Just listen...Audiovector's venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Wilhelmw:

    Synes ikke diskantene er krevende, men må matches med rette komponenter foran ja.
    Har nå naim dac, nap200, nac202 og stageline riia. Spiller meget balansert og med massiv dypbass når det er tilstede i innspilling. Blir aldri skarpt eller "rotete" uansett volum, og jeg spiller til tider ganske høyt;)
    Med rett elektronikk er de fantastiske allroundere rett og slett :D
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    holligong skrev:
    Wilhelmw:

    Synes ikke diskantene er krevende, men må matches med rette komponenter foran ja.
    Har nå naim dac, nap200, nac202 og stageline riia. Spiller meget balansert og med massiv dypbass når det er tilstede i innspilling. Blir aldri skarpt eller "rotete" uansett volum, og jeg spiller til tider ganske høyt;)
    Med rett elektronikk er de fantastiske allroundere rett og slett :D
    De som har Avantgarde versonen får ikke så lett de problemene. Jeg har selv hatt mange forskjellige utgaver av audiovector. Faktisk var det Signatur modellene som var vanskeligst. Disse kan fort låte skarpt.
    Men Audiovector krever tilpasset utstyr. Jobber en litt med disse høyttalerne er det fantastisk hvor bra dem spiller. Så små, men så god lyd.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    maxmekker skrev:
    Audiovector er bare kjempehøyttalere når en jobber litt med dem. Som tidligere nevnt av andre, så få bort bøylene bak på dem. De ødelegger mer en annet. Skulle jeg ønske meg noe til mine Audiovector høyttalere må det bli og få mulighet for sigel wiring i stedet for tree. Det hadde kanskje gjort at ennu flere hadde fått opp øynene for disse smykkene av en høyttaler.
    Da kan jeg anbefaleNordOst sine jumpere. Jeg lar høyttalerkablene gå inn på nederste terminaler og bruker jumperne oppover. En rimelig og hørbar oppgradering.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Kommer med et komplementært syn på det med jumpere. Min egen erfaring erfaring er at de fabriksmonterte platene er ypperlige. Dog er denne erfaring begrenset til prøvning med/uten Chord Signature jumpere. AV, eller Stenberg fra AV, taler i øvrig varmt for at man bruker platene og kobler kablet inn på HF-terminalene.

    Men sqelvsagt er i siste ende ens egen erfaring som må bestemme.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Vet bare at prisen en gang lå på 1mill - pr. par formoder jeg ::)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jo, jeg fant ut det samme - via en kort omtale i "Fidelity" i 2010, tror jeg. Der sto prisen oppgitt til ca. 1,2 mill. Dream on, sier jeg bare! Et sted går grensen, og den går leeenge før det nivået, for min del.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Ja enig i det. Forsto det sånn på AV at det opprinnelig var bygget et par som "koncept"-høytalere ikke til egentlig salg, men at interessen var så stor (selv til den like så konceptuelle pris) at de produserte et par titals antal til salg. Men prisen må vel i høy grad være uttrykk for hvor langt man kan strekke den med et godt og kjent navn?

    De fleste venter vel til noe av R11 teknologien har spredd seg ned til de vanlige modeller.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Noen som veit om det er stor forskjell på Mi3 Signature og Mi3 Arriete-utgavene? Tenker da både teknologisk og lydmessig..ja, jeg er klar over at sistnevnte har bånd-diskanten, men er det bedre elementer forøvrig, er det bedre komponenter i delefilter osv? Og som sagt, lydmessige forskjeller??

    For øvrig litt lite fart her på vennetråden. Har alle Audiovectorvennene sovnet hen?
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Finnes Mi3 Arriete da? Trodde den største var Avantgarde i Mi3 serien. Den jeg hadde het SI6 avantgarde arriete. Men det kan jo være meg som roter litt nå...
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Kos deg med den du har nå, så kan du heller bruke pengene på horn når du får penger til overs. :)
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Som jeg har sagt før, du får stikke innom meg på en kopp kaffe å høre S6 avantgarde arriete.
    Så slipper du å gå "omveien" om enda en tre`er hvis du er i oppgraderingsmodus :cool:
    Det er jo ca 7 km å kjøre. Burde jo være overkommelig.....
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Noen som veit om det er stor forskjell på Mi3 Signature og Mi3 Arriete-utgavene? Tenker da både teknologisk og lydmessig..ja, jeg er klar over at sistnevnte har bånd-diskanten, men er det bedre elementer forøvrig, er det bedre komponenter i delefilter osv? Og som sagt, lydmessige forskjeller??
    Ja det er stor forskjell... Mi3 kunne fås i både Signature, Avantagarde og Avantgarde Arreté. Vet ikke hva du mener med "teknologisk" - det er jo grunnleggende den samme konstruksjon - men så godt som alle komponentene er forskejellige.
     
    Sist redigert:

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for å kverulere, men når ble MI3 Avantgarde Arreté lagd? I min liste fra 2008 er bare disse beskrevet: MI3 - MI3Super - MI3Signature - MI3Avantgarde
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Jeg husker ikke årstall. Men det var like før Mi3 utgikk til fordel for S3, så det er noen år siden nå. Opprinnelig var Arreté tenkt som en "limited edition", men den ble så populær, at modellen ble fast inventar fra S3. Sikkert derfor den ikke er i det originale Mi3-materiale.
     
    Sist redigert:

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Noen som vil sludre litt om Mi3 vs. Si3 (eller S3) og bass? Har selv hørt begge (men ikke hjemme) og ryktet sier at Si3 skulle være vesentlig bedre på dette område? Dels fordi Si3 skulle være mere plasseringsvenlige. Men hva sier dere med mere håndfast erfaring?
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Noen som veit om det er stor forskjell på Mi3 Signature og Mi3 Arriete-utgavene? Tenker da både teknologisk og lydmessig..ja, jeg er klar over at sistnevnte har bånd-diskanten, men er det bedre elementer forøvrig, er det bedre komponenter i delefilter osv? Og som sagt, lydmessige forskjeller??

    For øvrig litt lite fart her på vennetråden. Har alle Audiovectorvennene sovnet hen?
    Audiovector er fantastiske høyttalere. Har selv eiet alle modeller stort sett fra M3 super og opp til Mi3 avantgarde. Grunnkonstruksjonen er stort sett samme. Den nederste bassen går igjen i stor sett hele serien. Ellers blir delefilter og de andre elementene forbedret hele veien opp. Er jo også stivere kasse i de større modellene.
    Hovedforskjellene mellom Mi3 signatur og Mi3 avantgarde er som følger. Du får amt diskanten som har opp mot 20 gang så stort areal som en vanlig dome diskant. Dette gir en åpnere og langt mer uanstrengt topp. Lettere og ha med og gjøre samtidig som den graver frem langt flere detaljer i musikken. Det øverste bass/mellomtone elementet er også bedre enn det i signaturmodellen. Faktisk er diskant og det elementet samme som du finner i Si6 serien. Dette bass/mellomtone elementet har faseplugg. Noe som fører til at det er lettere og hurtigere enn det som er i de lavere modellene. Gir mer detaljer, mindre forvregning og tåler mer effekt. Disse forbedringene gir mer hollografi og nærvær i musikken. Fikk besøke Audiovector ved en tidligere anledning i Danmark. Fikk testet hele veien fra minst til størst. For dem som liker Audiovector men ikke ønsker og gå helt til S6 serien, er Mi3 avantgarde etter mitt syn det beste kjøpet. Så skulle noen være intresert og teste ut Mi3 avantgarde har jeg ett par stående som ikke er i bruk (Bodø). Føler det er for råflott og bare la dem stå når jeg ikke har plass eller bruker dem. Da fortjener dem et nytt godt hjem av noen som vet hva dette er. Så kan noen gi dem et godt hjem er det bare og kontakte meg på pm eller mail maxmekker@gmail.com

    Den nyen Serien Si3 bygger mye på det samme. Fikk buet kabinett pga mindre kasselyd. Den ble også gjort litt smalere og fikk bassport under for og gjøre den mer lett og plassere. Lydmessig er den nok et hakk bedre enn Mi3 serien. Audiovector flyttet litt mer av fordelene med Si6 nedover i sortimentet. Noe som gjenspeiler seg i pris økningen. Personlig har jeg ikke kommet til å selge Mi3 for og kjøpe Si3.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Kjøpte meg nettopp en gammel klassiker :)
    F3 Lyd (Audiovector) M3 Signature fra slutten av 90 tallet . Hadde M1 Signature på slutten av 90 tallet , og hadde lyst på ett gjenhør ;)
    Denne spiller litt anderledes enn nyere modeller , rundere og fyldigere , ikke like stram og presis , men mmmm så deilig musikalsk og engasjerende . Kabinettene på disse har litt skader , så hvis noen kjenner noen med fine kabinetter av denne klassikeren i Standard , Super eller Signature som vil selge , (elementer kan gjerne være defekt , men gjerne i orden) , er jeg interessert .
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Flott oppsett, Anders! Hvordan synes du Audiovector'ene er med EC-elktronikk? Hvilke høytt.kabler er det du benytter? De ser temmelig "heavy duty" ut..
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har Mi3 Signature. Hadde M3 Super tidligere. Det ble et kjempeløft med de jeg har nå. Jeg bruker Densen B-150+ med ekstern strømforsyning ( DNRG ), samt Densen B-400 XS cdspiller. Jeg benytter NordOst Frey kabler gjennomgående, og liker lydbildet fra dette oppsettet svært så godt. Må likevel innrømme at cd-spilleren din kan jeg godt tenke meg....:cool:
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Flott oppsett, Anders! Hvordan synes du Audiovector'ene er med EC-elktronikk? Hvilke høytt.kabler er det du benytter? De ser temmelig "heavy duty" ut..
    hei, og takk
    Audiovectorene er helt supre på Ec-electronikk. De trøkker bra, og har en detaljert og fin topp, uten å bli skarp i det hele tatt. Jeg er hvertfall meget fornøyd, og tatt høyttalernes alder i betrakting, spiller de veldig bra.
    Jeg kjører to sett kabler, på toppene bruker jeg Synergistic Research Signature TenX2 Active i bi-wire, og på bunn bruker jeg Soundstring.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Jeg får dra opp denne tråden igjen, da jeg har blitt Audiovector-eier.
    Har vel vært det en liten stund, men jeg blir mer og mer venn med disse, så da får jeg vel skrike det ut også.
    Med et par Si3 Signature i stuen, nyter jeg musikk daglig, og har heller aldri hørt på så mye musikk som nå. I tillegg, har jeg begynt å høre på alt av musikk, og ikke bare electronica som før. Jeg er storfornøyd.

    Med et, får jeg også hive inn en aktuell nyhet om Audiovector. Mulighet for å bygge dem om til aktive enheter eller å kjøpe dem nye som aktive:
    Audiovector Active Discreet Concept in more than 30 models. From new or as an upgrade

    Digital Audiovector blir trådløs | Lyd & Bilde

    Må si dette låter spennende, og er noe jeg absolutt vurderer. Har sendt mail til Audiovector for mer konkret info.
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Lurer på en ting, finnes det en forhandler i Vestfold eller Telemark området som har Audiovector Si3 Avantgarde Areté inne for lytt? Kan godt være Avantgarde uten Areté også, jeg er ikke sikker på hvor stor forskjell det er på dem?

    Har hørt på Signature modellen tidligere i sommer, og jeg likte "lydsignaturen" fra den godt, men sammenlignet med ett par av de andre modellene, som var en del dyrere, savnet jeg bla. oppløsning i diskanten. Så jeg håper og få en lytt til en av de to topp modellene.
     

    Strozzi

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2005
    Innlegg
    35
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    13
    Hadde disse stående i en bod, er det noen som kjenner til disse? F3 Lyd / Audiovector, men hva mer?
    Har koblet de opp og såvidt sjekket at det er lyd fra dem, men ettersom elementene er timelig medtatte, har jeg naturligvis ikke spilt mer enn slik at jeg hører at elektronikken virker. Kunne tenke meg å fikse disse, artig design! Virker som solide konstruksjoner også.
    Noen som kan peke meg i riktig retning hvor jeg kan få tak i ny elementer etc?
    På forhånd takk,

    Photo 26.11.13 20 03 54.jpg
    Photo 26.11.13 20 03 38.jpg
    Photo 26.11.13 20 03 18.jpg
     

    Strozzi

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2005
    Innlegg
    35
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    13
    Da har jeg lagt inn et innlegg der også, takk for tipset
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Dette er den første Audiovector 3, tidlig nittitall. Basser får du kjøpt hos Ljudtema. Har nettopp kjøpt basser der til slike høytalere selv....
     

    Strozzi

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2005
    Innlegg
    35
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    13
    Ahh, tusen takk! Blir moro å høre, har ikke hørt disse før, alltid gøy å høre noe nytt, selv om det er gammelt :D
    Ser at Ljudtema ikke har noen nettbutikk. Hos hvilken forhandler kjøpte du RJEL?
     

    Strozzi

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2005
    Innlegg
    35
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    13
    Fikk tilbakemelding fra Dynabel, de sa det var en av to versjoner av Audiovector 1, og at mellom/basselementet hadde litt ukurante mål, og ikke ble produsert lengre, og anbefalte å refoame dersom elementet var i orden ellers.
    De hadde en diskant fra Seas, H1212, som kunne brukes som erstatningselement med samme tekniske specs.
    Så da blir det å finne refoaming-kit og bestille Seas H1212! Moro å fikse gamle ting, spennende hvordan det vil låte.
    Det var en meget kurant modell ifølge personen hos Dynabel
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Audiovector 1 er jo en bokhylle-høytaler.Er det ikke en gulvstående du har tatt bilde av?
    Kunne ha sverget på at det var en 3`er.
    Har ikke denne høytaleren skrå front? Den har kanskje ikke det? vanskelig å se på bildet....
    Uansett, det var dynabel som solgte disse som byggesett på nitti-tallet så å følge rådet fra de er nok det beste.
    Jeg kjøpte direkte fra Ljudtema...
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Noen som vet noe om denne M35, HFCK celebration - model 2002?
    Et skudd fra hoften: gjetter på at det står M3S på merkelappen, ikke M35.

    HFCK står for Hi-Fi-Center-Kjeden - nå Soundgarden - som solgte Audiovector på den tiden denne Celebration-modellen ble lansert. En litt mer forsseggjort modell for å markere ett eller annet rundt år hos Hi-Fi-Center-Kjeden, kanskje?
     

    Bjalli

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2004
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Sted
    Veavågen
    Torget vurderinger
    3
    Hei.

    Har i dag et Naim oppsett bestående av Naim Supernait, HiCap 2 og V1 dac.
    Har fått et tilbud på Si3 signature, men vurderer også et par brukte S3 signature.
    Hva burde brukt pris på S3 ligge på? Selger er usikker på alder, men Si3 kom vel i 2011?
    Så da er de eldre enn 2011.
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    Driver pt - ved hjelp av Bobo Stenson og venner - og spiller inn et par nye Si1A.A. via min utmerkede Accuphase E-450, og leser samtidig på denne tråden... Der finner jeg "noe om" å løsne de ytre skruene på diskantene. Kort og fyndig: før jeg hemningsløst brekker løs på de nye og pene med dertil egnede redskaper fra boden: hva skulle liksom poenget med det være????
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn