Jelco armer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.796
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En Jelco SA250 kaan jo kjøpes for 355 USD hos mr. 2juki - og den blir regnet som entry level armen til Jelco - mye billigere og endel dårligere enn 750.

    "The SA-250 is Jelco's entry level S-shaped arm, produced under a variety of brand names for original fitment to other manufacturers turntables."

    Ser temmelig like ut, bortsett fra at finishen er litt bedre på Transrotor:

    SA-250_720.jpg

    _vyrp11_109plattenspieler_transrotor_rossini_bild_1346156873.jpg


     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.796
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Noen som vet hvor godt SA750D spiller i forhold til feks SME 309?
    jeg har sett tester hvor den ikke gjør seg bort i forhold til kjente
    referansearmer. Litt mindre detaljer, men flott stereoperspektiv
    Og god bassgjengivelse.

    Jeg har ikke testet mot nevnte arm, men synes ikke det mangler detaljer akkurat når jeg bruker Ortofon Cadenza Blue på min SA 750 LB.
    Rudi har jo også Jelco på lista over anbefalte armer - i selskap med langt dyrere saker..........
     
    L

    larkus

    Gjest
    Noen som vet hvor godt SA750D spiller i forhold til feks SME 309?
    jeg har sett tester hvor den ikke gjør seg bort i forhold til kjente
    referansearmer. Litt mindre detaljer, men flott stereoperspektiv
    Og god bassgjengivelse.
    SA750D er en knallgod arm, punktum! Problemet er at den er for billig til å være interessant i high-end sammenheng.
    Men det hjelper på når den får et annet navn, og prisen skrus opp noen hakk:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En 9" SA-750D har samme monteringsavstand/effektive lengde som en (S-formet) SA-250, men en rett SA-250ST har 4mm kortere monteringsavstand, og går ikke om hverandre med 750D. Så svaret er ja hvis du har S-armrør og nei hvis du har rett armrør.

    10" og 12" SA-750E og SA-750L går selvsagt ikke om hverandre med noen av de kortere armene.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    4mm?
    Det kan vel justeres med pu i headshellet om ikke annet?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om det er så lett, for når du flytter monteringsavstanden, stemmer ikke nullpunktene lenger, men det går an å prøve å lage sin egen protractor/regne ut sine egne nullpunkter med den faktiske målte effektive lengden fra omdreiningspunkt til nål, med en faktiske monteringsavstanden, f.eks. Jeg vet ikke hvordan dette vil funke, men det finnes verktøy for dette f.eks. her:

    http://www.conradhoffman.com/TemplateGen.zip

    Tør ikke si noe sikkert, men jeg ville ikke tullet for mye med det. Det dukker sikkert straks opp noen med disse mekanismene lenger ute i fingerspissene enn meg. :)

    Her, forresten:





    Ser de har litt forskjellig vinkel på headshell-et. og opererer med 3mm forskjellig oppgitt overheng på dem. Kanskje fordi OEM-produsentene gjerne bruker Stevenson-nullpunkter på den rette og Baerwald på S-armen? (Nå gjetter og synser jeg voldsomt, altså.)

    I og med at den effektive lengden bare skiller med 1mm, KAN det kanskje gå? ...Men det var dette med overheng og vinkel, da. Jeg tør ikke gjette/svare på om det vil fungere å montere 750D på 250ST sine 210mm fra spindelen. Det burde kanskje gå dersom du kan skyve pickupen litt lengre bak i sporene og montere den to grader skjevt?

    Du kan jo måle monteringsavstanden på revolveren for sikkerhets skyld.
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hmmm, takk for svært informativt svar. Det er ikke din feil at jeg er grønn på området :D
    Finnes det andre muligheter/armer med denne lengden tro?
     

    Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Jelco750DB 9" og SL1210M5G it´s true :)

    Da er et lite prosjekt på gang, bytte arm på SL1210 med Jelco750DB og nye føtter fra Isonoe isolation Feet. Så får vi se hvordan det låter.


    CIMG0237.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Artig.

    Får du kjøpt ferdige armboards til 214mm monteringsavstand? Orginalens er kanskje nært nok?
     
    L

    larkus

    Gjest
    Ser de har litt forskjellig vinkel på headshell-et. og opererer med 3mm forskjellig oppgitt overheng på dem. Kanskje fordi OEM-produsentene gjerne bruker Stevenson-nullpunkter på den rette og Baerwald på S-armen? (Nå gjetter og synser jeg voldsomt, altså.)
    Når man følger Jelco sin monteringsinstruks blir det 0 grader feilsporingsvinkel ved avstandene 59mm og 112,5 mm fra senter på platetallerken.
    Stevenson-nullpunktene er 60,325mm og 117,42 mm.
    Forskjellen betyr neppe noe i praksis.
     

    Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Holy Shit !! skal ikke Moaunting arm base være helt i sirkel da !! denne er jo faktis oval, i alle fall litt....noen som kjenner til denne ?
    CIMG0242.jpg
    CIMG0238.jpg
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ser de har litt forskjellig vinkel på headshell-et. og opererer med 3mm forskjellig oppgitt overheng på dem. Kanskje fordi OEM-produsentene gjerne bruker Stevenson-nullpunkter på den rette og Baerwald på S-armen? (Nå gjetter og synser jeg voldsomt, altså.)
    Når man følger Jelco sin monteringsinstruks blir det 0 grader feilsporingsvinkel ved avstandene 59mm og 112,5 mm fra senter på platetallerken.
    Stevenson-nullpunktene er 60,325mm og 117,42 mm.
    Forskjellen betyr neppe noe i praksis.
    så det vil si at 750d funker i samme hølet?
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg glemte å opplyse om at disse nullpunktene gjelder for SA750D. Det kan gå med SA750 i samme hølet. Det må i så fall måles med en protractor for å se hvordan nullpunktene endrer seg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg glemte å opplyse om at disse nullpunktene gjelder for SA750D. Det kan gå med SA750 i samme hølet. Det må i så fall måles med en protractor for å se hvordan nullpunktene endrer seg.
    Og da må du selvsagt bruke en protractor for 210mm monteringsavstand, og se om det går å treffe nullpunktene med 750D-en (som egentlig iflg. jelco skal ha 214mm). Hvis du skriver ut slike for Baerwald (Löfgren B), Löfgren A og Stevenson A-nullpunkter, er det vel brukbare odds for at du kommer i mål med en av dem. Tipper Stevenson burde ha muligheten til å treffe, men jeg synser som sagt fælt nå.

    Du får sikkert igjen mesteparten av pengene du bruker på en 750D fra eBay hvis det skulle skjære seg.

    Protactor-er skriver du ut med gratisprogrammet jeg linket til tidligere i tråden. (Steve Hoffman's Arc Template Generator.)
     
    L

    larkus

    Gjest
    så det vil si at 750d funker i samme hølet?
    Har du mulighet for å utvide hølet (blir mye hølprat nå:)) med 4mm, så kan armbasen flyttes tilsvarende og du har avstanden til spindel (214mm) i boks.

    mvh
    larkuz
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ble så inspirert at jeg like godt bestilte meg en SA-750EB fra 2juki på ebay. Skal stå på en Luxman PD-444. Jeg får tenke ut en PU etter hvert.

    SoundSmith i en eller annen variant, kanskje?
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Har lurt litt på hvilken viskositet dempeoljen til Jelco SA750D har. Sendte like godt en e-post til Jelco og fikk til svar at den har en viskositet på 500 cst.
    Er ikke dette en veldig tynn olje når det skal dempes så nær omdreiningspunktet for armen? Uni-pivot armer som også har dempingen rundt omdreiningspunktet skal jo ha olje med viskositet på 500000 cst til 600000 cst. ( Silicone Damping Fluid For Tonearm Cueing Mechanisms, Damping Troughs and Monopivots ) Og med den viskositeten nærmer vel oljen seg grease.

    Jeg går ut fra at Jelco vet hva de driver med, men det hadde vært interessant med litt synspunkt på dette:)

    Hva er det forresten som skal dempes med denne dempeinnretningen? Er det vibrasjoner i armen, eller er det svingningene i armen som oppstår p.g.a fjæringen i nåleopphenget i pickupen når det spilles ujevne plater?

    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjorde det bare enkelt og kjøpte oljen fra Jelco, jeg. ;)

    Dempeoljen skal stoppe resonnanser fra pickupen, altså hindre armen i å vibrere med de frekvensene som stiften fanger opp fra plata.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Forsynte meg på jobben. Ukjent viskositet, men jeg mener at den er litt tykkere enn originalen som fulgte armen.
    Jeg må tilstå at jeg ikke er istand til å høre forskjell på om jeg bruker demping eller ikke på armen:)
    n.
    olje.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvilket drivverk er egentlig en super match til 750d? Da sett ut fra dagens utgaver.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Skal vel egentlig ikke bli for skråsikker på om det er en "super match", men jeg synes 750D passer utmerket på Linn Sondek LP12. Kanskje har dette noe å gjøre med den forholdsvis lave vekta, som jeg mener å huske ligger like under 500g.
     

    EisA

    Fersking
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Nå er jeg kanskje litt lat som ikke sjekker selv, men er det slik at en 9" 750d passer rett i en lp12 med hull til linn arm? Eller er det litt forskjell på lengden? Har hørt begge deler. Og kunne jeg fått en 10" arm til å passe hvis jeg kjøpte en "jomfruplate" og borret selv?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tror Linn-armer gjerne har 211mm monteringsavstand. 750 som sagt 214mm.
     

    Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder dempeolje til Jelco750 kan denne oljen benyttes. Den får du kjøpt i nesten all RC butikker. Fungerer perfekt.
     

    Vedlegg

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.796
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvilket drivverk er egentlig en super match til 750d? Da sett ut fra dagens utgaver.
    Jelco armer passer vel de fleste spillere egentlig. Armen er såpass bra at de slett ikke gjør seg bort på dyrere drivverk - det være seg nytt eller gammelt . Her er min 750 LB på en Thorens TD 521:

    td521b.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Melder meg inn i klubben med en modifisert Technics SL1210 med Jelco 750D. Funker som snus og låter meget bra. Kablingen i armen og til riaa er oppgradert med Cardas sølvkabel og armen har fått seg en ny collar for lettere og bedre justering av VTA. Pr nå er ikke oljedempingen i bruk. Lydbildet er stort, dynamisk og detaljert sammen med Denon DL 103 og Ortofon Cadenza Blue.
    Et lite bilde av armen i drift.
    272628d1407341351-technics-sl-1210-14073412292880.jpg

    Jepp, motvekten står feil vei da dette er eneste måten å få balansert armen på p.t. Standardloddet var modifisert og for lett til å balansere PU og headshell. Hvis noen har et umodifisert standardlodd å selge er det bare å gi meg en lyd :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Du har fått en flott arm ragwo! Jeg snuser for tiden på denne, fra IsoKinetik/ Jelco. Også basert på 750D, men IsoKinetik som sjøl lager en del oppgraderinger til både Ortofon og Rega. Armen ser også enda litt lekrere ut med den forbedrede motvekten.
    http://www.mains-cables-r-us.co.uk/siteuploads/silvermelody.pdf
     

    Vedlegg

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Når det gjelder prissammenligninger med standard Jelco 750D og andre 750-baserte armer fra f.eks Transrotor, Ortofon, IsoKinetik, Koetsu, Grado, Project etc, så blir det etter min mening litt feil og urettferdig. For det første er Jelco å anse som en OEM-produsent. Dette fordi de nevnte merkene finner det rimeligere å kjøpsspesifisere en arm fra Jelco enn å starte egen produksjonslinje av armer. Selv om de på utsiden ser like ut, evt med små forskjeller, kan det være fordyrende deler som ikke er så lett å se med øyet. Forbedret lager kan være ett eksempel, bedre headshell og dyrere headshell kabler, sølvkabler i armrør, forbedring av sokkel etc etc. I tillegg vil selvfølgelig Jelco ta en viss pris for slike kravspesifikke armer som ikke går på "samlebåndet" ellers. Dessuten ønsker Ortofon og de andre også å tjene litt.

    Derfor mener jeg det blir feil å si at Transrotor 800S er identisk lik 750D (og det er på det rene at den er basert på 750 og ikke 250). Den er ikke identisk. Det er gjort flere synlige endringer på armen, pluss at den har en påkostet finish. I tillegg vil nok mange av de 750-baserte armene ha bedre armbaser/sokler. Jelco er kjent for å ikke være helt tight nederst mot armbordet. Det kan gi problemer med azimuth. Problemet er at azimuth kan være perfekt i starten, men endrer seg når arm går mot senter; som blir hørbart. Mange av de selskapene som bestiller spesifiserte armer, forbedrer med en custom arm collar, som stiver opp armbase til å bli helt tight uten en millimeter slark.

    I tillegg er det helt naturlig og logisk at når en OEM produsent velger å gi ut eget produkt, så kan de senke prisen temmelig mye. Sånn er det med andre OEM-produsenter også!

    Slike ting er ikke så lett å se på et foto av to armer, men det som er sikkert er at forskjellen i lyd skal være enkel å høre. Så om man ønsker en standard Jelco 750D til en gitt pris, så er det mye arm for pengene. Men man skal være forsiktig med å påstå at alle 750D-baserte armer tilhørende andre merker er identisk med standardutgaven, bare med 2-3 ganger prisen.

    Den påstanden tror jeg blir både kunnskapsløst og urettferdig for hifi aktører som Hifistasjonen og andre, IMHO:)

    IsoKinetik Silver Melody
    Jelco 750D
    Ortofon 212D (ikke vanskelig å se at IsoKinetik laget motvektsloddet)
    Koetsu SA1100
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    L

    larkus!

    Gjest
    Gammel tråd dette men jeg må bare nevne en viktig detalj angående Jelco-armene. Kontravekten på disse armene er avkoblet med en gummiforing som vist på dette bildet
    jelco2.jpg

    Metallrøret som kontravekten skrus inn på er tredd inn på denne gummiforingen og låst med en settskrue.
    jelco3.jpg


    Det er uhyre viktig at ikke metallrøret som kontravekten skrus inn på er i kontakt med metallet bak på armen der gummiforingen er skrudd fast. Der SKAL være et lite mellomrom! Hvis ikke så ødelegges avkoblingen av kontravekten.
    Resultatet er er stygg betoning i øvre mellomtone, tilrotet diskantgjengivelse og dårlig bassgjengivelse. At der er mellomrom kan enkelt sjekkes med en lupe og godt lys.

    Mellomrom:
    jelco1.jpg
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Det tilbys "tweaks" til både Rega og Jelco armer i form av stiv bakstuss som ikke avkobler kontravekten.
    Hva skal det være godt for? Hvilken funksjon har denne avkoblingen? Er den avstemt til en bestemt frekvens?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken "avkobling"? Er "tappen" som motvekten er tredd inn på festet i lagerhuset i O-ringer av gumi eller noe? Har aldri demontert den, så vet altså ikke. Hvis dete r tilfelle, er det kanskje for å sikre en "tight" pasning som er billig å lage, og der man unngår slark og bevegelse?

    (Edit: Så bildene dine et par poster lengre opp nå.)

    Kan aldri tenke meg at det er noe mer komplisert enn det. Motvekten og akseltappen den sitter på er jo en del av armens effektive masse, og at den skulle være "avstemt" mot en annen resonansefrekvens "internt" i armen, synes jeg høres usannsynlig ut.

    Å lage denne tappen stumt montert i lagerhuset vil jo sikre mot bevegelse/vibrasjon mellom arm og motvekt, som høres fornuftig ut, men jeg tror ikke problemet eksisterer som såden i utgangspunktet, så... ;) Slike ettermarkedsløsninger har i alle fall jeg inntil videre svært liten tro på. Nesten like lite som motvekter med lavt tyngdepunkt til gimbal-opplagrede armer.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    En slik avkobling vil vel forhindre vibrasjoner over en gitt frekvens (bestemt av hvor hard/myk avkoblingen er) å nå motvekten.
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    habicht.

    "Overdrivelse, fremmer forståelse".
    Men jo, noget i den retning er muligt.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja mulig sikkert, men sannsynlig at det vil gi merkbar gevinst?
    Noe lignende er jo velkjent og vanlig til Rega.
    Det er derfor jeg lurte på om erfarne Jelco brukere hadde syns punkter.
    En mer lavthengende kontra vekt , lik den som ortofon bruker finnes men tror den bruker den originale tappen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tightere opphengt bakstuss og motvekt kan ha noe for seg. Tør ikke prøve å gjette på hvor mye det evt. utgjør.

    Lavere tyngdepunkt i motvekten derimot, tror jeg ikke har noen som helst betydning så lenge armen er fast opphengt i et gimbal-lager med kun én frihetsgrad.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn