Jonas kjellerstue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    På optimera koster en plate fibergips på 120x250cm hele 850kr.
    Noen som har sett det billigere?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Blir bra dette B, kjør på !!
    Hvor tynt kan han legge tyntflytende avretter?
    Han har høydeforskjeller borte ved støpen ved pipa.
    Snakka med Bjørn om dette når jeg var der.
    Er jo noe dritt hvis mer av gulvet har "svanker", han skal jo legge et nytt flytende gulv.
    Bruk sparkel med fiber i så kan du legge veldig tynt, rett opp gulvet med nivåraketter og vatre disse opp. Beste måten er å legge dette ut med pumpe da det minimerer sjansen for kantskjøt problemer som en ofte kan få når en gjør utblandingen manuelt. Prime gulvet før utlegging :)

    Svaret mitt er tiltenkt å avrette hele gulvet, om det bare er lokale plasser har jeg flere ganger bare brukt flislim for å rette ut små lokale svanker.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg skjønner ikke helt kjellergulvet jeg..
    For meg ser det ut som du har 22mm grangulv som oftest blir brukt som undergulv i 1ste og 2dre etg i eldre hus. Hvorfor har du slikt i kjelleren? Ligger det tilfarere under planken?

    Hvis det er som jeg tror ville jeg ha revet det vekk, limt depronplater på gulvet, varmekabler og et tynt lag med flytstøp på toppen. Etterfulgt av gulv etter eget ønske.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Mulig det heter grangulv og tykkelsen stemmer nok også. Dette ligger oppå 5cm tykke planker på betongulv med 5cm glava isolasjon i bunn.
    Så totalt bygger vel gulvet 7 cm. Med varmefolie og laminat på toppen så vil det bygge ca 9 cm totalt.
     

    Iby

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    274
    Antall liker
    266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    På optimera koster en plate fibergips på 120x250cm hele 850kr.
    Noen som har sett det billigere?
    Vedlig dyrt. tror det må være noe annet...?

    Mener Fermacell koster ca 170 for 60 x 240. Ca 4x prisen på valig gips...

    en fibergips plate på 120 x 240 vil være grisetung, bortimot uhåndterbar om man er alene...
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    På 2 av veggene tenkte jeg å bruke 2x2 tommer stenderverk.
    Men vil det være bedre å bruke 2x4 tommer og legge den bredeste siden inn mot vegg for å få bedre feste til fibergipsen, siden de kommer i 60 cm bredde?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte Fermacell på Ski Bygg. De hadde de beste prisene da jeg bestilte ihvertfall, av forhandlerne jeg kunne finne.
    Og de hadde dimensjonene jeg trengte også.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vært på utkikk etter Fermacell til en fornuftig pris en stund nå, men det er jaggu et sinnsykt land vi bor i. Beste pris er per nå 129 kr platen (60x240).
    Selv om jobben er storkunde av Hunton kommer prisen pr plate på 111 kr + frakt ved kjøp av to paller.

    Synes det er drøyt at det skal koste 15 400 kr for 120 plater, altså 172,8 m2. Det er 89 kr per m2, eller over 4 ganger så dyrt som gips.
    Billigste jeg fant i Danmark var 69 dkk pr plate, som med dagens kurs tilsvarer 87 kr per plate. Jeg er for dum til å regne det om til m2-pris, men det er mye billigere enn her.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Er det butikker i oslo området som selger fermacell fibergips til god pris?
    Nærmeste og beste pris jeg har funnet er skibygg. der koster en plate med sparkelkant ca 140kr, men det er et lite stykke til ski.
    må ha ca 50 plater, med en totalvekt på 1400 kilo, så blir vel levering vil jeg tro.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Fått hentet litt til helgens gjøremål. Obligatorisk dugnad for alle medlemmer i skedsmo audio :)
    20171027_172202.jpg
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Glad for at vi skar ut et større hull til kjellervinduet for noen år siden. Det meste går ut og inn gjennom dette hullet og sparer meg for mye arbeid, ved å slippe å bære alt gjennom huset og trange trapper.
    20171027_174021.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er det butikker i oslo området som selger fermacell fibergips til god pris?
    Nærmeste og beste pris jeg har funnet er skibygg. der koster en plate med sparkelkant ca 140kr, men det er et lite stykke til ski.
    må ha ca 50 plater, med en totalvekt på 1400 kilo, så blir vel levering vil jeg tro.
    Siden du uansett må ha levering er det ikke store forskjellen i pris om du bestiller leveranse fra Thaugland, Ski eller Maxbo.
    Da jeg bestilte skulle jeg ha nesten ingenting i forhold til deg, men fraktkostnaden var langt fra avskrekkende. Husker ikke hva det lå på nå, men jeg sammenlignet med andre leverandører som holdt til i nabolaget, og de hadde ikke noe særlig bedre fraktpriser å tilby. (Også hadde de ikke varene jeg trengte, så det hadde uansett ikke vært relevant)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Her går det sakte fremover. Er allerede beskymret om det å gå for 2x2" stenderverk var underdim for bevegelser av basstrykk.
    De 2 murveggene på bilde er ikke i kontakt med treverk.
    Bør jeg spraye inn litt skum mellom mur og stender enkelte steder for å ungå vibrasjoner?
    20171031_201956.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vær litt forsiktig med byggskum. Det er såpass tykt at når det ekspanderer kan det presse lektene utover, så veggen din plutselig ender opp med å stå spent opp i en bue.
    Jeg tok jallaløsning hos meg selv og bare la på litt skumplast mellom lagene for å hindre skrangling dersom det ble kontakt. Hadde jeg hatt lekter mot veggen hadde jeg nok tatt latskapsløsningen og klistra på noen gummilister bak lektene der det var mulighet for kontakt mellom vegg og lekter.

    Min ukvalifiserte oppfatning er at 2x2 ikke bør være noe problem. Husk at fermacellplatene vil stive opp hele greia noe voldsomt. Min 2x4-baserte konstruksjon fleksa ganske mye frem til jeg festa fermacellplatene. Men da ble det dønn solid.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bruker du byggeskum som er lite expanderende så er ikke det et problem.
    Så svaret er JA.
    48x48 er ikke stive materialer, så en stor fordel att det får støtte.
    Ved stort basstrykk vill disse flexe som en membran.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Er det beste å feste lettveggene til muren med noen lange plugger?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis du har brukt 2x2 til stendere og spikerslag, bør det definitivt festes til muren. Alternativet hadde vært 2x3 spent mellom gulv og tak....
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Brukt 2x2 som er festet i skruer og til tak og gulv. Å feste det ytterligere til vegg vil stive kraftig opp, men vil det ha noe å si med forplantningen av lyden? Har jo allerede kontakt med dragerene i taket og gulvet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kiler mellom betong og lekt så bolte midt på hver lekt skulle og burde holde.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye avtand er det mellom lekter og vegg?

    Er det plass til å skru fast en gummikloss til veggen, og så skru lektene fast i gummiklossen? Litt samme konsept som ofte brukes på oppheng til den utvendige modulen på varmepumper og andre store ting som kan generere mye vibrasjoner i bygget om det festes direkte.

    vegglektgummi.jpg
     
    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Noen som har tips om følgende? Setter veldig pris på link til nettbutikker eller lignende.

    Noen som har noe til overs?

    1- Trenger datakabel (lan) som skal strekkes i rør på ca 11 meter.
    2- Trenger HDMI kabel som skal strekkes i rør på ca 7 meter. Det må være siste versjon og ha smalt nok hode til å strekkes. Har hørt at Supra har en grei kabel hvor HDMI "huset" kan fjernes ved strekking, men finner ingen som selger den på nett.
    3- Trenger også kabel fra get boks i stua og ned i kjellerstua.

    Siden dette skal ligge i veggen noen år, så ønsker jeg god kvalitet (trenger ikke være dyre :)))
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.679
    Torget vurderinger
    1
    Jeg handla Elko-bokser og plater til disse for å ha på vegg også borra jeg til hull på platene i front og skrudde på neutrik kontakter. da de som er ferdig tilpasset fant jeg bare til latterlige høye priser.
    elmaterialer.no har ok priser på elko fant jeg ut, og shippet det kjappt også mener jeg å huske. Også brukte jeg Neutrik han og hun, de som festes imot plate på vegg heter chassis. Neutrik chassis bør loddes eller bruke krympetang for kabelsko til å feste til kontaktene til disse. Da har man solide kontakter som varer inne i veggen og et grensesnitt som gjør det lett å bytte imot vegg senere. Ville ikke gått for et hull i veggen om det oppstår feil med kabel senere.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Har vært klisterføre den siste uka. Mye på jobben. To aktive unger med treninger, temakvelder og elevsamtale. Bedriftidrett og revy med jobben. Da blir det ikke mye fremdrift med rommet. Har blitt ferdig med veggene, så nå skal jeg strekke kabler av mange slag. Blir mye rør ser jeg. Vil gå med 100 m bare til høyttalerkabler. Noe strekk med tv, hdmi og data kabel, samt 50-60 m med strømkabel. Blir mange veggbokser dette.
    20171111_120847.jpg
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Usikker på hvor jeg skal plassere de 4 atmos høyttalerene.
    Rommet er kvadratisk med 4,3 meter alle vegger. Lytteposisjonen vil være i senter av rommet ca 1,2 meter fra bakvegg.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    45-55grader fra hodet ditt, begge veier. Har du i receiveren din mulighet for å velge om atmos kanalene skal peke rett mot gulvet eler i 45grader mot hodet?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Usikker. Men høyttaler elementente er vinklet mot lytter.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sciacca_Atmos-Speaker-Position.gif


    Da hadde jeg gått for denne modellen
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Polk sine innbygningshøyttalere imponerte virkelig, og de er nesten rasende billige i forhold til ytelse. Veil priser hos Audiocenteret.no har vel mye påslag. Tipper det er en kalkulert "buffer", da Andre liker å gi folk gode avslag. Han dog nok ikke like gode marginer å gå på med nåværende merker, som da han førte Monitor Audio og Focal (JmLab). Ga 5000kr paret på Polk 80F/X-LS, noe som er omtrent halv pris fra butikkens villedende priser, men i tråd med US priser. Å kunne få US priser på US varer (dog sikkert made in china) inkl moms her til lands er hyggelig handel priser.

    retep: Her er bilde av høyttaleren(e). Elementene er vinklet og passer bra i tak, da de kan vinkles mot sweetspot.
    747192120399_hero.jpg
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Noen som kan gi meg en link til en side som har brukervennlig tegninger for 3D rom?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Fant et vrient og begrenset tegneprogram der kun 2D var gratis. Klarte å plassere vindu og dør riktig :)

    RoomSketcher Level Image (1).jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Sketchup er gratis og relativt enkelt.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Tror jeg skal ha det meste nå, for kontakter og kabler. Røde bokser til strøm og grå til alt annet.

    PS: noen som har 35mm rør som jeg skal bruke til HDMI. trenger 6 meter. Jeg betaler selvfølgelig. Henter i oslo/akerhus.

    20171118_183857.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn