Just listen...Audiovector's venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jaspee

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Hei,

    Har pusset støvet av mine gamle F3/Lyd Audiovector 3 som jeg bygde tidlig på 90'tallet og sliter som så mange andre med ødelagte aluminiums domer på diskantene. Har rep kit liggende men til min store forargelse var en av disse også skadet i pakningen. Så vidt jeg forstår er det snakk om en modifisert Vifa D26TG-06.

    Spørsmålet blir da, er det noen av dere som sitter på tekniske data for "F3/Lyd Low Compression Tweeter 2406"? Evt er det noen som har tatt runden med å finne fram til en ok tweeter å bytte ut disse med?

    -Jsp
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har erfaring med Audiovector SR3 avantgarde eller modeller over /under. Hørte SR3 avantgarde Arrete LE på OHC vårpuls. Syns det låt bra og konstruksjon tiltaler meg, men altfor dyre selv med messetilbud og for stygge for husfruen. Er standardmodellene verdt prisen?
    Er det en gjengs lydkarakteristikk?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt litt på Sr3 AA hos Duet Audio i Bergen, hvor jeg har mest erfaring med Grimm Ls1 og Kii Three. Låt veldig bra, sammenhengende og lettflytende oppover i frekvens med litt innebygget morofaktor i bunnen. Går ikke spesielt dypt, men sparker som bare juling ned til portfrekvensen rundt 40 hz et sted.
    Ville vært på en ganske kort short-list over nye produkter under 100k da jeg opplevde dem som behagelig, relativt nøytrale og veldig fin og balansert i toppen. Masse lyd i de relativt små kassene. Likte disse mye bedre enn Contour C30 etter lydhukommelsen, men ikke sammenlignet dem direkte.

    Hva LE bringer til banen utover standard vet jeg ingenting om :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2

    Graziano

    Fersking
    Ble medlem
    31.08.2010
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hej på er kära grannar

    Jag är en svensk som är ny här på forumet och undrar om det är någon som har jämfört Si3 serien mot SR3 serien. Sitter nämligen med ett par Si3 Avantgarde och funderar på om det är värt att uppgradera till SR3 AA för 21.500 sek

    Vad är bättre i SR serien isf osv... jätte tacksam för lite hjälp :)
     

    Glimmertwins

    Fersking
    Ble medlem
    23.04.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    F3 vs. M3 Signature

    Blåser litt liv i dette forumet.
    Har nettopp kjøpt meg et par Audiovector F3 for en meget ok pris.
    Tipper disse er minst 20 år gamle, men de låter fabelaktig.
    Det jeg lurer på er hvordan disse er i forhold til M3 Signature.
    Ser de også begynner å bli ganske rimelige på bruktmarkedet. De kostet vel nærmere 30.000,- nye?
    Noen med erfaringer fra begge høyttalere?
     

    78H2

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2010
    Innlegg
    46
    Antall liker
    19
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg fikk akkurat i hus et par Mi3 Avantgarde og lurte på om folk har noen råd i forhold til plassering og så har jeg kommet over et par plasser der det nevnes at diskant skal løsnes? Jeg vet ikke om dette er blitt gjort av tidligere eier.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Her var det lenge mellom innleggene. Er det noen som har R3 Avantgarde eller Arrete og som vil dele litt erfaringer? Funderer litt på disse....
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    Hei Audiovector’s venner

    For ca 15 år siden var jeg innom Hifi-klubben i Stavanger (tror jeg) og hørte på Audiovector Mi 3 Avantgarde S (med rødfarget diskant) og syntes det låt HELT fantastisk. Så bra at jeg har tenkt på den opplevelsen mange ganger siden. Den gangen hadde jeg ikke råd til å kjøpe dem, så det ble med lyttingen hvor jeg ble sittende og høre låt etter låt... I går kjøpte jeg disse brukt, ikke fordi de nødvendigvis er i toppklassen nå lenger, men mer for å realisere en gammel drøm om å kunne eie akkurat disse høyttalerne. Det som er artig er at de fremdeles spiller vanvittig bra! Nå lurer jeg på om det er noen av dere som har info om hvor i rekken disse er? Jeg vet de er blant toppmodellene av 3 serien. Jeg tror Avantgarde Arrete og LE ble lansert etter mine? Vet og at dette er en spesialutgave som det kun er laget 15 eksemplar av, og hvert par har en metalplate med sitt individuelle nummer på fronten, og den rødfargede diskanten. Jeg husker selgeren i butikken omtalte den som «turbo» versjonen og sa noe om cryobehandling av internkablingen tror jeg..? Det nevnte forøvrig selgeren av mine brukte også. Om S’en står for Signature eller Special vet jeg heller ikke... Er det noen der ute som har mer kunnskaper om denne versjonen eller kanskje til og med en brosjyre liggende? Har lett på nettet, men finner så å si ingenting om akkurat denne varianten. Hadde satt pris på å få høre fra noen som vet mer, om du tar deg tiden 🙂
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.052
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Her var det lenge mellom innleggene. Er det noen som har R3 Avantgarde eller Arrete og som vil dele litt erfaringer? Funderer litt på disse....
    Artig at du tenker litt på samme merke som jeg gjør.. Men jeg har blitt litt betatt av all skryten som QR serien får.. Så qr3 eller qr5 står på listen her..
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, ser at de får gjennomgående stående ovasjoner - begge serier - og synes som lettdrevne saker. Og så synes beskrivelsen av R3-serien å passe mine prioriteringer. :)
     
    Sist redigert:

    Fant

    --o-o--
    Ble medlem
    23.04.2015
    Innlegg
    240
    Antall liker
    117
    Sted
    Nittedal
    Etter demo av Piega, Fyne, SF, Spendor, Ø, PMC og 2x med Audiovector R3 Arrete hos ohc, endte jeg opp med sistnevnte. De erstattet dermed mine ProAc D30R. Utrolig fornøyd. Lyden er selvsagt viktigst, men de er også fordømt pene. Utseendet og størrelsen gir god waf og de går uproblematisk inn i stua. Aldri hatt så mye gåsehud som etter at de kom i hus.
    Alle kandidatene spilte bra. SF ble litt slappe. Ø imponerte med dynamikk.
    Audiovectorene var allikevel i en egen klasse. En hurtighet og åpenhet i diskanten de andre ikke var i nærheten av. Var litt spent på om diskanten kunne bli slitsom i mitt rom, men det slo ikke til.
    Kan sitte i timevis. Sunn O))) , Motorpsycho, elektrisk Miles Davis, ECM, kvinnelig vokal osv osv. Gåsehud lyver ikke.
     
    • Liker
    Reaksjoner: waf

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Etter demo av Piega, Fyne, SF, Spendor, Ø, PMC og 2x med Audiovector R3 Arrete hos ohc, endte jeg opp med sistnevnte. De erstattet dermed mine ProAc D30R. Utrolig fornøyd. Lyden er selvsagt viktigst, men de er også fordømt pene. Utseendet og størrelsen gir god waf og de går uproblematisk inn i stua. Aldri hatt så mye gåsehud som etter at de kom i hus.
    Alle kandidatene spilte bra. SF ble litt slappe. Ø imponerte med dynamikk.
    Audiovectorene var allikevel i en egen klasse. En hurtighet og åpenhet i diskanten de andre ikke var i nærheten av. Var litt spent på om diskanten kunne bli slitsom i mitt rom, men det slo ikke til.
    Kan sitte i timevis. Sunn O))) , Motorpsycho, elektrisk Miles Davis, ECM, kvinnelig vokal osv osv. Gåsehud lyver ikke.
    Javel, det var du som stakk av med det paret som sto hos OHC. :) Takk for tilbakemelding. Er for egen del ikke ute etter den ultimate oppløsning, eller lydtrykk, men noe som kan spille med timing, nyansering (i nivåforskjeller) og med eleganse når det trengs. Og som ikke trenger enorme trafoer. En del høyttalere som spiller ganske nivåmessig flatt og nærmest alt i 4/4 dels takt, men godt å høre at du har gode erfaringer. :)
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.052
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Etter demo av Piega, Fyne, SF, Spendor, Ø, PMC og 2x med Audiovector R3 Arrete hos ohc, endte jeg opp med sistnevnte. De erstattet dermed mine ProAc D30R. Utrolig fornøyd. Lyden er selvsagt viktigst, men de er også fordømt pene. Utseendet og størrelsen gir god waf og de går uproblematisk inn i stua. Aldri hatt så mye gåsehud som etter at de kom i hus.
    Alle kandidatene spilte bra. SF ble litt slappe. Ø imponerte med dynamikk.
    Audiovectorene var allikevel i en egen klasse. En hurtighet og åpenhet i diskanten de andre ikke var i nærheten av. Var litt spent på om diskanten kunne bli slitsom i mitt rom, men det slo ikke til.
    Kan sitte i timevis. Sunn O))) , Motorpsycho, elektrisk Miles Davis, ECM, kvinnelig vokal osv osv. Gåsehud lyver ikke.
    Javel, det var du som stakk av med det paret som sto hos OHC. :) Takk for tilbakemelding. Er for egen del ikke ute etter den ultimate oppløsning, eller lydtrykk, men noe som kan spille med timing, nyansering (i nivåforskjeller) og med eleganse når det trengs. Og som ikke trenger enorme trafoer. En del høyttalere som spiller ganske nivåmessig flatt og nærmest alt i 4/4 dels takt, men godt å høre at du har gode erfaringer. :)
    Du får komme innom byen litt lengere sør og høre pandion.. :) det er et helt annet rasedyr enn Olympica 1 var i allfall.. Et av de største gjespene som har vært innom her for meg som liker at musikk høres ut som musikk :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Etter demo av Piega, Fyne, SF, Spendor, Ø, PMC og 2x med Audiovector R3 Arrete hos ohc, endte jeg opp med sistnevnte. De erstattet dermed mine ProAc D30R. Utrolig fornøyd. Lyden er selvsagt viktigst, men de er også fordømt pene. Utseendet og størrelsen gir god waf og de går uproblematisk inn i stua. Aldri hatt så mye gåsehud som etter at de kom i hus.
    Alle kandidatene spilte bra. SF ble litt slappe. Ø imponerte med dynamikk.
    Audiovectorene var allikevel i en egen klasse. En hurtighet og åpenhet i diskanten de andre ikke var i nærheten av. Var litt spent på om diskanten kunne bli slitsom i mitt rom, men det slo ikke til.
    Kan sitte i timevis. Sunn O))) , Motorpsycho, elektrisk Miles Davis, ECM, kvinnelig vokal osv osv. Gåsehud lyver ikke.
    Javel, det var du som stakk av med det paret som sto hos OHC. :) Takk for tilbakemelding. Er for egen del ikke ute etter den ultimate oppløsning, eller lydtrykk, men noe som kan spille med timing, nyansering (i nivåforskjeller) og med eleganse når det trengs. Og som ikke trenger enorme trafoer. En del høyttalere som spiller ganske nivåmessig flatt og nærmest alt i 4/4 dels takt, men godt å høre at du har gode erfaringer. :)
    Du får komme innom byen litt lengere sør og høre pandion.. :) det er et helt annet rasedyr enn Olympica 1 var i allfall.. Et av de største gjespene som har vært innom her for meg som liker at musikk høres ut som musikk :)
    Har hørt ganske mye på Pandion 20 når de sto hos SWSG her i Tromsø. :)
     
    Sist redigert:

    EndreS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    195
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Hei, noen som kan hjelpe med nypris på Audiovector Mi3 (standard, ikke signatur eller andre)? Lurer også på hvor gamle de kan være, når var de i salg?

    Har kjøpt et par til å ha i kjellerstuen. Koblet opp mot Primare I30 og Hegel HD20

    På forhånd takk 😊
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Har en Audiovector Mi3 Avantgarde med dødt mellomtone-element.
    Hva kan ha skjedd her?
    Er elementet deffekt eller ligger kanskje feilen i delefilter? Noen som har tips?
    Hva vil eventuelt et nytt element koste og hvem skaffer noe slikt i dag?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.052
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har en Audiovector Mi3 Avantgarde med dødt mellomtone-element.
    Hva kan ha skjedd her?
    Er elementet deffekt eller ligger kanskje feilen i delefilter? Noen som har tips?
    Hva vil eventuelt et nytt element koste og hvem skaffer noe slikt i dag?
    Kontakt audiovector direkte så får du nok veiledning for feilsøk samt de kan hjelpe deg med deler.
     

    Magnb

    Medlem
    Ble medlem
    27.08.2018
    Innlegg
    33
    Antall liker
    13
    Hei. Vurderer audiovector qr5 i en stor stue på omlag 55kvm. Noen som har erfaring med disse høyttalerene i store stuer? Nok bass og midtbass?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kikket på AudioVector spesifikasjoner for en bekjent (jeg holder meg til B&W). Men kunne til min store overraskelse ikke finne noe vekt på høyttalere i spesifikasjonene. Er dette normalen fra AudioVector ? Jeg er litt forundret, aldri sett dette før.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.330
    Torget vurderinger
    49
    Siste dag med mine Audiovector M3 Signature fra 2000.
    De blir etter all sannsynlighet hentet kl16 i dag.
    Dette er første serie med Audiovector navnet, tidligere F3 Lyd.
    Noen som kjenner igjen signatur til selgeren? :)

    F0F2DB6C-574C-4A0A-97F0-C59D281A9A66.jpeg

    A5292E16-5BC6-454E-89A3-0E4855BB21B3.jpeg

    F9FA239C-B411-4821-BF59-DD5648697BD7.jpeg

    26117CC9-01B5-40FC-88DE-28A5E08B5F60.jpeg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.330
    Torget vurderinger
    49
    Spiller selvfølgelig Audiovector Demo cd brent tidlig 2000 tallet av Ole Klifoth :cool:

    DEE92EA0-DB63-4F98-8CBE-F06AAAC32CE2.png
     

    Akai-Peter

    Fersking
    Ble medlem
    14.01.2017
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Sted
    Bjørkelangen
    Sidder her og lytter til mine F3/Lyd Audiovector 3X som jeg sammenligner med mine JBL L16 - og F3 er en klar vinder her på lyd.
    Jeg bor i Norge, men de er købt i Danmark for mange år siden . . . ..
    Sidste år (2021) besluttede jeg mig for at skifte alle basser da de var mørnet op, og jeg kunne ikke finde nogen her i Norge der kunne refoame dem :(
    Det endte med jeg købte alle elementer fra en hyggelig fyr i Danmark der havde fået sine enheder refoamet et sted i Aalborg.
    For 14 dage siden blev jeg enig med mig selv om at sætte de "nye" enheder i kabinetterne - men stor var min overraskelse da det viste sig de var for store (2/3 mm i diameter, men nok til at de ikke kunne komme på plads. Jeg måtte så køre en tur med min overfræser så de nye kunne komme på plads - og har nu lyttet på dem flere timer hver dag mens de er koplet op på min Akai AM-2800.
    Suveren lyd selv om de ikke står helllllllllllt optimalt i henhold til det originale skriv fra Ole Klifoth, men på den anden side så er jeg 70+ og mine gamle ører har tendens til Tinitius og ute av stand til høre noe over 10617Hz (Måling viser jeg hører fra 51Hz til 10617Hz).
    Det var så en lille indledning - så nu over til det seriøse :)
    1. Hvor finder jeg gummiringe der passer til mine basser så de kan blive refoamed ?
    2. Børnebørn har moret sig med at trykke på de fine blanke centercaps på diskanterne - kan de rettes op ?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Sidder her og lytter til mine F3/Lyd Audiovector 3X som jeg sammenligner med mine JBL L16 - og F3 er en klar vinder her på lyd.
    Jeg bor i Norge, men de er købt i Danmark for mange år siden . . . ..
    Sidste år (2021) besluttede jeg mig for at skifte alle basser da de var mørnet op, og jeg kunne ikke finde nogen her i Norge der kunne refoame dem :(
    Det endte med jeg købte alle elementer fra en hyggelig fyr i Danmark der havde fået sine enheder refoamet et sted i Aalborg.
    For 14 dage siden blev jeg enig med mig selv om at sætte de "nye" enheder i kabinetterne - men stor var min overraskelse da det viste sig de var for store (2/3 mm i diameter, men nok til at de ikke kunne komme på plads. Jeg måtte så køre en tur med min overfræser så de nye kunne komme på plads - og har nu lyttet på dem flere timer hver dag mens de er koplet op på min Akai AM-2800.
    Suveren lyd selv om de ikke står helllllllllllt optimalt i henhold til det originale skriv fra Ole Klifoth, men på den anden side så er jeg 70+ og mine gamle ører har tendens til Tinitius og ute av stand til høre noe over 10617Hz (Måling viser jeg hører fra 51Hz til 10617Hz).
    Det var så en lille indledning - så nu over til det seriøse :)
    1. Hvor finder jeg gummiringe der passer til mine basser så de kan blive refoamed ?
    2. Børnebørn har moret sig med at trykke på de fine blanke centercaps på diskanterne - kan de rettes op ?
    Jeg kjøpte fire på ebay fra en selger som heter scarlettchen. Han har de ikke lengre, men du finner sikkert noen andre som passer. Kanskje du finner noe her: https://www.repairyourspeakers.com/en/foam-rubber-surrounds/scanspeak/g-10000035.
    Jeg har et par fine diskanter fra min fars X3, send gjerne en pm hvis det er interessant.
     

    Akai-Peter

    Fersking
    Ble medlem
    14.01.2017
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Sted
    Bjørkelangen
    Jeg kjøpte fire på ebay fra en selger som heter scarlettchen. Han har de ikke lengre, men du finner sikkert noen andre som passer. Kanskje du finner noe her: https://www.repairyourspeakers.com/en/foam-rubber-surrounds/scanspeak/g-10000035.
    Jeg har et par fine diskanter fra min fars X3, send gjerne en pm hvis det er interessant.
    Takk for link til nye gummiringe for basser . . . . . dem jeg har ny lyder virkelig fint, og de er originale fra audiovector - bortset fra de par ekstra mm :)
    De diskanter jeg har liggende med bulker fungerer også fint, og dem jeg har i mine kabinetter er uten bulker - så jeg trenger ikke nye diskanter, men ville da gjerne ha dem rettet ut så alle enheter kunne bli i orden hvis der evt. var en der trengte friske og fine enheter.
    Kan se du bor på Rasta - jeg bor nu på Bjørkelangen, så avstaden er ikke så stor . . . . . .
    nyeste opstilling.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn