Kåte 66 - Klonen angriper

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Over én måned siden siste oppdatering. Litt har skjedd siden da, men arbeid har gått treg på grunn av det iskalde været som har vært i trøndelag den de siste månedene.

    Jeg har blant annet jobbe mye med pynteplata:


    Utfordringen var å bore opp alle hull slik at plasseringen blir helt riktig med toppplata.




    Jeg har også grunna og lakkert ramma. Så langt er jeg på 3 lag grunning (og nedpussing) og 1 lag med farge. Skal ha ihvertfall 1 lag til med farge tror jeg.

    Som dere ser så valgte jeg en metallisk farge, litt grå/svart mellomting. Problemet med metallisk lakk oppdaget jeg raskt; det er litt vanskelig å få en jevn fordeling av det 'metalliske' i lakken.
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Til tross for at jeg skal lakkere flere lag, så må man jo prøvemontere ting når en har sjansen å få se helheten litt tydeligere. Beklager litt dårlig lys på bildene.



    Pynteplata her er nå altså ikke behandlet på noen måte. Planen er å lakkere denne i samme metalliske farge som ramma, og la toppplata være polert på de få områdene den blir synlig. Kondisene skal også pusses og poleres.



    Endelig begynner jeg å se enden på dette chassisarbeidet tror jeg. Nå er det sannelig på tide snart med det morsomste, nemlig loddingen og ferdigstillingen.

    - Slarssen
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Mbare skrev:
    I enkelte kretser er han tross alt kjent som: "The Soldeling Expelt!" 8)
    Slarssen har med dette rykket opp til "The Expelt"!

    PS: Opptatt hele denne uka og hjelper til med svømmestevne i helga, men håper jeg kan ta en tur innom og beundre det 8de underverk og få noen tips en ettermiddag neste uke?
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Den beste tråden på HiFisentralen så langt! Helt topp! Og kjempeinteressant! :)
    Jeg er imponert!

    Mvh,
    Olav
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    gormj skrev:
    Mbare skrev:
    I enkelte kretser er han tross alt kjent som: "The Soldeling Expelt!" 8)
    Slarssen har med dette rykket opp til "The Expelt"!

    PS: Opptatt hele denne uka og hjelper til med svømmestevne i helga, men håper jeg kan ta en tur innom og beundre det 8de underverk og få noen tips en ettermiddag neste uke?
    Neste uke nurde fungere, det er bare å komme innom. Vi finner en dag :)

    - Slarssen
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    AlabamaRodeoStar skrev:
    Den beste tråden på HiFisentralen så langt! Helt topp! Og kjempeinteressant! :)
    Jeg er imponert!

    Mvh,
    Olav
    Takk for slikt overveldende skryt :)

    - Slarssen
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Et bilde over de viktigste delene som utgjør strømforsyningen. Kassa er en ferdig sak fra Hammond, og er like bred som signalchassis.



    Blir ganske god plass. Den store trafoen skal avskjermes med en stålplate som minimerer at både magnetisk og elektrisk støy skal spre seg over til de følsomme chokene. I tillegg så vil den avstive boksen endel. I midten blir det antakeligvis å ligge et lite kontrollkort somstyrer av-på-standby funskjoner, samt muligens noen beskyttelseskretser. Har tenkt å kanskje implementere induktiv måling av glødestrømmen, og en funksjon som ikke skrur på/skrur av B+ hvis glødestrøm ikke er over ett visst nivå for å hindre at B+ stiger til farlige nivå pga. for lite strømtrekk.

    Muligens blir jeg også å legge inn en funskjon for 'remote' av-på-standby funksjon fra f.eks. Pre eller DAC slik at jeg kan starte alt av komponenter med å bare skru på én av de.

    Hadde man vært lur kunne man, i et slikt system, benyttet seg av diverse digitale utganger fra SPDIF reciever i DAC for å finne ut om det avspilles musikk, og da etter en viss tid uten noe signal, skru av alt. For litt sånn sikkerhet og selvfølgelig spare rør-levetid. Vi får se :)

    - Slarssen
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Her har du nylig gitt meg kursing i magnetfelter og induksjon, og så plasserer du en høyohmig resistor midt i feltet fra choken. Er tanken at evt ind. støy føres rett til jord og dermed ikke blir noe problem?
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Høyohmig motstand? Du tenker vel ikke på Reléet som står på likeretterkortet? Det er ikke så stort problem :)

    - Slarssen
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Nei, bleedern. E ikke den på et par hundre k og står 90' på feltet fra choken .
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Her en dag så kom jeg plutselig på at den nye power trafoen jeg skal bruke har doble 500V viklinger, i motsetning til LL1651 som jeg først skulle bruke.

    På den nye så har jeg da ca. 175VA tilgjengelig for hver 500V vikling, som gir meg ca. 350mA RMS tilgjengelig. Hva med å kjøre på med dobble likerettere, én til hver kanal, istedet for at kanalene skal dele én likeretter. Jeg burde kunne oppnå betraktelig bedre isolasjon mellom kanalene ved bruk av doble.

    Ett par simuleringer i LTspice ble utført. Jeg satte opp en last som kjørte noen 25Hz, 150mA pulser på hver kanal. Først blir den ene kanalen pulset, og 400ms senere blir den andre kanalen pulset. Se skjema og grafer for en strømforsyning med én felles likeretter:



    Kanskje litt vanskelig å tyde denne grafen, men de røde strøm-pulsene tilhører den grønne spennings-grafen. Man ser altså at når den grønne spenningen (Høyre kanal) blir trukket ned av det kraftige strømtrekke, så blir den blå spenningen (Venstre kanal) også betydelig påvirket av den felles koblingen igjennom likeretter og C5. Når det like etterpå kommer et stort strømtrekk i Venstre kanal så blir det masse moduleringer før de til slutt stabiliserer seg. Spenningen for hver kanal sagger med ca. 20V ved ett strømtrekk på 150mA.

    Her er skjema og plot for en strømforsyning som er helt lik, bortsett fra at den har individuelle likerettere (og ca. halvert kapasitans i C1 og C3 sammenliknet med C5, for å justere spenningen ut til det samme nivået).



    I denne grafen ser alt betraktelig bedre ut etter min mening. Det er lett å se at kanalene er så godt som totalt isolert fra hverandre. Spenningen sagger totalt med ca. 25V ved 150mA for denne løsningen. Nå har ikke jeg funnet ut hvordan jeg kan simulere eventuelle tap i kjernen eller liknende som eventuelt kan forværre dette bildet av dobble likerettere.

    Så hvordan skal man tolke disse grafene? Dobble likerettere gir veldig god isolajson mellom kanalene for en liten utgift i form av ekstra dioder, ett ekstra relé og ett par ekstra små kondensatorer. Dog fører dette til litt mere 'sag' på B+, enn med felles likeretter.

    Jeg tror jeg blir å gå for doble likerettere, og ofrer heller litt høyere impedans mot mye bedre kanalseparasjon. Kom gjerne med innspill hvis noen har idéer eller tanker rundt dette :)

    - Slarssen
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    hvordan ville dette te seg med choke input ? om du koplet viklingene i serie ,kan du få til ønsket spenning med lclc og denne trafoen?
    (ll choken duger jo i utg punktet til lc filter)
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Slarssen skrev:
    ..... Nå har ikke jeg funnet ut hvordan jeg kan simulere eventuelle tap i kjernen eller liknende som eventuelt kan forværre dette bildet av dobble likerettere.....
    Takk for sist. Hyggelig!!!

    Interessante simuleringer. Smart. Er det dette som er hovedforklaringen på konseptet "monoblokker"?

    Har du sett dette dokumentet som omhandler modeller for transformatorer? fmtt.com/Transformer%20SPICE%20Model%202-14-08.pdf. Heftig arbeid å lage en god modell. I tillegg mangler antagelig mange inngangsparametre for å få det korrekt.

    Denne lenken er også litt gøy: http://www.diyaudio.com/forums/pass-labs/93712-dual-bridge-rectifiers-psu-why.html. Den indikerer at doble broer avhjelper et potensielt DC-problem i trafoen. Ellers er det en i denne forumtråden som er av den formening at bedre kanalseparasjon pga doble broer er "balderdash". Jeg vet ikke hva det er, men det høres ikke bra ut :). Simuleringene dine har vel sannsynliggjort at vedkommende tar feil.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Andreas skrev:
    Nei, bleedern. E ikke den på et par hundre k og står 90' på feltet fra choken .
    Aha, skjønner. Jo, det kunne vært et problem hvis den ikke vært parallelt med kondisen. Det som er verre er vel at kondisene i seg selv står midt i magnet feltet til chokene. Disse må flyttes litt ja. Godt poeng, Andreas.

    hvordan ville dette te seg med choke input ? om du koplet viklingene i serie ,kan du få til ønsket spenning med lclc og denne trafoen?
    (ll choken duger jo i utg punktet til lc filter)
    Choke input blir vanskelig uansett hvordan jeg vrir og vender på det. Trenger rundt 540-550Vac for å få rundt 460V ut med choke input.

    Med 500Vac og choke input så havner jeg på rundt 415-420Vdc. Dette er ca. 40V lavere, tilfeldigvis samme nivå som bias spenningen på katodene. Hadde jeg gått får fixed bias så kunne jeg skrelt behovet for 460V og kunne antakeligvis gått for choke input med de delene jeg har. Egentlig en intressant tanke. En ekstra liten trafo og litt smått så er jo fixed bias på plass, egentlig.

    Etter igår har jeg sittet mer i tenkeboksen. I samme simuleringen jeg hadde i går, så smekka jeg like greit opp to ekstra PSU alternativer; Choke input med en 545Vac trafo og kondensator input med 340Vac trafo, og ellers alt likt de tidligere.

    Her er ett plot som viser Dobbel likeretter (kvasi choke) i blått, choke input i grønt, og kondis input irødt:


    Har bare tatt med det første pulstoget, som belaser de respektive spenningene direkte. Det som kommer tydelig frem nå (og igår egentlig) er et det kvasi-choke filteret er betraktelig tregere, og sagger mer, enn de andre.

    Choke og Kondis input filter er forbausende like, med tanke på kjapp respons. Kondis input har noe mer kobling mellom kanalene, antakelig pga. de høye strømpulsene som belaster kjernen i trafo mer. Kondis input har også veldig lite rippel.

    Hvorfor er kvasi-choke input så tregt i forhold til de andre når alle deler er så like? Hvorfor er ikke kvasi choke input en mellomting mellom cap input og choke input?

    Her er en ny graf der jeg har redusert B+ kondisene fra 330µF (250+80) til 120µF (40+80). Responsen er mye kjappere nå, men rippel og sag er dårligere.


    Dette må sees litt mer på skjønner jeg. Innspill mottas med stor interesse.

    - Slarssen
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    gormj skrev:
    Slarssen skrev:
    ..... Nå har ikke jeg funnet ut hvordan jeg kan simulere eventuelle tap i kjernen eller liknende som eventuelt kan forværre dette bildet av dobble likerettere.....
    Takk for sist. Hyggelig!!!

    Interessante simuleringer. Smart. Er det dette som er hovedforklaringen på konseptet "monoblokker"?

    Har du sett dette dokumentet som omhandler modeller for transformatorer? fmtt.com/Transformer%20SPICE%20Model%202-14-08.pdf. Heftig arbeid å lage en god modell. I tillegg mangler antagelig mange inngangsparametre for å få det korrekt.

    Denne lenken er også litt gøy: http://www.diyaudio.com/forums/pass-labs/93712-dual-bridge-rectifiers-psu-why.html. Den indikerer at doble broer avhjelper et potensielt DC-problem i trafoen. Ellers er det en i denne forumtråden som er av den formening at bedre kanalseparasjon pga doble broer er "balderdash". Jeg vet ikke hva det er, men det høres ikke bra ut :). Simuleringene dine har vel sannsynliggjort at vedkommende tar feil.
    Ja takker for besøket og hyggelig elektronikk prat :)

    Takk for den PDFen, den skal jeg pløye igjennom. Har ikke lest den før. Vet at å lage en _virkelig_ realistisk modell av en trafo er ikke så trivielt som det jeg har brukt så langt. Spesielt tap i kjernen er jeg litt usikker på, og det er også litt vanskelig å sette tall på hva som er tapet i en gitt trafo jeg prøver å simulere...

    Slik jeg viste det igår så blir det fortsatt ikke fullt dual-mono, men ett skritt nærmere i allefall. Så vidt jeg kan lese i starten av den DIY forum tråden så snakker de om dobble likerettere for respektive + og - PSU til SS forsterkere. Det blir ulikt det jeg gjør, jeg vil bare ha separate B+ forsyninger for hver kanal. :)

    - slarssen
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Slarssen skrev:
    Så vidt jeg kan lese i starten av den DIY forum tråden så snakker de om dobble likerettere for respektive + og - PSU til SS forsterkere. Det blir ulikt det jeg gjør, jeg vil bare ha separate B+ forsyninger for hver kanal. :)
    Det kan vel forsatt være at små forskjeller mlm de to primærviklingene som lager noe slags "trøbbel" når de er koblet i paralell på én likeretterbro, og som ikke har noe å si når viklingene har hver sin bru?
    Da jeg holdt på med F5 prosjektet leste jeg endel om ulike trafoer, og det er klart at disse Antek trafoene ikke var helt "top notch". Det ble f.eks anbefalt å gå opp 100VA på Antek kontra f.eks Plitron for en stereo F5 amp.
    Når det gjelder choke input/ kvasi så er det vel en enkel løsning å planlegge plass til en liten strømforsyning i PSU-chassis som kan gi deg - 40Vdc, men bygge ampen med et par uF mlm bro og choke, og med katodebias slik du har planlagt i første om gang. Ledere mlm chassiene har du jo nok av ;D. Om du trenger kondiser på 1,5uF så har jeg en haug med 0,47uF ledig fra EL34 ampen min.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Andreas skrev:
    Slarssen skrev:
    Så vidt jeg kan lese i starten av den DIY forum tråden så snakker de om dobble likerettere for respektive + og - PSU til SS forsterkere. Det blir ulikt det jeg gjør, jeg vil bare ha separate B+ forsyninger for hver kanal. :)
    Det kan vel forsatt være at små forskjeller mlm de to primærviklingene som lager noe slags "trøbbel" når de er koblet i paralell på én likeretterbro, og som ikke har noe å si når viklingene har hver sin bru?
    Da jeg holdt på med F5 prosjektet leste jeg endel om ulike trafoer, og det er klart at disse Antek trafoene ikke var helt "top notch". Det ble f.eks anbefalt å gå opp 100VA på Antek kontra f.eks Plitron for en stereo F5 amp.
    Når det gjelder choke input/ kvasi så er det vel en enkel løsning å planlegge plass til en liten strømforsyning i PSU-chassis som kan gi deg - 40Vdc, men bygge ampen med et par uF mlm bro og choke, og med katodebias slik du har planlagt i første om gang. Ledere mlm chassiene har du jo nok av ;D. Om du trenger kondiser på 1,5uF så har jeg en haug med 0,47uF ledig fra EL34 ampen min.
    Jepp, jeg blir nok å gjøre slik som du sier, sette av litt plass for utbytting eller endringer av type strømforsyning ja. Er ellers usikker på hva slags trøbbel det eventuelt skulle kunne oppstå... de aller fleste trafoer har bifilar viklede sekundærer, så eventuelle forskjeller mellom viklingene må jo bli ekstremt små slik jeg ser det.

    Uansett, arbeidet har gått litt fremover, faktisk. Har polert topp plata, eg en av kondisene. Lakkeringsarbeid er ferdig. Har til og med startet å montere komponenter! Begynner å kjenne viltsmaken nå etter en uendelig lang periode med mekanisk arbeid. Jeg pøser på med litt bilder.
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Men hva synes vi egentlig om fargen på sidene... jeg kjenner jeg er allerede litt lei av den faktisk, men å lakkere opp igjen med ny farge er uaktuelt på nåværende tidspunkt. Det får bli en annen gang. :)

    - slarssen
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig lekkert slik det er. Helt etter min smak i allefall.
    Nydelig detaljarbeide. Kred!
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.456
    Antall liker
    458
    Torget vurderinger
    2
    Fargen på sidene er heilt knall,ikkje bekymre dæ for det :D Flott arbeid som det står respekt av,ser lekkert ut 8) Skulle glatt gitt dæ frie tøyler til noe æ evt skulle ha laget :D

    mvh Filip
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.399
    Antall liker
    11.140
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Vi som ikke har boret og pusset og polert og gnidd er ikke lei av fargen :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.690
    Antall liker
    32.785
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Utrolig flott håndarbeide må jeg si ;)
    Masse flotte detaljer du tar på alvor, herlig ;D

    gismo
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    emotikon skrev:
    Utrolig lekkert slik det er. Helt etter min smak i allefall.
    Nydelig detaljarbeide. Kred!
    F.E. skrev:
    Fargen på sidene er heilt knall,ikkje bekymre dæ for det :D Flott arbeid som det står respekt av,ser lekkert ut 8) Skulle glatt gitt dæ frie tøyler til noe æ evt skulle ha laget :D

    mvh Filip
    Takker for det karer. Jeg er iallefall fornøyd med finishen på lakken. Har 3 lag med grunning (og nedpusing) samt 4 lag med farge. Etter ett par dager med herding av det siste strøket, så polerte jeg lakken med ei tøyfille. Da kom det frem en skikkelig fin glans.

    Burnt_Island skrev:
    Vi som ikke har boret og pusset og polert og gnidd er ikke lei av fargen :)
    Ja, du sier noe der, den blir nok stå litt bedre frem når alt er ferdig og jeg kan sitte fra sofa'n med musikk å se på den :)

    gismo skrev:
    Utrolig flott håndarbeide må jeg si ;)
    Masse flotte detaljer du tar på alvor, herlig ;D

    gismo
    Takk, gismo. Kjenner jeg blir litt sprø av alt arbeidet av og til. Men nå er jeg over den værste kneika. Bare det morsomste igjen nå; lodding og kabling! Jippi.

    - slarssen
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.915
    Antall liker
    14.062
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Farga står helt knall til både topplate og trafocover, ser jævli bra ut S!!
    Grattis så langt, gler meg til å se den innvendige perfeksjonismen 8)

    Mvh
    Rolf
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Vi andre" som ser på finnishen tenker at sånn ville vi også gjerne ha gjort det .Dette er drøyt bra!
    irriterende bra ! grenser det til ;D
    Stig : ang katodeviklingene på opt:hvor er de plassert ?
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Herre. Nå skjønner jeg virkelig hva og hvorfor du har brukt så mye tid på å gnikke på det hersens chassiset. Den amp'en kommer jo til å se ut som et million-dollar-glis, så selv om den skulle spille helt på trynet, kan du jo bare ha den stående som et work-of-art i racket. :)
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    RoDa skrev:
    Farga står helt knall til både topplate og trafocover, ser jævli bra ut S!!
    Grattis så langt, gler meg til å se den innvendige perfeksjonismen 8)

    Mvh
    Rolf
    Takker for den RoDa, bra å høre at så mange faktisk liker fargen. :)

    vega65 skrev:
    "Vi andre" som ser på finnishen tenker at sånn ville vi også gjerne ha gjort det .Dette er drøyt bra!
    irriterende bra ! grenser det til ;D
    Stig : ang katodeviklingene på opt:hvor er de plassert ?
    Thanks! Katodeviklinger: tenker du på hvorhen de er viklet i forhold til de andre viklingene? Antar de ligger mellom Primæren og sekundæren.

    Mbare skrev:
    Herre. Nå skjønner jeg virkelig hva og hvorfor du har brukt så mye tid på å gnikke på det hersens chassiset. Den amp'en kommer jo til å se ut som et million-dollar-glis, så selv om den skulle spille helt på trynet, kan du jo bare ha den stående som et work-of-art i racket. :)
    Heheheh, ja du har sett igjennom planen min. Blir jo en fin bokstøtte eller brev-vekt hvis lyden suger. :)

    - slarssen
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Har sett litt på distribusjonen av pinnene i power kabelen og pluggen som skal koble sammen strømforsyninga og signal chassis. Pinnene i power pluggen tar kabler med ca. 1mm diameter (~0.75mm2) så jeg har valgt å parallelkoble de fleste viktige signalene for å få opp tversnittet.

    Videre er ca. 50% av de 32 pinnene dedikerte til Jord og skjerm. Kabelen blir da hovedsaklig bygget opp av en rekke 1mm flertråda kabler. B+ og Jord for hver kanal er separat, og 6 ledninger fo hver (4-jord og 2 B+). Disse 6 ledningene for hver kanal skal tvinnes pluss få sin egen skjerm rundt.

    Glød splittes opp i hver sin 5A vikling fra trafo til hver sin respektive kanal. Disse skal bestå av 2 ledninger for hver fase og skal også tvinnes samt legges opp med egen skjerm. Glødestrømmen havner oppunder 4A, så jeg valgte å parallelkoble 2 pinner i kontakten for å få litt bedre margin kontra å bruke bare én 5A pinne per fase. Mulig dette er litt overkill?

    Til slutt så har jeg noen få kontrollsignaler som bare tvinnes uten skjerm. Skjermene skal termineres i chassi-jord i PSU boksen, samt kobles via en rekke pinner, i tillegg til selve kontakthuset, rett til signal-chassi.

    Kabelen blir vel rundt meteren lang antar jeg.

    - slarssen
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Har sett litt på hvilke føtter jeg vil bruke, så jeg tok å veide alle signifikante deler på en (kalibrert ;)) badevekt:




    Vekta klokka inn på litt over 17kg. La oss si 17.5kg inkludert alle skruer og kabling og slikt. med 4 føtter så må hver enkelt klare ca. 4.4kg.

    Hva med 4-5 slike:


    http://no.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=1303996

    én av disse har nominell arbeids-vekt på 1-4 daN (som blir ca. 1.02 - 4.08kg). Så endten kan jeg bruke 4x og bruke de bittelitt over spec, eller benytte 5x og ha 3x montert i bakkant (under trafoene) og 2x i fremkant.

    Men de er jo littegranne dyre... nesten 70,-. Er det verdt det mon tro? Hva tror dere?

    Parstconnexion har jo disse billege sakene som virker ganske greie, og koster 26,-. Gjør kanskje jobben like greit?


    - slarssen
     

    Vedlegg

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    He, he, he, he. Drøyt 17 kilo... Jeg husker en eller annen gang for lenge siden hvor du snakket om å lage en liten og nett forsterker som du lett kunne ta med deg. 8)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Den pcx-foten har jeg brukt på to amper, sist nå F5en. Har absolutt intet vondt å si om dem. Den andre der så litt glatt ut. Litt skeiv og nypolert rackhylle så seiler de 17 kiloene dine avgårde.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Over 17kilo ja... I starten, da jeg skulle bruke Lundahl power trafo, så var planen å ha alt på étt chassis. Galskap hadde det vært.

    Da har jeg bestillt 4x av de PcX føttene, Andreas. Duger de ikke, skylder du meg en 100'ings ;)

    Og omsider så har tiden kommet:


    Jeg har starta å lodde! Jippi. Har fått mindre tid enn det jeg hadde håpet på, i helgen, dog. Likefullt så er jeg igang. Har montert en rekke deler, lodda lednigner på trafoene. Det er en skikkelig god følelse å endelig plukke ut alle de delene som har ligget i eskene sine så alt for lenge.

    Innsiden av trafoene har ca. 4cm med 'ubrukt' vegg. Her har jeg smurt på med bitumenplater for å dempe vibrasjoner.


    Og selfølgelig måtte jeg kløne det til å knekke en av festene til 8ohms tappingingene... grrrr. Til tross for det så fikk jeg lodda ledningen godt fast på siden heldigvis.


    Ellers er det ikke så mye å si ennå, annet enn et par bilder til.
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Dette er langt, langt bedre underholdning enn søndagsfilmen på nrk, gitt ;D. Du burde ha resctricted access og abonnement til amp-bloggen. Kunne lett finansiert hele prosjektet. Æ hadde stått først på lista.
    De der bitumen platen din vil falle av om du bruke det limet som er på platene fra før. Trafoene blir sikkert såpass varme at det medfølgende limet gir opp, pakke sammen og drar hjem til mor uansett om du har blåst på det med drageflamme- pusten din og klemt det fast med supermann-muskler. Så har du det gående med ei herlig smørje av bitumen, kabler og kortslutninger inni chassiet der. (Og nei, du treng ikkje spørre om en viss herreman har opplevd akkurat det der).
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.915
    Antall liker
    14.062
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Herlig S!
    Gleder meg til å se kabler lagt i perfekte baner og med presise 90 graders knekk.
    For ikke å snakke om perfekte loddinger.
    Tror bare Andreas er overnervøs, peis på! :D

    R
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.849
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Peis på
    Begynner å bli utålmodig etter å høre hva du synes om janes kretsløsning.

    Ps har en liten kasse s 11e12.

    Det ser ut til å være et rimelig godt alternativ til dyre nos
    Kt66
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Jeg regner med denne tråden blir sensurert av moderator når han karen der får lagt ut
    bilder av loddinger og ledningsopplegg. Blir vel det nærmeste vi kommer pornografi på sentralen. ;D

    Gleder oss til å se mere! :)
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Har jobba litt i helgen, og skal jobbe mer. Man starter med glødingen, og i forkant av dette så bestod jobben i å beregne nødvendig tversnitt og finne ett greit kompromiss for tap av spenning. Totalt vil all glød pr. kanal ligge på ca. 3.9A hvis jeg bruker KT88/6550.

    Jeg vil koble hvert gløde-element parallelt, men i en lang rekke, altså glød til Rør 1, 2 ,3 etc... siden jeg da vil dra nytte av at det siste røret, som blir inngangsrøret, får mest filtrering av støy på gløden. Dette fører da også til at glødekablingen i helt i starten vil se masse strøm. Problemet her blir å ha mest mulig tversnitt men samtidig har så tynn kabel som mulig siden jeg nødig vil ha usaklig store, feite glødekabler som er vanskelige å lodde og installere.

    I tillegg så vil jeg ha skjerma denne AC gløden for å minimere utstrålt 50Hz. En kjapp titt etter skjerma kabel med rundt 1.5mm2 tversnitt fortalte meg at sikkert 40% av kabeltykkelsen er isolasjon. Unødvendig da gløden bare er på 6.3V. Det eneste er vel et gløden skal kanskje heves med 30-50VDC for å balansere glød-katode nivået på driverrørene.

    Derfor fant jeg fram en liten rull med 1.5mm2 lakkisolert kobbertråd som fikk en runde med drillen.


    Videre så fisket jeg frem meter etter meter med gammal nettverks koaks som noen hadde kasta for mange år siden. Disse kablene er en ypperlig kilde til superbra fletta kobberskjerm som ellers er ganske dyrt.


    Så litt papirtape rundt de tvista lederene, på med skjermen og så litt krympeslange.


    Bakdelen er selvfølgelig at dette tar idiotisk lang tid. Akk ja.

    Videre så er det da bare å installere kabelen mellom inntaks punktet og første rørsokkel. Videre derfra brukes litt tynnere kabel.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn