Politikk, religion og samfunn Journalister til Strykkarakter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En god teknisk journalist bør ha en språkforståelse mellom e og π.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Journalister som har spesialisert seg på en eller flere tekniske "retninger" har vel en grei forståelse av grunnleggende fakta og termer.. det er vel når allmenjournalister begir seg ut på tekniske områder at det ofte blir som "morsomst"......
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.215
    Antall liker
    4.836
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Drøy men underholdende.



    Det er noe spesielt med journalister Jeg har møtt mange redaktører og journalister gjennom livet, og jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har oppfattet dem som normalt eller mer enn normalt oppegående mennesker. De aller fleste gangene har jeg blitt etterlatt med et inntrykk av at de er mennesker som henger litt etter. Flere ganger har jeg tenkt at de jeg har møtt kan være kognitivt og mentalt tilbakestående. Å møte voksne mennesker på 30+ i mediebransjen som er omtrent på nivå med en normalt utviklet 15–16-åring, er ikke uvanlig. Årsakene til dette kan være sammensatte, men det mest sentrale er trolig at det i utgangspunktet er en veldig lett jobb. Det krever praktisk talt ingenting, og alle kan gjøre det. Alt som kreves er at du kan skrive litt norsk – eller lese inn litt speech-to-text i Microsoft Word, og så retter programvaren opp det meste av skrivefeil automatisk. I dag er det derfor teoretisk mulig at mennesker med en IQ i gråsonen for lett psykisk utviklingshemming (IQ 70+) kan ha en vellykket karriere som journalist eller redaktør. Selvfølgelig avhengig av hvilke stoffområder de dekker. Relasjonelle saker, hvor de spør noen om hva de mener, er eksempler på ting alle kan gjøre. «Hva mener du om?» På samme måte er det med en del kommentatorstoff, som handler om å gjenta meninger de har hørt på tv. «Slemme menn er en trussel mot demokratiet vårt», og «vi må spise insekter for å få bedre vær», er tenkte eksempler som ikke er så fjernt fra virkeligheten. Ting som kilowatt og kilowattimer er liksom samme greia, fordi de ikke forstår forskjellen. Den type ting. Naturlig nok oppstår det problemer på veien, særlig når disse menneskene (påfallende ofte kvinner) som er breddfulle av politisk idealisme for ting de har hørt på tv, skal gjennomføre oppgaver som krever en viss planlegging. Som for eksempel å intervjue Anne Holt. Mange av dem har kanskje aldri lært å planlegge eller strukturere noe tidligere. Hele livet foregår gjerne basert på impulser. «Anne Holt? Ja, hun er vel i telefonkatalogen», sier de, og så trykker de inn telefonnummeret og «hallo, det er avisen som ringer», og så er det litt relasjonelt prat som de kaller et intervju. Fordelen med disse journalistene er at de er lette å utnytte. De kan kastes inn fra vikariat til vikariat, på helt latterlige kontrakter med enda verre lønnsbetingelser – og svært få av dem har bevissthet nok til å kjenne egne rettigheter og muligheter. Ja, mange av dem kan knapt betjene en vanlig personbil. Nå er det ikke hensikten min å pisse på Klassekampen som sådan. Dette er ment som en bredere og mer generell kritikk basert på observasjoner jeg har gjort. Og selv om det er hard ordbruk fra min side, er det ikke noe faktuelt feil med det jeg sier.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Da bør de skynde seg å ta det nye høyhastighetsbeviset som kreves!

    Litt usikker på hvordan reglene er for å bryte lydmuren med båt, men siden det er redningsskøyta blir de sikkert tilgitt
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.712
    Torget vurderinger
    2
    Sverdet, ikke sverdes, selvsagt, i rettelsen.

    Skjermbilde 2023-06-18 kl. 07.20.19.png
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.428
    Antall liker
    9.681
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Tragedier som dette skjer, attpåtil med et dystert bakteppe av menneskesmugling, men medias oppmerksomhet er sånn passe. Viktigere at vi skal få nærmest 24/7 live dekning av saken hvor en håndfull eventyrlystne rikinger har fått problemer på havets bunn.

     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.078
    Tragedier som dette skjer, attpåtil med et dystert bakteppe av menneskesmugling, men medias oppmerksomhet er sånn passe. Viktigere at vi skal få nærmest 24/7 live dekning av saken hvor en håndfull eventyrlystne rikinger har fått problemer på havets bunn.

    Enig, folk med altfor mye penger og fritid som dyrker egoet sitt ute på storhavet med en «hjemmelaget» ubåt. Gimme a break.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.341
    Antall liker
    10.930
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om denne passer best her, eller i russlandtråden, men Urix presterer å “forklare“ statskuppet i Niger uten å nevne at dette kan være en del av russernes energikrig mot Europa. Frankrikes atomkraftverk får sitt drivstoff fra Niger. Med wagner/russisk involvering i kuppet er det sannsynlig at fremtidige leveranser strupes.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dagens journalister har jo stort sett ikke tid til slikt... heller ikke til å få ræva ut av redaksjonen og til den virkelige verden... Til det er det altfor mye som foregår på FB og nettet generelt. Det er jo der verden leves i disse tider.... Rett nok finnes det unntak, men de blir tilsynelatende stadig færre....
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Dagens journalister har jo stort sett ikke tid til slikt... heller ikke til å få ræva ut av redaksjonen og til den virkelige verden... Til det er det altfor mye som foregår på FB og nettet generelt. Det er jo der verden leves i disse tider.... Rett nok finnes det unntak, men de blir tilsynelatende stadig færre....
    De er ikke journalister.
    De er klikksankere, på evig jakt etter en "vinkling" som genererer klikk
    F eks:
    Lego:
    "Etter eventyrlig vekst står nå det danske selskapet på stedet hvil, viser ferske tall."
    Putin:
    "Hva vil egentlig Vesten med krigen i Ukraina? Mangelen på et klart mål, skader Ukraina, mener tidligere britisk diplomat."
    1693381158301.png
    Dette er jo overskrifter som virkelig slår, og snur opp ned på alt vi tidligere visste ....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg virkelig ikke forstår er hvordan journalister er så jævlig dumme, alternativt så langt opp i AP/SV/Rødt sin ræv at INGEN av dem evner å spørre hvordan Anniken Huitfeldt kan forsvare at hennes ektemann driver aksjespekulasjon for at familien skal bli rik, sett i
    forhold til dette "Arbeidernes parti" sin grunnholdning til det å spekulere i aksjer og "flytte papirer" for å tjene uhorvelige summer! Og
    på toppen av dette så går han inn i våpenaksjer som stiger når unge men fra Ukraina og Russlanf bir drept og lemlestet av de samme våpen? Hvor pokker er Annikens moral?? Eller er det så enkelt at der er veldig kort avstand mellom det å være statsråd og det å være grisk
    kapitalist, så lenge som den personlige bankontoen vokser?

    Jo jeg vet at de fleste av dagens "unge" yrkes/karriærepolitikere velger parti mere ut fra hvor de kan gjøre en rask karriære til toppen og få godt betalte "politiske bein" enn ut fra ulike partiers grunnleggende ideologi. Men pokker heller da, journalsitene burde jo ha stillt slike spørsmål for en dag eller to siden!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Anniken et al har vel ingen moral... jfr en mengde uttalelser og avgjørelser som går ut over folk flest, bare det "blir så meget bedre."
    Beklager, men Anniken Huitfeldt er omtrent den tommeste politiker jeg vet om.. ikke sikker på om jeg har hørt dama servere noe av substans... ever..
    Men prate som en foss - uten innhold..... der er hun en ener, - eller blant de beste på topp!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    For ikke å bli kakket i hodet av MOD vil jeg uttrykke meg "litt" kryptisk. Det beste jeg vet når det kommer til Anniken Huidtfeldt er den herostratisk berømte kommentaren fra sluggeren Thorbjørn Berntsen. Og etter hennes drap på FM radio er jeg ikke blitt plagsomt mer glad i henne!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.926
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde selv blitt litt fortvilet om det lokale busselskapet tok bussene som skal tjene lokalbefolkningen og kjørte dem 18 ganger rundt jorda. I tillegg uten passasjerer. Kanskje bare noen pensjonister som har tid til å kjøre rundt jorda med buss. Lurer på om de bruker ferje eller cruiseskip over atlanter- og stillehavet.

    Lokalbusser tar turen rundt jorda.png
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nok en som ikke har med dårlig grammatikk eller kommafeil å gjøre.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Hva er den greia med fotballfolk og netter, egentlig? Spesielt er tydeligvis Haaland veldig opptatt av å spre budskapet på nattetid. Eller mener journalistene at det som foregår om nettene er mer spennende, kanskje?

    osv, osv...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Jaggu. Det er et eller annet med Haaland, journalister og det som skjer om natta. For han holder stadig på med saker og ting på nattestid, vår uhyre geniale og populære fotballspiller:
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.926
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    2
    Det viktigste er ikke hva han gjør eller hva som er innholdet i meldingene han sender, men at det skjer om natta. Poenget må være at han har en dårlig døgnrytme?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Når høsten faller på. Bra vi blir advart.prick prick prick .... Undervuderingen av nordmenns intelligens ser ut til å fortsette med uforminsket styrke.

    1694724672263.png
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Ønsker Fredrik Solvang å overta programmet til Anne Lindmo?

    hadde jeg vært korpslærer fra Steinkjer ville jeg krevd at Solvang må gå av!
    Tålmodighet, unge mann. Korpslærerne i MidtNorge er allerede i gang med å bygge opp det nødvendige raseri:
    Erna Solberg, Høyre og deres forbanna spinndoktorer fortjener ingenting annet enn avsky. Og hva pokker var det slags kosete lørdagsunderholdning Fredrik Solvang bedrev i kveld?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn