jmolnes's hifikrok

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Eg var litt redd for å framstå som ei innpåsliten merkehore, så eg lot vera å nemne akkurat desse. Men no har @ragwo sloppe katta ut or sekken, så då må det vel vera greitt å komma med eit lite hint. Som skapt for glashus!

    manta.JPG
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det stemmer!
    Håmyra... Hmmm kanskje eg skulle sikte med inn der også, så overtaler vi tweedjakke så lage me en klubb der oppe. Kjem det folk på visning i dei andre leilighetene som me ikkje lika, så berre synka me dei samme låtane og skrur opp volumet.

    Har tenkt at Håmyra er en muligheit for meg... Kallas rekke har du kjøpt i?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratla med glasshus!
    Kartoider nær frontvegg eller (enda bedre) dipoler godt ut på gulvet. Kort lytteavstand. Drep førsterefleksjonene fra taket. Maksimer avstanden til sideveggene.

    Hvor er plantegningen? Vi trenger jo den for å fortelle deg hvordan du skal innrede!
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    5.778
    Håmyra... Hmmm kanskje eg skulle sikte med inn der også, så overtaler vi tweedjakke så lage me en klubb der oppe. Kjem det folk på visning i dei andre leilighetene som me ikkje lika, så berre synka me dei samme låtane og skrur opp volumet.

    Har tenkt at Håmyra er en muligheit for meg... Kallas rekke har du kjøpt i?
    God plan! Eg har kjøpt i hus 13. Vestvendt lavblokk.
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    5.778
    Gratla med glasshus!
    Kartoider nær frontvegg eller (enda bedre) dipoler godt ut på gulvet. Kort lytteavstand. Drep førsterefleksjonene fra taket. Maksimer avstanden til sideveggene.

    Hvor er plantegningen? Vi trenger jo den for å fortelle deg hvordan du skal innrede!
    Det er lite areal å jobbe med. Legg ved planteikning av stova.
    IMG_0220.jpeg

    Mitt val er å sette inn hjørnesofa der tv er teikna inn. Eg vil heller sjå ut, og vender sittegruppe meir mot vindauge. Vert ikkje lettare å få til lyd slik, men tek heller den utfordringa!😊
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    God plan! Eg har kjøpt i hus 13. Vestvendt lavblokk.
    Har ikkje lappen på bil, så det er ett stykke frå butikk det feltet der. Va snakk om at bussen skulle gå opp til det feltet, men det trur eg ikkje på før eg ser det. Ufattelig fin utsikt og har et par kompisa ikkje så longt unna der,så det felter er noko eg tenke på definitivt. Burde kanskje blitt naboa.. 😂 Så kan vi bråke litt for kvarandre. Har lysst på leilighet, men er livredd for at om eg spela musikk så skal alle rundt meg klage. Er ikkje akkurat klassisk og jazz det går mest i...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Kartoider da, eller KEF LSX/LS50 Wireless pluss sub. Flyttbar lyttestol i tillegg til hjørnesofaen.
    Skal du ha tv i stuen? Hvor er åpningen til terrassen?
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    “Problemet” er at det er oppoverbakke heile vegen frå sentrum. Dels ganske bratt. Hadde elsykkel vore mogleg?

    Her inne løyser vi alle problem!
    Alt fikses her inne ja. Elsykkel funka nok ikkje. Men kanskje sånn el sparkesykkel, kraftig modell. På vinteren blir det litt meir utfordrende...
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    5.778
    Har ikkje lappen på bil, så det er ett stykke frå butikk det feltet der. Va snakk om at bussen skulle gå opp til det feltet, men det trur eg ikkje på før eg ser det. Ufattelig fin utsikt og har et par kompisa ikkje så longt unna der,så det felter er noko eg tenke på definitivt. Burde kanskje blitt naboa.. 😂 Så kan vi bråke litt for kvarandre. Har lysst på leilighet, men er livredd for at om eg spela musikk så skal alle rundt meg klage. Er ikkje akkurat klassisk og jazz det går mest i...
    Det skal vere godt isolert med tanke på varme og lyd, kor godt det er i røynda står att å høyre! 🤔😂 Me får prøve ut litt!

    Det skal lagast tilknytningsveg mot Engesetgeila, og det har gått ut nabovarsel til dei som bur der. Når den er ferdigstilt er bussruta i gong. Den vil også gjere feltet lettare tilgjengelig frå sentrum.
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    5.778
    ^Kartoider da, eller KEF LSX/LS50 Wireless pluss sub. Flyttbar lyttestol i tillegg til hjørnesofaen.
    Skal du ha tv i stuen? Hvor er åpningen til terrassen?
    I høve teikninga er planen å ha tv i kroken nederst til høgre. Skyvedøra er lengst til venstre. Når stereo vert realisert vil eg flytte tv slik at eg får den mellom høgtalarane. Det er til dømes plass til ein om lag to meter brei benk med tv og Devialet, eller KEF LSX/LS50 Wireless pluss sub. Visuelt hadde det kanskje vore den beste løysinga?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hm. Er dette et allrom med kjøkken/spis mot venstre? Skal stuen deles med mange ofte?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det skal vere godt isolert med tanke på varme og lyd, kor godt det er i røynda står att å høyre! 🤔😂 Me får prøve ut litt!

    Det skal lagast tilknytningsveg mot Engesetgeila, og det har gått ut nabovarsel til dei som bur der. Når den er ferdigstilt er bussruta i gong. Den vil også gjere feltet lettare tilgjengelig frå sentrum.
    For meg vil det være bære eller briste ang kjøp...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Banker på med spørsmål her (sorry). Blir det vegg mot venstre? Er hjørnesofaen noe du har? Mål? Har du målsetting tegning av leiligheten/rommet? Skal TVen bruke stereolyden (det er kjekt når man ser på musikk)? Etc osv…
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    5.778
    Banker på med spørsmål her (sorry). Blir det vegg mot venstre? Er hjørnesofaen noe du har? Mål? Har du målsetting tegning av leiligheten/rommet? Skal TVen bruke stereolyden (det er kjekt når man ser på musikk)? Etc osv…
    Du er tilgitt!😊 Eg har hjørnesofa. Mål på den er om lag 270cmx290cm. Tv skal med tida koblast til stereo. Har ikkje nøyaktig mål, men tippar 3,5mx4m(vindauga mot balkong og så til heil vegg). Skal ta nøyaktige mål ein gong neste veke! Samt fleire bilete.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser nye hvite LSX (ikke II) med stativer på Finn for 10 Frogner. Mangler HDMI.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det blir langt fra datakontakter til tv og hifi når du snur alt mot utsikten.:)
    Blir ikke fortrolig med ideen om en stor svart skjerm foran glassveggen. Men det er meg. Kanskje jeg hadde tålt en slik staffeli-tv!
    Skulle gjerne hatt mål på den siste tegningen, eller i det minste en linjal.
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    5.778
    Det blir langt fra datakontakter til tv og hifi når du snur alt mot utsikten.:)
    Blir ikke fortrolig med ideen om en stor svart skjerm foran glassveggen. Men det er meg. Kanskje jeg hadde tålt en slik staffeli-tv!
    Skulle gjerne hatt mål på den siste tegningen, eller i det minste en linjal.
    Datakontakt vert flytta til hjørnet i vindusrekka, samt 6-punkts stikkontakt. Ein lav benk med ein tv på vil hjelpe å skjule eit tak eg har god utsikt til. Ein benk vil også skjule ledningar og kontakter. Skal nokre møblar på plass der ute også, ellers er eg heilt einig med deg! Skal få tatt nøyaktige mål/teikning neste veke.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.708
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    KEF LSX kan du få brukt til under 5k hvis du er litt aktiv på finn.no. De gir overraskende god lyd for pengene, selv om de ikke river hus ved volumpådrag. En liten sub kan lønne seg, selv mikroskopiske REL T-Zero hjelper på. Skal sies at jeg er farget av at jeg har slike selv. Devialet Phantom låter flott, men koster nesten like mye som en vegg brukte LSX. Phantom Silver/105dB med en del år på baken kan du få for rundt 20k paret. Om jeg skulle valgt mellom en Phantom eller et par LSX tror jeg at jeg ville gått for sistnevnte hvis du ikke har mulighet til å kjøpe enda en Phantom ganske raskt. Phantom i mono er ganske stusselig sammenlignet med stereo.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fint med flyttet nettverksknutepunkt!

    Her ga jeg jamt f i tv, kall det idémyldring av det lite gjennomtenkte og lydegoistiske slaget. Løs lyttestol er uansett varmt anbefalt.
    636BD57E-5930-4669-8F01-69D1004709DF.jpeg

    Har stor tro på å henge den ene (aktive trådløse) høyttaleren på veggen til barnerommet, så kan du tilpasse den andre sammen med benk og tv og sub fra skyvefeltet til hjørnet. Altså droppe gulvstativer (se bort fra den tanken i tegningen) og bruke veggbrakett og et bordstativ som får diskanten opp til 90 cm over gulvet.
     
    Sist redigert:

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.810
    Antall liker
    5.778
    Fint med flyttet nettveksknutepunkt!

    Her ga jeg jamt f i tv, kall det idémyldring av det lite gjennomtenkte slaget og lydegoistiske slaget. Løs lyttestol er uansett varmt anbefalt.
    Vis vedlegget 914103
    Har stor tro på å henge den ene (aktive trådløse) høyttaleren på veggen til barnerommet, så kan du tilpasse den andre sammen med benk og tv og sub og frea skuvefeltet til hjørnet. Altså droppe gulvstativer (se bort fra den tanken i tegningen) og bruke veggbrakett og et bordstativ som får diskanten opp til 90 cm over gulvet.
    Tusen takk for innspelet. Dette er skremande likt det eg av og til har tenkt! Likar tanken med lyd i fokus. Det eg er redd for med ei slik løysing er at høgtalaren på veggen står litt utsatt til for uhell, og at hjørnet med tv vert litt "uryddig". Godt eg har god tid til å ta ei avgjerd. Sofaen har måla 298x233, og lengste del er tenkt plassert mot heil vegg. Framleis kvalifiserer den nok til tittel DIGER SOFA!😂

    Eg likar idemyldring, og ingenting er hogd i stein. Lyttestol skal også på plass!
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at om du velger en rolig benk (det hjørnehelvetet på min tegning glemmer vi) gjør det ikke så mye om det blir «rotete» oppå.
    Lite bekymret for en fastskrudd LSX. Dersom den havner i små barns hodehøyde kan f.eks. kassen med Briotogdeler plasseres under for å lage trafikkmøblement/sjikane.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det eg er redd for med ei slik løysing er at høgtalaren på veggen står litt utsatt til for uhell,
    Det skjønar eg godt. Med born i hus er ikkje dette berre nevrosar, men ei høgst reell frykt. Kva med å la seg inspirera frå PA-verda? Der heng høgtalarane ofte høgt, og er vinkla ned mot publikum. Eg anar sjølvsagt ikkje korleis hifi-høgtalarar vil reagera på noko slikt, men reint praktisk er det iallfall ei svært barnevennleg løysing. Då kjem høgtalarane så høgt opp på veggen at same kor mykje gutane dine skulle slåst om kva dei skal sjå på tv så vil dei ikkje kunne dundra knyttneven inn i ein LSX.

    Me ser svært sjeldan hifi-høgtalarar som er hengt opp på denne måten, og det er sikkert gode grunnar til det. Dei som kan slikt kan sikkert fortelja meir om det. Men som eit kompromiss mens gutane dine slåst som verst kan det kanskje vera eit alternativ ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Går fint an å henge høyttalerene høyere enn 90 cm til senter så lenge de vinkles. LSX er om jeg husker riktig mest lineær 15 grader på aksen.
    kan en høyttaler henge på den bittelille biten vegg mellom vindu og skyvefelt? Jeg ser for meg noe pent på idétavlen her, utriggerne på Sonus faber Snail og vegglampen Le Klint Sax.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med ny flott bolig! 😊

    Hvis du vil stå fritt med plassering av anlegg ift til utsikt………wifi er kommet for å bli 😎😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn