Kabeldiskusjoner !!!!!!!!!!!!

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Hei alle sammen,

Nå har vel kabeldiskusjonene nådd et høydepunkt, og siste tråd som omhandlet kabler har blitt slettet da tråden var helt meningsløs + at en rekke kommentarer var nokså støtende mot enkelte av våre medlemmer.

Det er tydelig at det pågår en hissig kamp om dagen når det gjelder virkningen av kabler, og jeg vet faktisk ikke hvordan vi skal gjøre dette videre.

Vi må nok alle sammen godta at det finnes mange brukere som hører forskjell på ulike kabler, og heretter må det gå an å diskutere kabelerfaringer uten at enkelte brukere skal komme med påstander om at kabler bare er tull.

Jeg tror vi må opprette en ny kategori (hjørnet for teknikk) som er litt mer teknisk rettet, og hvor det diskuteres på et mer vitenskaplig nivå. På den måten kan vi dele kabeldiskusjonene inn i 2 ulike innfallsvinkler.

Mvh
HFS
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg tror vi må opprette en ny kategori (hjørnet for teknikk) som er litt mer teknisk rettet, og hvor det diskuteres på et mer vitenskaplig nivå. På den måten kan vi dele kabeldiskusjonene inn i 2 ulike innfallsvinkler.

Mvh
HFS
Det var jaggu på tide. Så slipper vi kanskje disse ørkesløse kveruleringene fra enkeltpersoner som hevder å ha klippekort på sannheten!
K.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Javisst, skal da alle tekniske rettede personer holde seg i den kategorien og ikke få lov til å poste for å kverulere med grafer og målinger i "vanlige" kabeltråder? Hmmmm....
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Forslag mottas gjerne......

Hvis en bruker har kjøpt seg f.eks. kabel X og lurer på om andre brukere har erfaring med denne, så blir det litt kjedelig hvis enkelte skal komme med lange foredrag om at dette var et dårlig kjøp, at en kabel er en kabel, osv.

Mange er innom HFS for å diskutere og dele sin hifi-interesse, og hvis kabler, cd-spillere over 10.000 og innspilling av komponenter ikke har noen betydning, ja, da har vi jo drept mye av morsomheten med denne hobbyen.

Jeg sier ikke at vi skal nekte noen som helst meninger på de ulike områdene, men kanskje det er på tide å dele opp meningene slik at folk kan se begge sider, men ikke nødvendigvis i samme tråd.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Det er og blir totalt meningsløst å "diskutere" lyd via nettet. Det var nettopp med tanke på dette jeg years ago pusha på for å gjenopplive hifiklubben i Oslo; OAS.
Dermed kan man komme sammen og oppleve og vurdere div. produkters fortreffelighet.

En innlysende følge av denne kabeldebatten må da være å rigge opp en kabeldemo. Værre er det ikke. Kunsten da er bare å vite hvike ledninger som udiskutabelt lyder ulikt. Ingen kunst :-*


Mvh. RS
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
  Det er og blir totalt meningsløst å "diskutere" lyd via nettet.  
Ja, dette hjelper meg veldig. Hva gjør du på HFS da ? Ikke svar på dette.

Hvis dere ikke har noen gode forslag til hvordan vi skal unngå kabel-konfrontasjonene så ikke skriv noe i denne tråden.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Ja, dette hjelper meg veldig. Hva gjør du på HFS da ? Ikke svar på dette.

Hvis dere ikke har noen gode forslag til hvordan vi skal unngå kabel-konfrontasjonene så ikke skriv noe i denne tråden.

Leste du hva jeg skrev over? KABELDEMO.. ;)


Mvh. RS
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Ja, dette hjelper meg veldig. Hva gjør du på HFS da ? Ikke svar på dette.

Hvis dere ikke har noen gode forslag til hvordan vi skal unngå kabel-konfrontasjonene så ikke skriv noe i denne tråden.
Kabeldiskusjoner er ikke problematisk i seg selv. Problemet slik jeg ser det er at de tar alt for mye plass i generelt-rommet. Lag et eget rom for kabler. Det er på høy tid. Så kan vi diskutere til vi blir grønn i trynet der. Eventuelt kan man la være å lese i det rommet.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Jeg tror vi må opprette en ny kategori (hjørnet for teknikk) som er litt mer teknisk rettet, og hvor det diskuteres på et mer vitenskaplig nivå.
Tiltredes.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Jeg tror vi må opprette en ny kategori (hjørnet for teknikk) som er litt mer teknisk rettet, og hvor det diskuteres på et mer vitenskaplig nivå. På den måten kan vi dele kabeldiskusjonene inn i 2 ulike innfallsvinkler.

Mvh
HFS
Da regner jeg med at vi andre, kan diskutere de faktiske lydforskjellene på kabler i denne kategorien.
 
B

bamsemann

Gjest
Kabeldiskusjoner er ikke problematisk i seg selv. Problemet slik jeg ser det er at de tar alt for mye plass i generelt-rommet. Lag et eget rom for kabler. Det er på høy tid. Så kan vi diskutere til vi blir grønn i trynet der. Eventuelt kan man la være å lese i det rommet.
Enig i at kabeldiskusjoner ikke er noe problem i seg selv, men kan ikke vi som tror/mener vi hører forskjell få lov til å diskutere våre hørte meninger i fred uten å bli pådytta at det er dumt å høre forskjell på kabler.

Så kan dere andre sitte på en annen tråd og diskutere hvor dumme vi er, da må vel alle bli fornøyd. 8)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Da regner jeg med at vi andre, kan diskutere de faktiske lydforskjellene på kabler i denne kategorien.
HELT enig. Endelig kan vi komme videre i å få råd/gi råd angående kabelvalg!

Kabeldragern
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hvis dere ikke har noen gode forslag til hvordan vi skal unngå kabel-konfrontasjonene så ikke skriv noe i denne tråden.
Hva med å opprette "Kabelbruk" under kategori "Hifiutstyr" og "Kabelteori" under "Avdeling for teknikk".
Kan dette rådet være til hjelp da...?

Kabeldragern
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Ja, dette var konstruktivt, jeg jobber med saken. Takker...
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Hva med å opprette "Kabelbruk" under kategori "Hifiutstyr" og "Kabelteori" under "Avdeling for teknikk".
Kan dette rådet være til hjelp da...?

Kabeldragern
Ikke dumt....
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Da er det satt opp nye kategorier !!!!!
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Vi håper dette vil fungere da det er litt spesielt å dele opp meningsinnehaverne på denne måten. Det blir jo som å sette opp skillevegg mellom partiene på Stortinget.

Likevel - begge sider får jo muligheten til å legge frem sine synspunkter uten at enkelte tråder trenger å bli fullstendig ødelagt av meningsløs krangel.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Uannsett er det vanskelig å bli enige om hvilken kosmetikk som er best , men egne rubrikker høres fornuftig ut .
Men uannsett er det inntresant og høre hva andres ører hører :eek: .
 
P

Parelius

Gjest
Hvor skal vi så diskutere de retoriske aspekter, hifikablageindustriens svada etc., den offentlige interesse angående villedning etc? Eller er det noe som nå er "no topic" på HFS?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Å "anbefale" det ene eller det andre, om det er kabler eller høyttalere, så er det som at en nærsynt vil anbefale brillene sine til venneflokken. Stort sett dreier hi-fi seg om personlige erfaringer, og lenger strekker det seg ikke tror jeg.
Når man i en tråd blir "invitert" til å delta på grunnlag av sine erfaringer, bør man også som tekniker, med måleutstyr, kunne ta del i å "anbefale" eller "rettlede" vedkommende på spor som holder seg noen lunde innenfor virkeligheten - selv om det kanskje ikke i utgangspunktet er det svaret vedkommende forventer eller ønsker.

Er for øvrig enig i at ingen skal henges ut eller bli latterliggjort på noen måte, men noen ganger kan man ved hjelp av faktiske målinger (Ikke teorier, men praksis) kunne presentere et faktum som kan brukes for å veilede troende til å bli vitende i større grad. Hifi er mer enn tro og synsinger.

Jeg er sikker på at det er flere enn meg som syns det å grave seg ned i mekanikkens verden er innmari givende og lærerikt. Visdom fås ikke av synsinger og subjektive erfaringer.

Vidar
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Uansett, så kan vi ikke ha det slik det var ettersom det bare ble krangling og dårlig stemning.

Hvis noen vil informere om hvordan bransjen lurer forbrukerne eller andre aspekter vedrørende kabler, så start et eget innlegg under hifi generelt da dette ikke dreier seg om lyden i kablene.

Kategorien "Kabler" er til for å dele lydmessige erfaringer.
 
O

om.s

Gjest
Kategorien "Kabler" er til for å dele lydmessige erfaringer.
Som nevnt allerede ett par andre steder, ett godt og betimelig initiativ Hr Hövding....

mvh
 
N

nb

Gjest
Her synes jeg Low-Q er inne på noe viktig, for de som tar sine første steg i HiFi-jungelen og bruker den kulørte HiFi-presse og forhandlere som informasjonskilde, så er det i høyeste grad relevant info at det er et, mildt sagt, omdiskutert tema. At stumpene stort sett er hysterisk overpriset uansett hvordan man ser på det, at det rent teknisk ikke er noensomhelst grunn til å svi av mye penger på ledninger, at all kjent fysikk som fungerer utmerket på stort sett alle andre områder tilsier at man kan få dekket sine behov på Clas Ohlson, at markedsføringen av kabler som oftest er svada fra ende til annen og at stort sett alle som driver med lyd profesjonelt eller har grei teknisk innsikt synes det er det glade vanvidd at noen kan omtale en meter kobber med plastisjolasjon til 5000 kroner som et røverkjøp. Så får man heller bestemme seg for hvem man velger å tro på, men et forum som dette bør har rom for alle syn på en sak så lenge måten det blir lagt frem på er akseptabel.

Men for øvrig støttes tiltaket, debattene har sklidd mye ut her i det siste, så får se hvordan det går seg til nå.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.935
Antall liker
32.854
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Bra tiltak, personlig føler jeg at jeg er "tom" når det gjelder emnet, men bra å sortere litt i kategorier !
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Her synes jeg Low-Q er inne på noe viktig, for de som tar sine første steg i HiFi-jungelen og bruker den kulørte HiFi-presse og forhandlere som informasjonskilde, så er det i høyeste grad relevant info at det er et, mildt sagt, omdiskutert tema. At stumpene stort sett er hysterisk overpriset uansett hvordan man ser på det, at det rent teknisk ikke er noensomhelst grunn til å svi av mye penger på ledninger, at all kjent fysikk som fungerer utmerket på stort sett alle andre områder tilsier at man kan få dekket sine behov på Clas Ohlson, at markedsføringen av kabler som oftest er svada fra ende til annen og at stort sett alle som driver med lyd profesjonelt eller har grei teknisk innsikt synes det er det glade vanvidd at noen kan omtale en meter kobber med plastisjolasjon til 5000 kroner som et røverkjøp. Så får man heller bestemme seg for hvem man velger å tro på, men et forum som dette bør har rom for alle syn på en sak så lenge måten det blir lagt frem på er akseptabel.

Men for øvrig støttes tiltaket, debattene har sklidd mye ut her i det siste, så får se hvordan det går seg til nå.
Også er vi i gang igjen. ;D Hvis du mener at kr. 5000 for en kobbekabel er galskap, ja da bør du skrive et innlegg under Avdeling for teknikk som forklarer hvorfor.
 
N

nb

Gjest
Skal ikke starte noen ny debatt, det overlater jeg til andre;) Regner med du skjønner hvor jeg vil hen, om noen spør "Jeg har tynn mellomtone, hvilken kabel skal jeg kjøpe for å få mer kropp uten å miste den glimrende bassen og toppen jeg har", så er "Sorry, men dette kan du ikke fikse med en kabel, det er fysisk umulig" et (minst) like gyldig svar som Kimber, Monster, Nordost eller hva nå de ulike debattantene måtte mene.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Det er jo mange som mener at en kabel vil kunne rette på dette problemet, og la dem diskutere det. Når slike innlegg dukker opp så kan du legge inn et innlegg hvor du refererer til et innlegg på Avdelingen for teknikk som beskriver hvordan en kabel ikke kan hjelpe en "tynn mellomtone".

Skjønner du konseptet vi ønsker å oppnå - det blir ikke lett, men vi prøver.
 
P

Parelius

Gjest
Også er vi i gang igjen.  ;D Hvis du mener at kr. 5000 for en kobbekabel er galskap, ja da bør du skrive et innlegg under Avdeling for teknikk som forklarer hvorfor.
Kan godt være vi er igang igjen, men den diskusjonen der er ikke bare en teknisk diskusjon. Ikke minst Snicker-is sitt innlegg, som faktisk fikk ovasjoner av de fleste subjektivister, gir ikke noe grunnlag for disse 5.000. Nettopp denne galskapen er det jo en begynner å enes om (nuvel, det er å trekke det for langt), og (som jeg har sagt en annen plass), hva den enkelte velger å bruke pengene sine på er opp til ham, og ikke noe hverken jeg eller andre har noe med. Kabeldiskursen (hvori inngår slike ting som markedsføring, priser, villedende teorier etc) er derimot offentlig, og hører ikke hjemme under noen teknisk avdeling.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Også er vi i gang igjen.  ;D Hvis du mener at kr. 5000 for en kobbekabel er galskap, ja da bør du skrive et innlegg under Avdeling for teknikk som forklarer hvorfor.
Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke helt ser poenget med denne separatismen.

Men men ... hva om det er min subjektive oppfatning at kjøp av en liten stump kobber innpakket i plastikk til 5 frognertiere burde kvalifisere til forvaring på ubestemt tid. Det kan være et det er noe jeg synes og mener, uten at jeg skal si at det har noen objektiv eller teknisk begrunnelse. Skal jeg legge det under koseprat om kabler eller generelt haifai?

Så til saken, selv om kabelpratet (før separatismen) kan bli forutsigbart og til tider ørkesløst, så illustrer det på mange måter også verdien og styrken til sentralen: brytning av mange sterke og forskjellige meninger, holdninger, framtoninger, bakgrunner og oppfatninger. På mange måter er det kanskje ikke trådtemaet som er saken, men ofte er det utviklingen i replikkvekslingen (selv om det ikke alltid er spesielt konstruktivt). Separatismen tror jeg er dødfødt; og om den ikke er det så tror jeg ikke den vil virke posistivt på aktiviteten og engasjementet på sentralen. Men det er rent subjektivt.

mvh
KJ
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
La nå oss prøve dette!

Mulig det vil bli litt kaos i starten, men ved å legge godviljen til, tror jeg at det går seg til etterhvert :)
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Høvding,

Med all respekt, dette er helt meningsløst.

Det du har gjort er et forsøk på å ekskludere de som har en faglig forsvarlig tilnærming til fenomenet "lyd i kabel". Det er absurd at opprette en egen avdeling for disse personene, siden de ikke vil ha noe å diskutere. De har allerede i de eksisterende trådene til kjedsommlighet gjentatt, og i stor grad dokumentert, at en rimelig fornuftig kabel ikke forvrenger signalet i nevneverdig grad. Insignifikant endring, med andre ord. Og de har vært rimelig enige om dette. Det er lite igjen å diskutere.

"Black magic"-fraksjonen argumenterer hardt, men tidvis inkonsekvent, og "bevisføringen" for sine meninger og oppfattninger holder ofte et lavt nivå. "Mora mi hører forskjell", og liknende. Det finnes også endel gode debattanter på denne siden, og mange av påstandene som fremsettes oppfatter jeg som ærlige og tidvis troverdige.

Det er særlig to ting som plager meg med denne gruppen:
1. Enkelte aktører har tydelig lite erfaring, dvs de har ikke det store sammenlikningsgrunnlaget, og de er ukritisk til i hvilken sammenheng utstyr testes. Enkelte av disse produserer masse støy, og et høyt antall innlegg.

2. Jeg har inntrykk av at enkelte aktører i denne fraksjonen har bransjetilknytning, eller annen interesse av å opprettholde en felles forståelse av at det er forskjell på kabler, og en viktig del av et anlegg. Kan ikke bevise dette med bransjetilhørighet, men jeg har ofte denne følelsen når jeg leser enkelte innlegg.

Jeg har vel ganske klart tilkjennegjort mine sympatier i denne saken. Jeg vil for ordens skyld nevne at jeg personlig på ingen måte har funnet fred med hensyn til mitt eget forhold til audio-kabler. Jeg har gått veien fra billige til dyre kabler, veien om balanserte, og nå for tiden er jeg opptatt med å kjøpe/lage skjermede kabler. Må danne meg en oppfatning av dette basert på egne erfaringer, eneste måten å få fred på. Jeg har letet etter en rød tråd når det gjelder kabler, og i den forbindelse har jeg satt mye mer pris på de nå forvistes debattbidrag, enn det jeg har kunnet lære av "black magic"-guttene.

Min sympati går til de forviste, fordi de opptrer forholdsvis ryddig i disse debattene. Man trenger ikke være enig i budskapet, men jeg er sikker på at også du, Høvding, må være enig i at det er en viss forskjell debatteknikk mellom de to leire. Det er selvfølgelig forståelig at du ikke kan kommentere dette, det vil antagelig føre til ytterligere polarisering.

Med bakgrunn i de grep Høvdingen har foretatt i dag, forventer jeg at neste opprydding blir i DIY-forumet. Her er det en rekke sterke debattanter som tydeligvis har elektrobakgrunn, og som konstruerer sine høyttalere eller forsterkere basert på gjeldende fysiske og elektrokjemiske lover og regler. Disse bør forvises til et eget forum, og de som utelukkende lytter seg fram til riktig kondensatorverdier osv må få enerett. Jeg ser dette som en naturlig konsekvens av dagens inngrep i kabeldebattene.

Mulig, Høvding, at du ikke er enig i siste avsnitt. Du vil kanskje hevde at det ikke er behov for endringer i DIY-forumet, fordi det tilsynelatende er slik at fagfolk og legfolk omgås i fordragelige former? Jeg tror kanskje du vil ha rett i en slik påstand. Jeg tror kanskje du, Høvding, som jeg, setter pris på den stort sett hyggelige tonen det er i DIY-forumet. Jeg tror ikke du skal ekskludere meninger, men heller korrigere de brukerne som ikke klarer å holde seg innenfor de rammer for debatt som bør herske på Hifisentralen.

På den måten kan vi dele kabeldiskusjonene inn i 2 ulike innfallsvinkler.

Mvh
HFS
Har lagt inn en quote fra starten av denne tråden. Du vil dele diskusjonen i to ulike innfallsvinkler. Vil dette fungere? Skal vi ha en diskusjon med to forskjellige innfallsvinkler? Eller skal vi ha to diskusjoner med en infallsvinkel hver? I sistnevnte eksempel, er det grunnlag for noen debatt?

Jeg håper Høvdingen omgjør dagens endring.

mvh,
Billy_Joe
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Billy_Joe setter ord på flere av de tingene jeg reagerte på. I og med at den ene siden kan kalles kritisk, og utelukkes fra å utøve nettopp denne funksjonen, vil Høvdingens inndeling her i praksis (NB) være en uheldig og ubegrunnet domsavsigelse til fordel for kabelentusiastene.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Jeg synes ærlig talt denne delingen er meningsløs.

For min del har jeg iallefall nok av arenaer der jeg kan diskutere med folk som er enige med meg i det meste hva angår lyd.

Jeg synes det er trist at "superkonsumentene" som hi-fi entusiaster med rette kan omtales som hva fonogram omsetning angår, lider under så mange villfarelser, myter, religiøse tendenser, uansvarlig markedsføring og salgskultur..... Dette marginaliserer hi-fi entusiastenes påvirkningskraft på kvaliteten i de produktene som blir tilbudt i form av fonogrammer.

Dette synes jeg som forfekter god lyd i den andre enden av formidlingkjeden er trist.

Den eneste løsningen er å få hi-fi freaksa på rett spor.

Jeg synes det er trist at høvdingen med denne vendingen er med på å gjøre denne lille kroken av hi-fi verdenen enda mer sekterisk og virkelighetsfjern..
 
R

Ronny_D

Gjest
Hvor skal vi så diskutere de retoriske aspekter, hifikablageindustriens svada etc., den offentlige interesse angående villedning etc? Eller er det noe som nå er "no topic" på HFS?
Det kan jo synes som en stigmatisering, i stedet for integrering. Alt er vel off topic samma F
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg synes ærlig talt denne delingen er meningsløs.

For min del har jeg iallefall nok av arenaer der jeg kan diskutere med folk som er enige med meg i det meste hva angår lyd.

Jeg synes det er trist at "superkonsumentene" som hi-fi entusiaster med rette kan omtales som hva fonogram omsetning angår, lider under så mange villfarelser, myter, religiøse tendenser, uansvarlig markedsføring og salgskultur..... Dette marginaliserer hi-fi entusiastenes påvirkningskraft på kvaliteten i de produktene som blir tilbudt i form av fonogrammer.

Dette synes jeg som forfekter god lyd i den andre enden av formidlingkjeden er trist.

Den eneste løsningen er å få hi-fi freaksa på rett spor.

Jeg synes det er trist at høvdingen med denne vendingen er med på å gjøre denne lille kroken av hi-fi verdenen enda mer sekterisk og virkelighetsfjern..
Hr. Løkken svarte jo "tiltredes" klart og entydelig tidligere i denne tråden. Betyr ikke det noe?

Kabeldragern
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Jeg synes ærlig talt denne delingen er meningsløs.

For min del har jeg iallefall nok av arenaer der jeg kan diskutere med folk som er enige med meg i det meste hva angår lyd.

Jeg synes det er trist at "superkonsumentene" som hi-fi entusiaster med rette kan omtales som hva fonogram omsetning angår, lider under så mange villfarelser, myter, religiøse tendenser, uansvarlig markedsføring og salgskultur..... Dette marginaliserer hi-fi entusiastenes påvirkningskraft på kvaliteten i de produktene som blir tilbudt i form av fonogrammer.

Dette synes jeg som forfekter god lyd i den andre enden av formidlingkjeden er trist.

Den eneste løsningen er å få hi-fi freaksa på rett spor.

Jeg synes det er trist at høvdingen med denne vendingen er med på å gjøre denne lille kroken av hi-fi verdenen enda mer sekterisk og virkelighetsfjern..
Leit å ikke kunne krangle ;D
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Når man først innfører 'apartheid': Hva med å  kalle en spade for en spade, dvs. benevne temaene henholdsvis

     Kabler: Personlige subjektive erfaringer
og
     Kabler: Teknikk, teori og objektiv empiri
samt (for Parelius)
    Kabler: Metadiskurs

Forøvrig ser jeg for meg at det blir vanskelig å leve opp til Høvdingens statutter for Kabler

Her kan dere diskutere lydforskjeller i ulike kabler. Inlegg som omhandler annet enn lydmessige aspeketer ved en kabel henvises til kategori "Hifi Generelt" eller Avdelingen for Teknikk.
Her påhviler det altså debattantene å klart skille mellom de lydmessige aspekter og  f.eks. psyko-akustiske faktorer.   Det blir interessant å se hvorvidt denne regelen blir håndhevet.... ;)
   
- Harald
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Støtter fullt ut forslaget om att kabelskeptikerne får sin egen krok der de i fred og ro kan overbevise hverandre om att det ikke finnes forskjell på kabler og sable hverandre med henvisninger til andres teorier og forskningsresutater
 
Topp Bunn