest
Kabeldebatter er morsomme ;)

Men egentlig til liten nytte, tror jeg.

Enhver får vel "tro", "mene" eller "vite" det de vil.
Siden de aller fleste kabler virker sånn nogenlunde
kan man velge den retning man har sansen for,
og så holde seg til den. Og alle er glade .....

;)
Kloke ord! ;D

mvh

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det var vel derfor vi synsere "fikk" kabelhjørnet, for å synse litt sammen, tech hjørnet ligger vel nærmere det du ønsker deg, hvilket også kom nettopp for at du og dine der kan diskutere på deres sett, la oss andre diskutere og synse da som vi vil i dette hjørnet, eller føler du deg tvunget til å måtte lese og kommentere her?
Kan ikke skjønne annet enn at kabeldebatter, inkludert hvorvidt de virker eller ikke, hører hjemme i kabelhjørnet. Diskutere kabler i tech-hjørnet? På et teknisk grunnlag så er kabler ingenting å diskutere.

Det at du har en teknisk tilnærming til denne hobbien gir vel ikke deg mer rett til å ytre deg om dine meninger og erfaringer (les: modeller/teorier/formler), enn andre med motsatt innfallsvinkel, imho......
Ikke mindre heller, skulle man tro...?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Tro, viten, mening, påstand.
Det vi vet er at det teknisk sett ikke er detekterbare lydforskjeller på kabler med samme lengde, tverrsnitt og materiale. Det vi også vet er at det er betydelige forskjeller i hvordan vi lytter og hva vi går glipp av/får med oss i musikken. Det som kan være litt dristig å påstå er at disse lyttemessige forskjellene tilskrives forskjeller i kabelen. Det er for mitt vedkommende, etter alle tester og bevis, mer rasjonellt å tenke at forskjellene er et resultat av forventninger, erfaring, fokus/konsentrasjon, tolkning etc.

Jeg leste nettopp en artikkel i Illustrert Vitenskap, om hvordan synet fyller ut manglende informasjon i et bilde, slik at vi inni hode danner et klart bilde av hva det er. Det samme gjelder hørselen. Vi luker vekk, eller legger til "informasjon" inni vårt eget hode for å danne oss en forståelse av lyden og dens mening. Vi mennesker er ikke måleapparater som lytter objektivt, men vi tillegger alle sanseintrykk masse ekstrainformasjon basert på forventninger, erfaring, fokus/konsentrasjon, tolkning etc. Dette gjelder ikke bare syn og hørsel, men også lukt, smerte og smak.

Mitt motiv for å være engasjert i kabeldebatten er kun en reaksjon på kabelpriser, og kabelteorier som ikke holder mål i forhold til faktisk valuta. Det er meningsløst utover det rent estetiske, og statusmessige, å skaffe seg kabler til 100 000 kroner bare fordi resten av anlegget koster 1 million kroner. Kabler med samme lengde, tverrsnitt, og ledermateriale utfører de nøyaktig samme operasjonene om de koster 100 000 kroner eller 1000 kroner, men lyttemessig kan det være store forskjeller - riktig nok basert på forventninger, erfaring, fokus/konsentrasjon, tolkning etc. Samtidig må vi respektere at folk bruker masse penger på kabler, som å bruke masse penger på motorsykkel eller en sportsbil - hvilket er ubrukelige til alt annet enn å komme seg fra a-b, men som gir status. Samtidig er det folk som tømmer lommeboka for et kabelsett på bakgrunn av svadaargumenter opp og ned i mente. Da tror jeg det er sundt og kunne opplyse disse menneskene om hva kabler faktisk gjør/ikke gjør, for å kunne gi kjøperen et litt mer rasjonellt forhold til kabler, og dens betydning utover det å føre strøm fra punkt a - b.

Årsaken til at dette innlegget sansynligvis ikke vil endre folks tro, meninger eller syn på kabler, kommer nok av at hverenkelt av oss baserer sanseintrykk på forventninger, erfaring, fokus/konsentrasjon, tolkning etc. Personlige opplevelser kan ikke måles, eller bevises bort, men er den enkelte persons virkelighet. På dette punktet tror jeg vi alle er enige.

I all vennlighet :)

Vidar

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg tror i større grad nå enn før, at produsentene av apperater er mer bevisst folks forventninger, se hvor flott layout det er i endel nyere komponenter sammenlignet med eldre, og innen høytalerkonstruksjon har det også skjedd en utvikling. Nå konstruerer en gjerne høytalere innvendig, med topp kvalitets kabler, (her mistenker jeg konkret eltek sin euforia) for å ha brukt dette fordi de vet det vil være et salgsargument for noen og for at det skal harmonere med resten av komponentene brukt...

Jeg tror ikke prototypene under utvikling benytter samme flotte kabling for å si det slik.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Nei!, jeg sparer meg ikke slike påstander, så lenge jeg refererer til det som mine erfaringer så anser jeg de som relevante for noen, du låter som en som må lese deg til dine, og gjerne i samme slengen få aksept på at du har "HiFi politisk" rett, slike erfaringer har en helt spesiell plass i mitt HiFi liv.....

Ang din siste kommentar, :p

mvh
Det er helt uproblematisk at du sier at du hører forskjell på kabler. Du kan gjerne legge ut i det vide og det brede om dine erfaringer med hvordan du opplever ulike kabler. Problemet oppstår når du bruker disse erfaringene som bakgrunn for å hevde at det er forskjell på kabler. Du kan ikke bruke dine subjektive opplevelser som grunnlag for slike påstander. Det må tyngre data til for å kunne hevde noe sånt med troverdighet.

O

om.s

Gjest
Kan ikke skjønne annet enn at kabeldebatter, inkludert hvorvidt de virker eller ikke, hører hjemme i kabelhjørnet. Diskutere kabler i tech-hjørnet? På et teknisk grunnlag så er kabler ingenting å diskutere.
Vel, tech hjørnet har vel ikke det samme rom for synsing som kabelhjørnet, det var vel derfor det ble delt for en tid tilbake, mange som etterlyser kun de tekniske svarene for forskjellene ved kablene burde kanskje stillt spm sitt under techhjørnet istedenfor, hvis det er så plagsomt med andres erfaringer/meninger mener jeg, synsing er jo ikke "tillat" der, imho....

Ikke mindre heller, skulle man tro...?
Absolutt ikke, men man bør vel forholde seg til intensjonen med avdelingen?, selv om man har divergerende meninger og om temaet.....

mvh

O

om.s

Gjest
Jeg tror i større grad nå enn før, at produsentene av apperater er mer bevisst folks forventninger, se hvor flott layout det er i endel nyere komponenter sammenlignet med eldre, og innen høytalerkonstruksjon har det også skjedd en utvikling. Nå konstruerer en gjerne høytalere innvendig, med topp kvalitets kabler, (her mistenker jeg konkret eltek sin euforia) for å ha brukt dette fordi de vet det vil være et salgsargument for noen og for at det skal harmonere med resten av komponentene brukt...

Jeg tror ikke prototypene under utvikling benytter samme flotte kabling for å si det slik.
Som jeg har erkjent andre steder, så har kanskje FG faktoren mer å si enn vi noen ganger villige å innrømme, det erkjenner jeg nå....

mvh

O

om.s

Gjest
Det er helt uproblematisk at du sier at du hører forskjell på kabler. Du kan gjerne legge ut i det vide og det brede om dine erfaringer med hvordan du opplever ulike kabler. Problemet oppstår når du bruker disse erfaringene som bakgrunn for å hevde at det er forskjell på kabler. Du kan ikke bruke dine subjektive opplevelser som grunnlag for slike påstander. Det må tyngre data til for å kunne hevde noe sånt med troverdighet.
Du leser meg litt som en annen leser bibelen, det jeg har hevdet er at jeg referer til mine erfaringer, meg bekjent så har jeg ikke konkretisert dette mer enn i sterke generelle vendinger, problem å bruke erfaringer? det har ikke jeg, jeg behøver ikke den extra krykka du tydeligvis behøver for å trives med en viss kabel i ett visst oppsett.

Musikk opplevelse er subjektivt, og vil dermed også formidles subjektivt når man snakker gitte komponenters påvirkning i reproduksjonen, dette har du tydeligvis ikke forstått.

Let du videre i din søken etter det objektive så skal jeg nyte det subjektive, og formidle de erfaringer jeg gjør meg underveis til de som dette evnt har noen relevans for.

Hvorfor gidder du i det hele tatt bry deg med hva jeg sier når det for deg, er feil alikevel? selv utnevntkabel frelser?, dere er like pågående som overivrig pinsepastor.

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
... dere er like pågående som overivrig pinsepastor.

mvh
Sorry, men jeg kan bare ikke la vær.

Pågående som en overivrig pinsepastor, som en nyfrelst bibelstripp, som en skoselger a.k.a. Jehovas Vitner med en fort innafor døra? Du kjenner deg ikke igjenn i dine egene beskrivelser av andre om.s.?

mvh
KJ

S

slowmotion

Gjest
Jeg synes inlegget til Low-Q litt lengre oppe på sida her var meget bra .
Mange gode poenger der som jeg er helt enig i .

;)

O

om.s

Gjest
Sorry, men jeg kan bare ikke la vær.

Pågående som en overivrig pinsepastor, som en nyfrelst bibelstripp, som en skoselger a.k.a. Jehovas Vitner med en fort innafor døra? Du kjenner deg ikke igjenn i dine egene beskrivelser av andre om.s.?

mvh
KJ
Jo! til en viss grad kan jeg kjenne igjen engasjementet ved at jeg gir litt gass om jeg blir engasjert i noe, nå kjenner jeg forsåvidt mennesker som representerer nesten alle av dine nevnte grupper, men den til tider lille forskjellen, at de kan fremlegge sin sak på en mer imøtekommende og i en mer forstående tone (med unntak av kanskje av Pinsepastoren...) enn hva man til tider opplever her inne når man hevder at det er forskjeller på kabler (Siden det er temaet her).
Selvsagt finns det og unntak i alle leirer, men alikevel.

Og det er litt av kjernen til at jeg "opponerer" der jeg mener det er pinsepastor lignende tendenser, han forteller deg hva du skal tro, og gjør du ikke det, er det fluks rett i "kjellereren", eller man bortforklares på andre lite flatterende måter.....

Her tror jeg også, understreker tror, at det finnes folk som frekventerer dette forumet som ikke "våger" å stille spørsmål de kanskje har, ifrykt for å bli overøst og fortalt hvor lite klokt og "HiFi politisk ukorrekt" det er å ha slike tanker og meninger om feks kabler, som jo ikke er teknisk forklart eller bevist.......
Og dette synes jeg også vi som bare, "synser" skal få bedrive i vårt lille hjørne her, uten stadig å bli på mindt at vi tar feil.....

For meg personlig er det musikk opplevelsen og hvordan denne formidles,
som er det viktigste, og det er vel det jeg forsøker å føre frem på forskjellige måter, og jeg har heller ikke noen problem med å akseptere at andre finner andre gleder i/ved hobbien enn meg, men jeg har problemer når techno korpset kommer rusende og bastant bestrider mine opplevelser og erfaringer vedr feks forskjellige kabler, dette fordi jeg "ikke kan fremlegge objektive eller vitenskapelige beviser" for hva jeg mener, og det er vel heller ikke en forutsetning, å ha den tekniske utdannelsen/interessen (og nei, det er heller ikke en bakdel, selvsagt..) for å nyte og ha glede av denne hobbien!.

Følelsen av god og bra musikk, kan ikke samles i en formel, el i en teknisk ordbok, heldigvis, og tror man det, da er det ikke det emosjonelle engasjementet/opplevelsen fra musikken som er det primære......

Sorry, men jeg kunne heller ikke la være.....

mvh

S

slowmotion

Gjest
Skjønner faktisk ikke snakket om stadige blindtester, hvem skal bevise hva? og for hvem? og hvorfor?  
Retorisk argumentasjon fra noen som tydeligvis mener at alle andre burde mene (les: høre) det samme som de, totalt unødvendig om man er fornøyd og velger å "lytte" med, og til, sine egne ører.......  

Og for den gode ordens skyld, jeg mener at det er forskjeller på kabler, men at forholdet kvalitet/pris ikke alltid henger sammen, ett poeng mange kabelskeptikere synes å ha oversett i sin iver etter å redde oss fortapte fra de stor stygge slemme kabel selgerene.

Og ja, bransjen opererer med ublu og ikke rettferdig gjörende priser på sine kabler.
Men det legitimerer alikevel ikke at det er fritt frem å idiot forklare alle som mener det er forskjeller på kabler!

Dette synes dessverre å väre den dominerende HiFi Politiske "riktige" retningen om dagen, der noen med en såkalt "riktig" bakgrunn opphöyes til nivå ypperste prest for hva som er riktig og gjeldende kabel tenkende, snakk om å gå i flokk.............

mvh
Jepp !

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
...
Her tror jeg også, understreker tror, at det finnes folk som frekventerer dette forumet som ikke "våger" å stille spørsmål de kanskje har, ifrykt for å bli overøst og fortalt hvor lite klokt og "HiFi politisk ukorrekt" det er å ha slike tanker og meninger om feks kabler, som jo ikke er teknisk forklart eller bevist.......
Og dette synes jeg også vi som bare, "synser" skal få bedrive i vårt lille hjørne her, uten stadig å bli på mindt at vi tar feil.....
...
Desverre er det kanskje slik at enkelte ikke tørr å stille sine spørsmål. Hva det evt. skyldes skal jeg ikke spekulere i ... det kan være så mangt. «Synse» gjør vi jo alle som en, om både dette og hint. Mest sannsynlig så tar vi alle også «feil» på mange ulike områder, både i vår «synsing» og i vår «viten». Jeg synes imidlertid det blir vanskelig å skille «synisng» og «viten» på et åpent forum som dette tross allt er, og som jeg håper det fortsatt vil være. Merverdien i dette forumet for min egen del er den forholdsvis store og romslige floraen av meningsbrytning som tiltider utveksles.

... For meg personlig er det musikk opplevelsen og hvordan denne formidles, som er det viktigste, og det er vel det jeg forsøker å føre frem på forskjellige måter, ...
Det håper jeg nesten flertallet er på forumet er enig i.

... men jeg har problemer når techno korpset kommer rusende og bastant bestrider mine opplevelser og erfaringer vedr feks forskjellige kabler...
Jeg skal kun feie for egen dør. Jeg har ingen grunn til å bestride dine opplevelser elller erfaringer, jeg har heller ikke noe ønske om det. Derimot koblingen til kabler, og fortåelsen av at det er forskjeller knyttet til kablenes evner til å transportere musikksignalet (eller hvilket som helst annet lavfrekvent signal). Den koblingen vil jeg når som helst ta meg den frihet til å stille spørsmålstegn ved.

... det er vel heller ikke en forutsetning, å ha den tekniske utdannelsen/interessen (og nei, det er heller ikke en bakdel, selvsagt..) for å nyte og ha glede av denne hobbien!.
Slett ikke, det eneste som fordres er en viss interesse og evt. forståelse for den musikk som nytes, og det kan godt suppleres med ulike interesser for utstyr m.v.

...Følelsen av god og bra musikk, kan ikke samles i en formel, el i en teknisk ordbok, heldigvis, og tror man det, da er det ikke det emosjonelle engasjementet/opplevelsen fra musikken som er det primære......
Heldig vis. Den dagen datamaskinen min blir kreativ, så blir jeg meget bekymret

8)

God påske.

mvh
KJ

O

om.s

Gjest
Desverre er det kanskje slik at enkelte ikke tørr å stille sine spørsmål. Hva det evt. skyldes skal jeg ikke spekulere i ... det kan være så mangt. «Synse» gjør vi jo alle som en, om både dette og hint. Mest sannsynlig så tar vi alle også «feil» på mange ulike områder, både i vår «synsing» og i vår «viten». Jeg synes imidlertid det blir vanskelig å skille «synisng» og «viten» på et åpent forum som dette tross allt er, og som jeg håper det fortsatt vil være. Merverdien i dette forumet for min egen del er den forholdsvis store og romslige floraen av meningsbrytning som tiltider utveksles.

Det håper jeg nesten flertallet er på forumet er enig i.

Jeg skal kun feie for egen dør. Jeg har ingen grunn til å bestride dine opplevelser elller erfaringer, jeg har heller ikke noe ønske om det. Derimot koblingen til kabler, og fortåelsen av at det er forskjeller knyttet til kablenes evner til å transportere musikksignalet (eller hvilket som helst annet lavfrekvent signal). Den koblingen vil jeg når som helst ta meg den frihet til å stille spørsmålstegn ved.

Slett ikke, det eneste som fordres er en viss interesse og evt. forståelse for den musikk som nytes, og det kan godt suppleres med ulike interesser for utstyr m.v.

Heldig vis. Den dagen datamaskinen min blir kreativ, så blir jeg meget bekymret

8)

God påske.

mvh
KJ
Ha noen fortreffelige dager du og dine og, gjerne med masse god musikk

:)

mvh

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Som jeg sa i et innledende innlegg, kabler er slett ikke for dyre, det er bare et spørsmål om å bruke hue eller ikke. Godnatt! ;)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Vel, tech hjørnet har vel ikke det samme rom for synsing som kabelhjørnet, det var vel derfor det ble delt for en tid tilbake, mange som etterlyser kun de tekniske svarene for forskjellene ved kablene burde kanskje stillt spm sitt under techhjørnet istedenfor...
Det finnes ikke noe teknisk belegg for at det er hørbare forskjeller mellom normale, egnede kabler. Det er ingen debatt å føre.

Absolutt ikke, men man bør vel forholde seg til intensjonen med avdelingen?, selv om man har divergerende meninger og om temaet.....
Og hva er intensjonen med avdelingen? Såvidt jeg husker var det å skille nettopp debatter som denne fra "HiFi Generelt".

Følelsen av god og bra musikk, kan ikke samles i en formel, el i en teknisk ordbok, heldigvis, og tror man det, da er det ikke det emosjonelle engasjementet/opplevelsen fra musikken som er det primære......
Jeg forstår fortsatt ikke at "om kabler utgjør noen lydmessig forskjell eller ikke" skal ha noe som helst med følelsen av god musikk å gjøre. Musikk skapes vitterligen av musikere, ikke kabler eller stereoanlegg....?

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Nok en kabeldabatt som viser at det er to sider som står steilt mot hverandre, og at vi IKKE blir enige. Jeg støtter dette innlegget 100%, og sier til dere kabelskeptikere, vask øra.

Endre

Jo! til en viss grad kan jeg kjenne igjen engasjementet ved at jeg gir litt gass om jeg blir engasjert i noe, nå kjenner jeg forsåvidt mennesker som representerer nesten alle av dine nevnte grupper, men den til tider lille forskjellen, at de kan fremlegge sin sak på en mer imøtekommende og i en mer forstående tone (med unntak av kanskje av Pinsepastoren...) enn hva man til tider opplever her inne når man hevder at det er forskjeller på kabler (Siden det er temaet her).
Selvsagt finns det og unntak i alle leirer, men alikevel.

Og det er litt av kjernen til at jeg "opponerer" der jeg mener det er pinsepastor lignende tendenser, han forteller deg hva du skal tro, og gjør du ikke det, er det fluks rett i "kjellereren", eller man bortforklares på andre lite flatterende måter.....

For meg personlig er det musikk opplevelsen og hvordan denne formidles,
som er det viktigste, og det er vel det jeg forsøker å føre frem på forskjellige måter, og jeg har heller ikke noen problem med å akseptere at andre finner andre gleder i/ved hobbien enn meg, men jeg har problemer når techno korpset kommer rusende og bastant bestrider mine opplevelser og erfaringer vedr feks forskjellige kabler, dette fordi jeg "ikke kan fremlegge objektive eller vitenskapelige beviser" for hva jeg mener, og det er vel heller ikke en forutsetning, å ha den tekniske utdannelsen/interessen (og nei, det er heller ikke en bakdel, selvsagt..) for å nyte og ha glede av denne hobbien!.

mvh

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei til kabelskeptikerne.
Det verserer jo en annen tråd her som omfatter intern høytalerkabling.Lykke til og god påske.Jeg regner med at dagene ikke går med til turgåing og musikklytting,men nok en dose med argumenter mot kabelforskjeller.

O

om.s

Gjest
Som jeg sa i et innledende innlegg, kabler er slett ikke for dyre, det er bare et spørsmål om å bruke hue eller ikke. Godnatt! ;)
Njah...andre ville vel sagt det var mer ett spm om å bruke øra el ikke  ;) ........

mvh

Topp Bunn