Politikk, religion og samfunn Journalister til Strykkarakter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    I en artikkel om Hans Zimmers filmmusikk til "Dune" var Guthrie Govan omtalt som "a slide guitarist". Jeg tipper Guthrie selv ville mene at det var en noe snever definisjon av hans kompetanseområde innen gitarfaget:

     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Altså, er det bare jeg som tenker å innbrudd her?
    Er det dårlig eller spekulativ norsk?

    1670417925175.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    Jeg husker exile.ru, de hadde en utelivsguide til Moksva. De rangerte utesteder etter tre paramentere. Ser ut som guiden fortsatt finnes, men om den blir oppdatert aner jeg ikke. Legg merke til rangeringssystemet og forklaringene til høyre.

    1670508213633.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Det står melk, men skulle stått "hvitt vann".

    (Svensk gård).

    Skjermbilde 2022-12-14 kl. 10.45.33.png
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.521
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jo ikke msm spesielt mye med journalistikk å gjøre heller, dybden av det som presenteres er jo stort sett fraværende og til tider er det omtrent som se og hør uten glanset papir.



    Nå har de jo i tillegg til Trump fått en amerikaner til å mislike så blir det i det minste litt variasjon

     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jo ikke msm spesielt mye med journalistikk å gjøre heller, dybden av det som presenteres er jo stort sett fraværende og til tider er det omtrent som se og hør uten glanset papir.



    Nå har de jo i tillegg til Trump fått en amerikaner til å mislike så blir det i det minste litt variasjon

    Amerikanar?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.336
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det blir vel bare mer og mer vanlig at "journalister" skriver om ting de overhodet ikke har peiling på... men jeg mener nokså bestemt at jeg har sett begrepet "rotary" bruks også om wankelmotorer...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Wankelmotor blir vel noen ganger benevnt "Rotary", men søker man opp "Rotary engine" dukker det opp en stjernemotor med roterende sylindere. Litt forskjell....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.522
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Det var en gang noe som het "pedalford". Hvis jeg har forstått alt rett så hadde disse ikke normal girstang men
    et antall pedaler som ble brukt for å edre gir. Altså en ryggepedal. Men uansett var dette noe som gjelder bilder
    fra rundt om 1920.
    Men mere vet jeg ikke om fenomenet så det er mulig jeg har misforstått alt untatt navnet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    TV2 meldte igår at en mann var arrestert og siktet for drapsforsøk på et gatekjøkken.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.996
    Antall liker
    721
    Det var en gang noe som het "pedalford". Hvis jeg har forstått alt rett så hadde disse ikke normal girstang men
    et antall pedaler som ble brukt for å edre gir. Altså en ryggepedal. Men uansett var dette noe som gjelder bilder
    fra rundt om 1920.
    Men mere vet jeg ikke om fenomenet så det er mulig jeg har misforstått alt untatt navnet.
    Joda, det var en pedal for brems, en for revers og en for girskift. Tråkket du girpedalen inn gikk bilen i lavgir, slapp du den opp ble det høygir. Ingen gasspedal, kun håndgass.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, burde skyte gatekjøkken jeg også, de har gitt meg noe av magen
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Ekspert på trekninger om tallene man må holde seg unna.

    Dagbladet, selvsagt.


    (Om det er tall i Eurojackpot man bør holde seg unna er spillet rigget - en skandale så stor at Dagbladet ville fått oppmerksomhet over hele Europa som mediet som avslørte den).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ekspert på trekninger om tallene man må holde seg unna.

    Dagbladet, selvsagt.


    (Om det er tall i Eurojackpot man bør holde seg unna er spillet rigget - en skandale så stor at Dagbladet ville fått oppmerksomhet over hele Europa som mediet som avslørte den).
    Nå har ikke jeg lest artikkelen, men det er generellt slik at tallene 1 til 12 er "overspilt" fordi folk bruker bursdager som tall. Det samme med tallene fra 1 til 31.

    Om spillet hadde vært slik at det var en fast premie til hver vinner, så hadde det ikke spilt noen rolle. Men dersom premiepotten deles på alle vinnere, så lønner det seg selvsagt å vinne når ingen andre gjør det, og da må man styre unna overspilte tall.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    Nå har ikke jeg lest artikkelen, men det er generellt slik at tallene 1 til 12 er "overspilt" fordi folk bruker bursdager som tall. Det samme med tallene fra 1 til 31.

    Om spillet hadde vært slik at det var en fast premie til hver vinner, så hadde det ikke spilt noen rolle. Men dersom premiepotten deles på alle vinnere, så lønner det seg selvsagt å vinne når ingen andre gjør det, og da må man styre unna overspilte tall.
    Tja, om fyrstepremien vert delt på 1-2 eller 40 er det då ein liten slump pengar til vinnarane likevel...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja, om fyrstepremien vert delt på 1-2 eller 40 er det då ein liten slump pengar til vinnarane likevel...
    Det er sikkert riktig, men det er fortsatt slik at 2, 3 eller 41 ganger mer - faktisk er en større premie, og det kan du påvirke med tallene du velger.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    Det er sikkert riktig, men det er fortsatt slik at 2, 3 eller 41 ganger mer - faktisk er en større premie, og det kan du påvirke med tallene du velger.
    Du kan teoretisk påverka premiesummen, men sjansen for å vinna er jo den same. Ca ganske nøyaktig 0, men ikkje 0
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du kan teoretisk påverka premiesummen, men sjansen for å vinna er jo den same. Ca ganske nøyaktig 0, men ikkje 0
    Joda, men igjen - poenget er ganske enkelt at hvis du har samme mulighet til å vinne førstepremien, og du uten ekstra kostnad kan velge mellom 1) få hele premien alene eller 2) dele premien med 40 andre - så er mitt inntrykk at folk flest velger alternativ 1. Og hvis man regner på det - så viser det seg faktisk at forventet utbetaling også er større for alternative 1.

    Litt interessant info fra lotto her. Jeg vil heller vinne 16,2 millioner alene, enn 8375,- sammen med 1937 andre - selv om vinnersannsynligheten er lik.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.521
    Torget vurderinger
    1
    Nok en gang ser man at objektiviteten er fullstendig fraværende hos journalister, der man trodde det var reelle bekymringer for uheldig eksponering viser det seg nå at det er en dårlig taper som saboterer.

     
    • Trist
    Reaksjoner: SAL

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Jaja, nå som AI overtar mange journalisters oppgave med å skrive artikler er det godt de har et godt datasett å hente ordforråd, rettskriving og grammatikk ifra. Vi kommer nok ikke til å merke store forskjellen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Jaja, nå som AI overtar mange journalisters oppgave med å skrive artikler er det godt de har et godt datasett å hente ordforråd, rettskriving og grammatikk ifra. Vi kommer nok ikke til å merke store forskjellen.
    Overskriften er fra en liten filleavis, tror ikke de bruker AI.
    Jeg har også sett meg grundig lei på "nyhetene" fra Newsner som dukker opp på forsiden til nettleseren. Fullstendig håpløst.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Overskriften er fra en liten filleavis, tror ikke de bruker AI.
    Jeg har også sett meg grundig lei på "nyhetene" fra Newsner som dukker opp på forsiden til nettleseren. Fullstendig håpløst.
    :) Kommentaren var ment gjenerelt for denne tråden. AI som i fremtiden skal gjøres disse oppgavene mates med slikt materiale hvor maskinen ikke lærer kontekst men mest leter etter ord som kommer før/etter det nevnte ordet.
    Derfor kan en AI-journalist også finne på å foreslå Breivik som kanditat som norsk helt om den har skannet slik dritt fra nettet fra mediaplattformer med alternativ virkelighet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn