Jelco armer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    412
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Ikke unormalt at den bakstussen henger litt. Den er oppforet med gummi. Skal henge fast, men at den siger litt bak er ikke noe å bekymre seg for.
    Værre er det om det er slark i lagret - sjekker du enkelt med å gripe i armrøet med to fingre, og kjenner om det henger helt fast mens du ruller det litt bestemt mellom fingra.
    Er det mye slark kan du være tøff å prøve den flate skruen, på siden av lagret. Stramme den _LITT_, men ikke for mye .:)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.321
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ikke unormalt at den bakstussen henger litt. Den er oppforet med gummi. Skal henge fast, men at den siger litt bak er ikke noe å bekymre seg for.
    Værre er det om det er slark i lagret - sjekker du enkelt med å gripe i armrøet med to fingre, og kjenner om det henger helt fast mens du ruller det litt bestemt mellom fingra.
    Er det mye slark kan du være tøff å prøve den flate skruen, på siden av lagret. Stramme den _LITT_, men ikke for mye .:)
    Takker så mye for tilbakemeldingen, Twsts :) Betryggende! Så ikke helt hvordan tjommien min gjorde det ift lageret. To-fingre test fra meg gir absolutt ingen bevegelser. Begynner å bli litt sterkere i troen :)
     

    malla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.01.2006
    Innlegg
    172
    Antall liker
    190
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    6
    Ikke unormalt at den bakstussen henger litt. Den er oppforet med gummi. Skal henge fast, men at den siger litt bak er ikke noe å bekymre seg for.
    Værre er det om det er slark i lagret - sjekker du enkelt med å gripe i armrøet med to fingre, og kjenner om det henger helt fast mens du ruller det litt bestemt mellom fingra.
    Er det mye slark kan du være tøff å prøve den flate skruen, på siden av lagret. Stramme den _LITT_, men ikke for mye .:)
    Takker så mye for tilbakemeldingen, Twsts :) Betryggende! Så ikke helt hvordan tjommien min gjorde det ift lageret. To-fingre test fra meg gir absolutt ingen bevegelser. Begynner å bli litt sterkere i troen :)
    Hei
    Har samme arm , om du trenger kopi av manual så kan jeg prøve å sende på e.post. Send pm om aktuelt.
    Rolf
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.321
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ikke unormalt at den bakstussen henger litt. Den er oppforet med gummi. Skal henge fast, men at den siger litt bak er ikke noe å bekymre seg for.
    Værre er det om det er slark i lagret - sjekker du enkelt med å gripe i armrøet med to fingre, og kjenner om det henger helt fast mens du ruller det litt bestemt mellom fingra.
    Er det mye slark kan du være tøff å prøve den flate skruen, på siden av lagret. Stramme den _LITT_, men ikke for mye .:)
    Takker så mye for tilbakemeldingen, Twsts :) Betryggende! Så ikke helt hvordan tjommien min gjorde det ift lageret. To-fingre test fra meg gir absolutt ingen bevegelser. Begynner å bli litt sterkere i troen :)
    Hei
    Har samme arm , om du trenger kopi av manual så kan jeg prøve å sende på e.post. Send pm om aktuelt.
    Rolf
    Supert, Rolf! Takker :) PM sendt.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Ikke unormalt at den bakstussen henger litt. Den er oppforet med gummi. Skal henge fast, men at den siger litt bak er ikke noe å bekymre seg for.
    Værre er det om det er slark i lagret - sjekker du enkelt med å gripe i armrøet med to fingre, og kjenner om det henger helt fast mens du ruller det litt bestemt mellom fingra.
    Er det mye slark kan du være tøff å prøve den flate skruen, på siden av lagret. Stramme den _LITT_, men ikke for mye .:)
    Jeg har aldri opplevd at "bakstussen henger litt" på noen av de Jelco-armene jeg har hatt i bruk. Monterte en Jelco SA-750 D på LP12 for mange år siden og kan ikke se noe til dette enda. Min Sumiko Premier MMT er omtrent samme arm. Den har jeg hatt siden rundt 1980 og heller ikke her kan man se noe til dette, etter alle disse årene. Jeg betviler derfor at denne "hengingen" er vanlig.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Bakstussen skal IKKE henge ned. Det tyder på at armen har vært utsatt for røffe påkjenninger. At kontravekten var montert på under transport kan være årsaken, og det er heller ikke bra for lagrene.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    412
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Prøv bare å ta tak i bakstussen da, den er langt i fra fast. Gummifølelse. At den kan sige litt er da helt naturlig
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    412
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Litt mer bakstuss.
    Det finnes flere modifikasjoner å få kjøpt som skal eliminere tiligere omtalte gummiopphenget.
    Feks denne:
    EXPRESSIMOAUDIO BRASS END STUB WITH ULTRA FINE VTF ADJUSTMENT AND HALF MOON HEAVY WEIGHT Combo
    De skriver store ord om modifikasjonen,
    What is heard is the opening of the sound stage. Instrument separation. Sound stage gets deeper. Sound stage becomes wider. The Harmonics of the Instruments sound REAL. These are the things you can accomplish with the Ultra Fine End Stub. The details of the MUSIC are in the ULTRA FINE ADJUSTMENT of VTF.

    Lets talk about Rubber, rubber is a spring, energy goes in energy comes out. Jelco to manufacture a tonearm with a rubber End Stub / Plastic End Stub and a Sloppy Counter Weight is down right CRAZY. It sounds like MUDDY JUNK!
    Jelco-3.jpg

    IMG_1265.jpg


    Jeg regner egentlig med at Jelco har gjort sin todelte bakstuss, dempet med gummi, med viten og vilje.
    En solid bakstuss ville vært like enkelt, om ikke enklere å få maskinert opp og levert som standard hvis det var mer egnet i armen.
    Noen som har prøvd ny bakstuss på sin arm?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg vet den ikke låter som "muddy junk", og jeg ikke har noen som helst tro på at tyngdepunktet til motvekten har noen som helst betydning på en gimbal-arm, avskriver jeg dessverre hele produsenten som en flåkjefta kremmer, og beholder bakstussen som den er. ;)

    Edit: Men det hadde vært artig å eksperimentere med en stumt opphengt bakstuss som passer originalloddet, for å se om det gjorde noen forskjell i det hele tatt,
     
    Sist redigert:

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    412
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Muddy junk!;)
    Er vel desverre vanlig i modifikasjonsbransjen og ta seg godt betalt for å dekke ett behov som ikke finnes :p

    Men jeg tenker at Jelco har tatt seg bryet med å fore denne opp med gummi. Da utgjør det kanskje en faktisk forskjell med demping akkurat her? Gummien har vel en misjon?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært billigere å feste den stivt i lagerhuset, ja, så den er nok designet slik av en grunn.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    De aller fleste (alle?) armer har vel avkoblet kontravekt. Så det finnes nok en grunn til at det er slik.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Papirlappen til SME 300, IV & V kan vel knappest kalles for avkobling, selv om den innimellom omtales slik.

    mvh
    KJ
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jelco SA 750 12’’ arm sammen med Dynavector XX2 MKII. Noen som har erfaring med det? Jeg burde kanskje lært meg å regne det ut selv. Men har ikke hatt tid til det. Mulig 9 eller 10’’ er bedre? Skyter litt i blinde her.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jelco SA 750 12’’ arm sammen med Dynavector XX2 MKII. Noen som har erfaring med det? Jeg burde kanskje lært meg å regne det ut selv. Men har ikke hatt tid til det. Mulig 9 eller 10’’ er bedre? Skyter litt i blinde her.
    DVxx2 gikk helt fint i SA750 12". Ut fra det lille jeg sammenlignet var det samme tilfellet også i 9 og 10 tommeren. Merket ingen forskjell. Tror derfor ikke xx2 spiller særlig forskjellig i noen av dem.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor skulle 9" og 10" være bedre, forresten?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt er det forøvrig TS-550L som er den nye SA-750L.

    Ellers er det fristende med 850 eller 950. Ikke overbevist om at det er noe å hente med "dynamisk" fremfor "statisk" VTF. Kjør gjerne debatt. ;)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Siden jeg vet den ikke låter som "muddy junk", og jeg ikke har noen som helst tro på at tyngdepunktet til motvekten har noen som helst betydning på en gimbal-arm, avskriver jeg dessverre hele produsenten som en flåkjefta kremmer, og beholder bakstussen som den er. ;)

    Edit: Men det hadde vært artig å eksperimentere med en stumt opphengt bakstuss som passer originalloddet, for å se om det gjorde noen forskjell i det hele tatt,
    Gummi regnes vel eller for å være et forholdsvis dødt materiale?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg vet den ikke låter som "muddy junk", og jeg ikke har noen som helst tro på at tyngdepunktet til motvekten har noen som helst betydning på en gimbal-arm, avskriver jeg dessverre hele produsenten som en flåkjefta kremmer, og beholder bakstussen som den er. ;)

    Edit: Men det hadde vært artig å eksperimentere med en stumt opphengt bakstuss som passer originalloddet, for å se om det gjorde noen forskjell i det hele tatt,
    Gummi regnes vel eller for å være et forholdsvis dødt materiale?
    Gummi er ikke gummi, for å si det sånn. Sprettballer er laget av gummi, og det finnes støtdempere basert på puter av elastomer-gummi.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3


    Mistet høyre kanal lørdag kveld, og leter fortsatt. Har brukt Ohm-meter på armkabel og mellom kontakter i armrør og headshell. Alt har forbindelse, men høyre kanal er tysst. Har hatt litt dårlig forbindelse og støy tidligere når jeg har rørt kontakten som går til armen, så noe er det.

    Noen som har en gammel kabel til en snill pris?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du kan justere den effektive massen med forskjellige headshell, men jeg tror ikke forskjellige headshell i seg selv påvirker lyden nevneverdig. I teorien kan de selvsagt ga forskjellige egenskaper ift resonanser etc, men i virkeligheten tror jeg det er ganske neglisjerbart. Jelcos eget HS-25 er tipp topp. Et visst kvalitetsinntrykk og utseende er jo greit å få ned seg. ;)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Jelco sine headshell har to låsepinner på koblingstussen. Det gir en mer stabil og tightere kobling mellom armen og headshellet.
    Dessuten har de mulighet for azimut-justering
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jelco sine headshell har to låsepinner på koblingstussen. Det gir en mer stabil og tightere kobling mellom armen og headshellet.
    Dessuten har de mulighet for azimut-justering
    Men dette er selvsagt ikke unikt for Jelco.
     

    Froggy

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    9
    Sted
    Askim
    Torget vurderinger
    6
    Et lite spørsmål, sikkert skrevet før i innlegget men!? Jelco 750lb armen min virker til å dra seg litt skjev i armbasen når den skrus til! Lest tidligere at dette er en svakhet med jelco armene og ny forbedret base kan anskaffes! Men stemmer det at når azimuth blir litt skjev, får man en anelse høyere lyd i en av kanalene? Her ser ihvertfall venstre kanalen en ørliten tanke sterkere ut! Grunnen til at jeg sier «ser» er at i preampen min har jeg innebyde vu meter for riaa delen! 912 Ear pre. Hadde det ikke vært for at jeg visuelt kan se et avvik, ville jeg aldri klart å høre dette! Men må si meg fristet til å bestille meg ny armbase hvis dette er grunnen!?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Froggy....
    Bag på omløberen, som du skruer headshell fast med (på undersiden) sidder en lille skrue, som kan løsnes for at stille azimut. Jelco´s headshell har også en lille unbrako skrue på undersiden ved fæstet, så du har 2 muligheder.
    Her spiller SA-750L superfint med Easy VTA og Kiseki Blue NS/Sumiko Palo Santos Presentation. Oplever ikke, at der er noget som vrider sig, når det spændes.
    Har du mye slør mellem arm og base, når skruen ikke er spændt??
     

    Froggy

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    9
    Sted
    Askim
    Torget vurderinger
    6
    Hei! Det virker som arm og base har litt slark og bikker litt til siden! Er klar over at headshell kan justeres også, men ønsker ikke å gjøre dette før armbase står eksakt rett! Dette må jo i hovedsak være grunnen til litt avvik i dB i kanalene? Hvis jeg justerer ev. azimuth i headshell og base er litt skjev, da vil vel dette uansett lage et lite avvik i armens vandring i platerillene?🤔 Hehe ikke meningen å være vanskelig, men jeg innbiller meg at dette må gjøre et lite utslag ihvertfall?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det er en ørliten skjevhet når man drar til setteskruen i den originale armbasen. Men jeg opplevde aldri at dette gjorde noe utslag i azimuth el. Jeg anbefaler allikevel å skaffe deg Easy VTA først som sist. Og da gjerne den oppgraderte utgaven. Her er mye høyere toleranser, og hele monteringen er mer stabil imo. Da er det også enklere å sette korrekt VTA.

    Når det gjelder høyere lydnivå i den ene kanalen, kan dette like gjerne være at du må justere litt på bias justeringskruen. :)

    F247AB18-849A-4CF5-97A2-C5D28DF37568.jpg
    8C473852-552D-4104-8BDF-6175383917E5.jpg
    982A3BC2-E15B-4A59-A3BD-77E8581F2909.jpg
     
    Sist redigert:

    Froggy

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    9
    Sted
    Askim
    Torget vurderinger
    6
    Se der ja den så jo super genial ut!👌 Hvor/hvem er det som selger den oppgraderingen? Den må jeg jo bare anskaffe meg! Takk for meget nyttig info😁
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det gir et bittelite utslag, men det har nok mest betydning i nevrosene. ;) Det går an å kjøpe en krave som fikser det, eller bare lage seg en shim ved å klippe ut en liten bit av en colaboks eller noe.
     

    Froggy

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    9
    Sted
    Askim
    Torget vurderinger
    6
    Hehe ja det er mest nevrosen det går ut over! Høres ikke, men ser det på vu- metrene, og det irriterer meg mest🤪
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn