Kåte 66 - Klonen angriper

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Sjekket litt rundt Quad II ( 2 ) som trolig er den mest kjente KT66 PP koplede forsterkeren og hvilke spenninger den kjørte på. Rundt 340 Volt inn og 65 mA gjennom hvert rør.
    http://www.keith-snook.info/QUAD-II-power-amp.html
    15 Watt ut.
    Tror RCA kopierte den, så den var nok ikke helt bak mål. Hørte denne RCA-en og den var morsom. Værste av alt var at jeg så en Kinesisk forsterker som trolig var kopi for etpar år siden. Med dobbel pentode inngang og EL34 utgangsrør. Ikke mange andre som kjører dobbel pentode på Push Pull utgang.
    http://www.stereophile.com/content/quad-ii-classic-monoblock-power-amplifier-measurements
    VH. Bernt
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Stig :
    er det et alternativ å få custom viklet et par chokes ?
    To par nos 66 takler kanskje arbeidspunktet ditt bedre ?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Glemte jo det viktigste: nevnt tidligere har et par ll 1692 liggende.sender de gjerne på utlån om det kan være til hjelp for å finne ut av tingene.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    QuadII kjører altså da med rundt 22W Pa, litt over 80% av Maks. Leak 12 [1] kjørte med ca. 63mA og 402V på anoden, som gir ca. 25W Pa som er ca. 92% av maks, så jeg er nok muligens litt ute på glattisen med å anta at mitt arbeidspunkt skulle gå bra. Men muligens dagens KT66 ville gitt problemer i disse forsterkerene også?

    Uansett, idag har jeg eksperimentert litt videre med LL1660 koblingen. Jeg har klart å redusere faseforsyvningen betraktelig fra 13.5 grader, til 1.3 grader i 6-9kHz området! Har ikke fått lytta på dette ennå, men har store forhåpninger om at lyden har mildnet litt i toppen.

    Bilde av fasen med tidligere tilkobling. Målt på hvert gitter til utgangsrørene:



    Og etter litt fikling:



    Bruker følgende koblinger på LL1660PP, med utgangspunkt i alternativ M i databladet:


    - Slarssen

    [1]
    http://www.44bx.com/leak/Leak/tl12_cct.gif
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    vega65 skrev:
    Glemte jo det viktigste: nevnt tidligere har et par ll 1692 liggende.sender de gjerne på utlån om det kan være til hjelp for å finne ut av tingene.
    Takker for tilbudet, Vegard! LL1692A er jo rimelig lik LL1660, bare bedre mtp. frekvens oppover. Jeg vil kanskje fortsatt ha nok induktans i LL1692A hvis jeg kobler den likt som LL1660. Kanskje vi avtaler et lån i August? Jeg får det rimelig travelt utover, så jeg mistenker at de uansett bli liggende utesta frem til da. Jeg tar kontakt når ferien er over så ser vi hva vi får til. Knall!

    Jeg rakk også å ta noen grove forvregninsmålinger med EMU0202 og Audiotester. Brukte en DACT for å kalibrere/attenuere spenningen på utgangen av forsterkeren mot inngangen til lydkortet. Dette er med den 'gamle' konfigurasjon av LL1660PP.

    Først; KT66 og 6J5GT, med 1W, 1kHz i 8ohm:


    så ved 12W:


    12W ved 50Hz:


    Så bytta jeg til 6550, alt annet likt:
    12W, 1kHz:


    12W, 50Hz:


    Så med 6P5GT som inngangsrør (med 6550, 12W 1kHz ut):
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Så for å summere opp:

    Med KT66:
    1W, 1kHz, 8R: 0.021% THD
    12W, 1kHz, 8R: 0.32% THD

    Med 6550:
    12W, 1kHz, 8R: 0.364% THD

    Ikke så ille dette. Later til at forvrengingen øker proporsjonalt med effekten, sånn cirka. Subjektivt så liker jeg lyden av KT66 best. De har en helt annen tone, rett og slett, enn 6550. Mer luftig i toppen, og mer homogene. Synd de gløder så fælt, må vurdere kanskje endre bias slik at de kan brukes over tid.

    Også morsomt å se små forskjeller på inngangsrøret. 6J5GT måler hakket bedre enn 6P5GT, som har har litt mer støy og forvregning, spesielt litt mer i de øverste harmoniske. Overraskende, da dette røret er identisk med det gamle #76 røret, som jo har et meget godt rykte etter hva jeg har lest.

    - Stig
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Jeg har fått inntrykk at nyere 6550 er litt skarpere i tonen enn KT88 fra folk som har testet begge. Rørene er like elektrisk sett.
    Målingene av THD er lave i forehold til Single Ended forsterkere. Med THD er det de høyere harmoniske som er værst å høre. VH. Bernt.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Nå pøser regnet ned og trærne har begynt å få litt gul/orange farge; sommern er definitivt over ja.

    Og ja det skjer ting. Har gjort endel målinger og endel lytting, samt ett par småting.

    - B+ har blitt redusert fra 460Vdc til 435Vdc i ett forsøk på å redusere omsatt anodeeffekt i KT66 og dermed bli kvitt de rødglødende anodeplatene. Dette var bare delvis velykket, da jeg fortsatt har litt gløding. Anodeeffekt er nå nesten 24W.

    - Maks effekt med KT66 er nå ca. 11.5W, med 6550 ca.18W.

    - Har jobba mer med fasedreiningen i drivertrinnet, men uten å fått det bedre enn sist.

    - Laga ett kort med en mikrokontroller som styrer B+ relé ved oppstart og avslag.

    - Målt Intermodulasjons forvregning (IMD) ved 1W og 10W.

    Konklusjonen er fortsatt mye som sist. KT66 spiller en hel divisjon over 6550. Målet er ennå å få til å kjøre med KT66 kontinuerlig.
    Jeg opplever fortsatt ett snev av lyttetretthet som jeg vil bli kvitt. Derfor målte jeg som nevnt IMD for å se hvordan forsterkeren oppfører seg under mer realistiske påtrykk. Jeg kan ikke pårope med å totalt skjønne hva IMD målinger egentlig sier om forsterkeren, så derfor vil jeg legge ut noen bilder av det jeg har funnet. Jeg satte opp ett måleoppsett med parametre som er like de metodene som Stereophile benytter for å enkelt ha en rekke målinger tilgjengelige for referanse.

    Dette betyr følgende; IMD målt med lydkortet mitt, med to-tone signal generert av Audiotester. Frekvensene er 19kHz og 20kHz med samme amplitude. Deretter måler jeg FFT spekteret på utgangen av forsterkeren på vanlig måte. En slik test vil på samme måte som THD måling med FFT vise lineæriteten til forsterkeren. Jeg har forstått det slik at en forsterker med relativt liten forvregning ved én-tone testing, fortsatt kan ha rimelig høy IMD. Dårlig IMD vil si at sum og differanse komponentene av testtonene vil opptre som mange harmoniske rundt testfrekvensene, men også som helt egne urelaterte komponenter som opptrer hhv over og under frekvensbåndet som testes.

    Her er da IMD målt på min forsterker ved 1W omsatt i 8-ohm, 6550 utg. rør, 6J5GT inng.rør og gNFB.


    Stereophile pleier å kutte grafene over 30kHz. Den blå grafen kan neglisjeres.

    Dette ser jo ikke egentlig så fyrktelig ut, men fortsatt dårligere enn endel forsterkere (f.eks. MC275)

    Ting blir derimot mye værre når jeg pumper opp til 10W omsatt i 8 ohm:


    Her ser man ett veld av frekvenser som opptrer over hele spekteret. Dette er betraktelig værre enn mange forsterkere, og jeg tror at dette er grunnen til at jeg opplever lyttetretthet. Denne forvregningen har jeg lyst å bli kvitt, men som sagt så har jeg altså ikke erfaring nok til å kunne tyde dette bildet skikkelig. Hva er det som skaper denne forvregningen? Har det med Båndbredden å gjøre? Fasevridningen innenfor audio-båndet? Blir dette forværret av gNFB?

    Dette blir en av hovedpunktene jeg skal jobbe på videre utover høsten, så alle mulige tanker og ideer er velkomne.

    - Slarssen
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vedr IMD målingene : evaluering av metodikk og tolkning av funn : prøv om du får napp på diyaudio ?
    Fått noen kommentarer fra Jane vedr dette ?
    spent på hva du finner ut ?
    får du samme resultater med ll1692 ?
    Godt at høstsesongen er begynt hva gjelder rør .Vi vasser jo i ht prosjekter her for tiden.
    (selv har jeg tent et voks lys for rørenes skyttshelgen og ofret div flasker årgangsvin på røralteret i håp om at noen deroppe skal sette en rakett i ræva på mr Tribute så han får viklet opt'ene han har lovet meg)
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    "sette en rakett i ræva på mr Tribute så han får viklet opt'ene han har lovet meg"

    Ventetiden til Pieter har vært diskutert før på Audioasylum. Konklusjonen var at når han vikler selv og lager gode produkter så blir det ventelister. Kun gode erfaringer. VH. Bernt
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Bernt : har noen jern fra Tribute.bare positivt bortsett fra ventetiden....

    Stig : har du målt thd ved forskjellige frekvenser ved 10w output ?
    (hvis ikke burde du kanskje se etter om thd øker uforholdsmessig mye med økende frekvens)
    har du sjekket hva som skjer om du legger inn en anelse global feedback?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Slarssen skrev:
    - B+ har blitt redusert fra 460Vdc til 435Vdc i ett forsøk på å redusere omsatt anodeeffekt i KT66 og dermed bli kvitt de rødglødende anodeplatene. Dette var bare delvis velykket, da jeg fortsatt har litt gløding. Anodeeffekt er nå nesten 24W.
    - Slarssen
    Mulig du har kommet et skritt videre......................
    Er det ikke ganske enkelt å redusere anodetapet i KT66?
    Noen spesiell grunn til at du kjører de så hardt?
    En smule feed back som Vegard nevner kan fikse en del uregelmessigheter og behøver ikke introdusere noen ulemper eller ødelegge lydbildet.
    Kommer du til Horten?
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    vega65 skrev:
    Vedr IMD målingene : evaluering av metodikk og tolkning av funn : prøv om du får napp på diyaudio ?
    Fått noen kommentarer fra Jane vedr dette ?
    spent på hva du finner ut ?
    får du samme resultater med ll1692 ?
    Godt at høstsesongen er begynt hva gjelder rør .Vi vasser jo i ht prosjekter her for tiden.
    (selv har jeg tent et voks lys for rørenes skyttshelgen og ofret div flasker årgangsvin på røralteret i håp om at noen deroppe skal sette en rakett i ræva på mr Tribute så han får viklet opt'ene han har lovet meg)
    Har ikke prøvd ennå på diyAudio men det er definitivt en plan å gjøre det. Mange flinke folk der med erfaring med liknende problematikk. Jane har jeg ikke hørt noe fra, vet ikke hvordan hans IMD ser ut, eller om han i det hele tatt målte det.

    Er rimelig sikker på at dette har med LL1660 drivertrinnet å gjøre, så videre forsøk har mest med det å gjøre.

    Jasså, så du har bestillt flere OPT'er? Fortell :)

    vega65 skrev:
    Bernt : har noen jern fra Tribute.bare positivt bortsett fra ventetiden....

    Stig : har du målt thd ved forskjellige frekvenser ved 10w output ?
    (hvis ikke burde du kanskje se etter om thd øker uforholdsmessig mye med økende frekvens)
    har du sjekket hva som skjer om du legger inn en anelse global feedback?
    Ja, jeg har målt ved 10kHz også. Ved å fikle med LL1660 koblinger så fikk jeg redusert forvregningen med litt over 10dB ved å benytte den nåværende koblingen. Er spent på hva LL1692A kan tilby her. Forvregningen øker ennå litt ved økende frekvenser. Grafer kommer.


    Audiomix skrev:
    Slarssen skrev:
    - B+ har blitt redusert fra 460Vdc til 435Vdc i ett forsøk på å redusere omsatt anodeeffekt i KT66 og dermed bli kvitt de rødglødende anodeplatene. Dette var bare delvis velykket, da jeg fortsatt har litt gløding. Anodeeffekt er nå nesten 24W.
    - Slarssen
    Mulig du har kommet et skritt videre......................
    Er det ikke ganske enkelt å redusere anodetapet i KT66?
    Noen spesiell grunn til at du kjører de så hardt?
    En smule feed back som Vegard nevner kan fikse en del uregelmessigheter og behøver ikke introdusere noen ulemper eller ødelegge lydbildet.
    Kommer du til Horten?
    Ja, alle grafer her av forvregning er inkludert med 8dB global tilbakekobling. Jo, det å redusere anodetapet er enkelt det, men samtidig så skal man jo kunne forvente at de ikke får glødende anoder når de tross alt opereres innenfor spesifikasjonene. Rørene kjøres hardt fordi arbeidspunktet er klasse A. Reduserer jeg anodetapet ytterligere nå så går det fort på bekostning av <10W utgangseffekt.

    Skulle gjerne tatt en tur til Horten forrige helg, men det ble ikke i år.

    - Slarssen
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Ett lite statusbilde. Har lakkert (egentlig for lenge siden) pynteplata. Prøvde med matt sort ovns-lakk. Til tross for dette så fikk jeg krakeleringer i lakken. Kanskje jeg ikke brukte riktig grunning. Oh well.

    Uansett, litt kult med de sprekkene egentlig, så mulig jeg holder det slik.

    Ferdigstilling av strømforsyninga foregår kontinuerlig, om enn ekstremt sakte. Her ett lite utsnitt som viser frontpanelets topologi. Hadde ett AC meter for 250V som jeg skal bruke til å vise nettspenningen med, kun for morro skyld.

    Håper å få gjort flere målinger idag på forsterkeren uten gNFB, for å studere hva som skjer med driver trinnet når forsterkeren klipper.

    - slarssen
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    JanR skrev:
    Ble jævla bra Mr S :)

    /jan
    Enig! "Cracks"ene i lakken ble jo litt stilig, iallefall på bildet da. Har du laget utsnitt til ac-meteret i psu-frontpanelet med dremel? Så meget bra ut det også.

    Ser frem til rapport fra målinger.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis ikke bildet lyver, synes jeg sprekkene ble en artig variasjon over temaet overflatebehandling.
    Et instrument eller to på fronten er flott. Om det så bare er til pynt.
    Har fått mye "kjeft" for mine. Selv om de ikke er helt unyttige.

    Hvis anodene gløder ved < max anodetap, må det være noe feil. Enten med rørene eller noe annet du ikke kan se.
    Regner med at du har måleutstyr som minst går like høyt i frekvens som KT66 klarer.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tipper du har fått deg noen frøkenrør.
    Foreslår en kvartett med skikkelige skjøger som takler 6666 bedre... ?

    Utrolig pent arbeid du gjør. Sitter her og gremmer meg over at jeg ikke la den estetiske bunnlisten noen mil høyere ;D

    På den annen side er jeg jo ikke ferdig med å bygge forsterkere...
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Nå har det vært stille i denne tråden en stund. Forsterkeren har blitt brukt mye og jeg har gjort endel observasjoner, samt implementert ett par viktige endringer. Slik den står å spiller nå, så er følgende skjema representativt:



    Jeg har gått over til IT kobling av drivertrinnet. Det å drive LL1660 med 6SN7GT har jeg lest skal være i grenseland mtp anode resistansen på 6-7k og dertil avrulling i både topp og bunn pga induktans og kapasitans til LL1660. Det later ikke til å være ett enormt problem i mitt tilfelle dog. Ifølge frekvensresponsen nedenfor såer jeg ca. -1dB nede ved 20Hz, hvorav ca 0.5dB av dette er avrulling i lydkortet selv. Oppover har jeg en dempet resonanstopp ved ca. 42KHz. Etter dette faller responsen kraftig og kommer opp igjen i en topp ved ca. 86kHz.



    Endringen lydmessig var helt klart en forbedring, men ogå en slags konsentrering av lydkarakteristikken den allerede har. Med det mener jeg at jeg fikk en betydelig sortere bakgrunn i lydbildet. Lyder oppstår i større grad med bedre presisjon i stereobildet, tonene er renere. Fokuset på selve tonene og utklingingen er forsterkert, så her kan det muligens bli for mye fokus om jeg tar dette enda videre med f.eks. en ekstra IT på inngangen. Slik det er nå fungerer det bra altså.

    Jeg kjøpte ett par RCA 6SN7GTB, og har testa dem mot De russiske 6H8C. Der var det forbausende liten forskjell i lyden. Kan ikke egentlig si at jeg klarte å påpeke noen forskjell som jeg kan stå får. Det er jo litt intressant. RCA rørene hadde dog mer støy og litt brum.

    Ellers spiller jeg fortsatt uten gNFB, men med CFB. Jeg syntes at forsterkeren uten gNFB ble åpnere og klarere i lyden. Liksom at anslag og attak ble forbedret noe, og dette likte jeg. Da jeg fjernet CFB opplevde jeg at det ble for mye av det gode. Lyden ble for hard og en stor grad av lyttetretthet var åpenlys. Har derfor koblet tilbake CFB.

    Jeg eksperimenterte endel tidliger med IMD målingene. I ettertid har jeg blitt oppmerksom på noen store svakheter i lydkortet mitt, så jeg skal få kjørt nye IMD målinger snart. Jeg husker også fra sist at jeg oppdaget at IMD gikk kraftig ned ved å introdusere et enkelt RC Lavpass filter på inngangen ved ca. 25kHz. Hva kan det tyde på?

    Ellers, de Cardas HT terminalene viste seg å være svært dårlige over tid. Jeg bruker en liten skiftenøkkel for å stramme til terminalene mot spadene til HT kablene, og ganske tidlig begynnte jeg å kjenne at plastikken som skal holde terminalene fast gav etter. Kan ikke si at jeg anbefaler folk å kjøpe disse terminalene.

    Til slutt har jeg innsett at mine Coincident HTer krever ekstremt lite effekt i mitt rom. På litt over vanlige lyttenivå omsetter jeg omtrent 400mW kontinuerlig RMS. Jeg driver nå å sparer opp til Shuguang Treasure KT66. Disse vil jeg da kjøre med ytterligere redusert arbeidspunkt for 9-10W klasse A (og noe ytterligere klasse AB sikkert). Videre planer for drivertrinn er å prøve et kaskodekoblet differentsielt inngangstrinn som også er drivertrinnet. Dette blir da RC koblet til utgangstrinnet (ala Allan Wright sine blokker). Fordelen med dette er flere: Ingen SE koblede trinn som introduserer 50Hz og 100Hz komponenter, færre trinn som skaper forvregning, ingen IT som introduserer fasefeil og båndbredde begrensinger, forhåpentlig mindre odde harmoniske forvregning (tydeligvis en egenskap av kaskodekobling) og bedre utnyttelse av B+2 (trenger ikke svi av så mye effekt i B+ motstandere pluss bedre undertrykkelse av B+ støy og signal).

    - Slarssen
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Supert å få se skjema på siste versjon! Koffør har du bare bypass (med filmkondis) på den ene elektrolytten, og ikkje den på inngangstrinnet og den på katoden i utgangstrinnet?
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Vel, den ene filmkondisen over elektrolytten i drivertrinnet har aldri blitt montert, så det er egentlig en feil i skjemaet :) Hoved grunnen er at dette er noe jeg har lyst å teste ut effekten av alene, altså ikke samtidig som en drøss andre endringer pågår.

    Kanskje det er en fin test denne uken. Har en drøss med 0.1uF polypropylen kondiser liggende.

    Forresten så mener jeg altså katode-feedback med forkortelsen CFB, og Global Negativ Feedback med gNFB, i posten over.

    - slarssen
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Jeg undres på om ikke jeg kan gjøre følgende med driver IT'n for å lette arbeidet til driverrøret endel med tanke på amplitude den trenger å levere? Jeg tenker da at jeg påfører det fulle signalet fra driver direkte på utgangsrør gitteret, utan at driveren må ta høyde for katode-feedbacken.

    Vil dette fungere (altså, vil jeg fortsatt ha katode-feedback)?



    - slarssen
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Slarssen skrev:
    Vil dette fungere (altså, vil jeg fortsatt ha katode-feedback)?
    Nei, det vil ikke gi katodefeedback.
    Du vil også miste katodebiasen i dette opplegget (Rk og Ck har her ingen funksjon).

    Det som vil skje er vel at katodefeedbackviklingene i prinsippet blir en del av primærsiden på lik linje med anodeviklingene..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn