Kabler er for dyre!

Er kabler generelt alt for dyre?

• Totalt antall stemmer
    1

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Med tanke på erfaringer fra den tiden jeg drev og lyttet til kabler og ikke musikk vil jeg nok si ja.

Dette utsagnet kommer du sikkert til å ta utav sin sammenheng alikevel, men som tidligere nevnt foretrekker jeg med "åpne øyne over tid" metoden ved kjøp/testing av kabler.

Ting tar tid, også med HiFi.........

mvh
Jeg ønsker ikke å ta noe ut av noen sammenheng. Jeg håper bare at du eller noen andre som hevder å høre forskjell kan backe opp påstandene deres med en demonstrasjon. Ellers blir det bare tomme påstander, siden all kjent vitenskap for øyeblikket taler mot det dere sier.

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Uenig!, det skal ikke behøves å dokumentere noe som helst med bind for øya for å bli godtatt som "riktig", må jeg ha bind for øya for å overbevise meg selv om noe som helst er det større sjans for at jeg gjør det for å overbevise andre enn meg selv, el for at mine observasjoner skal bli godtatte som de såkalte "riktige" svarene, for de som ikke våger å slippe til sine egne premisser for god musikk reproduksjon....

Når det er sagt så forsvarer heller ikke jeg prisene som skener avgårde på bla kabler, men det er fortsatt ingen som tvinges til å handle visse merker, men det synes HiFi politisk riktig å skulle finne nirvana gratis omtrent, og "mobbe" de som ikke er enig i dette, (les: mener det er forskjeller på kabler)
.......
Det er riktig at ingen tvinges til å kjøpe dyre kabler, men det er ganske mange som lures til det... Jeg overhører ofte ( Denne kabelen koster "bare" 120Kr/pr. Meter, men lar det nye sytemet ditt spille mye bedre.
Ok, la oss si 400kr for fire meter.. det er en god handel.)

Karen som har kjøpt HiFi for 9000 kjøper selvsagt kabelen og er godt fornøyd.. MEN selgeren har fremdeles lurt han..

O

om.s

Gjest
Da burde sikkert noen på forumet her, klare og ordne deg en cd plate, av type den Ivar Løkken brukte til sine blindtester..Som forøvrig beviste at ingen klarte høre forskjell på kabler.

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb3/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=div54;action=display;num=1103185900
Jeg ser hva sier, men kan ikke se at det vil bringe meg noe næremere en bedre musikk opplevelse via stereoén min, her er det vel mer at den øvelsen henvender seg mer til de teknisk interesserte, hvilke jeg ikke tilhører...

mvh

O

om.s

Gjest
Det er riktig at ingen tvinges til å kjøpe dyre kabler, men det er ganske mange som lures til det... Jeg overhører ofte ( Denne kabelen koster "bare" 120Kr/pr. Meter, men lar det nye sytemet ditt spille mye bedre.
Ok, la oss si 400kr for fire meter.. det er en god handel.)

Karen som har kjøpt HiFi for 9000 kjøper selvsagt kabelen og er godt fornøyd.. MEN selgeren har fremdeles lurt han..
Ha nå litt fortrolighet til at folk kan tenke og ta noen avgjørelser selv da :-/

mvh

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Om jeg trives med det du dårlig omtaler som "sin religion" så la meg da få være fornøyd og i fred med det, hvem er du som kommer og sier at "du har rett og jeg feil"?
Prinsippiellt er det nettopp det du sier på en dårlig sarkastisk måte, lær deg heller respekt for at andre kan mene noe annet enn deg.

Opplevelsen av musikk er nettopp følelser og engasjement, og klarer musikken å skape en illusjon så er vel det noe av poenget, dette er ikke en eller annen øvelse i "teknisk forståelse", for noen vel og merke......

Edit:

Påtagelig hvor dette føles kjent, siterer meg selv igjen litt fra engang tidligere dette var fremme.

Skjønner faktisk ikke snakket om stadige blindtester, hvem skal bevise hva? og for hvem? og hvorfor?  
Retorisk argumentasjon fra noen som tydeligvis mener at alle andre burde mene (les: høre) det samme som de, totalt unødvendig om man er fornøyd og velger å "lytte" med, og til, sine egne ører.......  

Jeg føler meg ikke heller jeg i tvil om hva jeg hörer hjemme.  
Hadde fölt meg mer usikker om jeg hadde behovet for en blind test for å overbevise meg selv om at jeg faktisk "ikke hörer noe annet enn det jeg faktisk gjör".

Noen hifi teoretikere og/eller "audio/ psyko/akustikk/analytikere", ser jo ikke skogen for bare trär, el teorier" om man foretrekker,  de glemmer kanskje det primäre, opplevelsen, engasjementet, fölelsen, av/fra musikken, til fordel for en "teori".

Så lenge man er ett menneske med hele dets fölelses register og sanse apparet inntakt, blir aldri individuelle opplevelser objektive og dermed heller ikke den enkeltes prioriteringer i så henseende.........

Så kan man mene hva man vil om bransjen forövrig......

mvh

Leste noe på en hfi side om at 5% var absolutt max en burde bruke på kabler, det tror jeg er et bra tips..

Det som jeg ikke skjønner er hvorfor du stoler på din egen oppfatning slik du gjør, vi mennesker er meget gode til å lure oss selv, og bli påvirket uten at vi er klar over det selv.

Sett at du hadde 3 ulike signalkabler med like interconnects, og du syns hver kabel hadde hver sin klang, og så fikk noen til å tape rundt hver eneste en av dem, med fryseteip, slik at det til slutt ble umulig å gjenkjenne noen av kablene..Så kunne du lytte i noen uker, og se om du klarte å finne ut hvilke kabel som var hvem etterpå...

Nå ville sikkert en kabelfrelst påstå at frysetapen påvirket lyden, så det ville bli en umulig oppgave, men alikevel..

Ta en haug kabler med like interconnects og sett de inn med fryseteip, og lytt...

O

om.s

Gjest
Jeg ønsker ikke å ta noe ut av noen sammenheng. Jeg håper bare at du eller noen andre som hevder å høre forskjell kan backe opp påstandene deres med en demonstrasjon. Ellers blir det bare tomme påstander, siden all kjent vitenskap for øyeblikket taler mot det dere sier.
Unnskyld, men la nå de av oss som foretrekker å leve med sine "tomme påstander" få leve lykkelig med de da, hvorfor er du en slik selvpålagt frelser fra denne verdens forferdelige kabel pushere?, ha nå litt tillit til at noen av oss klarer å tenke litt selv og ta selvstendige avgjørelser også i denne sammenhengen.

Jeg legger merke til at du sier "vitenskapen for øyeblikket" taler mot dere, og det er vel kanskje nødvendig med en slik liten ydmykhet oppe i det hele, det kan være at det du sier ikke heller representerer den hele og fulle sannhet om kabler.

mvh

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Ha nå litt fortrolighet til at folk kan tenke og ta noen avgjørelser selv da :-/

mvh
Folk som ikke har peiling, tror at dyrere = bedre også gjelder kabler.

Sier en selger at de trenger en gullforgylt kabel til 400 kr for å få en bra digital forbindelse mellom dvd spiller og receiver, er folk flest troende til å kjøpe dette.

Altså ren svindel.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Unnskyld, men la nå de av oss som foretrekker å leve med sine "tomme påstander" få leve lykkelig med de da, hvorfor er du en slik selvpålagt frelser fra denne verdens forferdelige kabel pushere?, ha nå litt tillit til at noen av oss klarer å tenke litt selv og ta selvstendige avgjørelser også i denne sammenhengen.
Jeg er bare stor motstander av bastante påstander uten dekning. Du bør spare deg for å hevde ting du ikke kan backe opp med demo/facts/referanser.

Jeg legger merke til at du sier "vitenskapen for øyeblikket" taler mot dere, og det er vel kanskje nødvendig med en slik liten ydmykhet oppe i det hele, det kan være at det du sier ikke heller representerer den hele og fulle sannhet om kabler.

mvh
Ja, jeg venter i spenning på den nye vitenskapen som skal forklare hørbare forskjeller på kabler...

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg er bare stor motstander av bastante påstander uten dekning. Du bør spare deg for å hevde ting du ikke kan backe opp med demo/facts/referanser.

Ja, jeg venter i spenning på den nye vitenskapen som skal forklare hørbare forskjeller på kabler...
Denne nye vitenskapen finnes jo egentlig, og det kalles psykologi.. ;D

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Denne nye vitenskapen finnes jo egentlig, og det kalles psykologi.. ;D
Jepp, det har du helt rett i. Tror det finnes mang en Hi-Fi-entusiast som kunne hatt godt av et grunnkurs i det.

O

om.s

Gjest
Når du uten å blunke anbefaler dine favoritt-kobbertråder til tusenvis av kroner som løsning på andres problemer når problembeskrivelsen i utgangspunktet bærer preg av å være akustikkrelatert , bør du ihvertfall kunne sannsynliggjøre at du er i stand til å høre forskjell.

Selv akter jeg å gjøre det eneste optimale og vil starte byggingen av et dedikert lydrom i løpet av et par uker
Du har da tydeligvis en mulighet som mange andre ikke har, med tanke på eget lytterom, lykkelige deg.

Om du derimot kan komme med ett exempel der jeg "uten å blunke" anbefaler kobberkabler til flere tusen kroner meteren som problemløsere,
så vil jeg være takknemlig, det har faktisk gått meg hus forbi.
Har man derimot fått ett direkte spm ang hva jeg synes om feks min egen kabels signatur el karakteristikk, så har det vært brukt kanskje sterke subjektive oppfattninger, men det da i en helt annen mening enn du her forsøker å tillegge meg.

Jeg hevder at det er forskjeller på kabler, marginale forskjeller mange ganger, beskrevet med store ord, hvilket dessverre bransjen belemres med.
Men jeg hevder ikke å ha kjennskap til de nevnte parametrene du lister opp, ikke trodde jeg det var ett kriterie heller for å hevde at man opplever slike forskjeller, men det interessant det holder jeg med degi.

Sannsynlig gjøre? betyr det at man må ett minimi av noen form av el/teknisk utdannelse for å hevde at det finne forskjeller mellom kabler?
Mennesker som har sannsynlig gjort slike forskejller for meg tidligere har ikke en slik "kompetanse" ikke visste jeg at jeg behøvde det heller, men det er både oppegående og reflekterte mennesker jeg har stor tiltro til.....

Men jeg kjenner mitt utstyr og de omgivelsene det står i bedre enn noen annen, og de erfaringene deler jeg av meg med, ikke noen formel el teknisk modell for spesiellt interesserte.

mvh

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jepp, det har du helt rett i. Tror det finnes mang en Hi-Fi-entusiast som kunne hatt godt av et grunnkurs i det.
Jeg er helt sikker på at det vitenskapelig skulle la seg bevise at hørbare forskjeller på kabler skyldes psykologiske forventninger, og dermed placebo.

R

Ronny_D

Gjest
Nå snakker vi vel ikke om bil stereo heller, ett hjemme anlegg står vel stort sett i ett rolig og skjermet rom, mens bare støyen som er i en bil, både når den går på tomgang og når man kjører, er nok til ikke gidde å legge en krone xtra enn man bruker på orginal stereoen og kablene som følger med.......

Men for noen er kanskje dette det ultimate...

mvh
Nettopp nå snakker vi... det er ikke en ærlig hifientusiast som bruker skolisser ThruOut
kremt i hvertfall sånn bare for sikkerhets skyld.... 8)

S

slowmotion

Gjest
Jeg blir stadig forbauset over hvor viktig det er å har "rett".
Det gjelder ved de fleste sider i livet, kan det virke som.

[Aller værst er det selvfølgelig ved religion, det alle har "sin" måte
å tilbe guden sin på, (som selvfølgelig er den eneste riktige måten)
og alle andre har feil, eller er vantro hunder.
Det er nærliggende å trekke paralleller til kabeldebatten.
Men den sammenligningen er jo trukket så mange ganger
at den er aksepert som sann, hver har sin kabelreligion. Nok om det.]

lionstar, har det falt deg inn at folk faktisk har forskjellige
måter å lytte på , og også faktisk lytter etter forskjellige aspekter ved musikken?
To mennesker som lytter til musikk lytter kanskje på helt forskjellige måter, de legger kanskje vekt på forskjellige sider av musikken.
For meg er det viktig at musikken blir gjengitt med dynamikk, nerve, blod og drama,
jeg liker store orkesterverker, opera, heftig jazz og progrock.
Sannsynligvis lytter jeg på en annen måte en en som liker arier, strykekvartetter og visesang?
Dette kan vel muligens også overføres til kabeldebatten,
siden folk også lytter etter forskjellige ting når de optimerer steroanlegget sitt?

(Å trekke inn bilstereo i denne sammenheng ser jeg ikke helt nytten av,
siden motorstøy og støy fra øvrig trafikk gjør det litt dødfødt
å fokusere på nyanser i gjengivelsen, etter min mening.)

Å måtte "bevise" noe for andre i blindetester er jo ikke så interessant, så lenge det er den egne opplevelse av musikkgjengivelsen som vel er det viktigste.

At noen da hyler og skriker om at alt skal bevises, minner mer om religion igjen, der det er de som innerst inne er mest usikre på sin tro, som kanskje skriker høyest. Uten sammenlikning forøvrig.

;)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jeg er helt sikker på at det vitenskapelig skulle la seg bevise at hørbare forskjeller på kabler skyldes psykologiske forventninger, og dermed placebo.
Lykke til!

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Ja, dette er kjente mekanismer i psykologien. Kognitiv dissonans er en annen.

O

om.s

Gjest

Nei!, jeg sparer meg ikke slike påstander, så lenge jeg refererer til det som mine erfaringer så anser jeg de som relevante for noen, du låter som en som må lese deg til dine, og gjerne i samme slengen få aksept på at du har "HiFi politisk" rett, slike erfaringer har en helt spesiell plass i mitt HiFi liv.....

Ang din siste kommentar, :p

mvh

S

slowmotion

Gjest

Sier en selger at de trenger en gullforgylt kabel til 400 kr for å få en bra digital forbindelse mellom dvd spiller og receiver, er folk flest troende til å kjøpe dette.

Altså ren svindel.
Enig i at dette er et et problem.
Det er nok mye snusk og svada i kabelbransjen.

;)

O

om.s

Gjest
Nettopp nå snakker vi... det er ikke en ærlig hifientusiast som bruker skolisser ThruOut
kremt i hvertfall sånn bare for sikkerhets skyld....  8)
Uno snakket mye om FG faktoren, der tar jeg litt selvkritikk og innrømmer at jeg nok også har undervurdert dens effekt noe.
Bare sånn apropo....

mvh

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
En trenger vel over 100 forsøkskaniner, tilfeldig valgt ut..

Men gjør tallet litt lavere her av praktiske hensyn..

Sett at de først satt i en sal, og fikk foredrag av en type topp klasse selger (jeg kunne tenkt meg han "on a hifi mission from god", fra den videoen), om kvaliteten på 3 ulike kabler, og så etterpå fikk de i oppgave og beskrive lyden mens anlegget spilte 3 ulike typer kabel (mens samme kabel egentlig spilte), i en annen gruppe på 100, som fikk samme foredraget, borsett fra at foredraget var endret slik at egenskapene på de ulike kablene var snudd, og anlegget forsatt spilte på samme kabel. Så en siste gruppe på 20, hvor de ikke fikk noen pep talk, men bare skulle beskrive forskjeller, mens det ble skiftet mellom kabler, de hadde ingen greie på hifi, og ingen informasjon om hvilke kabler som var billig/dyr/eksotisk, og skulle bare beskrive..

Jeg tror resultatet av en slik tenkt test, hadde bevist at det  var ren placebo.

Tenker de 2 første gruppene ville beskrive ting i tråd med det selgeren hadde "forbredt dem mentalt på", mens deltagerne i den siste gruppen ville ha store problemer med å beskrive forskjeller på noen sammenfallenende måte.

O

om.s

Gjest

Altså ren svindel.
Dette er å idiot forklare andre og deres valg, det faller nok mer tilbake på deg selv....

mvh

O

om.s

Gjest
Det som jeg ikke skjønner er hvorfor du stoler på din egen oppfatning slik du gjør, vi mennesker er meget gode til å lure oss selv, og bli påvirket uten at vi er klar over det selv.
Beklager det litt usakelige svaret, men det høres her ut som om du har større problemer enn jeg, med å vite hvem og hva du selv står for....

mvh

S

slowmotion

Gjest
Jeg tror resultatet av en slik tenkt test, hadde bevist at det  var ren placebo.

.
Jeg tror resultatet av en slik test ikke ville "bevist" noe som helst,
fordi testen er alt for komplisert.

;)

O

om.s

Gjest
Jeg blir stadig forbauset over hvor viktig det er å har "rett".
Det gjelder ved de fleste sider i livet, kan det virke som.

[Aller værst er det selvfølgelig ved religion, det alle har "sin" måte
å tilbe guden sin på, (som selvfølgelig er den eneste riktige måten)
og alle andre har feil, eller er vantro hunder.
Det er nærliggende å trekke paralleller til kabeldebatten.
Men den sammenligningen er jo trukket så mange ganger
at den er aksepert som sann, hver har sin kabelreligion. Nok om det.]

lionstar, har det falt deg inn at folk faktisk har forskjellige
måter å lytte på , og også faktisk lytter etter forskjellige aspekter ved musikken?
To mennesker som lytter til musikk lytter kanskje på helt forskjellige måter, de legger kanskje vekt på forskjellige sider av musikken.
For meg er det viktig at musikken blir gjengitt med dynamikk, nerve, blod og drama,
jeg liker store orkesterverker, opera, heftig jazz og progrock.
Sannsynligvis lytter jeg på en annen måte en en som liker arier, strykekvartetter og visesang?
Dette kan vel muligens også overføres til kabeldebatten,
siden folk også lytter etter forskjellige ting når de optimerer steroanlegget sitt?

(Å trekke inn bilstereo i denne sammenheng ser jeg ikke helt nytten av,
siden motorstøy og støy fra øvrig trafikk gjør det  litt dødfødt
å fokusere på nyanser i gjengivelsen, etter min mening.)

Å måtte "bevise" noe for andre i blindetester er jo ikke så interessant, så lenge det er den egne opplevelse av musikkgjengivelsen som vel er det viktigste.

At noen da hyler og skriker om at alt skal bevises, minner mer om religion igjen, der det er de som innerst inne er mest usikre på sin tro, som kanskje skriker høyest. Uten sammenlikning forøvrig.

;)
Igjen ett godt og reflektert innlegg, personlig er jeg mer opptatt av å ikke bli "idiot" forklart for mitt syn og mine erfaringer, av noen selvpålagte teknikk/blindtest "frelsere" enn selv å skulle ha rett, det finnes vel knapt noen mer subjektiv hobby enn denne, og det synes dessverre ikke alle ha innsett/akseptert.....

mvh

O

om.s

Gjest
Tenker de 2 første gruppene ville beskrive ting i tråd med det selgeren hadde "forbredt dem mentalt på", mens deltagerne i den siste gruppen ville ha store problemer med å beskrive forskjeller på noen sammenfallenende måte.
Så lenge du glemmer dette, finner du nok heller ikke noe objektivt svar!

Noen hifi teoretikere og/eller "audio/ psyko/akustikk/analytikere", ser jo ikke skogen for bare trär, el teorier" om man foretrekker, de glemmer kanskje det primäre, opplevelsen, engasjementet, fölelsen, av/fra musikken, til fordel for en "teori".

Så lenge man er ett menneske med hele dets fölelses register og sanse apparet inntakt, blir aldri individuelle opplevelser objektive og dermed heller ikke den enkeltes prioriteringer i så henseende.........

Så kan man mene hva man vil om bransjen forövrig......

Dvs, så lenge man har med mennesker å gjøre så vil svarene stort sett alltid variere og sprike i sine konklusjoner.
Det er ikke, og skal ikke være lett å uniformere alt slik noen forsøker, verden ville kanskje vært enklere for noen da, men ikke like spennede og gledende...

mvh

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Her er frelsen:

Er sikkert mange som misunner meg gleden av å kunne nyte noe så billig.

Men selv jeg skal ha noe annet snart.

Det jeg bare vil belyse er at jeg har teknisk utdannelse, og utdannelse i psykologi, derfor regner jeg meg som kvalifisert til å ha de meningene jeg har. Andre for ha sine meninger, og det gjør ingenting for meg.

Jeg syns bare de som sverger til forskjeller, samtidig som det er umulig å høre de i en blindtest, burde være åpne for muligheten at forskjellen de hører er på det mentale plane, og ikke på det fysiske (rent ute i lytterommet).

O

om.s

Gjest
Her er frelsen:

Er sikkert mange som misunner meg gleden av å kunne nyte noe så billig.

Men selv jeg skal ha noe annet snart.

Det jeg bare vil belyse er at jeg har teknisk utdannelse, og utdannelse i psykologi, derfor regner jeg meg som kvalifisert til å ha de meningene jeg har. Andre for ha sine meninger, og det gjør ingenting for meg.

Jeg syns bare de som sverger til forskjeller, samtidig som det er umulig å høre de i en blindtest, burde være åpne for muligheten at forskjellen de hører er på det mentale plane, og ikke på det fysiske (rent ute i lytterommet).
For meg kan du ha vilken/vilke utdannelse/r du bare vil, jeg blir ikke mer imponert av det enn hva jeg blir over de kablene jeg ser på baksiden, og da faller mye på plass.... ;)

mvh

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
For meg kan du ha vilken/vilke utdannelse/r du bare vil, jeg blir ikke mer imponert av det enn hva jeg blir over de kablene jeg ser på baksiden, og da faller mye på plass.... ;)

mvh
Så riktig så riktig..... ;D

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

mvh
Er det ikke typisk da, at kabelfanatikerne, ikke har peiling på det tekniske? Og det er derfor de er kabelfanatikere? De er jo mer mottagelige for psykologisk tuning av anlegget.

Tross alt lettere og dille med kabler, enn å skifte ut delefilter komponenter, operasjonsforsterkere, modifisere strømforsyninger, bygge høytalere og lignende..

S

slowmotion

Gjest
Tross alt lettere og dille med kabler, enn å skifte ut delefilter komponenter, operasjonsforsterkere, modifisere strømforsyninger, bygge høytalere og lignende..
Ja, men har du tenkt over at det kanskje finnes folk som bygger sine
egne forsterkere og høytalere fra scratch , og likevel innser at man kan høre forskjeld på kabler ?
Uansett hva vitenskapen måtte mene om saken.

;)

O

om.s

Gjest
Er det ikke typisk da, at kabelfanatikerne, ikke har peiling på det tekniske? Og det er derfor de er kabelfanatikere? De er jo mer mottagelige for psykologisk tuning av anlegget.

Om det ved dette stadiet i "debatten" har gått deg forbi, musikken! musikken!! reprodusert på en overbevisende subjektiv måte ;) ......

mvh

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Ja, men har du tenkt over at det kanskje finnes folk som bygger sine
egne forsterkere og høytalere fra scratch , og likevel innser at man kan høre forskjeld på kabler ?
Uansett hva vitenskapen måtte mene om saken.

;)
Som sagt, det er to faktorer, det ene går på det tekniske, det andre på det psykologiske. Hvis den som bygger utstyret selv, er åpen for sølvkabel, og har lest at det skal gi en skarpere diskant, så vil en høre det. Jeg har hørt forskjell på kabler selv, hjemmelagde sølvkabler, og hjemmelagde coaxial kabler, brukt til signaloverføring, pluss biwiring vs ikke biwiring, og i ettertid kommet frem til at det må ha skyldes forventninger, da forskjellene var umulige å spore i en blindtest.

S

slowmotion

Gjest
Tja det er jo egentlig greit nok,
sett fra ditt ståsted.

Selv ble jeg veldig skuffet da jeg skiftet til litz sølvkabler i pickuparmen,
det skulle jo være så bra. Etter mye frem og tilbake, med forskjellige typer
materialer og konfigurasjoner, falt alt på plass med tynne sølv solidcore
kabler i pickuparmen. Ikke det resultatet jeg hadde ventet på forhånd.

Siden du er pyskolog har du kanskje en forklaring på det,
selv er jeg overasket over at forskjellene på lyden var så store.
Og fornøyd med sluttresultatet ;)

;)

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Tja det er jo egentlig greit nok,
sett fra ditt ståsted.

Selv ble jeg veldig skuffet da jeg skiftet til litz sølvkabler i pickuparmen,
det skulle jo være så bra. Etter mye frem og tilbake, med forskjellige typer
materialer og konfigurasjoner, falt alt på plass med tynne sølv solidcore
kabler i pickuparmen. Ikke det resultatet jeg hadde ventet på forhånd.

Siden du er pyskolog har du kanskje en forklaring på det,
selv er jeg overasket over at forskjellene på lyden var så store.
Og fornøyd med sluttresultatet ;)

;)
jeg er under utdanning , men ser ikke bort ifra at "du" har blitt innspilt over tid, og det er derfor du nå er fornøyd..Du hadde aldri skiftet kabler hvis du ikke hadde forventninger, og siden du åpenbart hadde forventninger, er det nærmest like åpenbart at du hørte forskjell. Du hadde antageligvis skiftet mye, var lei, og hjernen din var "klar", for at det tilslutt skulle låte bra.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Kom og hør hos meg, en Nordost Flatline kabel mot MIT Oracle V4 eller Au24, og jeg garanterer at jeg og du (tvilere) hører forskjell hver gang  8) Har overbevisst mange om forskjeller på kabler etterhvert.......
Ok, jeg tar dine utsagn på alvor. Men da spør jeg,
hvis oppgaven til disse kablene er å overføre et signal, så er minst en av dem ille konstruert? Signalet skal jo ikke forandres, eller skal det det?
Hva står det på varedeklarasjonen på disse kablene? Sier produsentene noe om hva som evt skjer med signalet?

S

slowmotion

Gjest
....men ser ikke bort ifra at "du" har blitt innspilt over tid, og det er derfor du nå er fornøyd..Du hadde aldri skiftet kabler hvis du ikke hadde forventninger, og siden du åpenbart hadde forventninger, er det nærmest like åpenbart at du hørte forskjell. Du hadde antageligvis skiftet mye, var lei, og hjernen din var "klar", for at det tilslutt skulle låte bra.
Mulig det, mulig det......
Men jeg mener nå at jeg faktisk hørte forskjell....

;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Lionstar skrev:
"Folk som ikke har peiling, tror at dyrere = bedre også gjelder kabler.

Altså ren svindel"

Dette er å idiot forklare andre og deres valg, det faller nok mer tilbake på deg selv....

mvh
La nå disse i....... ta sine valg, ikke alle kan beskyttes mot seg selv, yo know ;)
Det som bekymrer meg er smittefaren....

For de som har et begrenset budsjett, kan blindtesting være en bra måte å spare penger på.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Lionstar skrev:
"Folk som ikke har peiling, tror at dyrere = bedre også gjelder kabler.

Altså ren svindel"

La nå disse i....... ta sine valg, ikke alle kan beskyttes mot seg selv, yo know ;)

For de som har et begrenset budsjett, kan blindtesting være en bra måte å spare penger på.
Blindtesting er ikke dumt.

jeg leste om en danske som hadde bygd om endel av kjellern til et gedigent basshorn som munnet opp i stua..

Det prosjektet så ikke ut som noen kabeltveak, og såvidt jeg så, så var basselementet kabla med en helt vanlig strømkabel.

O

om.s

Gjest

Ikke alle behøver jo beskyttes mot seg selv, men testing med åpne øyne kan jo også være en bra måte å spare penger på, bare man tester over litt tid og relativt kritiskt.....

Ang smittefaren kan jeg være delvis enig, man kan forledes i mer enn en retning  ;)

mvh

O

om.s

Gjest
Blindtesting er ikke dumt.

jeg leste om en danske som hadde bygd om endel av kjellern til et gedigent basshorn som munnet opp i stua..

Det prosjektet så ikke ut som noen kabeltveak, og såvidt jeg så, så var basselementet kabla med en helt vanlig strømkabel.

Om det er noen trøst lionstar, så har jeg hørt høytalere til nesten 2 mill med høytaler kabel fra Clas Ohlsson til ca 100,- kr meteren, og det lød bra, meget bra, men jeg skulle alikevel ha villet lytte til det samme oppsettet med de tiltenkte svindyre kablene, man kunne jo ha misset noen detaljer eller forbedret noen parametre ;) ....

mvh

Topp Bunn