Kabler er for dyre!

Er kabler generelt alt for dyre?


  • Totalt antall stemmer
    1

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Nei, jeg synes ikke kabler er for dyrt. Det finnes kabler i alle pris klasser, og det er naturlig å kjøpe dem som bringer frem det beste i anlegget ditt. Om du ikke har råd, eller ikke hører forskjell eller burde bruke 2000kr mer på utstyret er vel opp til vær enkel.

Men er litt overrasket over innlegget til Realist under her i forholdet til det han har skrevet tidligere i tråden! Det har plutselig blitt så "stor" forskjell og han sanker varmt om billig kabel? Så det er forskjell?? ;D
RG62 fungerer utmerket som signalkabel, men den har to eller tre problemer, den er for billig, den er for nøytral og den har ikke noe image. En annen er installasjonskabler i forskjellige kvadrat som høyttalerkabel (solid core i alle nevnte kabler).
Disse er billig og gjør sin oppgave, nemlig å videreformidle signaler uten å legge til eller trekke ifra nevneverdig. At mange synes at slike egenskaper er usexy og umusikalske er en annen sak. Før noen drar disse ned i søla, prøv med bind for øynene!

Jeg støtter IKKE kabelwoodoo-industrien ;D!
 
O

om.s

Gjest
PS: jeg svarte NEI! pga, det kommer ned til den enes lommebok og prioriteringer, ingen er meg kjent foreløbig tvunget til å kjøpe noen som helst produsents produkt.....

Utover dette er det vel den enkeltes prioriteringer og mulighter som setter grensen...

mvh
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Nei, jeg synes ikke kabler er for dyrt. Det finnes kabler i alle pris klasser, og det er naturlig å kjøpe dem som bringer frem det beste i anlegget ditt. Om du ikke har råd, eller ikke hører forskjell eller burde bruke 2000kr mer på utstyret er vel opp til vær enkel.

Men er litt overrasket over innlegget til Realist under her i forholdet til det han har skrevet tidligere i tråden! Det har plutselig blitt så "stor" forskjell og han sanker varmt om billig kabel? Så det er forskjell?? ;D
Jada, prisforskjell!! ;D ;D
 

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Jeg kjøpte reine sølvkabler på e-bay.de Betalte ca 2000 for 2x2,5 m høytalerkabel og 2x1m phonokabler. De er tynne som skolisser og alle ler seg skakke og lurer på når jeg skal kjøpe meg skikkelige kabler. Det er like morro hver gang jeg setter på ei plate. Hører ikke et pip mere om å bytte kabler. Kabler er i det store og hele sinnsykt overpriset. Jeg bruker litt mere penger på rommet anlegget står i. Sjelden å høre noe særlig om det her. Har alle perfekte dempede lytterom tro :)
Men hvorfor blandet inn rommet anlegget står i? Klart at rommet har veldig mye å si, kansje mest! Om jeg haddet det perfekte rom så ville jeg uansett undet meg et par gode kabler for å få anlegget til å låte enda litt bedre.... prøver jo å få anlegget til å yte best mulig!
 

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Jada, prisforskjell!! ;D ;D
Så du HØRER forskjell,  du snakket jo så fint om hvor bra lyden er! Hvis det er slik så er den jo vært å teste ut. Eller er den ikke noe bedre, bare billiger.  

Veldig mye subjektive meninger på disse forumene, og hva folk hører og ikke hører, bra eller ikke bra! Men det er jo en del av underholdningen ;D
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Er enig i at visse av mine innlegg kan ha en for provokatorisk tone. Det er ikke bra for en meningsfull dialog, sorry!
Helt iorden. Blir bare litt irritert over enkeltes måte å utrykke seg på her inne, selv om det er blitt bedre den siste tiden. De fleste av oss er her inne for å hygge oss, og da er det særs lite hyggelig med flåsete kommentarer gang på gang. Alle kan og vil ikke bli enige om alt, og kabler er en av disse tingene.

For å gjenta meg selv fra tidligere så er min erfaring at de lymessige gevinstene, eller forskjellene om du vil, med et kabelbytte svært varierende. Ikke bare fra anlegg til anlegg, men fra rom til rom, og selvfølgelig person til person. Er ikke snakk om gullører. På mitt anlegg hjemme hos meg utgjør ikke kabler all verdens, men tilfører det bitte lille ekstra på enkelte ting. Mitt anlegg, men hjemme hos en kamerat, låt igjen svært (relativt) forskjellig med forskjellige kabler. En ting har jeg lært meg innen hifi, og det er at det som fungerer bra et sted, fungerer ikke automatisk like bra et annet sted. Dette gjelder ikke bare kabler, men alt mulig. Spikes f.eks fungerer svært bra hos meg, mens det hos andre har lite for seg.
På bakgrunn av dette tør ihvertfall ikke jeg å garantere hverken det ene eller det andre når det kommer til hva som blir bra og ikke.

:)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Så du HØRER forskjell,  du snakket jo så fint om hvor bra lyden er! Hvis det er slik så er den jo vært å teste ut. Eller er den ikke noe bedre, bare billiger.  

Veldig mye subjektive meninger på disse forumene, og hva folk hører og ikke hører, bra eller ikke bra! Men det er jo en del av underholdningen ;D

Av to likt lydende kabler så koster den ene 25 kr pr m, den andre koster 125 kr pr m, hvem er så best??
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.045
Antall liker
1.839
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Har for min egen del i kveld flyttet rundt på front og sub. Det er utrolig enorm forskjell når man flytter front 20 cm fram og tilbake / ut og inn fra veggen! Kabler vil aldri kunne gjøre det samme forskjellen i lyd!

Dette bør ikke siteres, fordi det står "Uten å bli sitert!!
Fra Finelity 18, side 42: Geir sa: Uten å bli sitert, så må jeg faktisk innrømme at nå låter så bra at det blr meningsløst å diskutere kabelkvaliteten i dette anlegget"

;D ;D ;D ;D
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg synes dyre hifikabler er dyre. Jeg synes igrunnen dyr hifi er veldig dyr i forhold til andre dyre ting som f.eks motorsykler og biler, selv om de er mye mer avgiftsbelagt.
Men i mine ører er det stor forskjell på kabler og når jeg sitter med anlegg som trekker seg mot flerhundretusen og jeg har brukt mange år på å matche komponenter og det stadig trekker i en god retning, da knaller jeg gjerne av noen titusen på kabler.
Kan ikke kjøre Ferarri på 13" stålfelger vet dere ;D

Asbjørn
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Det med høye kabelpriser, kan vel sammenlignes med kvakksalveri og for meg til å tenke på healere..Men sålenge som den som utsettes for det har nytte av det, og føler seg helbredet etter å ha brukt en større pengesum, så spiller det vel ingen rolle.
 
R

Ronny_D

Gjest
Av to likt lydende kabler så koster den ene 25 kr pr m, den andre koster 125 kr pr m, hvem er så best??
Når du kjøper snack'sen din...

erre stratos så erre luft.... ;D
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg synes at Biltema signalkabler 150 kr er veldig gode. Bruker dem og har masse av Van den Hul, AudioQuest, Nordost kabler til en verdi av ca 18000 kr ligende. Sykt.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Hva jeg har for syn på blindtester burde ikke komme som noen helst overraskelse på noen, jeg tror ikke ikke blindt på de slik som mange.
Skal jeg tolke dette slik at du innrømmer at det er umulig å høre forskjell på kabler i en blindtest?

1 mill dollar er gammelt nytt, og ikke mer troverdig enn lotto, knapt nok..

mvh
Lotto er da ganske troverdig? Man får pengene sine dersom man klarer oppgaven (å gjette syv tall).
 
O

om.s

Gjest
Skal jeg tolke dette slik at du innrømmer at det er umulig å høre forskjell på kabler i en blindtest?
Nei, det skal du ikke, det er bare en repetisjon fra min side på hva jeg synes om blindtester, det er ikke min måte å bli overbevist om en kabels egenskaper, jeg foretrekker personlig å ha en evnt interessant kabel hjemme i eget kjent oppsett over en tid og bli "kjent" med dens signatur, derav velger jeg om kabelen vil bli handlet eller ikke....


Lotto er da ganske troverdig? Man får pengene sine dersom man klarer oppgaven (å gjette syv tall).
Joda, utbetalingen kan være akseptabel men sannsynlighetene for at det er akuratt du som får rett er ikke blandt de største, poenget her var at vedkommende som utlover denne millionen har vært diskutert her på HFS tidligere, samt hans u/seriøsitet.

mvh
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Nei, det skal du ikke, det er bare en repetisjon fra min side på hva jeg synes om blindtester, det er ikke min måte å bli overbevist om en kabels egenskaper, jeg foretrekker personlig å ha en evnt interessant kabel hjemme i eget kjent oppsett over en tid og bli "kjent" med dens signatur, derav velger jeg om kabelen vil bli handlet eller ikke....
OK. Hvis du så mener at det er mulig å høre forskjeller i en blindtest, hvorfor ikke stille opp på en slik da? Greit nok at det ikke betyr noe for deg, men det er veldig mange her som ville sette pris på en slik demonstrasjon. Det kan gjerne være med kabler som du kjenner fra før i et oppsett du kjenner fra før. Det eneste du behøver å gjøre er å kun ved hjelp av ørene peke ut hvilken kabel det er som til enhver tid spiller.

Som sagt så behøver du ikke gjøre dette for din egen del, men først og fremst for et Hi-Fi-fellesskap som svært gjerne vil se en slik test.

Når det gjelder The Million Dollar Challenge, så er det vel ingenting som tyder på at mannen ikke holder det han lover. Det er også litt interessant hvis du sammenlikner sjansen for å høre forskjell på kabler med sjansen for å vinne i lotto...
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Kom og hør hos meg, en Nordost Flatline kabel mot MIT Oracle V4 eller Au24, og jeg garanterer at jeg og du (tvilere) hører forskjell hver gang 8) Har overbevisst mange om forskjeller på kabler etterhvert.......
 
O

om.s

Gjest
OK. Hvis du så mener at det er mulig å høre forskjeller i en blindtest, hvorfor ikke stille opp på en slik da? Greit nok at det ikke betyr noe for deg, men det er veldig mange her som ville sette pris på en slik demonstrasjon. Det kan gjerne være med kabler som du kjenner fra før i et oppsett du kjenner fra før. Det eneste du behøver å gjøre er å kun ved hjelp av ørene peke ut hvilken kabel det er som til enhver tid spiller.

Som sagt så behøver du ikke gjøre dette for din egen del, men først og fremst for et Hi-Fi-fellesskap som svært gjerne vil se en slik test.

Når det gjelder The Million Dollar Challenge, så er det vel ingenting som tyder på at mannen ikke holder det han lover. Det er også litt interessant hvis du sammenlikner sjansen for å høre forskjell på kabler med sjansen for å vinne i lotto...
Her er det fristende å sitere seg selv fra februar ifjor, godt er det å se at mitt eget stand punkt ikke har endret seg siden da:

Skjønner faktisk ikke snakket om stadige blindtester, hvem skal bevise hva? og for hvem? og hvorfor?
Retorisk argumentasjon fra noen som tydeligvis mener at alle andre burde mene (les: høre) det samme som de, totalt unødvendig om man er fornøyd og velger å "lytte" med, og til, sine egne ører.......

Og for den gode ordens skyld, jeg mener at det er forskjeller på kabler, men at forholdet kvalitet/pris ikke alltid henger sammen, ett poeng mange kabelskeptikere synes å ha oversett i sin iver etter å redde oss fortapte fra de stor stygge slemme kabel selgerene.

Og ja, bransjen opererer med ublu og ikke rettferdig gjörende priser på sine kabler.
Men det legitimerer alikevel ikke at det er fritt frem å idiot forklare alle som mener det er forskjeller på kabler!

Dette synes dessverre å väre den dominerende HiFi Politiske "riktige" retningen om dagen, der noen med en såkalt "riktig" bakgrunn opphöyes til nivå ypperste prest for hva som er riktig og gjeldende kabel tenkende, snakk om å gå i flokk.............

mvh
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Kom og hør hos meg, en Nordost Flatline kabel mot MIT Oracle V4 eller Au24, og jeg garanterer at jeg og du (tvilere) hører forskjell hver gang  8) Har overbevisst mange om forskjeller på kabler etterhvert.......
Det er ut at du kanskje har anlegg som er ganske mye i ubalanse.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Her er det fristende å sitere seg selv fra februar ifjor, godt er det å se at mitt eget stand punkt ikke har endret seg siden da:

Skjønner faktisk ikke snakket om stadige blindtester, hvem skal bevise hva? og for hvem? og hvorfor?  
Retorisk argumentasjon fra noen som tydeligvis mener at alle andre burde mene (les: høre) det samme som de, totalt unødvendig om man er fornøyd og velger å "lytte" med, og til, sine egne ører.......  

Og for den gode ordens skyld, jeg mener at det er forskjeller på kabler, men at forholdet kvalitet/pris ikke alltid henger sammen, ett poeng mange kabelskeptikere synes å ha oversett i sin iver etter å redde oss fortapte fra de stor stygge slemme kabel selgerene.

Og ja, bransjen opererer med ublu og ikke rettferdig gjörende priser på sine kabler.
Men det legitimerer alikevel ikke at det er fritt frem å idiot forklare alle som mener det er forskjeller på kabler!

Dette synes dessverre å väre den dominerende HiFi Politiske "riktige" retningen om dagen, der noen med en såkalt "riktig" bakgrunn opphöyes til nivå ypperste prest for hva som er riktig og gjeldende kabel tenkende, snakk om å gå i flokk.............

mvh
Så holdningen din er altså at:

Det er mulig å høre forskjell på kabler i en blindtest, men du er overhodet ikke interessert i å demonstrere det for noen.

Ikke veldig overbevisende...
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
En blindtest ala Løkken av signalkabler må jo la seg gjøre...

7 ulike signal kabler spilles inn/tas opp fra kilde til Alesi Master Link digital recorder eller lignende.

Hvis det er en med gullører som kjenner kablene så kreves det ikke mer enn at han identifiserer 5 av 7 for å være overveidende sannsynlig for å være forskjell på kablene.
(Fritt etter USAs skeptiker laug)

Kona synes forresten det er gøy å teste kabler med meg. Med 3 ulike kabler og 3 musikkstykker foretrakk hun konsekvent den ene kabelen (uten å vite hva som spilte eller hva pris var).. Til alt hell foretrakk hun min over 10 år gamle "med på kjøpet" kabel som koster brøkdel av den dyreste. Kanskje fordi det var den hun er vant med, men karakteristrikkene var: den "gir mest tilstedeværelse/han er i rommet" følelse ,men de andre var" flatere, ikke her" eller "rotete"...

Er forøvrig forundret over at hele 18% ikke synes kabler er for dyre...

Ellers å dekker vel kabler ett visst oppgraderingsbehov etter at komponentene er kjøpt og bytte (igjen?) vanskelig kan forsvares?

mvh
Sleiven
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Noen som har prøvd RG59 som høyttalerkabel? Prøv og bli overrasket :D

mvh Trond Kjetil
JA,. Overraskende dårlig.
mvh
Sleiven
 
O

om.s

Gjest
Så holdningen din er altså at:

Det er mulig å høre forskjell på kabler i en blindtest, men du er overhodet ikke interessert i å demonstrere det for noen.

Ikke veldig overbevisende...
Nå leser du nesten innleggene mine som en annen leser bibelen, om ikke det var klart nok hva jeg synes om blindtester er jeg redd det ikke hjelper hva jeg enn skriver.

Og det er heller ikke min oppgave å overbevise deg om noe som helst, men jeg håper bare du også finner din optimale musikk reproduksjon, uten gå deg vill på veien dit med slike avstikkere som blindtester lett er i denne sammenhengen.

mvh
 
O

om.s

Gjest
Er forøvrig forundret over at hele 18% ikke synes kabler er for dyre...

mvh
Sleiven
Det er en liten nyanse i spmet; er kabler generelt for dyre, selvsagt er mye for dyrt, men ikke alt, imho.....

mvh
 
S

slowmotion

Gjest
Tror nok at hvis jeg skulle stilt opp i en blindtest for å
"bevise" at kabler har invirkning på lyden, så ville jeg muligens
vært så anspent at jeg ikke ville høre forskjell på noe som helst.

En slik test bør gjøres så enkel som mulig, dvs:
Kun 2 forskjellige kabler testes.
Anlegget må være godt kjent av lytteren.
Musikken må være godt kjent av lytteren.

Ikke glem at det er stor forskjell på å lytte til musikk
og å lytte etter mulige lydmessige forskjeller på kabler.
Særlig hvis det prestisje på spild.

;)
 
O

om.s

Gjest
Tror nok at hvis jeg skulle stilt opp i en blindtest for å
"bevise" at kabler har invirkning på lyden, så ville jeg muligens
vært så anspent at jeg ikke ville høre forskjell på noe som helst.

En slik test bør gjøres så enkel som mulig, dvs:
Kun 2 forskjellige kabler testes.
Anlegget må være godt kjent av lytteren.
Musikken må være godt kjent av lytteren.

Ikke glem at det er stor forskjell på å lytte til musikk
og å lytte etter mulige lydmessige forskjeller på kabler.
Særlig hvis det prestisje på spild.

;)
Det her, er for meg ett "sunt" resonnement :) ......

mvh
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Tror nok at hvis jeg skulle stilt opp i en blindtest for å
"bevise" at kabler har invirkning på lyden, så ville jeg muligens
vært så anspent at jeg ikke ville høre forskjell på noe som helst.

En slik test bør gjøres så enkel som mulig, dvs:
Kun 2 forskjellige kabler testes.
Anlegget må være godt kjent av lytteren.
Musikken må være godt kjent av lytteren.

Ikke glem at det er stor forskjell på å lytte til musikk
og å lytte etter mulige lydmessige forskjeller på kabler.
Særlig hvis det prestisje på spild.

;)
Det kan gjerne gjøres enkelt, med bare to kabler. Testen må da gjøres med mange nok repetisjoner for å minske sannsynligheten for tilfeldigheter.

Du åpner altså opp for at ens egen tilstand (spenning i dette tilfellet) kan påvirke lytteopplevelsen? Hvis forskjellene på kabler er så marginale at et litt høyere spenningsnivå i kroppen kan forstyrre ens evne til å oppdage dem, hvordan vet du da at forskjellene eksisterer? F.eks. så ville du vel smake forskjell på eple og pære, uansett spenningsnivå?
 
S

slowmotion

Gjest
Du åpner altså opp for at ens egen tilstand (spenning i dette tilfellet) kan påvirke lytteopplevelsen?
Absolutt. Det gjelder jo også ved vanlig lytting på musikk.


Hvis forskjellene på kabler er så marginale at et litt høyere spenningsnivå i kroppen kan forstyrre ens evne til å oppdage dem, hvordan vet du da at forskjellene eksisterer?
Jeg bør kanskje nevne at jeg selv bruker billige kabler,
rett og slett fordi , som du selv også sier, eventuelle forskjeller er så marginale at det,
for meg, er bortkasta penger å bruke dyre kabler.

På den annen side har jeg hørt forskjeller på kabler såpass mange ganger
at jeg "vet" ( for min egen del ) at det er forskjeller.

;)
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Dette med lyttetest hadde vært morro. Gjerne 10 M lakrislisser vs en knalldyr kabel på 1 M eller 0.5 M.

Den som hadde hørt forskjell i en kontrollert blindtest, over ren tilfeldighet, vil jeg høre fra.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Dette med lyttetest hadde vært morro. Gjerne 10 M lakrislisser vs en knalldyr kabel på 1 M eller 0.5 M.

Den som hadde hørt forskjell i en kontrollert blindtest,  over ren tilfeldighet, vil jeg høre fra.
Ja, synd at ingen av de som hevder å høre forskjell tør å stille opp på en slik test. Det sier jo sitt om hvor trygge de er på hørselen sin...
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Nå leser du nesten innleggene mine som en annen leser bibelen, om ikke det var klart nok hva jeg synes om blindtester er jeg redd det ikke hjelper hva jeg enn skriver.
Kan du svare klart på: Er det mulig å høre forskjell på kabler i en blindtest? Ja eller nei?
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Jeg vet at forskjellen på kabler, om det er noen, er så liten at jeg gir totalt blaffen i den.

Jeg dreiv og oppgraderte bilstereoen og det ville aldri falle meg inn å skifte ut de kablene som alt er der. hvem skulle høre forskjell på det, i en bil? hallo sier jeg..
 
O

om.s

Gjest
Ja, synd at ingen av de som hevder å høre forskjell tør å stille opp på en slik test. Det sier jo sitt om hvor trygge de er på hørselen sin...
Tåpelig påstand!, vend på påstanden og jeg hevder at man nettopp er så trygg på hørselen sin at man ikke behøver det bevist i blinde for å vite hva man liker og foretrekker.

Det er som slowmotion nevnte tidligere i tråden, forskjell på å lytte til musikk og bare lytte etter forskjeller på kabler den øvelsene kan de som finner glede i det bedrive, personlig forsøker jeg helst å lytte til musikk opplevelsen, og i den forbindelsen behøver jeg ikke bevise noe som helst for noen ved slike oppskrytte blind tester......

mvh
 
O

om.s

Gjest
Jeg vet at forskjellen på kabler, om det er noen, er så liten at jeg gir totalt blaffen i den.

Jeg dreiv og oppgraderte bilstereoen og det ville aldri falle meg inn å skifte ut de kablene som alt er der. hvem skulle høre forskjell på det, i en bil? hallo sier jeg..
Nå snakker vi vel ikke om bil stereo heller, ett hjemme anlegg står vel stort sett i ett rolig og skjermet rom, mens bare støyen som er i en bil, både når den går på tomgang og når man kjører, er nok til ikke gidde å legge en krone xtra enn man bruker på orginal stereoen og kablene som følger med.......

Men for noen er kanskje dette det ultimate...

mvh
 
O

om.s

Gjest
Kan du svare klart på: Er det mulig å høre forskjell på kabler i en blindtest? Ja eller nei?
Med tanke på erfaringer fra den tiden jeg drev og lyttet til kabler og ikke musikk vil jeg nok si ja.

Dette utsagnet kommer du sikkert til å ta utav sin sammenheng alikevel, men som tidligere nevnt foretrekker jeg med "åpne øyne over tid" metoden ved kjøp/testing av kabler.

Ting tar tid, også med HiFi.........

mvh
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Nå snakker vi vel ikke om bil stereo heller, ett hjemme anlegg står vel stort sett i ett rolig og skjermet rom, mens bare støyen som er i en bil, både når den går på tomgang og når man kjører, er nok til ikke gidde å legge en krone xtra enn man bruker på orginal stereoen og kablene som følger med.......

Men for noen er kanskje dette det ultimate...

mvh
Nå sporet jeg inn på noe helt annet, poenget mitt er at det er nok av folk som påstår å høre forskjell på høytalerkabler selv i bil...Og da snakker jeg ikke om lange kabler heller, kanskje bare 2x 1M til frontene, som gjerne attpåtil er aktivt delt og ikke spiller bass. Ganske imponerende når det gjerne er 10-30 M, tynn spoletråd i serie med bass/mellomtone elementet fra før av..

De kjøper litt tykkere kabel og "hører", hvordan lyden blir fastere.

Innen hifi er det og mange som harnakket påstår å høre forskjell.

Og det er de som tror og ha hørt forskjell, men i etterkant har skjønt at det var hodet som spilte dem et puss, og at forandringen kun eksisterte på et mentalt plan, og dermed har valgt å gi slipp på sine illusjoner...

Men noen tviholder på sin religion...
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Tåpelig påstand!, vend på påstanden og jeg hevder at man nettopp er så trygg på hørselen sin at man ikke behøver det bevist i blinde for å vite hva man liker og foretrekker.

Det er som slowmotion nevnte tidligere i tråden, forskjell på å lytte til musikk og bare lytte etter forskjeller på kabler den øvelsene kan de som finner glede i det bedrive, personlig forsøker jeg helst å lytte til musikk opplevelsen, og i den forbindelsen behøver jeg ikke bevise noe som helst for noen ved slike oppskrytte blind tester......

mvh
Når du argumenterer med med at lytterfaring er viktig for å høre forskjeller, men du ikke har erfaring med hva ting som etterklangstid, stående
bølger, absorbsjon, tidlige refleksjoner og kamfilter beviselig gjør med ting som frekvensgang, stereoperspektiv transientrespons og bassdefenisjon har du i mine øyne et troverdighetsproblem
Når du argumenterer med at anleggets oppløsning er viktig for å høre forskjell når det beviselig ikke er mulig for dyrt utstyr å spille bra i mindre bra rom, har du i mine øyne et troverdighetsproblem.
Når du uten å blunke anbefaler dine favoritt-kobbertråder til tusenvis av kroner som løsning på andres problemer når problembeskrivelsen i utgangspunktet bærer preg av å være akustikkrelatert , bør du ihvertfall kunne sannsynliggjøre at du er i stand til å høre forskjell.

Selv akter jeg å gjøre det eneste optimale og vil starte byggingen av et dedikert lydrom i løpet av et par uker
 
O

om.s

Gjest
Nå sporet jeg inn på noe helt annet, poenget mitt er at det er nok av folk som påstår å høre forskjell på høytalerkabler selv i bil...Og da snakker jeg ikke om lange kabler heller, kanskje bare 2x 1M til frontene, som gjerne attpåtil er aktivt delt og ikke spiller bass.

De kjøper litt tykkere kabel og "hører", hvordan lyden blir fastere.

Innen hifi er det og mange som harnakket påstår å høre forskjell.

Og det er de som tror og ha hørt forskjell, men i etterkant har skjønt at det var hodet som spilte dem et puss, og at forandringen kun eksisterte på et mentalt plan, og dermed har valgt å gi slipp på sine illusjoner...

Men noen tviholder på sin religion...
Om jeg trives med det du dårlig omtaler som "sin religion" så la meg da få være fornøyd og i fred med det, hvem er du som kommer og sier at "du har rett og jeg feil"?
Prinsippiellt er det nettopp det du sier på en dårlig sarkastisk måte, lær deg heller respekt for at andre kan mene noe annet enn deg.

Opplevelsen av musikk er nettopp følelser og engasjement, og klarer musikken å skape en illusjon så er vel det noe av poenget, dette er ikke en eller annen øvelse i "teknisk forståelse", for noen vel og merke......

Edit:

Påtagelig hvor dette føles kjent, siterer meg selv igjen litt fra engang tidligere dette var fremme.

Skjønner faktisk ikke snakket om stadige blindtester, hvem skal bevise hva? og for hvem? og hvorfor?
Retorisk argumentasjon fra noen som tydeligvis mener at alle andre burde mene (les: høre) det samme som de, totalt unødvendig om man er fornøyd og velger å "lytte" med, og til, sine egne ører.......

Jeg føler meg ikke heller jeg i tvil om hva jeg hörer hjemme.
Hadde fölt meg mer usikker om jeg hadde behovet for en blind test for å overbevise meg selv om at jeg faktisk "ikke hörer noe annet enn det jeg faktisk gjör".

Noen hifi teoretikere og/eller "audio/ psyko/akustikk/analytikere", ser jo ikke skogen for bare trär, el teorier" om man foretrekker, de glemmer kanskje det primäre, opplevelsen, engasjementet, fölelsen, av/fra musikken, til fordel for en "teori".

Så lenge man er ett menneske med hele dets fölelses register og sanse apparet inntakt, blir aldri individuelle opplevelser objektive og dermed heller ikke den enkeltes prioriteringer i så henseende.........

Så kan man mene hva man vil om bransjen forövrig......


mvh
 
Topp Bunn